2021-11-25, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Sindre är ett norskt namn.

Jag blir förvånad över att en del här sitter och hyllar skådespelarinsatserna. Själv tycker jag att de är usla, med några få undantag (Opheim). T.ex. Helges fru är ju usel.
Serien är annars sevärd, men jag retar mig på de dåliga skådisarna.

På vilket sätt är de dåliga skådespelare tycker du?
Citera
2021-11-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Jag hade inga stora förhoppningar på serien men blev förvånad över hur bra den är. Skådespelarna gör ett riktigt bra jobb och Aliette Opheim som spelar "Kristi Brud" lyckas med rollen som obehaglig och manipulativ. Fan vad bra hon är!

Alba August gör också sin roll riktigt bra. Däremot är jag lite förvånad över hur de framställer Helge Fossmo. Jag har följt knutbyfallet från start och inte fått bilden av Helge som den lättmanipulerade person han är i serien, snarare snäppet värre än Kristi Brud. Men men.... serien är i alla fall riktigt bra.

Alltså jo, han var nog manipulerad av Åsa W, det var väl hela församlingen mer eller mindre. I HBO-dokumentären om Knutby som släpptes i våras så tycker jag att Helges personlighet framträder på ett annorlunda sätt i intervjuer, än vad man uppfattat i artiklar och andra dokumentärer. Han berättar iallafall själv att Åsa hade ett stort inflytande på honom. Men visst, det kan ju också bara vara tomma ord. Åsa är ju dock dömd för misshandel på en del av församlingen så hon var nog väldigt skrämmande att ha i närheten kan jag tro.
Citera
2021-11-25, 13:34
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
På vilket sätt är de dåliga skådespelare tycker du?
De ser ut som amatörskådisar på en lokal teater. Man liksom ser att de bara spelar. Svårt att förklara. Men som sagt, hon som spelar Åsa Waldau är bra.
Citera
2021-11-25, 13:41
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
De ser ut som amatörskådisar på en lokal teater. Man liksom ser att de bara spelar. Svårt att förklara. Men som sagt, hon som spelar Åsa Waldau är bra.

Jag tror att jag kan relatera till den diffusa känslan.
Jag får den känslan ofta i svenska produktioner, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag ser att dom skådespelar.
Jag vet inte om det är dialogen det är fel på, skådisarna eller mig själv..
Men, det har förstört många filmer och serier för mig genom åren!
Citera
2021-11-25, 14:16
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Jag tror att jag kan relatera till den diffusa känslan.
Jag får den känslan ofta i svenska produktioner, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag ser att dom skådespelar.
Jag vet inte om det är dialogen det är fel på, skådisarna eller mig själv..
Men, det har förstört många filmer och serier för mig genom åren!
Skönt att någon förstår hur jag menar.

Det här fenomenet har jag aldrig upplevt med amerkanska skådisar, så jag antar att det beror på att de svenska är så mycket sämre (med vissa undantag så klart).
Citera
2021-11-25, 15:59
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Skönt att någon förstår hur jag menar.

Det här fenomenet har jag aldrig upplevt med amerkanska skådisar, så jag antar att det beror på att de svenska är så mycket sämre (med vissa undantag så klart).

Jag har funderat på om det kan ha att göra med att de flesta Svenska skådisar är teater-tränade?
Det blir en smula, mer dramatiskt och välartikulerat.
Medan de i staterna oftast kommer, direkt in i tv/film- produktionen..
Eller så är det dialogen som är off..
Få personer taaalaaar såå häär, Sverige.
Citera
2021-11-26, 04:39
Medlem
Vem spelar Åsa Waldau? Påminner om Eva Röse med peruk men hon är väl äldre.
Citera
2021-11-26, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Alltså jo, han var nog manipulerad av Åsa W, det var väl hela församlingen mer eller mindre. I HBO-dokumentären om Knutby som släpptes i våras så tycker jag att Helges personlighet framträder på ett annorlunda sätt i intervjuer, än vad man uppfattat i artiklar och andra dokumentärer. Han berättar iallafall själv att Åsa hade ett stort inflytande på honom. Men visst, det kan ju också bara vara tomma ord. Åsa är ju dock dömd för misshandel på en del av församlingen så hon var nog väldigt skrämmande att ha i närheten kan jag tro.
Jag tror att det finns lite delade meningar om det där. När Helge dömdes var "döden är en man"-paradigmet ganska rådande, och jag tror att Åsa W slapp undan på att vara kvinna, iaf i media. Det har väl nyanserats en del sedan dess.

I en intervju med Cafe (från fängelset) var Helge ganska tydlig med att det var Åsa som varit "pulling his strings" hela tiden (bland annat tvingade hon honom att regelbundet fingerpulla henne utan att få något i gengäld). Men Helge är ju också en manipulativ jävel, så det är inte självklart vem som är hjärnan här...

Ganska välgjord serie i alla fall. Jag gillar hon som spelar Helges fru. Riktigt obehagligt att se ett mobboffer brytas ner.
Citera
2021-11-26, 23:53
Medlem
picapicans avatar
Inget dåligt pullande i badkaret sist. Är detta baserat på fakta att Helge fingerpullade Åsa frekvent?
Citera
2021-11-27, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Vem spelar Åsa Waldau? Påminner om Eva Röse med peruk men hon är väl äldre.

Det är Aliette Opheim, en 36-årig kvinna som bland annat är känd för att ha medverkat i "Kalifat", "Björnstad" och "Zebrarummet". Förutom dessa har hon synts i mindre roller i flertalet andra filmer och serier. Det första riktiga genombrottet kom 2005 när hon spelade Ida i filmen "Sandor/slash/Ida".
Citera
2021-11-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Det är Aliette Opheim, en 36-årig kvinna som bland annat är känd för att ha medverkat i "Kalifat", "Björnstad" och "Zebrarummet". Förutom dessa har hon synts i mindre roller i flertalet andra filmer och serier. Det första riktiga genombrottet kom 2005 när hon spelade Ida i filmen "Sandor/slash/Ida".
Duktig skådis med väldigt brett register. Hon porträtterar Åsa Waldaus galenskap mycket pricksäkert. Dessutom bjöd hon på både rumpa och pattar i senaste avsnittet.

Serien ger ett lite annorlunda porträtt av Helge/Sindre än vad som framkommit i dokumentärer. I serien är han en rätt vek typ som verkar ha som sitt mål att få knulla Åsa Waldau. Fan vet om han inte hade större planer i verkligheten. Jag kan tänka mig att han framför allt såg Åsa som ett medel att få makt över församlingen. Den Helge som visats i dokumentärerna är en betydligt mer hal jävel.

När det gäller Åsa Waldau tror jag att hon helt enkelt är galen. En extrem narcissist och sociopat som fick en arena i församlingen. Intressant att hon gjorde en Howard Hughes och stängde in sig i flera dagar för att få insikt, det visste jag inte.

Serien verkar också låta bli att spekulera i vad som hände med Helges första fru. I verkligheten tyder ju det mesta på att Helge var guilty as fuck, men det lär vi aldrig få veta.

Mycket välgjort drama för övrigt. Men varför är Amy Desismont med, när hon knappt har några repliker?
Citera
2021-11-28, 08:57
Medlem
Folketstempels avatar
Patrik Waldau, Kristi Bruds make sedan 1994 finns inte med i serien. I alla fram till morden på Helges första fru så borde han åtminstone synas som statist, för att visa att Åsa Waldau hade en make och två barn och inte bara vara en ensamstående nymfoman som onanerar under psykoser på ett altare.

Citat:
Då: Uppväxt i Knutby. Träffade Åsa Waldau i tonåren i Uppsala och paret gifte sig 1994. De bodde tillsammans med sina två barn på ”kullen” i Knutby och Patrik Waldau var äldstebroder i Knutby Filadelfiaförsamlingen. Runt 2000 gled han och Åsa Waldau isär, och Patrik inledde senare en kärleksrelation med Maria Waldau, som också tillhörde församlingen.
https://www.expressen.se/nyheter/knu...gick-det-sen-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in