2021-11-26, 08:38
Medlem
Paris24s avatar
Lögnkaos mellan MP och S. Kanske är det Maggan som är lögnaren och kaosmakaren? Det måste väl anses vara värre än om MP ljuger? Under dagen får vi se vilken av de två kvinnliga partiledarna som ljuger.
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/efter-kaoset-m-kraver--svar-fran-andersson/
Enligt Miljöpartiet visste Magdalena Andersson om att de skulle hoppa av regeringen om budgeten föll.

Moderaterna kräver därför svar från S-ledaren om onsdagen.

– Givet det Stenevi har sagt verkar det nästan som om Andersson förde talmannen bakom ljuset om sitt regeringsunderlag, säger M-toppen Tobias Billström.

Men Magdalena Anderssons pressekreterare Johan Ekström uppger att hon fick beskedet först efter statsministeromröstningen.
..
– Det är väldigt uppseendeväckande uppgifter Märta Stenevi har kommit med under dagen. Om det stämmer innebär det att Magdalena Andersson gick till statsministeromröstningen fullt medveten om att hon var tvungen att avgå bara några timmar senare, säger Moderaternas gruppledare Tobias Billström.
Senast redigerad av Paris24 2021-11-26 kl. 08:41.
Citera
2021-11-26, 08:51
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Japp. Man måste medge att teatern är mycket skickligt utförd.

Sossarna ökar per automatik med Magda-effekten. Tuffa rebelliska MP kommer öka stort bland samhällets mest sinnesslöa individer. Nooshi har fått ge sken av att ha en jättestor kuk.

Hela den rödgröna röran kommer gå stärkt ur den här cirkusföreställning. Sveriges s.k höger är inte ens med i matchen och blir bortdribbland som vanligt.

Såg f.ö att Tysklands nya vänsterliberala regering tänker öppna dammluckorna för massinvandring igen. Efter valet 2022 kommer Sverige kommer gå exakt samma väg.

Allt är ju glasklart och falskheten stinker, en äkta Socialdemokratisk start av Magdalena, att ljuga rakt i ansiktet på talmannen utan att blinka för att i slutändan ev kunna tjäna röster nästa höst.

Som jag skrev tidigare, detta är mycket väl planerat av Magdalena Andersson tillsammans med nollorna tillika språkrören för Mp, båda kommer att tjäna röster och efter valet är Mp mupparna tillbaka i Regering med stöd Annjjjjjie. Gränserna kan öppnas igen för ett nytt 2015.

Det blå laget är grundmurade så det sjunger om det, C hade rätt i att Jimmie skulle sätta på korken till Champagnen igen.
Senast redigerad av EAGLEofGOLD 2021-11-26 kl. 09:33.
Citera
2021-11-26, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tror bara det blir bättre utan MP i riksdagen. Problemet som jag ser är alldeles för många partier som inte är tillräckligt stora för tillräcklig mandat också har de ändå alldeles för stora problem att alls liksom kunna ha med varandra att göra. I ett sådant läge är det bättre att de bara bli färre för mindre cirkus i Riksdagen.
Sedan skulle jag mer rikta kritiken till Norlen. Han borde ha gjort på helt annat sätt som han själv påpekade i sin egen självkritik och han borde också mer sätt detta komma. Jag tycker ändå på något sätt att hur turbulent det än var, så känns det lite som ett brev på posten, speciellt när V tidigare också gjort något tämligen oväntat som ledde fram till detta valet överhuvudtaget.
MP ut ur regeringen gissar jag att du menar i riksdagen sitter de kvar.
Vad det är för oväntat som V har gjort är svårare att gissa, de har varit ärliga och talat om hur de tänker och var de står hela tiden, att de andra trodde att det var tomma hot som under Jonas tid och att de bara var att nonchalera dem är inte V,s fel.
Citera
2021-11-26, 09:12
Medlem
Har inte läst tråden

VAD ÄR PROBLEMET ????
I en demokrati har man haft en omröstning ...i kammaren Vad är felet med det ???
Finns det en Überdemokrat tyckare som säger SÅ här får ni inte göra
Det Har jag missat att det finns en regel som säger att man kan rösta men måste rösta rätt ..???
( Här också )

Är det inte SD som vill gasa Judarna om får chansen
Så är det Kommunisterna som är lömska
Nu var det Miljömupparna som röstade fel

Är inte detta samma Lukasjenko håller på med Light

Dumma Blondinen hade gott om tid på sig och kunde fått mer tid Jä,..a dum i huvudet inte synkar med andra innan man sk " Ställer ut kon på Isen " för att sedan se ut ha gjort no 2 i byxorna när det gick snett .. Känns ju fel " Går det så går det mentalitet " skojeri

Nu är ju inte jag " Isbjörnskramare " han Bolund är ju Lost men i sak sade väl svetsarn att han regerar inte på Tokhögerns Budget .. Då har man skäl tro att det gäller
Ingen vit man som vet att det kan ändras från dag till annan .Utan att det meddelas ...är ju tokhögerns grej med Öppna Hjärtan har man inte heller hört ngt om på ett tag allra minst om det är ändrat eller inte

Dom skojade frisk med detta på Statsradion tror jag det var... Flamsigt program för övrigt men såhär

" Jaeehh nu har vi haft en kvinnlig statsminister ..6 timmar hade ju räckt i och för sig nu kan vi vänta 100 år till nästa Gång "

Jag frågar mig varför skulle Vänstern släppa fram Dumma Blondinen som skall kära Tokhögers Budget .. Nu kommer i så fall Blondinen att såsa med det så det händer bara inte
Först skall det skall smaskas Julskinka .Sedan beredas ..Sedan remissas .. Sedan beredas ett varv
till sedan är det valkampen med semestern jaaehh kan ni torka er i ***** med Den Budgeten Blir inget Gick ni på den lätta en gång till Fråga Negern på Liberalerna hur bra det gick komma överens
Citera
2021-11-26, 09:14
Avslutad
Denna talman har ju enorm pondus och är intellektuell , han och Edward Blom skulle ha mycket att prata om över en julmiddag tror jag.
Citera
2021-11-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden
Absolut. I mitt tycke borde public service bara larma vid krig och samhällsfara och kanske tala om vädret. De ska inte följa politiken.

Media måste vara fristående från det offentliga för att effektivt kunna kritisera det offentliga, detta var tills ganska nyligen självklart för de flesta. Privat media kan köpas, men det finns flera köpare och säljare. Rent krasst betalar vi skattebetalare idag public service-journalisternas löner och det är ett stort problem i en demokrati. Dessutom känner folk till att privat media är partisk, men det finns en illusion om att public service på något vis skulle vara opartiska. Det finns ingen opartisk media.

Public service straffas idag inte heller när det konstateras att de sprider fake news eller vrider på sanningen. Granskningsnämnden ger dem en snäll tillsägning sen har de med en ursäkt på några sekunder i ett segment. Hade privat media haft samma beteende så hade de blivit av med sina läsare eller i alla fall blivit opålitliga i majoritetens ögon.

Det verkar som SR och SVT främst ägnar sig att "granska" maktens kritiker, istället för att granska makthavarna ...
Citera
2021-11-26, 09:23
Medlem
hydrols avatar
Om ett land, säg exempelvis Tysklands Angela Merkel, har något väldigt viktigt och brådskande att lyfta med Sveriges statsminister, vem är det hon ringer idag?
Citera
2021-11-26, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Efter dagens presskonferens pratade talmannen ut med direkt kritik mot miljöpartiet.
Är det rätt att uttala direkt kritik mot ett specifikt parti? Eller bör talmannen vara helt neutral gällande gällande såna frågor.

Måzzttee Man Rösta på andra partiers politik?

Om svaret är jag kan man lägga ner egna partiet o gå i hop med det andra partiet
Citera
2021-11-26, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Hela vänstersörjan måste ju förlora på detta.

C ger ju V inflytande om de väljer samma statsminister gång på gång oavsett. Man kan klandra C då deras agerande inte är logiskt och således oförutsägbart för rationella individer. Sen är deras maktspel givetvis inte "olagligt".
Jag tror att det som på kort sikt ser ut som en röra under valåret kommer innebära tydlighet vilket gynnar S,C,V,MP. Sen missar MP fördelen av regeringsställning, V fick fortfarande noll inflytande etc. Så totalt sett finns det vinnare och förlorare.
C agerande skulle jag säga är det mest förutsägbara, de har hållit fast vid linjen att inte ge inflytande till SD och V och ur det perspektivet är deras agerande fullt logiskt. Det är snarare deras principfasthet som tycks irritera vissa. Vilket jag delvis kan förstå eftersom det skapar svårigheter på båda sidor om mitten. Men det är fullt logiskt. De har sina väljares stöd för att söka ”politiska uppgörelser i den breda mitten och begränsa ytterpartiernas inflytande”. Alla avgörande beslut de tagit de senaste åren kan fullt ut förstås utifrån den principen och det mandatet.
Citera
2021-11-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jag tror absolut inte att hon skulle sätta sig i en sådan här löjlig position frivilligt.

I mina ögon bara konspiratoriskt trams.

Mp tänkte kanske inte så långt när de i all hast (?) beslutade sig för att lämna regeringen, vilka de direkta konsekvenserna skulle bli med regeringsombildning och Andersson som var tvungen att be om att få bli entledigad.

Regeringspartierna må ha diskuterat olika scenarion men att de uttalat sagt att de tänkte lämna regeringen om en borgerlig budget som SD varit med att förhandla fram skulle gå igenom.

Det är möjligt att det är som Stenevi säger att de trodde deras budget skulle gå igenom, trots alla diskussioner i främst media om att det inte alls var säkert att regeringens budgetalternativ skulle vinna - och trots att C åtminstone utåt hela tiden har sagt sig inte vilja säga rött eller blått eller blankt.

Det finns inget konspiratoriskt här utan jag återger ren fakta. Stenevi säger att de har berättat för Andersson att de avgår ur regeringen om budgeten faller. Och att detta skedde innan onsdagens omröstning. Alltså om inte Stenevi ljuger rakt ut så visste Andersson detta och har sedan ljugit för talmannen i att regeringen sitter kvar om M budgeten går igenom. Det är också ren fakta. Dvs om Stenevi talar sanning.

Så antingen ljuger Stenevi för journalister eller så ljög Magdalena för talmannen. Om Magdalena ljög för talmannen om sitt regeringsunderlag kan hon rimligtvis inte bli statsminister igen då hennes förtroende då är helt förbrukat.

Det är vad Billström också påpekar. Detta borde journalisterna göra en större sak av.
Citera
2021-11-26, 09:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det finns inget konspiratoriskt här utan jag återger ren fakta. Stenevi säger att de har berättat för Andersson att de avgår ur regeringen om budgeten faller. Och att detta skedde innan onsdagens omröstning. Alltså om inte Stenevi ljuger rakt ut så visste Andersson detta och har sedan ljugit för talmannen i att regeringen sitter kvar om M budgeten går igenom. Det är också ren fakta. Dvs om Stenevi talar sanning.

Så antingen ljuger Stenevi för journalister eller så ljög Magdalena för talmannen. Om Magdalena ljög för talmannen om sitt regeringsunderlag kan hon rimligtvis inte bli statsminister igen då hennes förtroende då är helt förbrukat.

Det är vad Billström också påpekar. Detta borde journalisterna göra en större sak av.
Det är faktiskt en jättesak. Men den löser sig lätt genom att Stenevi "ljuger", dvs tänker som den MP-mupp hon är, utanför boxen, och det var bara ingen som fattade vad hon sa.

kan någon länka till ett enda uttalande i media att MP inte kan tänka sig att regera med SD-frågor? Det är bara C L V som sagt detta enligt mig. MP har varit helt tysta utåt i den frågan.

Men visst, kan också visa på att Maggan har svårt att ta in fakta, inte lyssnar fokuserat, är dålig på att ställa frågor, glömmer bort, blir styrd av MP, inte känner till hur en statsminister blir vald. I så fall är hon inte en värdig partiledare. Så detta kan vara ett mini-Watergate där hon tvingas avgå innan hon blev vald.
Senast redigerad av Paris24 2021-11-26 kl. 09:57.
Citera
2021-11-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Om ett land, säg exempelvis Tysklands Angela Merkel, har något väldigt viktigt och brådskande att lyfta med Sveriges statsminister, vem är det hon ringer idag?

Stefan Löfven.

Men Merkel är inte längre Tysklands förbundskansler, om jag har hängt med i svängarna dvs.
Senast redigerad av nudelfan 2021-11-26 kl. 10:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in