2021-11-26, 17:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt DW estimeras den nya varianten vara 500 procent mer smittsam.

Inga lockdowns kommer kunna stoppa viruset.

Kommer spridas mycket fortare än delta

https://youtu.be/jwDMI0nOnAY

Intressant att se att sjuksköterskorna i Afrika aspirerar men här i Sverige bryr de sig inte om det.
Citera
2021-11-26, 17:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Enligt DW var det en första uppskattning. Med tanke på hur fort den konkurrerade ut delta i Johannesburg så bör man bli orolig.

Titta på DW klippet jag postade

Jag har kollat nu och kommenterat, tack för klippet.
Citera
2021-11-26, 17:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Intressant att se att sjuksköterskorna i Afrika aspirerar men här i Sverige bryr de sig inte om det.

De har väl läst dr Johns bok när de studerade ;-)
Citera
2021-11-26, 17:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja, farligheten hade de liten koll på ännu så vi får hoppas den inte är elakare iallafall.

Enl dw funkar ej lockdown om den är 5 gånger smittsammare.
Men även om lockdown inte funkar kommer de köra med det ändå. Makthavare måste visa sig kraftfulla.

Jag som hoppats att skiten snart skulle vara över.
Och givetvis hoppas jag vaccinet ger hyffsat skydd.
Citera
2021-11-26, 17:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag säger inte mot dig utan funderar bara på det praktiska ( tänk Öresundsbron ) ..

Ja det är ett problem, finns en enkel åtgärd, stäng Öresundsbron. Lastbilschaffisar kan pcr-testas innan de släpps igenom. Det blir bökigt men det går. Fast jag glömmer lätt att jag bor i Sverige då mentaliteten här är: "finns inte mycket att göra".
Citera
2021-11-26, 17:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
De har väl läst dr Johns bok när de studerade ;-)

Kanske det, och sen följer de det de lärt sig.
Citera
2021-11-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ja, farligheten hade de liten koll på ännu så vi får hoppas den inte är elakare iallafall.

Enl dw funkar ej lockdown om den är 5 gånger smittsammare.
Det sprids alltså med kranvattnet eller luften även in i villor?
Citera
2021-11-26, 17:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men även om lockdown inte funkar kommer de köra med det ändå. Makthavare måste visa sig kraftfulla.

Jag som hoppats att skiten snart skulle vara över.
Och givetvis hoppas jag vaccinet ger hyffsat skydd.

Fördel med 500 procent är ju att det kommer gå ruskigt fort
Citera
2021-11-26, 17:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Fördel med 500 procent är ju att det kommer gå ruskigt fort
En jäkla rysare.
Och är den värre (mer dödlig) och ger sig på yngre blir det riktigt allvarligt.
Funkar vaccin mot den så ska det bli intressant att se hur många antivaxxers det finns kvar.
Citera
2021-11-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ja det är ett problem, finns en enkel åtgärd, stäng Öresundsbron. Lastbilschaffisar kan pcr-testas innan de släpps igenom. Det blir bökigt men det går. Fast jag glömmer lätt att jag bor i Sverige då mentaliteten här är: "finns inte mycket att göra".
Eller så litar vi på att det vetenskapen och myndigheter säger stämmer, att vaccinen skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Då låter vi skiten brinna igenom utan restriktioner, folk får naturlig immunitet och sedan är det över. Pandemier håller i sig 2-3 år sedan blir det endemiskt och milda infektioner framöver. Vi är snart inme på 3:e året. Det finns verkligen inga skäl alls att tro att detta virus skulle vara annorlunda.

Enda skälet att köra med lockdowns/restriktioner nu är om man tror att vaccinet inte fungerar alls. Är det vad du tror? Jag tror det, men är det vad du tror?
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-11-26 kl. 17:43.
Citera
2021-11-26, 17:39
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Ja Sverige är ofta en hönsgård. Kolla bara på riksdagen. Om man stängde Öresundsbron skulle det vara intressant hur man hanterade alla pendlare i Öresundsregionen. Jag har ingen aning men har vi ens beredskap att kontrollera flygplatser och gränser?
Citera
2021-11-26, 17:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Enligt DW estimeras den nya varianten vara 500 procent mer smittsam.

Inga lockdowns kommer kunna stoppa viruset.

Kommer spridas mycket fortare än delta

https://youtu.be/jwDMI0nOnAY

Det är ganska imponerande att naturen, genom helt slumpmässiga mekanismer ev. kan ha skapat något som kan vara 500 gånger smittsammare än Delta-varianten, som även den var imponerande med 1000 gånger potentiell viruslast än Wuhan-varianten. Detta är, tyvärr, också väldigt tragiskt, för hela mänskligheten. Lockdowner är, givetvis, helt värdelösa. Dessutom finns fanskapet redan i Belgien. Så stämmer uppgiften om smittsamhet, så är det, tyvärr, kört.....

Som jag brukade skriva i början av pandemin:

Människan spår, SARS-CoV-2 rår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in