Citat:
Ursprungligen postat av
DrMurdoch
Du förstår hoppas jag.
Han menar att det är lätt att sälja in SE till jag-svaga. Precis som jag-svaga lättare fastnar i sekter.
Jag-svaga följer även flocken och de högre upp i hierarkin.
Se på anklagelserna mot CP.
Flockmentaliteten styrde massan och jag-svaga svalde bettet.
Kan du förklara vilka attribut hos SE-spåret som gör att jag-svaga sektbenägna lättare köper den än andra spår, t.ex. CA. Alltså varför är just SE-spåret lättare att sälja in?
Jag tycker att alla vedertagna teorier är relativt lätta att sälja in. CA, SE, VG, Sydafrika, polisspåret. Det är bara att nämna de 3-4 starkaste indicierna och utelämna resten så är i stort sett vem som helst övertygad.
Att SE blivit en officiell förklaring efter KPs PK gör säkert att fler som inte är insatta tror på teorin. Netflixserien har nog också haft denna effekt. Så ni har rätt i den delen.
Men de andra resonemangen om att SE-spåret har inneboende egenskaper som lättare får folk att bilda sekter köper jag inte. Jag köper inte heller att sanningshalten i spåret blir mindre av att KP gjort sin PK eller FLX sin serie. Konspirationsteoretiker tänker på det sättet. Ju mer en story blir officiell och ju fler vanliga människor som tror på den, ju mindre sann blir den i konspirationsteoretikerns ögon.
Kort konkluderat: spårets officiella status och dess anhängare har ingen påverkan på sanningshalten i spåret. Men sanningshalten i spåret kan påverka dess status och anhängarskara. SE spåret var lika sant eller osant 1986, 1996, 2006, 2016 och 201 oavsett dess officiella status eller anhängarskara.