2021-11-26, 10:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det har kanske varit något strul med rapporteringen innan och som nu har löst sig.

I två veckor minskade antal inlagda på IVA fast antal smittade, inlagda på sjukhus och avlidna ökade. Det fick i all fall mig att känna mig skeptisk till rapporteringen. Lite onaturligt att antal inlagda på IVA skulle minska under två veckor?

Det är fortfarande ganska små siffror. Man bör därför akta sig för att dra slutsatser av uppgångar eller nedgångar, även om de procentuellt sett är ganska kraftiga.
Citera
2021-11-26, 10:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vilka länder har tydligt drabbats av den nya sydafrika-versionen?

T ex sydafrika har låga dödsfall (relativt tidigare) nu. Nya fall är relativt låga men ökar.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&region=Africa&facet= none&uniformYAxis=0&pickerSort=asc&pickerMetric=lo cation&hideControls=true&Metric=Confirmed+deaths&I nterval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~ZAF

Såg en karta nånstans. Hittar inte länken. Men har för mig det var endast i södra Afrika, samt Israel och Hong Kong.

Edit: https://newsnodes.com/nu_tracker

Sydafrika, Botswana, Israel och Hong Kong.
Senast redigerad av Troian 2021-11-26 kl. 11:00.
Citera
2021-11-26, 10:57
Medlem
Börsras världen över för ny virus skräck nu.
Citera
2021-11-26, 10:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som tur är kan "Nu" upptäckas med PCR ungefär som den engelska tror jag att det var när den dök upp:

Tulio de Oliveira
Because this variant (B.1.1.529) can be detected by a normal qPCR due to deletion at Spike position 69-70 (like Alpha), it will make it easy for the world to track it. We estimate that 90% of the cases in Gauteng (at least 1000 a day are this variant, due to qPCR proxy testing)
https://twitter.com/Tuliodna/status/1463911577544011780?s=20

Så vi har faktiskt en god chans att kväsa den variant. Om världen tar den d.v.s. och inte missar den.

Intressant! Då borde vi iallafall snabbt få reda på hur spridd den är...

Sen tror jag viljan att stänga ner för att stoppa den här från att spridas är för låg för att det ska inträffa. Tegnell o Bolsonaro tex kommer ju aldrig vilja göra något
Citera
2021-11-26, 11:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är fortfarande ganska små siffror. Man bör därför akta sig för att dra slutsatser av uppgångar eller nedgångar, även om de procentuellt sett är ganska kraftiga.
Stockholm ligger fortfarande lågt, så jag gissar på ett lite skutt till.

Det måste ju ha varit något fel på rapporteringen de senaste två veckorna. Det såg onaturligt bra ut.

Inlagda på sjukhus nu motsvarar ungefär toppen vi hade på "slutet av sommar pucken" ca 270st motsvarade på IVA skulle då vara ca 55st.

Jag gissar i alla fall på strul på rapporteringen under två veckor, det var lite för bra för att vara sant innan.
Citera
2021-11-26, 11:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant! Då borde vi iallafall snabbt få reda på hur spridd den är...

Sen tror jag viljan att stänga ner för att stoppa den här från att spridas är för låg för att det ska inträffa. Tegnell o Bolsonaro tex kommer ju aldrig vilja göra något
Så här gör Israel och det beslutades redan under hösten. Från början av denna månad:

Israel holds ‘war game’ in case of lethal new coronavirus strain

The exercises, which simulated the outbreak of an ‘Omega’ Covid-19 variant that bypasses vaccines and sickens children, prompting mass hospitalisations

The ‘world first’ drill covered different aspects of a crisis, including mass inoculation, ordering curfews and imposing a flight ban
In what it called a world first, Israel on Thursday held a “war game drill” in case of an outbreak of a new lethal variant of Covid-19.

Civilian and military officials took part in the exercises, named “Omega” after the supposed strain, held at Jerusalem’s nuclear blast-proof National Management Centre.

The simulation covered different aspects of a crisis, including mass inoculation, ordering curfews and imposing a flight ban, Prime Minister Naftali Bennett’s office said.

“The State of Israel is in an excellent situation. We beat the fourth wave and we are on our way toward exiting the Delta variant. However, at the same time, we are always looking ahead … We are not ‘closing up shop’,” it said.
https://www.scmp.com/news/world/middle-east/article/3155763/israel-holds-war-game-case-lethal-new-coronavirus-strain

Their timing is impeccable!
Citera
2021-11-26, 11:06
Medlem
barkies avatar
Ganska intressant att Geert Vanden Bossche haft 100% rätt hittills.

Kollar man tillbaka till Januari/Februari och går igenom hans material och varningar, öppna brevet till WHO om att stoppa vaccineringarna så stämmer det bra överens om det vi ser nu.

Någon får rätta mig om jag har fel men:

1: Det som anges till ökad smitta och dödsfall är det avtagande skyddet på vaccinet. Kan någon här förklara hur det går till? Från dagen du tar vaccinet till 6 månader senare? Gärna med data om det finns.

2: Experter världen runt sa absolut ingenting om minskad effektivitet när vaccineringarna låg på 40% och uppåt. De var positiva ord och vägen ur pandemin. Hur kan de omöjligt ha vetat att skyddet skulle minska?

Jag menar, de är kostnader på biljoner dollar årligen som tillkommer för dessa vaccin - eftersom teknologin MRNA är från 80-talet enligt folk här, borde tillverkaren då inte vetat att skyddet var kortvarigt/behövdes boosters?

Det kan ju inte vara så chansartat att man inte testade detta innan och är själva förvånade över att skyddet minskar stort (Pfizer) redan efter 3 månader och med 70% efter ett halvår?

Borde inte länder stämma eller iallafall kräva att boosterdoser ska ges gratis isåfall? Eller är det detta nödgodkännande som gör att bolagen kommer undan med vad som helst?

Snacka om snake oil isåfall.

3: Vanden Bossche sa att smittan kommer öka igen på grund av vaccinering. Han sa att risken är stor för nya och mer smittsamma/farliga varianter. Är det detta vi nu ser?
Citera
2021-11-26, 11:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Stockholm ligger fortfarande lågt, så jag gissar på ett lite skutt till.

Det måste ju ha varit något fel på rapporteringen de senaste två veckorna. Det såg onaturligt bra ut.

Inlagda på sjukhus nu motsvarar ungefär toppen vi hade på "slutet av sommar pucken" ca 270st motsvarade på IVA skulle då vara ca 55st.

Jag gissar i alla fall på strul på rapporteringen under två veckor, det var lite för bra för att vara sant innan.

Du menar att ration antal inlagda jfr med antalet på IVA, är så att säga onaturlig? Att det nu går fler inlagda per IVA-patient än i somras?

Kan det tänkas bero på olika typer av patienter? Bara en tanke. Att de som nu läggs in högre utsträckning fått två doser, och inte blir lika sjuka? Spekulation.
Citera
2021-11-26, 11:09
Medlem
AnnaDeas avatar
Fick googla lite själv för att finna information.

Citat:
Since June 2021, 75 fully vaccinated athletes have suffered “sudden and unexpected” heart attacks.

https://welovetrump.com/2021/11/04/report-75-european-fully-vaccinated-athletes-have-died-or-became-seriously-ill-from-sudden-heart-att acks-in-the-past-5-months/

(älskar domänlänkens namn, passade för att högerns narrativ angående vaccinet )

Sedan jämför vi med hur många fotbollsspelare som har dött under en match.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_association_footballers_who_died_while_pla ying

Det är ganska framgående och självklart att dessa 108 spelare sticker ut om ma jämför med helheten på wikipedias lista. Bara i år har mer händelser än sedan starten 1889...

Men som alltid så kommer man skylla på att det inte har kopplats till vaccinet eftersom det inte utreds överhuvudtaget. Det är som sagt som vanligt bara slumpen som spelar roll att det är en extrem ovanlig ökning av fotbollsspelare som dör av hjärtattack i 20-års åldern.
Citera
2021-11-26, 11:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här gör Israel och det beslutades redan under hösten. Från början av denna månad:

Israel holds ‘war game’ in case of lethal new coronavirus strain

The exercises, which simulated the outbreak of an ‘Omega’ Covid-19 variant that bypasses vaccines and sickens children, prompting mass hospitalisations

The ‘world first’ drill covered different aspects of a crisis, including mass inoculation, ordering curfews and imposing a flight ban
In what it called a world first, Israel on Thursday held a “war game drill” in case of an outbreak of a new lethal variant of Covid-19.

Civilian and military officials took part in the exercises, named “Omega” after the supposed strain, held at Jerusalem’s nuclear blast-proof National Management Centre.

The simulation covered different aspects of a crisis, including mass inoculation, ordering curfews and imposing a flight ban, Prime Minister Naftali Bennett’s office said.

“The State of Israel is in an excellent situation. We beat the fourth wave and we are on our way toward exiting the Delta variant. However, at the same time, we are always looking ahead … We are not ‘closing up shop’,” it said.
https://www.scmp.com/news/world/middle-east/article/3155763/israel-holds-war-game-case-lethal-new-coronavirus-strain

Their timing is impeccable!

Israelerna är vana vid att behöva agera snabbt pga yttre hot så inte så konstigt de vet hur man gör. I mellanmjölkens land är det "survival of the fittest" som gäller....

Ja, jag gillar israelernas inställning.
Citera
2021-11-26, 11:18
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ganska intressant att Geert Vanden Bossche haft 100% rätt hittills.

Kollar man tillbaka till Januari/Februari och går igenom hans material och varningar, öppna brevet till WHO om att stoppa vaccineringarna så stämmer det bra överens om det vi ser nu.

Någon får rätta mig om jag har fel men:

1: Det som anges till ökad smitta och dödsfall är det avtagande skyddet på vaccinet. Kan någon här förklara hur det går till? Från dagen du tar vaccinet till 6 månader senare? Gärna med data om det finns.

2: Experter världen runt sa absolut ingenting om minskad effektivitet när vaccineringarna låg på 40% och uppåt. De var positiva ord och vägen ur pandemin. Hur kan de omöjligt ha vetat att skyddet skulle minska?

Jag menar, de är kostnader på biljoner dollar årligen som tillkommer för dessa vaccin - eftersom teknologin MRNA är från 80-talet enligt folk här, borde tillverkaren då inte vetat att skyddet var kortvarigt/behövdes boosters?

Det kan ju inte vara så chansartat att man inte testade detta innan och är själva förvånade över att skyddet minskar stort (Pfizer) redan efter 3 månader och med 70% efter ett halvår?

Borde inte länder stämma eller iallafall kräva att boosterdoser ska ges gratis isåfall? Eller är det detta nödgodkännande som gör att bolagen kommer undan med vad som helst?

Snacka om snake oil isåfall.

3: Vanden Bossche sa att smittan kommer öka igen på grund av vaccinering. Han sa att risken är stor för nya och mer smittsamma/farliga varianter. Är det detta vi nu ser?

Mutationen har uppstått i den minst vaccinerade världsdelen, i Botswana med 19,58% fullvaccinerade.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=People+fully+vaccinated&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=BWA~Africa~Europe

Vad tycker du själv, pekar det på att vaccinet är orsaken?
Citera
2021-11-26, 11:20
Medlem
Hur lång tid innan vi har modifierat mRNA vaccin om den nya mutationen sprids inom EU obehindrat av nuvarande vaccin?
Det var väl en av fördelarna med mRNA, att det gick relativt fort att modifiera för nya mutationer.
Det har dock inte modifierats för den nu dominerande delta ännu.
Kan vi se fram emot att modifierade varianter av vaccin tillåts väldigt kort efter framtagande framöver?
Kanske med tvång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in