2021-11-26, 11:25
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Mutationen har uppstått i den minst vaccinerade världsdelen, i Botswana med 19,58% fullvaccinerade.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=People+fully+vaccinated&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=BWA~Africa~Europe

Vad tycker du själv, pekar det på att vaccinet är orsaken?

Du svarade inte på resten.
Hur kan de veta att den började där?
Citera
2021-11-26, 11:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vilka flyg är det du menar att Sverige ska stoppa?

Helst från alla länder där varianten påträffats. Men i alla fall från alla länder i södra Afrika, vare sig det påträffats något fall eller inte i just det landet (för dessa länder har inte samma koll som västerländska länder). Sedan vet jag också att man får byta flyg, ofta på Shiphol, för de flesta av dessa destinationer. Men då syns det ju på biljetten.

Alternativet är ett övervakat karantänhotell i 14 dagar. Och det ska personen betala själv. Och det ska även gälla svenska medborgare. Men detta kommer vår fega regering (eller vad vi har nu i stället för regering, det är ingen ordning på någonting i det här j-la landet) aldrig att våga införa.

Det blir rena eländet, om vaccinet inte funkar på den här varianten. För det tar lång tid att få fram ett nytt vaccin, och under tiden måste allt börja från början igen.
Citera
2021-11-26, 11:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hur lång tid innan vi har modifierat mRNA vaccin om den nya mutationen sprids inom EU obehindrat av nuvarande vaccin?
Det var väl en av fördelarna med mRNA, att det gick relativt fort att modifiera för nya mutationer.
Det har dock inte modifierats för den nu dominerande delta ännu.
Kan vi se fram emot att modifierade varianter av vaccin tillåts väldigt kort efter framtagande framöver?
Kanske med tvång?

De sa att det skulle ta sex veckor, men då räknade de inte med 36 (eller var det 32?) mutationer i ett och samma virus. Så vi får nog räkna med 2-3 månader i alla fall, och sedan måste det testas innan det ges till allmänheten...

Hur långt regeringarna kommer att gå för att få i sina befolkningar det nya vaccinet, kommer att bero på hur farlig sjukdomen blir med den nya varianten. Utgår jag ifrån. Men jag tror aldrig att vi kommer att komma så långt som till tvångsvaccinering här i Sverige.
Citera
2021-11-26, 11:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast nu efterfrågade jag inte vilka som har hjärtproblem utifrån ett frågeformulär utan vilka som hade dött av hjärtproblem bland fotbollsspelare förra året.
Din källkritiska förmåga är faktiskt förbannat dålig. Du ser en siffra som verkar negativ för vaccinet och direkt postar du den härinne utan att tänka överhuvudtaget. Endast slickar dig om munnen och tar emot. Det är tragiskt.

Det finns en studie som visar att mellan 2014-18 så dog 617 spelare av plötslig död. Det är 154 spelare om året. Då är endast spelare medräknade. Räknat vi med coacher som i ditt påstående så vi nog ganska så nära 108st. Hur vet man ens förresten att 108st spelare /coacher stämmer.

https://bjsm.bmj.com/content/early/2020/12/23/bjsports-2020-102368

Citat:
Med din logik så behöver vi inte ens vaccinera oss längre eller bryr oss om Corona eftersom det har enbart dött 5m utav nästan 8 miljarder människor.
Byt inte fokus nu som du brukar.
Citera
2021-11-26, 11:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Helst från alla länder där varianten påträffats. Men i alla fall från alla länder i södra Afrika, vare sig det påträffats något fall eller inte i just det landet (för dessa länder har inte samma koll som västerländska länder). Sedan vet jag också att man får byta flyg, ofta på Shiphol, för de flesta av dessa destinationer. Men då syns det ju på biljetten.

Alternativet är ett övervakat karantänhotell i 14 dagar. Och det ska personen betala själv. Och det ska även gälla svenska medborgare. Men detta kommer vår fega regering (eller vad vi har nu i stället för regering, det är ingen ordning på någonting i det här j-la landet) aldrig att våga införa.

Det blir rena eländet, om vaccinet inte funkar på den här varianten. För det tar lång tid att få fram ett nytt vaccin, och under tiden måste allt börja från början igen.

Det går inga flyg från södra Afrika till Sverige.

Ja, det står eventuellt på biljetten. (Inte alltid, det kan ju vara så att man reser med olika bolag eller allianser.)

Det är nog hur som helst svårt att stoppa ett flyg från Amsterdam från att landa, även om det är någon passagerare som flugit från säg Kapstaden och bytt flyg. Dessutom är ju det inte något Sverige får reda på.

Så undrar vilka flyg du menar att Sverige ska ”stoppa”.
Citera
2021-11-26, 11:46
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Din källkritiska förmåga är faktiskt förbannat dålig. Du ser en siffra som verkar negativ för vaccinet och direkt postar du den härinne utan att tänka överhuvudtaget. Endast slickar dig om munnen och tar emot. Det är tragiskt.

Det finns en studie som visar att mellan 2014-18 så dog 617 spelare av plötslig död. Det är 154 spelare om året. Då är endast spelare medräknade. Räknat vi med coacher som i ditt påstående så vi nog ganska så nära 108st. Hur vet man ens förresten att 108st spelare /coacher stämmer.

https://bjsm.bmj.com/content/early/2020/12/23/bjsports-2020-102368

Byt inte fokus nu som du brukar.

Och som vanligt med dig så tolkar du från arslet och vet inte ens vad du postar eftersom i din hjärntvättade värld så är vaccinet felfritt.

Dock så kan du inte ens räkna med dina egna exempel.

2014
2015
2016
2017
2018.

617/5 = 123.4 ~ 124.

Sedan har jag redan postat angående detta.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Har aldrig bytt fokus någonsin med dig. Dock har du ignorerat tidigare och fortfarande inte förklarat för oss hur man ska tolka grafen angående döda i influensa.

Väntar fortfarande på det svaret.

Sluta projektera dina egna begränsningar på andra, tack!

Och fortfarande frågade jag om - FÖRRA ÅRET - som jag får nämna en tredje gång nu till dig. Så undrar vem som byter fokus hela tiden...

Edit*

En viktig detalj i denna rapport är:

Citat:
A total of 617 players (mean age 34±16 years, 96% men) with sudden death were reported from 67 countries

Dessa som har dött i år är bra mycket yngre, bland annat den yngsta som var 13 år.
Senast redigerad av AnnaDea 2021-11-26 kl. 11:55.
Citera
2021-11-26, 12:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det går inga flyg från södra Afrika till Sverige.

Ja, det står eventuellt på biljetten. (Inte alltid, det kan ju vara så att man reser med olika bolag eller allianser.)

Det är nog hur som helst svårt att stoppa ett flyg från Amsterdam från att landa, även om det är någon passagerare som flugit från säg Kapstaden och bytt flyg. Dessutom är ju det inte något Sverige får reda på.

Så undrar vilka flyg du menar att Sverige ska ”stoppa”.

Jag är ingen expert på detta, men det finns det förmodligen andra som är, och som kan göra en vettig avgränsning. Vi skulle faktiskt t.o.m. kunna stoppa ALLA flyg från utrikes destinationer, i ett så här allvarligt läge. Alternativt införa karantänanläggningar som sagt - det löser ju problemet. Har personerna inte fått några symptom efter 14 dagar på anläggningen, så har de inte viruset. Oavsett var de har varit.

Även andra gränsövergångar till Sverige, inklusive stora hamnar, måste förstås bevakas. Sjömän kanske inte ska få ta landpermission i Sverige, om man inte vet att det är minst 14 dagar sedan de var i land någonstans senast, och vårdpersonal undersöker dem för symptom innan de får gå i land. Det här klarade vi av UNDER MEDELTIDEN i Sverige, men tydligen inte nu.
Citera
2021-11-26, 12:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du svarade inte på resten.
Hur kan de veta att den började där?

Rent intuitivt så tror jag att testerna är mer utvecklade i säg Tyskland än Botswana. Om en mutation utvecklas i Tyskland så är det därför mer sannolikt att den upptäcks i Tyskland, än att den tysk som är den som utgör värd och utvecklat mutationen reser till Botswana och där sprider den vidare.

Tror vi kan anta att mutationen uppstått i södra Afrika.
Citera
2021-11-26, 12:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Och som vanligt med dig så tolkar du från arslet och vet inte ens vad du postar eftersom i din hjärntvättade värld så är vaccinet felfritt.

Dock så kan du inte ens räkna med dina egna exempel.

2014
2015
2016
2017
2018.

617/5 = 123.4 ~ 124.
Så något som håller på mellan 2017-2018 håller alltså på i 2 år. Är det så du tolkar det?

Citat:
Sedan har jag redan postat angående detta.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Dina egna undersökningar ger jag inte mycket för tyvärr.

Citat:
Har aldrig bytt fokus någonsin med dig. Dock har du ignorerat tidigare och fortfarande inte förklarat för oss hur man ska tolka grafen angående döda i influensa.

Väntar fortfarande på det svaret.

Sluta projektera dina egna begränsningar på andra, tack!
Som jag skrivit till dig förut. Bara för att jag inte svarar på dina verbala påhopp så betyder det inte att du har rätt. Dina siffror att 6000 dör av influensa ärligen är ett jävla påhitt och kommer alltid att vara. Sedan att jag råkade missa att mina siffror på 505st endast är bekräftade må vara hänt. Det betyder inte att dina siffror blir mer sanna förstår du. Men byt inte fokus nu som du brukar. Lustigt att du försöker igen ändå.

Citat:
Och fortfarande frågade jag om - FÖRRA ÅRET - som jag får nämna en tredje gång nu till dig. Så undrar vem som byter fokus hela tiden...
Vadå förra året? Varför skulle det vara viktigt när vi har siffrorna för 2014-2018. Skulle det vara en dipp efter det eller vad menar du?

Citat:
En viktig detalj i denna rapport är:

Dessa som har dött i år är bra mycket yngre, bland annat den yngsta som var 13 år.
Är det en viktig detalj? Då kanske de 13-åringarna som dog mellan 2014-2018 inte är med i min rapport då?

Denna spelare dog 2016 och bör enligt dig vara med i rapporten?
https://www.theguardian.com/uk-news/2016/aug/26/boy-13-dies-after-collapsing-at-football-training

Förresten är säkert spelare som Riuler Oliveira som dog i sömnen med i din lista på 108st spelare också. Det vet vi inte eftersom ingen vet vem var siffran 108st kommer ifrån. Igen funderar man på din bristande källkritik.

Den rapporten jag hänvisar till tar endast upp spelare som dött på fotbollsplanen eller senast 1 timme efter. Har de dött i sömnen så finns de inte medräknade.

Ge dig nu.
Senast redigerad av Conception 2021-11-26 kl. 12:21.
Citera
2021-11-26, 12:09
Medlem
Pethuglins avatar
Tegnells nedtoning av den nya varianten.

Citat:
Tycker det är för tidigt att göra någon bedömning kring hur oroliga vi behöver vara över den här varianten. Sedan är det så att när det väl har börjat röra sig mellan länder går det nog inte att få stopp på den.

EU-kommissionen gör dock en annan bedömning och kommer att föreslå ett nödstopp för flygresor från regioner i södra Afrika.

Man kan ju i alla fall bromsa smittan något om man inte flyger in nya smittade från Afrika.
Tegnell borde ju veta att desto fler smittade som rör sig i samhället desto fler blir i sin tur smittade och då är ett bra verktyg stoppa flygen.

Sjukvården pallar inte en svår våg till. Det är ju ansträngt redan som det är efter förra vintern.
Citera
2021-11-26, 12:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnells nedtoning av den nya varianten.

Man kan ju i alla fall bromsa smittan något om man inte flyger in nya smittade från Afrika.
Tegnell borde ju veta att desto fler smittade som rör sig i samhället desto fler blir i sin tur smittade och då är ett bra verktyg stoppa flygen.

Sjukvården pallar inte en svår våg till. Det är ju ansträngt redan som det är efter förra vintern.

Jag tror man kan bromsa, dvs. försena den, ganska väsentligt. Tog några månader innan den brittiska varianten blev dominant i Sverige, och då är ju utbytet med England väsentligt högre än med södra Afrika.

Kan man försena det några månader kan det vara mycket värt. Dels att vi då börjar gå mot sommaren, dels att utvecklingen av ett eventuellt nytt vaccin kommit längre.
Senast redigerad av Troian 2021-11-26 kl. 12:22.
Citera
2021-11-26, 12:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är ingen expert på detta, men det finns det förmodligen andra som är, och som kan göra en vettig avgränsning. Vi skulle faktiskt t.o.m. kunna stoppa ALLA flyg från utrikes destinationer, i ett så här allvarligt läge. Alternativt införa karantänanläggningar som sagt - det löser ju problemet. Har personerna inte fått några symptom efter 14 dagar på anläggningen, så har de inte viruset. Oavsett var de har varit.

Även andra gränsövergångar till Sverige, inklusive stora hamnar, måste förstås bevakas. Sjömän kanske inte ska få ta landpermission i Sverige, om man inte vet att det är minst 14 dagar sedan de var i land någonstans senast, och vårdpersonal undersöker dem för symptom innan de får gå i land. Det här klarade vi av UNDER MEDELTIDEN i Sverige, men tydligen inte nu.

Stoppa allt flyg från utlandet? Så att de som skulle byta flyg i exempelvis Amsterdam blir kvar där, och ansvaret hamnar på Holland? Nej någon expert på det här är du sannerligen inte

Det här bör hanteras på multilateral nivå. Exempelvis EU. Att stoppa flyg från södra Afrika låter klokt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in