Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Om man skulle vilja dölja jordens form är de avgörande.
Du boldog, som verkar veta hur det fungerar kanske kan svara på det här?
Jag frågade rent allmänt tidigare, men det kanske försvann i flödet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.KlockRingare
Ett par frågor om hur långt man kan se:
Det hus som jag bor i står högst upp på en ås. Om jag klättrar upp på taket befinner sig mina ögon på ca 395 meter över havet. Från den höjden kan jag se över skogen åt alla håll. När jag står uppe på taknocken och tittar västerut kan jag se Åreskutans topp, som befinner sig ca 80 km från mig fågelvägen. Åreskutans topp befinner sig 1 420 m.ö.h. men ser ut att vara i samma höjd som mina ögon.
Om jorden vore platt skulle jag behöva lyfta blicken 1 000 m högre för att se toppen. Hur kan det komma sig att toppen ser ut att vara i ögonhöjd?
Om jag i stället riktar blicken norrut borde jag kunna se Kebnekaises topp från min position på taket om jorden vore platt. Jag har ungefär 554 km till den toppen som når 2 096 m.ö.h. Eftersom Kebnekaise är Sveriges högsta berg finns inga berg som kan skymma min blick, om jorden vore platt. Men varför kan jag inte se denna bergstopp?
Eftersom jag förstår hur det kan bli så om jorden är som en glob skulle jag vilja ha svaret av "boldogg" eller någon annan plattjordsförespråkare.