2021-11-25, 08:39
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Glömt av, men var inte Matz avtal om gåva, vid sidan om, giltigt i två år, eller var den helt ogiltig p.g.a. att det fanns en motprestation i den och att den inte var registrerad hos LM?
Jo precis, det avtalet föll på någon teknisk detalj som var missad.
Men så här var det.
Esbjörn ärvde en tredjedel av huset vid hans föräldrars frånfälle. Hans bror ärvde en tredjedel och han syster en tredjedel. Vid den barnlösa broderns frånfälle ärvde han och systerns broderns tredjedel.

Vid systerns frånfälle ärvde Mats och hans syskon mammans 50% av huset. Syskonen bestämde då att överlåta sina andelar i huset till Esbjörn. Mot löfte om att huset skulle stanna i släkten. Och avtal skrevs med Matz.

Man kan starkt ifrågasätta moralen i att inte låta ett sådant avtal gälla. Även om avtalskrivarna missat en detalj.
2021-11-25, 08:39
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Kan du förklara varför Lantmäteriet fortfarande har lagfarten vilande!

I min värld (kan inte juridik) måste det finnas något uppenbart i uppgörelsen "vid sidan om" som har gjort att Lantmäteriet har beslutat att ha lagfarten vilande, tills detta har retts ut! Jag kan inte se några villkor i köpekontrakt eller köpebrev som skulle hindra LM att ge Ebba lagfarten. Lantmäteriet borde ju ha landets bästa eller näst bästa fastighetsjurister!

Glömt av, men var inte Matz avtal om gåva, vid sidan om, giltigt i två år, eller var den helt ogiltig p.g.a. att det fanns en motprestation i den och att den inte var registrerad hos LM?

Det har dividerats här i tråden om det var ett avtal, ett testamente eller en gåva. Men som testamente fyller det inte formkraven och som gåva får det inte innehålla en motprestation. Inte heller var avtalet registrerat någonstans, vilket gör att Esbjörn kunde sälja fastigheten.

Vad gäller LM och deras beslut att hålla lagfarten vilande, så handlar det nog mer om politik, än om juridik. De tvår sina händer och försöker hålla sig utanför tvisten som är allmänt känd.
2021-11-25, 08:43
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men så här var det.
Esbjörn ärvde en tredjedel av huset vid hans föräldrars frånfälle. Hans bror ärvde en tredjedel och han syster en tredjedel. Vid den barnlösa broderns frånfälle ärvde han och systerns broderns tredjedel.

Vid systerns frånfälle ärvde Mats och hans syskon mammans 50% av huset. Syskonen bestämde då att överlåta sina andelar i huset till Esbjörn. Mot löfte om att huset skulle stanna i släkten. Och avtal skrevs med Matz.

Man kan starkt ifrågasätta moralen i att inte låta ett sådant avtal gälla. Även om avtalskrivarna missat en detalj.

Moralen hamnar helt på Esbjörn i det fallet, såvida inte Ebba visste om att detta avtal fanns. Men med tanke på hur Esbjörn hedrar sina underskrifter på andra avtal, är jag inte förvånad över hans ignorans även i detta fall.
2021-11-25, 09:13
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Moralen hamnar helt på Esbjörn i det fallet, såvida inte Ebba visste om att detta avtal fanns. Men med tanke på hur Esbjörn hedrar sina underskrifter på andra avtal, är jag inte förvånad över hans ignorans även i detta fall.
Jag är övertygad om att Ebba visste. Ebba är en person som gör sin bakgrundsvillkor noga.

Marielund är en väldigt liten ankdam där folk har bott och ägt sina hus i generationer. Familjen Bodin har funnits i ankdammen sedan begynnelsen. Precis som väldigt många andra familjer.

Att det pratades om Esbjörns hus är givet. Byns skamfläck. Folk på byn vist både att Esbjörn var lite åderförkalkad. Samt att Matz skulle ärva.

Kvinnan som äger pensionatet visste det. Det var det första hon sa när hon fick kännedom om affären.
- Men det ska ju Matz ärva.

Visst, man kan lägga moralen på Esbjörn även sty Ebba visste. Men Esbjörn är gammal och lite glömsk. Han blev charmad av Ebba och tänkte inte riktigt klart.

Personligen tycker jag att Ebba som är partiledare för ett kristet parti, vara profilering är etik och moral. Borde respektera ett avtal om det så enbart består av ett handslag.
2021-11-25, 09:21
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Men så här var det.

Tack! Kan dock inte hitta detta avtal här i röran på FB. Jag kan inte minnas att det fanns några villkor i avtalet som sa att fastigheten skulle stanna i släkten, ej heller att övriga släktingar var med på detta villkor!

Matz verkar dock ha släppt det hela, då jag inte har sett hans namn någonstans, varken som anhörig eller annat och att han inte skulle ha vittnat för/mot något i rättegången!
2021-11-25, 09:28
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det här med dispotionsrätt förstärker ju verkligen teorier som funnits om att Ebba innan köpet fick Esbjörn att tro att köpet var något annat än ett rent köp. Att Ebba under de två månader det tog att få Esbjörn att skriva på, invaggade honom i tron att det här var något annat än en ren fastighets affär. Utan mer om att Ebba skulle återställa huset, och att Esbjörn alltid skulle vara en självklar del av det. Och att hans ord skulle råda i fråga om förändringar.
Det finns flera punkter som talar för det.

Dels polisförhöret angående trädfällningen. Där Esbjörn själv antyder det. Han säger saker som så här skulle det inte bli. Hon lurade mig allt.

Vidare Ebbas eget brev till Ebba. Där hon lovar att inte många träd ska tas bort och hon talat om att restaurera huset. Kan man verkligen kalla en förvandling från gistet sommarhuset till fungerande åretrunt bostad för restaurering?

Vi har oxå Esbjörns juridiska ombud ord om saken. Att Esbjörn självklart inte trodde att Ebbba var intresserad av honom som man, men att Esbjörn trodde att han skulle bli del av Ebbas närmaste i och med att överlåta huset. Och att han efter att kontraktet var påskrivet kände sig lurad.

Även de lögner Ebba blivet ertappad med på Facebook talar för att det inte finns tillstymmelsen till rent mjöl i denna härva.

Jag tycker det är så fruktansvärt fult gjort av Ebba. Och även om det är svårbevisat. Så är det allvarligt bedrägeri. Och det säger en hel del om hur viktigt Ebba egentligen tycker att äldre människor är.

Att Ebba inte har några skrupler. Eller att hon ser sig stå över vanliga regler. Speglad tydligt i hur hon betraktar sina egna lagöverträdare.

Hennes brottslighet är ett undantag. Just hennes förtal finns ursäkter för och just hon är undantagen från att behöva stå för vad hon gjort. I och för sig g är det omöjligt att förstå hur hon inte kan se alvaret i att förtala motpartens ombud i en pågående juridiskt process är ofarbart och detta i syfte att förminska förtroendet för honom.

Att de flesta brottslingar tycker att just deras brottslighet går att förklara bort och att den har fullkomligt godtagbara ursäkter. Går Ebbas näsa fullkomligt förbi. Vilket faktiskt får en att oroa sig för hur det är ställt i huvudet på fröken Busch.

Om Esbjörn trodde att köpet var något annat än ett rent köp, vad trodde han det var, som han skulle få 3,9 miljoner kronor för och en röjd, städad och sanerad fastighet?

Jag är helt övertygad om att Ebba faktiskt är ute efter att i möjligaste mån restaurera huset. Självklart måste en stor del renoveras och moderniseras för att bli ett dugligt året-runt-boende när man har småbarn. Men det finns folk som gillar den gamla stilen och varför skulle Ebba inte kunna vara det? Dessutom får ingen riva huset och bygga nytt, så möjligheterna är lite låsta.

Vad gäller trädfällningen, så var det slyröjning och hur omfattande den var, är det väl ingen riktigt som vet. Det pratas om tre tillfällen (vid kontraktsskrivningen den 16 augusti i månskenet, 30 augusti då Esbjörn var med och pratade med de som röjde och så "ett par dagar senare" enligt Ebbas mamma) då det röjdes, vilket i mina öron låter som mycket tid för så lite resultat. Det man ser i anmälan, är att Esbjörn själv inte var främmande för att såga ner träd, då de har tagit med minst en gammal stubbe som bevismaterial. Det är inte mycket till träd varken till storlek eller till antal, som har fällts. Esbjörn hade dessutom gett lov till viss slyröjning och även om han ogillade att Ebba gjort mer än vad hon fick lov till, så var det inte ens han som hade gjort polisanmälan. Ebba klantade till det och började röja sly innan tillträdet och det är något jag inte begriper varför det skulle stressas där från hennes sida.

Esbjörns första juridiska ombud, påstod att Ebba förfört Esbjörn. Ebba uttalade sig om att hennes barn hade träffat Esbjörn och att Esbjörn skulle käka julmiddag där när huset var renoverat och klart. Jag tror att Esbjörn och Ebba kom bra överens och ser det inte som en omöjlighet att Esbjörn hade varit välkommen där nån gång ibland, de få år han har kvar i livet. Det i sig är ingen stor uppoffring från Ebbas sida.

Du pratar om rent mjöl och bedrägeri. För mig handlar de orden om en avsikt och hur vet man vad en människa har för avsikt? Ebba har pratat med Esbjörns anhöriga, innan påskrift. Ebba har uppmanat Esbjörn att prata med sina anhöriga, innan påskrift. Ebba har låtit besikta och värdera fastigheten, innan påskrift. Ebba har betalat vad Esbjörn begärde. Ebba har betalat ungefär vad värderingarna kom fram till. Ebba har uppfattat Esbjörn som lite egen, men klar. Undersökningarna av Esbjörn har kommit fram till samma sak, han är kapabel att göra affärer likt denna. Ebba och Esbjörn har träffats under två månaders tid och Esbjörn har under den här tiden haft goda möjligheter att tänka efter och backa om han så velat.

Ebba har tagit hand om allting, för Esbjörn ville inte ha en dyr mäklare (enligt Ebba, men aldrig emotsagt av Esbjörnsidan). Är det bedrägligt, omtanke eller något annat? Jag tror att det helt enkelt handlar om Ebbas önskan att faktiskt få till ett eget boende i området, så att livet för henne och barnen fungerar bättre. Att få till en smidig process. Samma synsätt har nog fått henne att ta över ansvaret för röjning, städning och sanering, för att underlätta för Esbjörn (och därmed snabba på tillträdet).

Ebbas förtal var nog det enda klavertramp jag sett från hennes sida. Men man måste se det i sitt sammanhang. Binninge spelade fult och Ebba skulle ge igen. Ebba skulle dock inte ha nedlåtit sig till fulspelandet, det hade varit bättre att hon anmält Binninge för det förtal han höll på med. Att förmedla för omvärlden att person X är dömd sexförbrytare som gett sig på ett barn, det är nog inte många som i sak ser det som något förkastligt. Rent krasst, du själv pysslar med förtal av Ebba i ditt inlägg och kommer med klandervärda påståenden som inte ens är bevisbara. Är du så mycket bättre än Ebba?
2021-11-25, 09:38
Medlem
Bergakungens avatar
När det gäller arv gäller ju detta först när arvlåtaren är död. Fram till dess gör denne som han/hon vill med sin egendom.

När det gäller Lantmäteriet och lagfarten har de goda möjligheter att dröja. Dels är det normalt väntetid, dels kan de betrakta saken som tvistig och låta lagfartsansökan vila litet till. Annars kall de ta upp en vilande lagfartsansökan självmant, när vilandeskälen inte längre är aktuella (eller "läkta").

Men lagfartsansökan och -beviljande är även i normalfallet en process som tar en viss tid.
2021-11-25, 09:40
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Tack! Kan dock inte hitta detta avtal här i röran på FB. Jag kan inte minnas att det fanns några villkor i avtalet som sa att fastigheten skulle stanna i släkten, ej heller att övriga släktingar var med på detta villkor!

Matz verkar dock ha släppt det hela, då jag inte har sett hans namn någonstans, varken som anhörig eller annat och att han inte skulle ha vittnat för/mot något i rättegången!
Jag har inte sett avtalet. Bara läst om det i tidningarna. Jag vet inte hur många syskon Matz har, men det är ju hans syskon som är den övriga släkten.

Någonstans i minnet säger det att Matz syskon blev utlösts ur huset. Men det kan jag ha fel på.

Vad Matz tänker och känner kring huset är svårt att säga. Kanske han bara inte vill figurera i media.
Senast redigerad av Merrybum 2021-11-25 kl. 09:49.
2021-11-25, 09:51
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag är övertygad om att Ebba visste. Ebba är en person som gör sin bakgrundsvillkor noga.

Marielund är en väldigt liten ankdam där folk har bott och ägt sina hus i generationer. Familjen Bodin har funnits i ankdammen sedan begynnelsen. Precis som väldigt många andra familjer.

Att det pratades om Esbjörns hus är givet. Byns skamfläck. Folk på byn vist både att Esbjörn var lite åderförkalkad. Samt att Matz skulle ärva.

Kvinnan som äger pensionatet visste det. Det var det första hon sa när hon fick kännedom om affären.
- Men det ska ju Matz ärva.

Visst, man kan lägga moralen på Esbjörn även sty Ebba visste. Men Esbjörn är gammal och lite glömsk. Han blev charmad av Ebba och tänkte inte riktigt klart.

Personligen tycker jag att Ebba som är partiledare för ett kristet parti, vara profilering är etik och moral. Borde respektera ett avtal om det så enbart består av ett handslag.

Ebba är partiledare, inte övermänsklig på något sätt. Exakt hur kollar man upp om det finns oregistrerade avtal mellan två personer? Fanns det ens någon anledning för Ebba att misstänka att det fanns ett sådant avtal? Varför skulle folk på byn veta vad det fanns för avtal mellan honom och Matz? Att pensionatstanten, Ulf och Matz visste om avtalet, gör det inte till allmän bykunskap.

Familjen Bodin har inte funnits i byn sedan begynnelsen. Det var Esbjörns far som köpte fastigheten och byn är nog lite äldre än så. Esbjörn med sambo har varit bosatt i Västerås i större delen av sitt liv, men har varit där på somrarna (med tanke på att han har jobbat till efter pensionen, så har hans närvaro där begränsats till fyra-fem veckor på somrarna, förutom helger, då man inte dagpendlar mellan Uppsala och Västerås). Samma sak var det nog med övriga familjen. Det var en sommarbostad där delar av släkten var ibland.

Att Esbjörn är lite vardagsglömsk må så vara, men påstår du att han under två månaders tid inte en enda gång kom ihåg att han några år tidigare lovat Matz fastigheten?

Skriftliga avtal, såväl som handslag ska respekteras, det är en självklarhet. Men det du missar, är att det är Esbjörn som inte respekterar sådant. Avtalet med Matz, Avtalet med Ebba, Förlikningsavtalet.
2021-11-25, 09:53
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Nej, det stod bara att Matz bytte sina ägarandel på 4/27 mot hela fastigheten den dagen Esbjörn dog. Inget om att fastigheten skulle stanna i släkten eller vad de andra släktingarna tyckte om saken.
2021-11-25, 10:00
Medlem
Avtalet mellan Esbjörn och Matz har publicerats här via länkning flera gånger. Finns även publicerat i expresssen bland annat. Den som googlar på ” 13 år gammalt dokument kan bli avgörande i bråket” får upp expressen från 13 oktober 2020 där avtalet är avfotograferat. Det är tredje bilden direkt under rubriken.

Det framgår direkt att det tex inte är funkis som testamente. Detta har flera gånger bekräftats av flera i tråden som framgått som kompetenta.
2021-11-25, 10:13
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Men så här var det.

Så du menar att brorsonen Matz har blivit en systerson !

Antingen så har Esbjörn ljugit i media om detta eller så visar du din inkompetens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in