2021-11-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jag tänker på den misslyckade försäljningen av Gripen A/B till Pakistan.

Där gick USA in och stoppade försäljningen pga. att motorerna kommer från USA, och då ska vi minnas att Pakistan i praktiken är allierat med USA.

Varför skulle USA acceptera en försäljning till Brasilien, men inte Finland?

Det är helt andra tider nu.
Citera
2021-11-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jag tänker på den misslyckade försäljningen av Gripen A/B till Pakistan.

Där gick USA in och stoppade försäljningen pga. att motorerna kommer från USA, och då ska vi minnas att Pakistan i praktiken är allierat med USA.
Olika sidors påtryckningar kommer säkert spela stor roll även här.
Citera
2021-11-25, 19:12
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Varför skulle USA acceptera en försäljning till Brasilien, men inte Finland?

Det är helt andra tider nu.

För att man vill hämnas och visa sin makt.
Att det var egen dumhet som gjorde man åkte ut i Brasilien, det bryr man sig inte om.
Citera
2021-11-25, 22:01
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Det moderna kriget medger inte att man sätter igång krigsproduktion.

Nänänä, jag är helt inne på signatur SwizzerNöts linje. Han verkar veta vad han snackar om och har tänkt igenom det här grundligt: I händelse av krig ger vi svenska hemmafruar varsin skiftnyckel och skickar ut dem i krigsproduktionen. Vipps har vi fördubblat landets arbetsstyrka över en natt. Företag som till vardags tillverkar gräsklippare och gödselspridare byter enkelt om till att tillverka bombflygplan istället. Bara till att spotta i nävarna och hugga i!

Japanerna beräknade att de under 1945 skulle kunna (jag vet inte vad som hände som gjorde att de inte fullföljde sina planer) bygga 8000 flygplan i månaden av bara trä och stål, och de materialen har vi ju gott om i Sverige. Bara att ta en fotostatkopia av hela det upplägget och skicka till ÖB. Vi skulle kunna färga himlen svart med stridsflyg av svenskt stål och barrträd! Blotta åsynen skulle troligtvis skrämma lede fi till kapitulation. Istället för dyra utländska missiler föreslår jag att vi utrustar samtliga JAS med en akterskytt i en sådan där glaskupol istället, gärna beväpnade med en Boforskanon. Improvise, adapt, overcome!
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2021-11-25 kl. 22:05.
Citera
2021-11-25, 22:13
Medlem
Jag såg en notis om att Boeing fallit ifrån och för Kanada alltså återstår bara två konkurrenter, det är Lockheed och SAAB.

Så SAAB är i allra högsta grad med. Jag tar tillbaka lite av vad jag tidigare skrivit.

Jag har inte satt mig in i vilket plan som Boeing erbjöd. Det går inte så bra för Boeing just nu.
Citera
2021-11-25, 22:14
Medlem
longbow4ys avatar
Saab Gripen E nu i finalrundan i Kanada:
The federal government has told Boeing that its bid to replace Canada’s aging CF-18s with a new fleet of the American company’s Super Hornet fighter jets did not meets its requirements.
...
Three sources from industry and government say the message was delivered Wednesday as the other two companies competing for the $19-billion contract — U.S. defence giant Lockheed Martin and Swedish firm Saab — were being told they did meet the government’s requirements.
https://www.timescolonist.com/national-news/boeing-told-its-bid-to-sell-fighter-jets-to-canada-did-not-meet-ottawas-requirements-4798748
Citera
2021-11-25, 23:17
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg en notis om att Boeing fallit ifrån och för Kanada alltså återstår bara två konkurrenter, det är Lockheed och SAAB.

Så SAAB är i allra högsta grad med. Jag tar tillbaka lite av vad jag tidigare skrivit.

Jag har inte satt mig in i vilket plan som Boeing erbjöd. Det går inte så bra för Boeing just nu.

Boeing erbjöd Kanada Super Hornet. Det är intressant att Super Hornet fallit bort eftersom både Finland och Kanada flyger en äldre version av den idag.
Citera
2021-11-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Boeing erbjöd Kanada Super Hornet. Det är intressant att Super Hornet fallit bort eftersom både Finland och Kanada flyger en äldre version av den idag.
Det kan være at historien rundt Bombardier og Boeing fra 2017 fortsatt spøker i bakgrunnen. Det kommer nok mer informasjon rundt dette i de kommende dagene.
Citera
2021-11-25, 23:26
Medlem
HGs avatar
Tror knappast att USA låter Kanada köpa icke-amerikanskt flygplan. Kanada vill bara att det skall köpa fördelaktigare erbjudanden. Så även Finland.
Citera
2021-11-25, 23:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror knappast att USA låter Kanada köpa icke-amerikanskt flygplan. Kanada vill bara att det skall köpa fördelaktigare erbjudanden. Så även Finland.

Det går att göra planet kanadensiskt. Så att kanadensarna tror det, de har ju en flygindustrin. Då börjar det även bli så många plan att det kan bli affär med motorn F414 EPE och dito trimsatser för uppgraderingar.
Citera
2021-11-26, 08:53
Medlem
Karmans avatar
Är inte Gripen för gammalt? Det har väl rötterna i 80-talet om jag inte minns fel. Nu förstår jag att stridsplan inte går att jämföra med tex. bilar, men + 30 år börjar väl även i flygvärlden bli lite ålderstiget?
Citera
2021-11-26, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är inte Gripen för gammalt? Det har väl rötterna i 80-talet om jag inte minns fel. Nu förstår jag att stridsplan inte går att jämföra med tex. bilar, men + 30 år börjar väl även i flygvärlden bli lite ålderstiget?

Gripen E anses ju av SAAB vara nytt. Ny flygkropp, ny avionics, ny motor, ny radar, ny EW...

Man kan ju inte kalla den nya Volvon för samma bil som den första V70... eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in