2021-11-26, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Frågan är inte hur man matematiskt kommer fram till radien, frågan är när och hur radien mättes upp.

Svaret är att det aldrig har skett, den antagna radien är just det, ett antagande baserat på att jorden är sfärisk.

Därmed faller argumentet om ekvatorns längd på att radien för den påstådda sfären aldrig har mätts upp.

Enbart ännu ett i raden av antaganden.
Vi vet längden på ekvatorn. Det ger radien. Mellanstadiematte....
Citera
2021-11-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Jordens storlek: Eratosthenes år 255 f.kr, uppfinningen heter armillarsfär.

Behöver du veta mer eller ska du påstå att denna person aldrig levt, aldrig gjort denna uppfinning och att den aldrig fungerade? Såklart du ska, kom igen nu men jag accepterar bara att du förkastar den om du förklarar varför det är falskt så bollen är din nu

Gör nu en liknande över din påstådda verklighet så får vi se vilken som stämmer bäst med vad vi vet om jordens dag/natt, årstider med mera.

Och glöm inte gör utmaningarna, de skulle göra dig gott att få dessa gjorda så du får lite mer kött på benen i ämnet som du tycks sakna.
Eratosthenes exempel fungerar likadant med en platt jord där solen är nära. I hans exempel ingår föga överraskande ett antagande om att jorden är sfär, antagandet om att jorden är platt går lika väl att applicera i sammanhanget och man får ett annat resultat.
Citera
2021-11-26, 15:58
Medlem
Citat:
Tuppen som gal var självklart en retoriskt försök att gestalta ditt resonemang om att solen går upp/ner därför att jorden påstås vara rund. Du förstod såklart inte, vilket inte var oväntat.

Du beskriver en effekt och antar orsaken, det är inte bevis.

Mitt svar var självklart ett försök att få dig att förstå att allt hänger ihop. Om du påstår att tuppen gal för att få solen att gå upp kommer jag fråga hur du kommit fram till det.

Det var du som satte upp premisserna. Nu är det dags att maka på målstolparna igen tydligen.
Har du något exempel på bevis enligt dina egna premisser? Vad som helst, behöver inte handla om jordens form.
Citera
2021-11-26, 15:59
Avslutad
Citat:
Du får först bevisa rymdens existens, om du menar att man kan vistas på månen och ta ett foto på jorden därifrån.

Om du vill se jordens form med blotta ögat för att tro på den så antar jag att du ställer samma krav på rymden för att tro på den?
Citera
2021-11-26, 15:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om man skulle vilja dölja jordens form är de avgörande.
Alla som navigerar skulle märka om man sa att projektionerna var av en rund jord och dom i själva verket var omprojektioner av en platt jord. Hade inte gått att dölja från alla som flyger, seglar eller navigerar med fartyg.
Citera
2021-11-26, 16:00
Medlem
Citat:
Eratosthenes exempel fungerar likadant med en platt jord där solen är nära. I hans exempel ingår föga överraskande ett antagande om att jorden är sfär, antagandet om att jorden är platt går lika väl att applicera i sammanhanget och man får ett annat resultat.

Vad blir resultatet? Har du räknat på det?
Citera
2021-11-26, 16:04
Medlem
Citat:
Hela fundamentet för din religion om den runda jorden är antagandet att jorden är rund. Alla era påståenden utgår ifrån detta antagande. Här ovan antar du helt omedvetet att jordens form är sfärisk, därför att en sfärisk form matematiskt har en radie. När jag efterfrågar information om när och hur denna radie mättes upp kontrar du med att antyda brister i min skolgång. Du begriper inte ens själv att din radie är antagen utan bara papegojar på med dina inlärda fraser.

Jordens radie har mätts ett oräkneligt antal gånger. Alla gånger har jorden visat sig vara en glob. Här är ett exempel: https://hdl.handle.net/2027/hvd.hnwwbh

Se sid 174 för summering och resultat. Vill du veta hur mätningen genomfördes får du läsa metodbeskrivningen.

Att påstå att jordens form skulle vara antagen till att vara rund är infantilt och ett bra sätt att idiotförklara sig själv.

Trevligt helg alla plattisar!
Citera
2021-11-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Vi vet längden på ekvatorn. Det ger radien. Mellanstadiematte....
Det förutsätter ett klot, varvid du måste göra ett antagande. Självklart måste du inflika ett påstående om att mina mattekunskaper inte uppfyller mellanstadiets nivå, och därmed visar du tydligt upp din inlärda respons när du papegojar andras agenda.
Citera
2021-11-26, 16:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det förutsätter ett klot, varvid du måste göra ett antagande. Självklart måste du inflika ett påstående om att mina mattekunskaper inte uppfyller mellanstadiets nivå, och därmed visar du tydligt upp din inlärda respons när du papegojar andras agenda.
Nej man förutsätter inte ett klot. Man applicerar ekvatorns längd och längden mellan nordpolen och ekvatorn på jordens yta så visar detta om jorden är rund. eller platt. Längd 4000 mil=Jorden är rund. Längd drygt 6000 mil=Jorden är platt. Man behöver inte förutsätta något innan man börjar mäta.
Citera
2021-11-26, 16:15
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Om man skulle vilja dölja jordens form är de avgörande.
Du boldog, som verkar veta hur det fungerar kanske kan svara på det här?
Jag frågade rent allmänt tidigare, men det kanske försvann i flödet.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Ett par frågor om hur långt man kan se:

Det hus som jag bor i står högst upp på en ås. Om jag klättrar upp på taket befinner sig mina ögon på ca 395 meter över havet. Från den höjden kan jag se över skogen åt alla håll. När jag står uppe på taknocken och tittar västerut kan jag se Åreskutans topp, som befinner sig ca 80 km från mig fågelvägen. Åreskutans topp befinner sig 1 420 m.ö.h. men ser ut att vara i samma höjd som mina ögon.
Om jorden vore platt skulle jag behöva lyfta blicken 1 000 m högre för att se toppen. Hur kan det komma sig att toppen ser ut att vara i ögonhöjd?

Om jag i stället riktar blicken norrut borde jag kunna se Kebnekaises topp från min position på taket om jorden vore platt. Jag har ungefär 554 km till den toppen som når 2 096 m.ö.h. Eftersom Kebnekaise är Sveriges högsta berg finns inga berg som kan skymma min blick, om jorden vore platt. Men varför kan jag inte se denna bergstopp?

Eftersom jag förstår hur det kan bli så om jorden är som en glob skulle jag vilja ha svaret av "boldogg" eller någon annan plattjordsförespråkare.
Citera
2021-11-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Om du vill se jordens form med blotta ögat för att tro på den så antar jag att du ställer samma krav på rymden för att tro på den?
Om någon påstår att rymden existerar är det rimligt att begära bevis för påståendet. Helt riktigt!

Nåt annat vore väl konstigt?
Citera
2021-11-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Alla som navigerar skulle märka om man sa att projektionerna var av en rund jord och dom i själva verket var omprojektioner av en platt jord. Hade inte gått att dölja från alla som flyger, seglar eller navigerar med fartyg.
En navigatör får aldrig en sån översikt landskapet för att göra den bedömningen. Brukar inte argumentet vara att man bara se jorden sfäriska form från den påstådda rymden. Gäller inte detta för just detta specifika argument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in