2021-11-24, 16:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Vad tycker du?

Det beror ju på sammanhanget då det är två olika ord.

Man provar saker och prövar aktiviteter.
Citera
2021-11-24, 17:35
Medlem
barkenarots avatar
Jag har fått för mig att "pröva" vore relativt vanligt i Finland och norra Norrland. Kan det stämma?
Tydligen finns franska preuve [pʀœv] 'bevis'. Etymologiska ordböcker är inne på tyska proven, pröven. De säger det inte explicit men det ser ut att kunna ha skett en e/i-umlaut där eller i något annat gammalt teutoniskt språk, d v s att ett e eller i i nästföljande stavelse ändrar vokalen från ō till ø̄.
Kan det ha med kausativ att göra?
Citera
2021-11-27, 23:29
Medlem
Bonnatorps avatar
Varför äter man en måltid?

Man borde rimligen äta ett mål, eller äta under en måltid, då en måltid torde vara tiden för ett mål.
Citera
2021-12-05, 08:06
Medlem
Obolenskys avatar
thet nyia testamentit på Swensko eller Biblia, Thet är: All then Helgha Scrifft, på Swensko

Var på internet hittar jag Gustav Vasas och Karl XII bibel (eller delar av dem) textad med de bokstavstyper (typ) jag skriver det här meddelandet med?
Senast redigerad av Obolensky 2021-12-05 kl. 08:14.
Citera
2021-12-05, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
thet nyia testamentit på Swensko eller Biblia, Thet är: All then Helgha Scrifft, på Swensko

Var på internet hittar jag Gustav Vasas och Karl XII bibel (eller delar av dem) textad med de bokstavstyper (typ) jag skriver det här meddelandet med?

Har du provat att googla? citera texten och googla...

Annars Projekt Runeberg brukar ha en massa äldre texter och äldre böcker. (har dock inte specialkollat din fråga).
Citera
2021-12-05, 09:52
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Man borde rimligen äta ett mål, eller äta under en måltid, då en måltid torde vara tiden för ett mål.
Ja, den konstruktionen känns ologisk. Inte minst för att mål i det här sammanhanget ursprungligen betyder just ”tid” (och inte ”mått av mat”). Samma betydelse som i dröjsmål, dvs ”dröja en tid”. Eller helgmålsbön, ”bön i helgtid”.

Att ”äta måltid” verkar inte vara en traditionell fras. Men jag hittar tex ”… brukar inta sin måltid i ensamhet”. Det verkar som man gärna låter betydelsen av måltid svävar nånstans mellan ”tidpunkt” och ”käk”. Tex ”tillreda en måltid”, ”han blir utan måltid”, ”mot kupong erhållas måltid”, ”måltidstvång för utfående av spritranson”, ”passa måltiden”, ”få måltidsrast”, ” måltidsrester”, osv.

Visst känns det mer logiskt att säga ”äta ett mål”, där mål betyder samma sak som i mellanmål, spannmål, etc, dvs ”ett mått (mat)”. Identiskt med engelska meal.
Senast redigerad av JanTaliban 2021-12-05 kl. 09:56.
Citera
2021-12-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Ja, den konstruktionen känns ologisk. Inte minst för att mål i det här sammanhanget ursprungligen betyder just ”tid” (och inte ”mått av mat”). Samma betydelse som i dröjsmål, dvs ”dröja en tid”. Eller helgmålsbön, ”bön i helgtid”.

Att ”äta måltid” verkar inte vara en traditionell fras. Men jag hittar tex ”… brukar inta sin måltid i ensamhet”. Det verkar som man gärna låter betydelsen av måltid svävar nånstans mellan ”tidpunkt” och ”käk”. Tex ”tillreda en måltid”, ”han blir utan måltid”, ”mot kupong erhållas måltid”, ”måltidstvång för utfående av spritranson”, ”passa måltiden”, ”få måltidsrast”, ” måltidsrester”, osv.

Visst känns det mer logiskt att säga ”äta ett mål”, där mål betyder samma sak som i mellanmål, spannmål, etc, dvs ”ett mått (mat)”. Identiskt med engelska meal.

Ja precis, man intar en måltid. Äta en måltid förekommer säkert här å där men det är en kontamination ja.
Citera
2021-12-05, 11:32
Medlem
Begreppet "duktig idiot".
Vad betyder det?

Jag kollade på nyhetsmorgon nu och GW tackade nej till glöggen medan meterologen och nyhetsankaret stod på led. Jag tänkte att de var duktiga idioter.

Hittar detta på wikipedia om "nyttig idiot". Är det samma sak?

Citat:
Nyttig idiot är en beskrivning av en person som löper andras ärenden utan att vara medveten om att så är fallet och i stället tror att det är de egna intressena som värnas. Detta beteende har använts av bland annat underrättelsetjänster genom att utnyttja övertygelsen hos godtrogna "idealister" eller personer starkt knutna till en politisk lära eller konformism för att sprida propaganda, falska rykten, samla in information, med mera.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot
Citera
2021-12-05, 11:38
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudelfan
Vad betyder det?

Jag kollade på nyhetsmorgon nu och GW tackade nej till glöggen medan meterologen och nyhetsankaret stod på led. Jag tänkte att de var duktiga idioter.

Nyttig idiot är ett vedertaget begrepp som beskrivs föredömligt i Wikiartikeln.

Vad du förknippar med dem som tackar nej till gratis fylla är nog ”präktig idiot” eller möjligen ”präktig jävel”.
Citera
2021-12-05, 21:07
Medlem
Citat:
Vad betyder det?

Jag tänker på en utvecklingsstörd som ändå har gjort något godtagbart.

Så duktig idiot är fortfarande en förolämpning.

Här är idiot i överförd betyydelse
Citera
2021-12-09, 07:25
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Vad betyder det?

Nej, det är två olika idioter. "Duktig idiot" var en av min pappas favoritförolämpningar i hans barnuppfostran på 1980-talet. Det ska uttalas med ett flin när barnet visar glädje och stolthet över att ha lyckats med en mental ansträngning som i ditt tycke inte borde ha krävts för att nå resultat. Det förbereder ditt barn för jantelagen.
Citera
2021-12-09, 10:04
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Ja precis, man intar en måltid. Äta en måltid förekommer säkert här å där men det är en kontamination ja.

Nej, det är fullt acceptabelt att äta en måltid. Det frågeställaren har hängt upp sig på är att "måltid" ofta har kommit att bli synonymt med den mat man äter snarare än den tid när man äter, och det problemet kvarstår ju även om man väljer verbet "inta". Man kunde lika gärna säga att det är fel att äta middag, eftersom ordet ursprungligen betecknar en tidpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in