2021-11-27, 23:34
Medlem
HRCs avatar
Många lite äldre bilar har mycket fukt/vatten i textilmattan på golvet på förar-/passagerarsidan (även i baksätet om det ofta sitter folk där). Kan bero på läckage från trasiga lister/tätningar eller bara att man drar in vatten/snö med skorna som sedan hamnar i klädseln och aldrig torkar upp av sig själv. Med åren kan det bli ganska mkt vatten därnere.

Det är det som gör att rutorna fryser/immar på insidan och denna fukt går ej att få bort med AC, kupévärmare, kattsand, fuktslukare eller något sådant eftersom den sitter så djupt ner i golvmattan. Det brukar inte lukta illa/konstigt därifrån heller så det är inget man tänker på.

Det enda som hjälper ordentligt är att bryta upp mattan från sidorna så man ser plåten under (som ofta kan vara ganska rostig) och sedan brassa på med värmefläkt mellan plåt och matta så den torkar upp ordentligt underifrån. Detta kan ta upp till ett dygn om mattan sugit upp mkt vatten genom åren.

Det här har jag fått göra på ett antal av mina bilar genom åren och problemet försvinner alltid, eller blir åtminstone betydligt mindre.

Det är smart att leta efter eventuella läckage efteråt, för att slippa behöva upprepa detta ganska tråkiga meckjobb inför varje vinter.

Edit: glömde rekommendera att man byter ut bilens originalgummimattor mot skålade, modellspecifika mattor från Rensi. De kostar bara ett par hundra spänn styck, är gjorda av hårdplast och har höga kanter runtom så vatten och snö blir kvar i "plastbaljan" istf att rinna ner i textilmattan under fötterna. De är riktigt bra och är det första jag skaffar till bilen när jag köpt ny. Ett måste med vårt j-a väder och vintrar...
Senast redigerad av HRC 2021-11-27 kl. 23:44. Anledning: Matt-tips
Citera
2021-11-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Torrboll is the shit!
Haft många bilar genom åren där det vart fukt på insidan av rutorna speciellt på vintern och en torrboll har alltid varit räddningen.

Jag finner det enklare att bara köra lite med AC:en för att torka upp luften. Torrbollar behöver inte i normala bilar.
Citera
2021-11-28, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Många lite äldre bilar har mycket fukt/vatten i textilmattan på golvet på förar-/passagerarsidan (även i baksätet om det ofta sitter folk där). Kan bero på läckage från trasiga lister/tätningar eller bara att man drar in vatten/snö med skorna som sedan hamnar i klädseln och aldrig torkar upp av sig själv. Med åren kan det bli ganska mkt vatten därnere.
jag har en lite nyare bil, och haft problemet med kondens som sätter sig kvar länge, inte minst i bakrutan. men idag flyttade jag på "röda korset väskan" som låg precis nedanför det. ligger som jag kom på, efter att ha läst tråden, flera stora skumgummigrejjer i den väskan nämligen. faktiskt tog jag en mindre sådan och fyllde med kristallkattsand och lade under vindrutan idag. låg även ett par böcker som jag flyttade på bör tilläggas.
Citera
2021-11-28, 01:01
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Lutar inte kattsand kristall nåt? Kanske en dum fråga men det skadar väll inte bilen är att ha AC:en på länge? Min farbror sa det för länge sen kommer jag ihåg. Men har inte brytt mig.

Jag har min ac på hela tiden under sommarhalvåret och det är den byggt för; tänk Arizona eller Saudiarabien där det är aningen varmare än en svensk sommar. Ac-anläggningen är på alla årets dagar i de bilarna
I.of.s. kan det läcka gas med tiden ( kyleffekten blir sämre), men det kan man fylla på.
Citera
2021-11-28, 03:07
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Köp fuktslukare och lägg i bilen. När den är den inte klarar suga åt sig mer fukt torkar du den genom att lägga den i mikron enligt specifikationen. Alternativt tillverkar du egna med kattsand gjord på bentonit. Fyll en socka och knyt. Exakt samma sak som de färdiga.

Fuktslukare
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vintertillbehor/avisningsmedel/fuktslukare-009539/
Citera
2021-11-28, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Jag har min ac på hela tiden under sommarhalvåret och det är den byggt för; tänk Arizona eller Saudiarabien där det är aningen varmare än en svensk sommar. Ac-anläggningen är på alla årets dagar i de bilarna
I.of.s. kan det läcka gas med tiden ( kyleffekten blir sämre), men det kan man fylla på.

Inga problem att köra med AC som du skriver.

Faktum är att de flesta bilar idag automatiskt torkar ut luften med AC på vintern när bilarna avfrostas. Är ett extremt effektivt sätt.
Citera
2021-11-28, 10:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Lutar inte kattsand kristall nåt? Kanske en dum fråga men det skadar väll inte bilen är att ha AC:en på länge? Min farbror sa det för länge sen kommer jag ihåg. Men har inte brytt mig.
Kattsand i sig luktar inte, det är kattpisset i sanden som luktar i så fall. Bäst är att ha sand som inte använts i kattlådan innan....
Ris som också föreslagits funkar också, men är inte i närheten så effektivt som kattsand.

En AC tar ingen skada av att köras, snarare tvärt om
Citera
2021-11-28, 10:35
Medlem
Ilpadres avatar
Kan vara bra och kolla då du inte har ett läckage till exempel att vindrutan inte är tät. Då spelar inget ris eller kattsand ingen som helst roll. Talar av egen erfarenhet...
Citera
2021-11-28, 10:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Det är det som gör att rutorna fryser/immar på insidan och denna fukt går ej att få bort med AC, kupévärmare, kattsand, fuktslukare eller något sådant eftersom den sitter så djupt ner i golvmattan. Det brukar inte lukta illa/konstigt därifrån heller så det är inget man tänker på.

Det enda som hjälper ordentligt är att bryta upp mattan från sidorna så man ser plåten under (som ofta kan vara ganska rostig) och sedan brassa på med värmefläkt mellan plåt och matta så den torkar upp ordentligt underifrån. Detta kan ta upp till ett dygn om mattan sugit upp mkt vatten genom åren.

Det här har jag fått göra på ett antal av mina bilar genom åren och problemet försvinner alltid, eller blir åtminstone betydligt mindre.

Det är smart att leta efter eventuella läckage efteråt, för att slippa behöva upprepa detta ganska tråkiga meckjobb inför varje vinter.

Edit: glömde rekommendera att man byter ut bilens originalgummimattor mot skålade, modellspecifika mattor från Rensi. De kostar bara ett par hundra spänn styck, är gjorda av hårdplast och har höga kanter runtom så vatten och snö blir kvar i "plastbaljan" istf att rinna ner i textilmattan under fötterna. De är riktigt bra och är det första jag skaffar till bilen när jag köpt ny. Ett måste med vårt j-a väder och vintrar...
Det fungerar absolut med den typen av mattor, om man håller dem torra. Låter man det bli en vattenpöl, eller ännu värre en isbit, som lämnas kvar i bilen så har det negativ inverkan på imbildningen. Att trixa ut en vattenfylld plastmatta utan att spilla är inte helt skitenkelt det heller.

Jag vidhåller att en textilmatta med gummibaksida är absolut bäst om man vill ha bra avdunstning som kan ventileras ut och hålla bilen hyfsat torr inuti. Den som tvivlar kan göra ett experiment genom att fyll en skål med 1 dl vatten och att fukta t.ex. en handduk med lika mycket vatten och jämföra avdunstningstiden.
Citera
2021-11-28, 10:52
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En AC tar ingen skada av att köras, snarare tvärt om

Skada och skada....Kompressorn är ju en mekanisk anordning och likt alla sådana så slits den vid användning. Sitter bland annat en magnetkoppling på remskivan som styr till- och frånslag. Denna kan slitas ut efter långvarigt bruk och fastna i öppet eller stängt läge så att kompressorn antingen går hela tiden eller inte alls . När AC:n körs så slår magnetkopplingen av och på hela tiden för att justera temperaturen i den automatiska klimatanläggningen.

Kompressorn är en pump som komprimerar gas och ju mer den får arbeta ju mer slits den och en välanvänd kompressor har högre risk för haveri än en som mest bara sitter där oanvänd. Men för själva kylsystemet med alla packningar etc så är det bäst att det används, det stämmer. Själv kör jag AC:n bara när det behövs för kyla eller imma. Systemet drar ju extra bränsle också, icke att förglömma när soppan ligger runt 20 kr/litern....

Är det inte förresten så att AC:n på bilar med automatisk klimatanläggning avaktiveras om yttertemperaturen är under 5+ eller något sådant? Det kanske iofs är ändrat på nyare bilar för att kunna få bort imma och fukt i kupén....
Senast redigerad av HRC 2021-11-28 kl. 11:05.
Citera
2021-11-28, 10:55
Medlem
Borasare1980s avatar
Efter du har kört bilen, veva ner rutorna eller håll dörrarna öppna några minuter så all värme släpps ut ordentligt. Om temperaturen inne i bilen har samma temperatur som yttertemperaturen så bör du slippa kondensbildningen.
Citera
2021-11-28, 12:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Skada och skada....Kompressorn är ju en mekanisk anordning och likt alla sådana så slits den vid användning. Sitter bland annat en magnetkoppling på remskivan som styr till- och frånslag. Denna kan slitas ut efter långvarigt bruk och fastna i öppet eller stängt läge så att kompressorn antingen går hela tiden eller inte alls . När AC:n körs så slår magnetkopplingen av och på hela tiden för att justera temperaturen i den automatiska klimatanläggningen.

Kompressorn är en pump som komprimerar gas och ju mer den får arbeta ju mer slits den och en välanvänd kompressor har högre risk för haveri än en som mest bara sitter där oanvänd. Men för själva kylsystemet med alla packningar etc så är det bäst att det används, det stämmer. Själv kör jag AC:n bara när det behövs för kyla eller imma. Systemet drar ju extra bränsle också, icke att förglömma när soppan ligger runt 20 kr/litern....

Är det inte förresten så att AC:n på bilar med automatisk klimatanläggning avaktiveras om yttertemperaturen är under 5+ eller något sådant? Det kanske iofs är ändrat på nyare bilar för att kunna få bort imma och fukt i kupén....
Jo, jag vet hur en AC fungerar. Jag vet också att mekaniska anordningar mår bäst av att röra sig för att förhindra kärvning. Visst blir det ett visst slitage, men man får själv väga fördelarna med ett ev. litet slitage mot en kärvad kompressor med läckande packboxar.

Bränslekostnad för att köra en AC är väl ändå försumbar i dagens läge? Precis som du sa så sitter det en magnetkoppling som aktiveras när kompressorn används, så oavsett om systemet är aktiverat eller inte så måste motorn dra runt remskivan i vilket fall. Med dagens effektiva kompressorer behöver de inte vara inkopplade särskilt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in