Citat:
Ursprungligen postat av
HEDP502
Det moderna kriget medger inte att man sätter igång krigsproduktion.
Nänänä, jag är helt inne på signatur SwizzerNöts linje. Han verkar veta vad han snackar om och har tänkt igenom det här grundligt: I händelse av krig ger vi svenska hemmafruar varsin skiftnyckel och skickar ut dem i krigsproduktionen. Vipps har vi fördubblat landets arbetsstyrka över en natt. Företag som till vardags tillverkar gräsklippare och gödselspridare byter enkelt om till att tillverka bombflygplan istället. Bara till att spotta i nävarna och hugga i!
Japanerna beräknade att de under 1945 skulle kunna (jag vet inte vad som hände som gjorde att de inte fullföljde sina planer) bygga 8000 flygplan i månaden av bara trä och stål, och de materialen har vi ju gott om i Sverige. Bara att ta en fotostatkopia av hela det upplägget och skicka till ÖB. Vi skulle kunna färga himlen svart med stridsflyg av svenskt stål och barrträd! Blotta åsynen skulle troligtvis skrämma lede fi till kapitulation. Istället för dyra utländska missiler föreslår jag att vi utrustar samtliga JAS med en akterskytt i en sådan där glaskupol istället, gärna beväpnade med en Boforskanon. Improvise, adapt, overcome!