2021-11-26, 17:09
Medlem
Det är helt sjukt allting som händer just nu, vad är det folk inte förstår? Att införa vaccinpass innebär mer eller mindre ett tvång för människor att vaccinera sig vilket är helt fel väg att gå, ett tvång kommer bara göra att man motsätter sig ännu mer.

Jag har själv tagit vaccin, första sprutan Astra och andra Pfizer, inte för att jag egentligen ville utan för att jag jobbar inom vården och kände mig tvungen att göra det. Jag är inte sugen på att ta en tredje spruta och sen en fjärde och sen gud vet hur många.

Även om jag är vaccinerad så förstår jag verkligen om man inte vill. Jag tror på den fria viljan och tycker att vi ska värna om den.

Se över folkhälsan istället så kanske våra immunförsvar är rustade för detta. Men nej, just det, om folk är för friska så tjänar ju inte läkemedelsbolagen ett skit. Så hälsa är de inte intresserade av tyvärr. Stärk människors hälsa med en bra kost och daglig fysisk aktivitet så ska ni se att vi kan hantera det här på ett mycket bättre sätt.
Citera
2021-11-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Mycket bla bla från din sida. Tyvärr ser nog de flesta igenom dina försök till härskarteknik.

Enligt en omfattande studie från Frankrike är långtidscovid främst förknippat med att tro att man haft covid (men inte med att faktiskt ha haft det).

”The findings of this cross-sectional analysis of a large, population-based French cohort suggest that persistent physical symptoms after COVID-19 infection may be associated more with the belief in having been infected with SARS-CoV-2 than with having laboratory-confirmed COVID-19 infection.”

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2785832

Kan fortsätta med siffror från UK vecka 36-42. Vaccinerade smittades i högre grad än ovaccinerade. Effekten av vaccinet sjönk alltså till en markant negativ nivå. Läs igen. Negativ nivå. Länk till rapporten från myndigheterna i UK finns i artikeln.

https://www.riotimesonline.com/brazil-news/modern-day-censorship/fully-vaccinated-people-in-uk-suffer-much-higher-infection-rates-than-unvaccinated-and-its-getting-w orse-every-day/

Så till huvudfrågan, hur ska vaccin-pass minska smittspridningen när vaccinerade efter några månader smittas i högre grad? Även i Sverige börjar detta mönster synas. I Jämtland var 70% av alla smittade vaccinerade vecka 45 trots att vi inte testade vaccinerade i större omfattning. I Sverige låg genomsnittet på nästan hälften av alla fall. När vi nu har börjat testa vaccinerade igen är det nog bara en tidsfråga innan vi når 70% i genomsnitt vilket gör vaccin-passet totalt meningslöst då andelen genombrottsinfektioner är lika med vaccinationsgraden.
Nu är det ju dock som så att man använde sig av makrodata i bland annat i den studie som inhämtade information från Israel gällande spridning i nära relationer inom hushållet. Vaccinen ÄR effektiva och de dämpar smittspridning MEN effekten avtar med tiden, vilket är precis det vi ser just nu i många länder parallellt med att stora delar av deras befolkning inte är vaccinerade.

Många ovaccinerade tenderar att skita i allt vad restriktioner heter och har gjort så sedan pandemins början. Jag kan köpa resonemanget att vissa vaccinerade tror att de blir 100% osmittbara och blir mer oförsiktiga men situationen hjälps inte av att vi fortfarande har så många människor som inte vill vaccinera sig. Studierna visar med all tydlighet att risken för att smittas minskar om ena parten är vaccinerad och den blir ännu mindre om båda parterna är det vid ett möte. Ytterligare boosterdoser kommer förstås att behövas i takt med att effekten från vaccinen sjunker. Detta är inget som är direkt konstigt eller oväntat, då det fungerar på liknande vis när det gäller vaccinen för säsongsinfluensan.
Citera
2021-11-26, 17:22
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick

Detta blir bara dummare och dummare. Hur mycket kognitiv dissonans är det egentligen tillåtet att uppvisa?

Covidpasset är alltså infört för att ni vaccinfanatiker är "snälla" och bryr er om oss som inte tagit det så kallade vaccinet, har jag tolkat dig rätt?

Den har jag faktiskt inte hört innan!

Det var faktiskt behjärtansvärt... att det är för VÅR skull tack men jag kan ta hand om mig själv, håller god hälsa och kan faktiskt tänka mig att utsätta mig för en dödsrisk på 0,009% eller vad det var.

De enda jag frågat har sagt att det är för att de måste skydda sig själva från oss virusdrypande undermänniskor som inte förtjänar något annat än att sättas i läger för att vi har fräckheten att ta ansvar för vår egen hälsa (samt håller avstånd), istället för att sätta ett otestat (och uselt fungerande) vaccin i armen för sjuttonde gången samtidigt som vi knäcker femte bärsen, tar med ölkaggen och går ut på match och därefter krogen där vi umgås med resterande folk som tror de är immuna och sen hamnar på IVA eller smittar gamla mormor...
Citera
2021-11-26, 17:30
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Tänkte väl att det skulle överraska. 😂😂😂
Det är lite som ett bilbälte, det ska på för din egen skull och eftersom det finns tokjävlar som inte förstår sitt eget bästa är det lag på det.

Skillnaden här är ju dock att man har typ 90% risk för skador och död om man krockar med bilen, inte 0,009% bilbälte har heller inga kända biverkningar vad jag kan se, det har testats under många år och inga barn har fått hjärtproblem. Man blir heller inte portad från samhället och behandlad som smuts om man riskerar sin egen hälsa genom att köra utan, på sin höjd lite böter.
Citera
2021-11-26, 18:30
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Skillnaden här är ju dock att man har typ 90% risk för skador och död om man krockar med bilen, inte 0,009% bilbälte har heller inga kända biverkningar vad jag kan se, det har testats under många år och inga barn har fått hjärtproblem. Man blir heller inte portad från samhället och behandlad som smuts om man riskerar sin egen hälsa genom att köra utan, på sin höjd lite böter.
Du skulle bara veta hur argumentation gick när det blev aktuellt med bilbälten. Man skulle sitta fastspänd och brinna inne inne i bilen eller lika illa hamna i vattnet och drunkna utan möjlighet att komma loss från bältet. Sedan den falska säkerheten som skulle få folk att köra som idioter eller hur meningslösa de var när det hände att folk omkom ändå trots de var bältade.

Argumenten går igen.
Citera
2021-11-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det enda du har lyckats presentera är halmgubbeargumentation och resonemang som tycks sakna stöd hos ledande experter. Jag har varken höjt mig eller någon annan till skyarna. Du själv verkar dock ha fått lite hybris. Det framgår klart och tydligt att det rör sig om två olika läkemedel.

Olika läkemedel samma funktion hur svårt är det att förstå? Man får lätt hybris när folk är så korkade att de inte kan förstå att ett glas och en mugg är olika produkter men har samma funktion.

Du höjer ju dig själv till skyarna genom att påstå att dina länkar är bevis trots att du inte förstår dem . I nästa stund är du självgod och anser att dessa länkar till nyhetstidningar och fact-check sidor är bättre än vetenskapliga referenser direkt till beskrivningen av mekanismerna med faktiska mätvärden.
Citera
2021-11-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej det är inga mängder som dör utanför riskgrupperna. Det handlar om enstaka fall och medelåldern är hela 82-83 år, vilket motsvarar den ålder människor tenderar att dö av hög ålder. Det finns inget som motiverar den här massvaccinationen. Detta då det helt enkelt inte föreligger någon risk för andra att smittas.

"...helt enkelt inte föreligger någon risk för andra att smittas."

Hur får du ihop det påståendet då det oavsett antal har dött en mängd yngre utanför riskgrupperna?
Citera
2021-11-26, 18:39
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Finns ingen data som stödjer att jag som man i början av 40 åren utan underliggande sjukdom löper någon större risk att drabbas av allvarlig sjukdom nu än under en vilken som helst annan influensasäsong.
I min kohort är vaccinet minst lika ”farlig” som sjukdomen.

Hade jag varit med att dämpa smittspridningen med att vaccinera mig, så hade det vägd tyngre än risken för vaccinskada, men nu finns det inte data som stödjer det heller.

Är man frisk, så sprider man inte smitta verkar vara svårt att förstå?????
Lever du i en knasgöksbubbla där du tror att vaccinet är lika farligt som sjukdomen blir så klart alla samhällets insatser kontraproduktiva eller meningslösa.
Citera
2021-11-26, 19:29
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufus101
"...helt enkelt inte föreligger någon risk för andra att smittas."

Hur får du ihop det påståendet då det oavsett antal har dött en mängd yngre utanför riskgrupperna?
Nej, det finns ingen mängd som dött utanför riskgrupperna, men folk som odiagnosticerade.
Citera
2021-11-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Olika läkemedel samma funktion hur svårt är det att förstå? Man får lätt hybris när folk är så korkade att de inte kan förstå att ett glas och en mugg är olika produkter men har samma funktion.

Du höjer ju dig själv till skyarna genom att påstå att dina länkar är bevis trots att du inte förstår dem . I nästa stund är du självgod och anser att dessa länkar till nyhetstidningar och fact-check sidor är bättre än vetenskapliga referenser direkt till beskrivningen av mekanismerna med faktiska mätvärden.
De har inte samma funktion och de är inte samma eller ens liknande läkemedel.
Citat:
Ivermectin binds to glutamate-gated chloride channels and is used to treat parasite infections, said Joseph Glajch, a consultant in pharmaceutical and analytical chemistry.

“These two are so far apart,” he said. “If you look at how they interact with the body..., they don’t even go to the same pathways or receptors.”
Citat:
Ivermectin was not developed as a protease inhibitor. This claim comes from a March 2021 study that investigated the efficacy of ivermectin as an antiviral drug. That study found that ivermectin was a “blocker of viral replicase, protease and human TMPRSS2.”

But protease inhibitors are a class of antiviral drugs that have been used to treat HIV/AIDS and Hepatitis C. In other words, there are several different drugs that act as a protease inhibitors (“Protease is an enzyme in the body,” according to Healthline, and “Protease inhibitor drugs block the action of protease enzymes”). Just because two drugs may perform a similar function does not mean that they interchangeable or identical.
Jag lämnar därmed denna fråga. Har du något annat som kan datatriangulera dina påståenden så är du dock välkommen att återkomma.
Senast redigerad av pf10 2021-11-26 kl. 20:05.
Citera
2021-11-26, 19:59
Medlem
Swe1227s avatar
Är det bara dansställen som berörs eller även vanliga pubar? Dock brukar väl sällan pubarna ta över 100 pers.
Citera
2021-11-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Lever du i en knasgöksbubbla där du tror att vaccinet är lika farligt som sjukdomen blir så klart alla samhällets insatser kontraproduktiva eller meningslösa.
Bland män i min ålder med min (manglande) sjukdomshistoria så är det så.
Det är bara att kolla vaccindödsfall/skador och jämföra med dödsfall/IVAfall pga Covid så ser du det själv, datan är open source.

Bland barn 0-10 så dör det ett tiotals av vaccinet runt om i världen för varje barn som räddas från Coviddöden.

Bland 70+ Och i andra riskgruppen (diabetes, hjärt/kärlsjukdomar, lungsjukdomar, cancersjuka etc) så är den siffran omvänd.

Det är stor skillnad mellan hur vaccinet och C19 ”tar” på olika människor, ålder och kön verkar vara ”triggers” på vaccinskador/död, där unga män är i särklass mest rammade.

Det är ingen knasgökabubbla, det är hårda fakta….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in