Citat:
Ursprungligen postat av
Menlonson
Det är Aliette Opheim, en 36-årig kvinna som bland annat är känd för att ha medverkat i "Kalifat", "Björnstad" och "Zebrarummet". Förutom dessa har hon synts i mindre roller i flertalet andra filmer och serier. Det första riktiga genombrottet kom 2005 när hon spelade Ida i filmen "Sandor/slash/Ida".
Duktig skådis med väldigt brett register. Hon porträtterar Åsa Waldaus galenskap mycket pricksäkert. Dessutom bjöd hon på både rumpa och pattar i senaste avsnittet.
Serien ger ett lite annorlunda porträtt av Helge/Sindre än vad som framkommit i dokumentärer. I serien är han en rätt vek typ som verkar ha som sitt mål att få knulla Åsa Waldau. Fan vet om han inte hade större planer i verkligheten. Jag kan tänka mig att han framför allt såg Åsa som ett medel att få makt över församlingen. Den Helge som visats i dokumentärerna är en betydligt mer hal jävel.
När det gäller Åsa Waldau tror jag att hon helt enkelt är galen. En extrem narcissist och sociopat som fick en arena i församlingen. Intressant att hon gjorde en Howard Hughes och stängde in sig i flera dagar för att få insikt, det visste jag inte.
Serien verkar också låta bli att spekulera i vad som hände med Helges första fru. I verkligheten tyder ju det mesta på att Helge var guilty as fuck, men det lär vi aldrig få veta.
Mycket välgjort drama för övrigt. Men varför är Amy Desismont med, när hon knappt har några repliker?