Citat:
Då får vi se hur siffrorna kommer at se ut framöver. Min kommentar till den nya situationen sammanfattas väl med att jag stjäl Viktor Barth-Krons rubrik i dagens Expressen:
Den ”breda mitten” dog i direktsändning https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/den-breda-mitten-dog-i-direktsandning/ Jag tror framförallt att S åtminstone inte sjunker och att V kan dra fördelar här.
Det mest intressanta är om vi nu kommer att få klarhet i om åtta procent av Sveriges röstberättigade borde stå under tvångsmedicinering med antipsykotika eller om C nu faktiskt sjunker.
Hur många "svek" från Annie Lööf tål egentligen det svenska folket?
Den ”breda mitten” dog i direktsändning https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/den-breda-mitten-dog-i-direktsandning/ Jag tror framförallt att S åtminstone inte sjunker och att V kan dra fördelar här.
Det mest intressanta är om vi nu kommer att få klarhet i om åtta procent av Sveriges röstberättigade borde stå under tvångsmedicinering med antipsykotika eller om C nu faktiskt sjunker.
Hur många "svek" från Annie Lööf tål egentligen det svenska folket?
Jag tror Cs nuvarande väljarkår till stor del består av personer som gillar Annie. De vet inget om Cs politik eller om politik i över huvud taget, och de har S som näst bästa parti. När någon annan käck tjej kommer så går de över till henne. Och så har C mycket pengar att betala till influensers som Cs väljare följer. För de är mer intresserade av smink och mode än av politik.
Citat:
Så det är ett svek att gå i opposition? Du förespråkar alltså en enpartistat. Diktatur.
Men bortsett från demokratimotståndet i din tes så ändrade ju M och KD inställning under förra mandatperioden så de gick ju på val med att vara i opposition till S och acceptera SD-stöd. Nu går de till val på att aktivt samarbeta med SD och göra en budget med SD. Då får ju väljarna ta ställning till det i valet. Håller inte väljarna med om det minskar de i valet. Det är det som är demokrati. Partier kommer ju alltid ändra position; S måste ju inte göra allt som Olof Palme sa för evigt. S har ju t.ex. alltid haft en policy att bara ta passivt stöd av V och t.ex. hållit dem utanför pensionsgruppen. Idag bröt de det för verkligheten har ändrats. Och det är naturligt, nu får väljarna säga vad de tycker om det i nästa val.
Det är värre när man ändrar position precis efter ett val så att väljarna röstat på något annat. Som när Alliansen gick med på DÖ efter valet 2014, det var inget de gick till val på. Eller när L och C bytte block efter valet 2018, det hade de inte heller gått till val på. P.g.a. dessa två SVEK så är L nästan utplånat, C har bytt ut sin väljarkår och M har tappat till SD. Demokrati. KD skvalpar runt där de är som det lilla parti de alltid varit.