2021-11-27, 11:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja knivarna kastas nu öppet mellan S och MP. Senast Åsa Lindhagen MP-minister som kritiserar S skogspolitik som tillåter kalhyggen. Inte hållbart menar Åsa Lindhagen som förvånas över att Ibrahim Baylan använder det uttrycket om den svenska kalhygges-skogspolitiken. När det gäller MP:s avhopp på grund av budgeten så låg det i korten lång tid innan. Det håller inte att Magdalena Andersson säger sig vara överraskad och att talmannen också var det. Hur fan kan talmannen också hoppa på MP? Det är något som skaver här. Jag tycker det är oskickligt hanterat av Magdalena Andersson. Talar inte S och MP med varandra? Att det skulle bli en högerbudget kan inte ha kommit som en överraskning. C:s behov av att distansera sig från regeringen kan inte varit oväntat. Oavsett vad man tycker om MP, C, V och S.
Jag får vibbarna att MP faktiskt inte ens funderat på att de sitter i en regering. Att de faktiskt samarbetat med S sedan 2014. Att C stödjer detta, men bara så länge de har en högerpolitik. Allt detta verkar okänt för MP som lever i sin egen lilla värld av blommor. I så fall är det ingen big deal att hoppa av en regering med 1 timmes varsel. Och det är ju utmärkt att de får vara ensamma från denna vecka, och för all framtid.

Talmannen blev naturligtvis arg på MP hur de lurade honom och S så ett litet tjypnyp ville han ge. Och det är bara bra, ytterligare lite sörjra kring MPs världsbild tvättas ren och vi på planeten jorden kan börja förstå hur de hela tiden tänkt. Och fimpa dem.
Senast redigerad av Paris24 2021-11-27 kl. 11:57.
Citera
2021-11-27, 12:11
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Saklig kritik , bra av talmannen. MP är ett gäng flummare som inte är som andra.

Vad tycker du själv?

Mp är ett gäng barn som gråter och tar beslut mitt uppe i en känsla.
Farligt parti som förstör mer än gör bättre
Citera
2021-11-27, 12:17
Medlem
Enydrions avatar
Jag tycker Magdalena verkar ha hanterat detta ganska illa...

Hon borde väl ha koll på vad de partier hon är beroende av tänker göra i olika tänkbara scenarion...

Nu känns det som att hon vet vad Annie kräver, struntar i dessa krav och förhandlar med V ändå. När hon förhandlat färdigt med V så har hon valt mellan att höra sig för med C och deras stöd eller också skita i det...

Samtidigt verkar hon inte ha koll med det parti hon sitter i regering tillsammans med har för planer om olika alternativ inträffar.

Hakelius beskriver ju i dagens Expressen Centerpartiet... Och Mp är väl nästan lika galna ...

Det är illa att hon inte verkar ha räknat med detta, det vittnar om inkompetens och det redan första arbetsdagen...
Citera
2021-11-27, 12:34
Medlem
Talmannen ska vara neutral. Tycka vad man vill om de olika partierna och deras förehavanden så ska talmannen inte lägga nån värdering i det och ta ställning för eller emot nått enskilt parti. Det får väljarna göra.

Oseriöst agerande. Att hans uttalande hyllas av oppositionen bevisar hans partiskhet.
Citera
2021-11-27, 12:51
Medlem
Andreas Norlén binder ris åt sin egen rygg...

https://www.svd.se/talmannen-riskerar-att-spa-pa-politikerforaktet

...genom att att spä på politiker*föraktet
Citera
2021-11-27, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det är oppositionens främsta roll att avsätta regeringen i ett parlamentariskt system.

Men han är ju moderat så kanske inte så konstigt ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorskIAvesta
Ja talmannens roll är egentligen bara konstig, det är som att det ska e ut som att han har makt men egentligen har han ingen allt är redan styrt av förhållningsregler ändå

Ja,lite som för lärare tänker jag.
Citera
Medlem
KABUNs avatar
Talmannen har gjort fel. Lyssnar man på Magdalena så har hon gång på gång upprepat att vart parti bestämmer var för sig. Det har tydligen talmannen missat. Han trodde tydligen att Magdalena skulle hålla honom informerad om hur mp skulle agera. Fel av talmannen. Och sen har han mage att skylla ifrån sig. Beklämmande.
Citera
2021-11-27, 13:10
Medlem
Nu är klädsnobben plötsligt en "moderat" talman från vänsterpressen, DN mest, och debattörer som Garthon och Schlaug m fl.

I regeringssammansättningen 2018-19 var Norlén klart vänster. Många ggr gick han ut och sa att trovärdigheten för politiska systemet står på spel och han verkade med sina medel för en sosseregering vilket lyckades.
Det var hans höga månadslön han tänkte på, dubbelt den som riksdagsledamöter har. Inget extra val för honom inte, då kunde han ryka som Talman eftersom Talman väljs på nytt igen då.

Pojken har det inte lätt. Nu högerinfiltratör av vänsterpressen efter att tidigare setts som vänsterinfiltratör av högern i Riksdagen.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-11-27 kl. 13:14.
Citera
2021-11-27, 13:20
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag får vibbarna att MP faktiskt inte ens funderat på att de sitter i en regering. Att de faktiskt samarbetat med S sedan 2014. Att C stödjer detta, men bara så länge de har en högerpolitik. Allt detta verkar okänt för MP som lever i sin egen lilla värld av blommor. I så fall är det ingen big deal att hoppa av en regering med 1 timmes varsel. Och det är ju utmärkt att de får vara ensamma från denna vecka, och för all framtid.

Talmannen blev naturligtvis arg på MP hur de lurade honom och S så ett litet tjypnyp ville han ge. Och det är bara bra, ytterligare lite sörjra kring MPs världsbild tvättas ren och vi på planeten jorden kan börja förstå hur de hela tiden tänkt. Och fimpa dem.

Så här ser väl orsakskedjan ut: S förhandlar med V om förbättrade pensioner. C som ogillar att V får inflytande hittar en anledning att distansera sig från S och regeringen och röstar därför för högerbudgeten som när den går igenom får MP att hoppa av eftersom ett par av deras viktiga frågor amputerats bort i den. Varför talmannen blir irriterad på MP förstår jag inte. Allt som inträffade på superonsdagen hade sin logik. Nivån av överraskning kan sägas varit måttlig. Att det skulle bli en högerbudget låg i korten sedan en tid. Jag tror Maggan tycker högerbudgeten är bättre än den egna som präglats av MP för mycket. Maggan är nog smygmoderat tror jag.
Senast redigerad av stevenstills 2021-11-27 kl. 13:33.
Citera
2021-11-27, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
lekstugan fortsätter, Magdalena Andersson har sagt Ja till att leda Sverige med SDs buget. För mig är det uppenbart var grunden till lekstugan ligger ända sedan 2014.

Och allt har sin början med den osannolike f d svetsarens inhopp i Riksdagens. Den hårdhudade Hoffa-typen sattes dit av SAP:s maktmaskineri med en enda uppgift: att erövra makten och hålla makten till alla pris (deras sakpolitik vägde lätt i det sammanhanget och försvann illa kvick).

Att de s k borgerliga partierna köpte Löfvens godis så aningslöst säger allt om halten på politiker i riksdagshuset.
Björklund och Sjöstedt var cyniska och mindre dumma och aningslösa. De lät sig mutas med ambassadörsposter, lite mer än lösgodis.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-11-27 kl. 13:23.
Citera
2021-11-27, 13:26
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Nu är klädsnobben plötsligt en "moderat" talman från vänsterpressen, DN mest, och debattörer som Garthon och Schlaug m fl.

I regeringssammansättningen 2018-19 var Norlén klart vänster. Många ggr gick han ut och sa att trovärdigheten för politiska systemet står på spel och han verkade med sina medel för en sosseregering vilket lyckades.
Det var hans höga månadslön han tänkte på, dubbelt den som riksdagsledamöter har. Inget extra val för honom inte, då kunde han ryka som Talman eftersom Talman väljs på nytt igen då.

Pojken har det inte lätt. Nu högerinfiltratör av vänsterpressen efter att tidigare setts som vänsterinfiltratör av högern i Riksdagen.

Precis.
Har hela tiden hävdat att han egentligen inte är Moderat innerst inne. Han känns väldigt vänster och jag får liberal-vibbar från honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in