2021-11-27, 00:10
Medlem
Är det bara jag som tycker att det hela börjar bli lite genomskinligt nu? Jag bor normalt sätt inte i sverige utan är här ofrivillgt just nu på grund av att det är svårt att resa in i landet.. detta betyder att jag lägger otroligt mycket tid på att läsa om allt detta då jag försöker hitta någon öppning så att jag kan vara tillsammans med min tjej som jag älskar.

Allt känns lite väl organiserat för att det skulle kunna vara slumpen,Alla länder agerar lika dant hela tiden följer varandra. Först är swizz ute med att dom ska införa tvångsvaccinering sen kommer alla andra dagen efteråt för att försöker normalisera det hela.. Det var föga förvånande att en mutation skulle komma ut igår, Nämnde dom inte att det kommer komma en snart förra veckan? Nu har den kommit som ett brev på posten. innan man har tagit 3e sprutan så nämner man 4e för att få det att sjunka in i våra huvuden och låter oss acceptera läget.

Man borde ta och glo på typ equilibrium och reflektera över hur sjukt det här är. Man springer runt och är rädd för någonting som man inte ens hade vetat om , om ingen hade skrivit om skiten.

Fö känns det jävligt jobbigt att man har blivit tvingad att vaccinera sig bara för att man ska kunna flyga hem och vara med sin familj. har varit skeptisk mot hela vaccingrejen från dag 1 , jag tror helt ärligt inte att människor i höga positioner blir vaccinerade, Jag har själv varit med att smuggla ut ministrar ur karantänhotell i mitt hemland första året under pandemin. Fanns inte en enda av dom som ville sitta i någon slags karantän och dom betalade mycket för att komma ut direkt. dock förespråkade samma personer socal distancing och allt vad det innebär.
Citera
2021-11-27, 00:22
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag gillade att någon frågade på Twitter vad som var Dings källa! Då svarade en annan twitter postare Fantasin! Tror postaren hadw rätt.
Det var ju JPWeiland som var bakom beräkningen, inte Ding. Som den forskare han är påpekar han även att det finns ett antal osäkerheter om man läser hans tweets, och att man ska ta allt med en nypa salt. Men faktum kvarstår att med den begränsade data som finns just nu är 6 ggr mer smittsamt det han beräknat.

Just nu är det svårt att sia om hur den nya varianten kommer att arta sig. Ta till exempel detta:
https://twitter.com/DrEricDing/status/1463998740340121601

Den spred sig mellan två personer på ett karantänhotell, och det kan tolkas som att den är luftburen. Det är en möjlighet, en annan är att båda resenärerna smittades av samma källa i samband med flygningen och den ena bara hade längre inkubationstid. Inkubationstiden kan ju variera en del.

Men det finns ju tecken just nu som inte är så positiva, får se hur det faller sig då mer data trillar in.
Citera
2021-11-27, 00:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Är det bara jag som tycker att det hela börjar bli lite genomskinligt nu? Jag bor normalt sätt inte i sverige utan är här ofrivillgt just nu på grund av att det är svårt att resa in i landet.. detta betyder att jag lägger otroligt mycket tid på att läsa om allt detta då jag försöker hitta någon öppning så att jag kan vara tillsammans med min tjej som jag älskar.

Allt känns lite väl organiserat för att det skulle kunna vara slumpen,Alla länder agerar lika dant hela tiden följer varandra. Först är swizz ute med att dom ska införa tvångsvaccinering sen kommer alla andra dagen efteråt för att försöker normalisera det hela.. Det var föga förvånande att en mutation skulle komma ut igår, Nämnde dom inte att det kommer komma en snart förra veckan? Nu har den kommit som ett brev på posten. innan man har tagit 3e sprutan så nämner man 4e för att få det att sjunka in i våra huvuden och låter oss acceptera läget.

Man borde ta och glo på typ equilibrium och reflektera över hur sjukt det här är. Man springer runt och är rädd för någonting som man inte ens hade vetat om , om ingen hade skrivit om skiten.

Fö känns det jävligt jobbigt att man har blivit tvingad att vaccinera sig bara för att man ska kunna flyga hem och vara med sin familj. har varit skeptisk mot hela vaccingrejen från dag 1 , jag tror helt ärligt inte att människor i höga positioner blir vaccinerade, Jag har själv varit med att smuggla ut ministrar ur karantänhotell i mitt hemland första året under pandemin. Fanns inte en enda av dom som ville sitta i någon slags karantän och dom betalade mycket för att komma ut direkt. dock förespråkade samma personer socal distancing och allt vad det innebär.

Jag ser lite annorlunda på saken. Jag vet så många som varit svårt sjuka i covid19. Flera har fått skador som över 1 år senare ännu inte är läkta, eller borta på något sätt. Covid19 är inte som andra virus, någon förkylning eller influensa som vissa vill få det till. Anledningen till de här åtgärderna från olika länder kommer sig av en förbannat bra anledning. Det är ingen lömsk konspiration från världsledare som vill förslava folket och ta ifrån dem deras frihet. En annan sak jag funderat kring är varifrån alla dessa vaccinskeptiker kommer ifrån. Så gott alla jag känner har tagit vaccinet. Det finns inte på världskartan att man skulle låta bli. Känner ingen som fått mer än ont i armen några dagar efter injektionen som biverkning. Här på Flashback uttrycks oro för vaccinet för att det skulle vara "oprövat", samtidigt som dessa personer gladeligen suger i sig en covid-infektion i övertygelsen att det bara är 80-plusare med underliggande sjukdomar som blir svårt sjuka. Jag finner verkligen noll logik i det resonemanget. Det är rent av farligt att tänka på det sättet och framstår för mig som fullkomligen orationellt. Ungefär som att orädd vandra över ett minfält i ingenmansland och därefter vara vettskrämd för att drabbas av ett myggbett.
Citera
2021-11-27, 00:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
1 år, 9 månader och 27 dagar sedan

Hur mycket längre skall det dröja innan polletten trillar ned?
Det var väl innan man insett att döda virusrester kunde ge positiva resultat.
Citera
2021-11-27, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag ser lite annorlunda på saken. Jag vet så många som varit svårt sjuka i covid19. Flera har fått skador som över 1 år senare ännu inte är läkta, eller borta på något sätt. Covid19 är inte som andra virus, någon förkylning eller influensa som vissa vill få det till. Anledningen till de här åtgärderna från olika länder kommer sig av en förbannat bra anledning. Det är ingen lömsk konspiration från världsledare som vill förslava folket och ta ifrån dem deras frihet. En annan sak jag funderat kring är varifrån alla dessa vaccinskeptiker kommer ifrån. Så gott alla jag känner har tagit vaccinet. Det finns inte på världskartan att man skulle låta bli. Känner ingen som fått mer än ont i armen några dagar efter injektionen som biverkning. Här på Flashback uttrycks oro för vaccinet för att det skulle vara "oprövat", samtidigt som dessa personer gladeligen suger i sig en covid-infektion i övertygelsen att det bara är 80-plusare med underliggande sjukdomar som blir svårt sjuka. Jag finner verkligen noll logik i det resonemanget. Det är rent av farligt att tänka på det sättet och framstår för mig som fullkomligen orationellt. Ungefär som att orädd vandra över ett minfält i ingenmansland och därefter vara vettskrämd för att drabbas av ett myggbett.

Det är väldigt många som säger att dom vaccinerar sig, för att passa in. True story!
Citera
2021-11-27, 00:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du hävdar att Iran har högre trovärdighet än CDC?
Båda uttalanden kan inte vara sanna
Var har Iran uttalat sig?

Uppenbarligen kan du inte läsa och förstå studier.

Gonatt!
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Så vi har två olika dataset, Iran där smittan sägs infektera alla(200%) oavsett tidigare infektion, och en massa länder i västvärlden där återinfektioner är färre än 1%.

Hur ska vi hantera denna information? Är det en konspiration för att överdriva i Iran eller är det en konspiration för att mörka i Väst?
Iran har väl inte författat studien?:
Authors
Mahan Ghafari1*, Ariel Karlinsky2, Oliver J Watson3, Luca Ferretti4, Aris Katzourakis1*

Affiliations
1 Department of Zoology, University of Oxford, Oxford, UK
2 Department of Economics, Hebrew University of Jerusalem, Jerusalem, Israel
3 Department of Infectious Disease Epidemiology, Imperial College London, London, UK
4 Big Data Institute, Li Ka Shing Centre for Health Information and Discovery, Nuffield Department of Medicine, University of Oxford, Oxford, UK
*Corresponding author.
Email: mahan.ghafari@zoo.ox.ac.uk (MG); aris.katzourakis@zoo.ox.ac.uk (AK)
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.04.21264540v1.full.pdf

Du kan Googla namnen så ser du att de har flera publicerade studier bakom sig.
Citera
2021-11-27, 00:49
Medlem
LeeVans avatar
Nya mutationen

Förvisso alldeles för tidigt för att dra några säkra slutsatser.

Dock om man vill föröka att skönja en tidig trend så blir det två ”slutsatser”. Tiden mellan insjuknande och död ser ut att vara betydligt kortare än för tidigare varianter – dödligheten ser ut att vara högre.

https://imgur.com/6LX1rYt
Citera
2021-11-27, 01:08
Medlem
ThuleSocietys avatar
Smittan skenar i USAs mest vaccinerade stater.

Slump?

https://www.msn.com/en-us/health/medical/covid-cases-are-surging-in-the-five-most-vaccinated-states/ar-AAR7UpZ?li=BBnb7Kz
Citera
2021-11-27, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nya mutationen

Förvisso alldeles för tidigt för att dra några säkra slutsatser.

Dock om man vill föröka att skönja en tidig trend så blir det två ”slutsatser”. Tiden mellan insjuknande och död ser ut att vara betydligt kortare än för tidigare varianter – dödligheten ser ut att vara högre.

https://imgur.com/6LX1rYt

Nja, det tycker jag inte man kan säga. Rapporterades många dödsfall i Sydafrika igår, troligen någon form av klumprapportering. Idag har det rapporterats 12 dödsfall, vilket är lågt med tanke på deras befolkning. Sett till 7-dagars glidande medelvärde har dödsfallen inte alls ökat lika snabbt som smittotalen. Dock är det för tidigt att dra några slutsatser. Idag har dessutom smittoökningen bromsat in om man ska tro antal rapporterade fall, från nästan fördubbling flera dagar i rad, till en ganska modest ökning idag.
Citera
2021-11-27, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Ja, dom är ju vakna iaf. Sverige blundar.
Vi kommer agera i sista stund med en panikåtgärd en lockdown av det svenska samhället. Folk kommer inte få träffa andra folk.
Citera
2021-11-27, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennybuz
Kom med riktiga källor

Börja då med att nämna vilka källor man ska rikta sig mot.
Citera
2021-11-27, 03:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Vi kommer agera i sista stund med en panikåtgärd en lockdown av det svenska samhället. Folk kommer inte få träffa andra folk.
Inte alls, tänk efter lite.

1. Vi har redan haft en enorm smittspridning i fjol.

2. Många är nyvaccinerade.

3. Vi har inte sett en ökning på samma sätt som nere i Europa.

Vad talar för panik-lockdown?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in