2021-11-27, 01:06
  #26785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
PU utredde SE i tre år, TP utredde SE i tolv år, ändå har det inte framkommit några som helst tecken på att SE hade ett illegalt vapen, inte ens en antydan till att han ville ha ett vapen.

Han kanske inte ville ha ett vapen för att han redan hade ett som han knappt använt ?
Citera
2021-11-27, 01:11
  #26786
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför? De gjorde en teknisk undersökning av kulorna som sa att pipan var lång.

Ja tyvärr finns det en sådan uppgift från den tekniska undersökningen, men tycker man den är tveksam, går den att "önska bort" om man vill pressa in en reumatisk grafiker i rollen som GM.

Jag har suttit och scrollat lite i den tekniska undersökningen av kulorna:

Del 1.
https://drive.google.com/file/d/1fE4oFi11Gbe14CdtSrQrGS1HmxrzY0X4/view

Del 2.
https://drive.google.com/file/d/1r0e-ldaDNTmB5NzDBsgXN-YGrU9mZyx1/view

Del 3.
https://drive.google.com/file/d/1Pi-GgcjNtvP979qN743Q4ZSJZHNBWTfq/view

Jag hittar inget om "uppsvampning" och piplängd här. Jag noterar att ett skjutvapen får sämre verkan med kortare piplängd och att polisen som tur var fick ett nödslaktat griskadaver redan 3 mars helt kostnadsfritt för att spara skattepengar, men hittar inget om "uppsvampning".

Jag blir lite nyfiken på var uppgiften om "uppsvampning och piplängd" kommer ifrån. Kanske har jag bara läst slarvigt?

Rätt ska vara rätt, inte bortitokljuget TP-trams! Var kommer uppgifterna om "uppsvampning" med kort pipa ifrån? LGW har nog flåspratat om detta tror jag, men var kommer själva uppgiften om piplängd ifrån?

Edit: kanske måste jag backa på sambandet mellan piplängd och uppsvampning. Så ärlig är jag i alla fall.
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-27 kl. 01:54.
Citera
2021-11-27, 01:18
  #26787
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
CA hade både vapnet och platsen. Han bodde på gångavstånd vilket innebär att han befann sig i området, precis som SE. Inte nog med att CA hade vapnet, han hade senare vapnet inte. SE umgicks med en vapensamlare och befann sig titt som tätt några meter från en vapensamling, men ändå finns det inga uppgifter om att SE var inne och tittade på vapnen, inte ens att han pratade med vapensamlaren om vapen. CA sköt sönder sin tv med ett vapen, CA sköt ihjäl sig själv med ett vapen. SE sköt sig själv i foten, utan vapen.

I TPs guldspadeförnedrade bok finns ju på en och samma sida ett "bildmontage" på SE i vapensamlarens kök utan vapen och på samma sida en annan bild på ett annat sällskap, inte med SE, med blurrade ansikten framför en vägg med vapen direkt på bilden under.

Om SE förekommer på bild i vapenhandlarens kök utan vapen och det dessutom finns en bild på andra människor framför en vägg med vapen i vapensamlarens källare vid ett annat tillfälle där SE inte var med, så kan du väl hålla med om att TP lyckats "koppla ihop SE med vapen"?

Annars är ju fotomontaget i den guldspadeförnedrade boken direkt oärligt gjort av TP?

De två bilderna har så klart inget med varandra att göra mer än att de båda är tagna vid olika tidpunkter på olika platser i Vapenhandlarens hem med olika deltagare. SE var med i köket där inga vapen förekom.

TP kanske inte är ärligare än så? Trötta SEktmedlemmar kan ju tro att det finns bilder på SE framför en vägg med vapen hemma hos vapensamlaren om de läser TPs prisförnedrade bok och inte tittar så noga på bilderna.

"Ibland är sanningen så enkel att den blir svår att förstå."

Edit: Det var väl snarare i det sunda förnuftet som SE sköt sig utan vapen?
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-27 kl. 01:52.
Citera
2021-11-27, 02:06
  #26788
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han kanske inte ville ha ett vapen för att han redan hade ett som han knappt använt ?

Hände det något i SEs liv strax efter 1979 eller enstaka år efter då kulorna som användes för att mörda OP köptes in? Hur ser ni som tror på att SE var GM att detta hänger ihop?

"Stal" SE vapnet då han jobbade på ATFV på 60-talet så blir ju ett illegalt ammunitionsinköp av SE efter 1979 något som TP bör kunna förklara?

Jag fick intrycket att försvarsmakten hade örnkoll på vapen och serienummer när jag gjorde värnplikten och att teorin att SE stal ett vapen är kvalificerat strunt enligt mig.

Att SE väntar 20 år att köpa ammunition till mordet illegalt får vi då spekulera i och är så klart "ädelstrunt" om ordet ens existerar.

Hur kunde SE köpa ammunition från 1979 illegalt för att skjuta OP 1986 med ett vapen som SE "stal" på 60-talet? Hade SE tillgång till ammunition redan på sent 70-tal? Hur gick detta ens till?

Här finns ju en hel del att förklara för SEkten kan jag känna. Kanske köpte SE ammunitionen från en random knarklangare i Kungsträdgården som han bara träffade på av en slump efter 1979?

Att SE är GM är så klart trams enligt mig.

"Ibland är sanningen för enkel för att förstå!"

Edit: Kanske SE köpte ammunitionen illegalt efter 1979 till vapnet han stal i början på 60-talet i förebyggande syfte om han skulle bli avsnäst av OP slumpmässigt 1986? Jag försöker använda gängse TP-logik här och helt defenestrera mitt förstånd, men tycker ändå att jag inte riktigt lyckas pressa in SE som GM i pusslet med varken hammare eller fil.

Edit 2: "Mjau!"
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-27 kl. 02:26.
Citera
2021-11-27, 02:25
  #26789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hände det något i SEs liv strax efter 1979 eller enstaka år efter då kulorna som användes för att mörda OP köptes in? Hur ser ni som tror på att SE var GM att detta hänger ihop?

"Stal" SE vapnet då han jobbade på ATFV på 60-talet så blir ju ett illegalt ammunitionsinköp av SE efter 1979 något som TP bör kunna förklara?

Jag fick intrycket att försvarsmakten hade örnkoll på vapen och serienummer när jag gjorde värnplikten och att teorin att SE stal ett vapen är kvalificerat strunt enligt mig.

Att SE väntar 20 år att köpa ammunition till mordet illegalt får vi då spekulera i och är så klart "ädelstrunt" om ordet ens existerar.

Hur kunde SE köpa ammunition från 1979 illegalt för att skjuta OP 1986 med ett vapen som SE "stal" på 60-talet? Hade SE tillgång till ammunition redan på sent 70-tal? Hur gick detta ens till?

Här finns ju en hel del att förklara för SEkten kan jag känna. Kanske köpte SE ammunitionen från en random knarklangare i Kungsträdgården som han bara träffade på av en slump?

Att SE är GM är trams enligt mig.

"Ibland är sanningen för enkel för att förstå!"

Edit: Kanske SE köpte ammunitionen illegalt efter 1979 till vapnet han stal i början på 60-talet i förebyggande syfte om han skulle bli avsnäst av OP slumpmässigt 1986? Jag försöker använda gängse TP-logik här och helt defenestrera mitt förstånd, men tycker ändå att jag inte riktigt lyckas pressa in SE som GM i pusslet med varken hammare eller fil.

Kan det inte bara vara så enkelt att han köpte vapen o ammunition utomlands efter 79...?

Alla kan nog "köpa" att vad skulle Engström med vapen till eg ?

Men han kanske ville känna sig trygg när han gick genom sthlm på nätterna..

Så tryggt var det faktiskt inte med rån o Kungen i kungsan Sverige 1986 alltid..

Jag minns att folk köpte tårgas som skydd utomlands runt 1990 o det är bara 4år senare o det var också straffbart...!
Citera
2021-11-27, 02:31
  #26790
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kan det inte bara vara så enkelt att han köpte vapen o ammunition utomlands efter 79...?

Alla kan nog "köpa" att vad skulle Engström med vapen till eg ?

Men han kanske ville känna sig trygg när han gick genom sthlm på nätterna..

Så tryggt var det faktiskt inte med rån o Kungen i kungsan Sverige 1986 alltid..

Jag minns att folk köpte tårgas som skydd utomlands runt 1990 o det är bara 4år senare o det var också straffbart...!

Kan vi släppa irrpannan TPs teori om ett vapen SE stal på ATFV på 60 talet då?

Är det nya stolleteorier ni hittar på nu för att hålla er flytande?

När tycker du att du har sett uppgifter om att SE åkte utomlands förutom med sin "funktionsstörda" dotter och plufsiga hustrufigurant till Åland?

Har du koll på detta?
Citera
2021-11-27, 02:35
  #26791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kan vi släppa irrpannan TPs teori om ett vapen SE stal på ATFV på 60 talet då?

Är det nya stolleteorier ni hittar på nu för att hålla er flytande?

När tycker du att du har sett uppgifter om att SE åkte utomlands förutom med sin "funktionsstörda" dotter och plufsiga hustrufigurant till Åland?

Har du koll på detta?

Han behöver väl inte rapportera om han varit utomlands?
Citera
2021-11-27, 07:51
  #26792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
PU utredde SE i tre år, TP utredde SE i tolv år, ändå har det inte framkommit några som helst tecken på att SE hade ett illegalt vapen, inte ens en antydan till att han ville ha ett vapen.

Det är ju det mest intressanta med utredningen kring SE.

Så stora resurser och tid nedlagt och det enda man har är:

"borde haft ett vapen".
"åt middag ute på stan"
"kommer inte runt"
"dörr på baksidan"
"bekännelse i Säkerhet & Sekretess"
"väska på DBG"
"mörkt klädd man sprang förbi på andra sidan av barackerna på Tunnelgatan"
"umgicks med en vapenhandlare"

Det är allt.

Trots DNA-tester, husrannsakan, förhör efter förhör, världens största mordutredning har dessa inte klarat av att presentera något av värde.

Hade jag varit ansvarig för PU eller som TP lagt ned 12 år hade jag begått seppuku.
Citera
2021-11-27, 07:59
  #26793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kan det inte bara vara så enkelt att han köpte vapen o ammunition utomlands efter 79...?

Alla kan nog "köpa" att vad skulle Engström med vapen till eg ?

Men han kanske ville känna sig trygg när han gick genom sthlm på nätterna..

Så tryggt var det faktiskt inte med rån o Kungen i kungsan Sverige 1986 alltid..

Jag minns att folk köpte tårgas som skydd utomlands runt 1990 o det är bara 4år senare o det var också straffbart...!

Jo det var tryggt. Det var som en annan värld. För er som inte var unga då kan aldrig föreställa er hur det var. Ville du inte ha bråk så slapp du bråk.

Släpp skitsnacket om att Stockholm City var ett gangsternäste där man behövde en revolver.

Det var bland annat det som chockade Sverige. Att det sköts på öppen gata. Sverige var sett till oprovocerat våld, rån mm ett paradis pga det sociala transfereringssystemet.
Citera
2021-11-27, 08:17
  #26794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Jo det var tryggt. Det var som en annan värld. För er som inte var unga då kan aldrig föreställa er hur det var. Ville du inte ha bråk så slapp du bråk.

Släpp skitsnacket om att Stockholm City var ett gangsternäste där man behövde en revolver.

Det var bland annat det som chockade Sverige. Att det sköts på öppen gata. Sverige var sett till oprovocerat våld, rån mm ett paradis pga det sociala transfereringssystemet.

Haha

Uppväxt i Stockholm på o var runt 20års åldern 1986...

Det var inte så oskyldigt o som jag skrev så var det folk som köpte tårgas i små sprayburkar bara några år senare som skydd...

Själv bar vi ofta stilett o butterfly knivar...mest för att vara coola men det var rätt vanligt bland ungdomar då 1986 att man hade kniv ...

Om Engström hade vapen som skydd för att han tyckte miljön var osäker i Stockholm City då så kanske han jämförde med 50 talet...

Du jämför 1986 med idag o då blir det kanske att du tycker det var lugnt då...

Sen fanns ju rätt mkt knarkare(heroin)på den tiden o illegala spelklubbar ...

Är det 1994 som Tommy blev kränkt för att han inte blev insläppt på en krog i Sthlm...hämtade automat bössor o drog det genom ingången...



8år senare alltså
Citera
2021-11-27, 08:33
  #26795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Haha

Uppväxt i Stockholm på o var runt 20års åldern 1986...

Det var inte så oskyldigt o som jag skrev så var det folk som köpte tårgas i små sprayburkar bara några år senare som skydd...

Själv bar vi ofta stilett o butterfly knivar...mest för att vara coola men det var rätt vanligt bland ungdomar då 1986 att man hade kniv ...

Om Engström hade vapen som skydd för att han tyckte miljön var osäker i Stockholm City då så kanske han jämförde med 50 talet...

Du jämför 1986 med idag o då blir det kanske att du tycker det var lugnt då...

Sen fanns ju rätt mkt knarkare(heroin)på den tiden o illegala spelklubbar ...

Är det 1994 som Tommy blev kränkt för att han inte blev insläppt på en krog i Sthlm...hämtade automat bössor o drog det genom ingången...



8år senare alltså

Är du rädd för knarkare och illegala spelklubbar?

Sverige blev ett annat land efter krisen 1991.

Var bara rädda små horungar som gick runt med stilett.
Citera
2021-11-27, 08:49
  #26796
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag skulle gärna vilja se en logisk förklaring till att SE skulle kunna tänkas ha gått norrut efter att han kom ut på Sveavägen. Annars måste han i princip ha krockat med OP när han klev ut. SE som Grandman är en tragisk historia.


Om man nödvändigtvis måste använda SE som GM:

- SE besöker sin bekant Vapensamlaren och hans viktiga sällskap på Bacchi Wapen, Järntorgsgatan 5 i Gamla Stan för mat, dryck och sällskap under kvällen. På vägen tillbaka till kontoret, går han Västerlånggatan mot GSs t-banestation. Han råkar hamna bakom LOP längs vägen, han överhör deras samtal om filmen. De kanske även åker i samma t-banevagn rentav.

- SE stöter på LOP under deras väg till bion, kanske redan bortåt uppgång Rådmansgatan, går nära dem nog för att överhöra deras samtal. Han kanske följer dem ända fram till bion.

- SE kan kan ha kommit norrifrån och varit på väg att passera biografen, när han får se OPs karaktäristiska profil och ryssmössa utanför den upplysta ingången, stannat till och beundrat dem, sett dem gå in.

Man kan givetvis byta ut SE mot vilken annan person som helst. Även restaurang BW mot en annan restaurang i ungefärlig samma radie. GM skulle kunna vara vem som helst, ägde inte GM ett eget vapen hade han ca 2 timmar på sig att skaffa ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in