2021-11-27, 17:12
  #26845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mr G....som innte köpte av den batchen, nej.

Menar du batcher som köptes lagligt o registerades?

Eller hur tänker du ?
Citera
2021-11-27, 17:16
  #26846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Menar du batcher som köptes lagligt o registerades?

Eller hur tänker du ?
Ja. ungefär så.
Vill du veta ngt om "lagligheten" hos vapensamlare G kan du förslagsvis fråga dottern UG. Hon lär nu ha vissa synpunkter på de fommar som drar hennes farsa i leran....
Citera
2021-11-27, 17:19
  #26847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ja. ungefär så.
Vill du veta ngt om "lagligheten" hos vapensamlare G kan du förslagsvis fråga dottern UG. Hon lär nu ha vissa synpunkter på de fommar som drar hennes farsa i leran....

Du menar att folk drar hennes far i leran när man påstår att han kan ha köpt både vapen o ammu olegalt ?

Oj

Han kanske inte ens köpte smuggel cigg o sprit heller...
Citera
2021-11-27, 18:40
  #26848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du menar att folk drar hennes far i leran när man påstår att han kan ha köpt både vapen o ammu olegalt ?

Oj

Han kanske inte ens köpte smuggel cigg o sprit heller...
Nää. Det menade jag nog inte.
Utan att krister peterzån och andra i rättsväsendet, i ohelig allians med TP och div. amatörutredare, drar dir. G i skiten... gnm insinuationen att han i febr. 86 lånat ut vapen inkl. ammo, till en sån Sparris som just SE.
Citera
2021-11-27, 18:42
  #26849
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Ja det finns många olika kombinationer av roll, klädsel, gissningar, signalement o.s.v.

Och nästan alla fungerar både med SE som vittne och GM.

Min gissning är att SE har en mörkblå rock/längre jacka om han är GM. Då blir dock som du säger förväxlingsbluffen väldigt avancerad. Då syftar den till att byta signalement på sig själv snarare än påstådd GM.

Lampers ger en liten förklaring till gissningen på LP och mörkblå täckjacka i senaste avsnittet av podden palmemordet.

Tack ja, jag känner till Lampers upptäckter där också om att 08:00-sändningen ger att Lisbeth sagt "mörk täckjacka".
För min del blir det ändå helt otroligt att han som GM eller lögnare prickar in "mörkblå täckjacka".
Tänk hur det såg ut där på lördag morgon för SE som GM. Media rapporterade hej vilt, både signalement men även felaktigheter. Skott i bröstet m.m.
Det är utifrån det rätt modigt(dumt) att använda uppgifter från media.
Men har vi SE som GM så blir det ju ändå detta som är förklaringen otroligt nog.
Citera
2021-11-27, 19:43
  #26850
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Både SE och CA passar relativt väl in i GMP och "the probable assassin". Men CA passar klart bäst. Han är enligt mig nästan exakt rätt typ för brottet. SE har några drag åt det hållet också, men inte alls lika tydligt.

Ja, jag håller med. Sedan är frågan hur mycket vikt man kan lägga vid denna typ av profilering.
Vi har ju även "den svenska" GMP, som jag tycker känns välarbetad inom vissa delar, men klart spekulativ och nästan oseriös i andra.(Lite speglad av att man har/hade haft CP som misstänkt kanske)
Citera
2021-11-27, 20:13
  #26851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Varför är detta så svårt att förstå?

Styrkan i teorin är det jag nämnde. Resten är fantasier. Dessutom finns det ett flertal saker som talar emot teorin.

Detta är teorins styrka:

1. SE befann sig i närheten.
2. SE är svagt utpekad av vittnen som varande på platsen efter mordet. (Jan Andersson, 14 maj 1986).
3. SE stämmer delvis in på GM:s signalement.

Resten är fantasier.

Teorin är svag.

Finns en del annat också.

Sannolikt ljuger han om sina förehavanden på platsen.

Han påstår själv att han blivit förväxlad med GM.

Han är mycket dålig på att peka ut och placera övriga vittnen på platsen.

Han beter sig något märkligt efter mordet.
Citera
2021-11-27, 20:24
  #26852
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Finns en del annat också.

Sannolikt ljuger han om sina förehavanden på platsen.

Han påstår själv att han blivit förväxlad med GM.

Han är mycket dålig på att peka ut och placera övriga vittnen på platsen.

Han beter sig något märkligt efter mordet.
På vilket sätt kan "ljuger" vara en styrka i teorin om SE som GM? Du får åtminstone peka på vilka lögner och varför dessa lögner tyder på att SE är GM.

Förväxlad med GM, ja där har du rätt, det stärker i viss mån teorin.

Mycket dålig på att peka ut och placera andra vittnen relativt till hur andra vittnen har lyckats peka ut och placera andra vittnen?

Med "beter sig något märkligt efter mordet" menar du att så skulle han förmodligen inte betett sig om han var oskyldig? Vad man tycker är märkligt är subjektivt, man kan inte använda det som argument.
Citera
2021-11-27, 20:40
  #26853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
På vilket sätt kan "ljuger" vara en styrka i teorin om SE som GM? Du får åtminstone peka på vilka lögner och varför dessa lögner tyder på att SE är GM.

Förväxlad med GM, ja där har du rätt, det stärker i viss mån teorin.

Mycket dålig på att peka ut och placera andra vittnen relativt till hur andra vittnen har lyckats peka ut och placera andra vittnen?

Med "beter sig något märkligt efter mordet" menar du att så skulle han förmodligen inte betett sig om han var oskyldig? Vad man tycker är märkligt är subjektivt, man kan inte använda det som argument.

Att springa i gränden kan vara en mkt viktigt lögn om Engström är GM.

Nu blev den inte viktig då Engström aldrig misstänktes så att man hårt ifrågasätt det han sa...
Citera
2021-11-27, 20:49
  #26854
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Följande två förhör tycker jag är intressanta :

GS i rätten (kolla från ca 2:30 (vittne i 40-årsåldern säger DOM (pluralis) sprang ditåt) och från 6:30 (första signalementen) )
https://www.youtube.com/watch?v=9eoYLXxUdis

förhör med HH (från 8 min):
https://www.youtube.com/watch?v=9NWsur_Exf0&list=WL&index=44&t=480s

De första signalementen som gick ut från mordplatsen borde ju vara rätt intressanta och de omnämns här , om jag uppfattar GS rätt så kommer det ena från GS via Windén via vittne och det andra från troligen taxichauffören Delsborn (Järfälla taxi) då
..och sen pratar HH om Sabbatsberg också?

Från http://www.politiskamord.com/p4gosta.html
"En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen och dess personal fortsatte en stund med upplivningsförsöken genom att bl a använda syrgas.

I det sammanhanget utlarmades ett annat signalement på en misstänkt gärningsman (äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar), och jag vet ej vem som meddelade detta. Jag tog en förnyad kontakt med den hysteriska kvinnan och frågade henne ännu en gång efter signalementet på gärningsmannen samt personuppgifter på såväl henne själv som på hennes sällskap, och då skrek hon: 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är ju Lisbeth Palme, och där (pekade) ligger min man Olof!'
I oberoende Swebbtv intervjade Mikael Willgert chevamannen leif ljungqvist på plats på Sveavägen för ngt år sedan. Den sändningen borde alle man i SEkten närstudera, för att sedan överpröva sin kognitiva förmåga!
Citera
2021-11-27, 20:53
  #26855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag kan fritänka som TP. SE går ut och söderut, framme vid tunnelgatan noterar han en liggande man med folk runtomkring. I gränden ser han LJ. Men SE har redan närmat sig övergångsställe och går över till västra sidan Sveavägen. Där stannar han och ser på spektaklet. HL går förbi och ses av SE.

Det kan ju va så att utpekandet av HL faktiskt är ett alibi för SE.

Varför pekar inte SE ut folk som varit med i media? Borde han inte göra det om han var GM?

Frågan är var chocken kommer ifrån om detta är förklaringen till att han identifierar HL men få andra.

Ja oavsett om han är GM eller vittne så verkar han vilja befästa sin närvaro på platsen efter mordet och har en gyllene chans med fotosamlingen. En förklaring kan vara att han räds följdfrågorna. Så han tar de han är hyfsat säker på. HL+KJ kan han ju plocka ut pga att han vet att det är två unga flickor framme. En annan förklaring kan vara att svartvita tidningsbilder är svåra att få ihop med bilder i fotosamlingen.
Citera
2021-11-27, 20:58
  #26856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast han vet ju att ett samtal på minst 20-30 sekunder förekommit. För båda väktarna har förmodligen inte fel. Han pratar inte med väktarna, han går rakt ut säger han... Självklart ett tecken på att han inte försöker skaffa sig ett alibi.

Om han är GM och har pratat med väktarna I X minuter för att sedan gå ut och därefter skjuta OP. Så vet han ju att han inte har alibi. Han har ju skjutit och vet att han inte pratade med väktarna länge nog för att ha kommit ut alldeles för sent. Dvs han vet inte att en av väktarna har överskattat samtalslängden. Då kan det vara så att han nekar till samtalet i ett naivt försök att hålla dem utanför utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in