• 1
  • 2
2021-11-25, 23:34
Medlem
BuyardChorliks avatar
Hej,

Vet inte om detta platsar bättre i psykologidelen, eller kanske arbetsmarknadsforumet. Men jag blir iallafall inte klok på alla jävla bilköer man ser runt om i stan. HUR orkar folk sitta i dessa dag in och dag ut? Helt obegripligt, sätter folk inget värde på sin tid? Visst i vissa städer kanske man inte har något val, men jag bor i Göteborg och förutom ett par timmar på förmiddagen och eftermiddagen är det ju knappt en bil på vägarna. Har folk verkligen absolut ingen möjlighet att börja och sluta en timma tidigare eller senare på dagarna? Jag åker runt 06 och brukar dra en stund innan 15, och det är inte en biljävel ute. Ligger och plöjer i 120 hela vägen in till city och lägger max en kvart per väg på körning. Samma om man tar bilen för att göra ett ärende mitt på dagen. Mellan 09:30 och 15:00 är det i stort sätt ingen trafik på de stora vägarna. Förstår att vissa branscher är låsta i sina tider, men de flesta borde väl kunna förskjuta arbetsdagen en timma? Det är ju dessutom extremt skönt att komma hem i tid pigg och glad.

Ett annat fenomen jag tycker är extremt fascinerande är till exempel om en tvåfilig väg delar sig två kilometer fram och det är kö till ena avfarten så ligger folk och köar heeela vägen fram tills delningen. Trots att man kan ösa på hela vägen fram till klykan i andra fältet och sedan klämma sig in. Hur fan pallar man sitta still och ödsla timmar i kö medans produktiva människor blåser förbi i högerfältet och väver in sig två kilometer fram?

Är man rädd att andra bilister ska bli arga och sura? Vad gör det i så fall? Rädd att polisen ska stanna en för orättvis körning?
Citera
2021-11-25, 23:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Där är faktiskt folk som måste till jobb, besöka människor, till butiken, osv.
Citera
2021-11-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Hej,
Ett annat fenomen jag tycker är extremt fascinerande är till exempel om en tvåfilig väg delar sig två kilometer fram och det är kö till ena avfarten så ligger folk och köar heeela vägen fram tills delningen. Trots att man kan ösa på hela vägen fram till klykan i andra fältet och sedan klämma sig in. Hur fan pallar man sitta still och ödsla timmar i kö medans produktiva människor blåser förbi i högerfältet och väver in sig två kilometer fram?

Det är psykopatiskt att hålla på så. Ni kan "ösa på" eftersom vi andra vet att vävning tar längre tid. Jag, jag, jag, tänker ni bara. Jag släpper inte in sådana som er i filen. Vet hut och köa som folk.
Citera
2021-11-26, 01:00
Medlem
Bilköer handlar om när man måste åka från en plats vid en speciell tid, eller vara framme. Annars undviker jag dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Youya
Det är psykopatiskt att hålla på så. Ni kan "ösa på" eftersom vi andra vet att vävning tar längre tid. Jag, jag, jag, tänker ni bara. Jag släpper inte in sådana som er i filen. Vet hut och köa som folk.
Jag älskar folk som vägrar släppa in en i liknande fall. Man ser hur någon försöker göra en poäng och inte släppa in en, men sen inser dom att det kanske inte är värt att repa sin 2-4år gamla bil mot en rostig skrothög. (Beror ju på väg dock, jag gör det på tvåfilig som blir enfilig)
Citera
2021-11-26, 02:42
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Hej,

Vet inte om detta platsar bättre i psykologidelen, eller kanske arbetsmarknadsforumet. Men jag blir iallafall inte klok på alla jävla bilköer man ser runt om i stan. HUR orkar folk sitta i dessa dag in och dag ut? Helt obegripligt, sätter folk inget värde på sin tid? Visst i vissa städer kanske man inte har något val, men jag bor i Göteborg och förutom ett par timmar på förmiddagen och eftermiddagen är det ju knappt en bil på vägarna. Har folk verkligen absolut ingen möjlighet att börja och sluta en timma tidigare eller senare på dagarna? Jag åker runt 06 och brukar dra en stund innan 15, och det är inte en biljävel ute. Ligger och plöjer i 120 hela vägen in till city och lägger max en kvart per väg på körning. Samma om man tar bilen för att göra ett ärende mitt på dagen. Mellan 09:30 och 15:00 är det i stort sätt ingen trafik på de stora vägarna. Förstår att vissa branscher är låsta i sina tider, men de flesta borde väl kunna förskjuta arbetsdagen en timma? Det är ju dessutom extremt skönt att komma hem i tid pigg och glad.

Är man rädd att andra bilister ska bli arga och sura? Vad gör det i så fall? Rädd att polisen ska stanna en för orättvis körning?

Välkommen upp till Stockholm, här är det kö oavsett tid.

Det där med att ösa på hela vägen fram fungerar inte i alla lägen. Prova att göra det på en Europaväg där det är skyltat 90 km/h och du vill in till höger. Sällan du kommer in i en liten ficka om det är kö.
I södra länken kan det fungera om du har tur, men inte alltid.
Citera
2021-11-26, 03:03
Medlem
Jag köar aldrig! Man lär sig helt enkelt alla småvägar och kör en halvtimma extra om det ska behövas. Bara bilfanskapet inte står still.

Med motorcykel är det ännu lättare. Man kör bara mellan bilarna.
Citera
2021-11-26, 03:28
Medlem
De MP som strävar att förvärra köerna och mobba bilister till att man ska ställa av den.
De försenade ju förbifarten med flera år för de.
Citera
2021-11-26, 04:21
Medlem
Alla kanske inte kan åka tidigt på morgonen. Barn som måste lämnas på dagis/skola påverkar avresetiden.
Folk är vanemänniskor. Man orkar inte kliva upp tidigare.

Det där med att blåsa förbi kön för att sedan mosa sig in längre fram borde det vara dödsstraff på.
Du stjäl tid från alla de som står i kön. Du använder deras tid för att själv komma snabbare fram.
Sluta med det innan någon slår ihjäl dig, vilket du i och för sig förtjänar.
Citera
2021-11-26, 04:57
Medlem
killawifes avatar
När jag bodde i Göteborg så tröttnade jag rätt fort på dessa jävla köerna som man fick sitta i vareviga dag så jag köpte mig en liten mc att köra med. Otroligt mycket smidigare men också lite läskigare då folk kör som idioter i Gbg, men annars funkar moped i princip lika bra. Ett alternativ som annars existerar är ju lokaltrafiken, buss, pendeltåg, tunnelbana, spårvagn. Det tar ju sån jävla tid bara. Om jag skulle åkt från Bergsjön in till stan, sen byta och åka över till hisingen och vidare en bit norröver så hade det ju tagit mer än en timme. Plus väntetid på alla spårvagnar och bussar. Samt att man måste dela sin resa med en massa andra personer.
Citera
2021-11-26, 06:18
Medlem
Månsans avatar
Vad är detta för gnäll? En timme i bilkö då och då är inget att förakta. Skön stol, bra musik alternativt något intressant och lärorikt radioprogram, eller varför inte en spännande ljudbok. På tiondels graden perfekt tempererad kupé. Dryck med tilltugg bekvämt placerat inom räckhåll, likaså snuset. Inget pladder och störande oväsen från diverse anhöriga. Med andra ord, en perfekt plats att vistas på då och då.
Citera
2021-11-26, 06:32
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youya

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Alla kanske inte kan åka tidigt på morgonen. Barn som måste lämnas på dagis/skola påverkar avresetiden.
Folk är vanemänniskor. Man orkar inte kliva upp tidigare.

Det där med att blåsa förbi kön för att sedan mosa sig in längre fram borde det vara dödsstraff på.
Du stjäl tid från alla de som står i kön. Du använder deras tid för att själv komma snabbare fram.
Sluta med det innan någon slår ihjäl dig, vilket du i och för sig förtjänar.
Hinner inte leta nu men har faktiskt för mig att även transportstyrelsen anser att man på dubbelfiliga vägar där det blir t.ex. ett vägarbete, ska ligga dubbelt ända fram. Då minskar nämligen köerna längre bak.
Senast redigerad av Majasmoker 2021-11-26 kl. 06:33. Anledning: Autokorrekt gör fel.....
Citera
2021-11-26, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Hinner inte leta nu men har faktiskt för mig att även transportstyrelsen anser att man på dubbelfiliga vägar där det blir t.ex. ett vägarbete, ska ligga dubbelt ända fram. Då minskar nämligen köerna längre bak.

Ja det är faktiskt sant, man vinner på att utnyttja tillgänglig yta mest möjligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in