2021-11-24, 12:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då får vi se hur siffrorna kommer at se ut framöver. Min kommentar till den nya situationen sammanfattas väl med att jag stjäl Viktor Barth-Krons rubrik i dagens Expressen:
Den ”breda mitten” dog i direktsändning https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/den-breda-mitten-dog-i-direktsandning/ Jag tror framförallt att S åtminstone inte sjunker och att V kan dra fördelar här.

Det mest intressanta är om vi nu kommer att få klarhet i om åtta procent av Sveriges röstberättigade borde stå under tvångsmedicinering med antipsykotika eller om C nu faktiskt sjunker.
Hur många "svek" från Annie Lööf tål egentligen det svenska folket?

Jag tror Cs nuvarande väljarkår till stor del består av personer som gillar Annie. De vet inget om Cs politik eller om politik i över huvud taget, och de har S som näst bästa parti. När någon annan käck tjej kommer så går de över till henne. Och så har C mycket pengar att betala till influensers som Cs väljare följer. För de är mer intresserade av smink och mode än av politik.

Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det stora sveket i svensk politik är det Kd och sedan M och L gjorde genom att bryta överenskommelsen om att passivt stödja regeringen och istället gå i opposition tillsammans med Sd. Man lovade att aldrig ta stöd av Sd. Nu ska man bilda regering med dem.

Så det är ett svek att gå i opposition? Du förespråkar alltså en enpartistat. Diktatur.

Men bortsett från demokratimotståndet i din tes så ändrade ju M och KD inställning under förra mandatperioden så de gick ju på val med att vara i opposition till S och acceptera SD-stöd. Nu går de till val på att aktivt samarbeta med SD och göra en budget med SD. Då får ju väljarna ta ställning till det i valet. Håller inte väljarna med om det minskar de i valet. Det är det som är demokrati. Partier kommer ju alltid ändra position; S måste ju inte göra allt som Olof Palme sa för evigt. S har ju t.ex. alltid haft en policy att bara ta passivt stöd av V och t.ex. hållit dem utanför pensionsgruppen. Idag bröt de det för verkligheten har ändrats. Och det är naturligt, nu får väljarna säga vad de tycker om det i nästa val.

Det är värre när man ändrar position precis efter ett val så att väljarna röstat på något annat. Som när Alliansen gick med på DÖ efter valet 2014, det var inget de gick till val på. Eller när L och C bytte block efter valet 2018, det hade de inte heller gått till val på. P.g.a. dessa två SVEK så är L nästan utplånat, C har bytt ut sin väljarkår och M har tappat till SD. Demokrati. KD skvalpar runt där de är som det lilla parti de alltid varit.
Citera
2021-11-24, 13:25
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då får vi se hur siffrorna kommer at se ut framöver. Min kommentar till den nya situationen sammanfattas väl med att jag stjäl Viktor Barth-Krons rubrik i dagens Expressen:

Den ”breda mitten” dog i direktsändning

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/den-breda-mitten-dog-i-direktsandning/

Jag tror framförallt att S åtminstone inte sjunker och att V kan dra fördelar här. Det mest intressanta är om vi nu kommer att få klarhet i om åtta procent av Sveriges röstberättigade borde stå under tvångsmedicinering med antipsykotika eller om C nu faktiskt sjunker.

Hur många "svek" från Annie Lööf tål egentligen det svenska folket?

C's "styrka" är att man har bytt ut sin väljarbas, från hårt arbetande småföretagare på landsbygden till "arga kvinnor" i storstäderna. De "arga kvinnorna" ger fullständigt fasen i C's ekonomiska politik. Det viktigaste är C's hållning gentemot SD.
När Fjamåt ryter till när Åkesson talar i debattprogrammet så blir "arga kvinnor" våta i brallorna.

C's nya väljare förblir lojala så länge Fjamåt spyr galla över SD.
Citera
2021-11-24, 16:43
Medlem
greta75s avatar
ÄNTLIGEN - sänkt skatt på drivmedel med 50 öre. Ut och fira!

Här har ni en länk till er fina budget: https://omni.se/a/Rram9x
Citera
2021-11-24, 18:13
Medlem
HejaFinlands avatar
"Socialdemokraterna och Centerpartiet slåss numera till stor del om samma väljare – utbildat storstadsfolk som har ogillandet mot SD mycket högt på den personliga agendan. Den striden kan nog bli väsentligt mycket hårdare i valet 2022 än vad centerpartisterna hittills sett framför sig."

Om VBK har rätt så kan valrörelsen och tiden fram till valrörelsen bli en strid mellan S och C om samma väljare. Hatet mot SD blir mindre viktigt för det är inte där de kan hämta nya väljare.

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/magdalena-andersson-far-harska-over-ruinerna/

Det blir mycket en kamp inom respektive block om väljarna vilket speglas i OU; att rörelserna mellan blocken är små. Jag hoppas SD kan lura över lite sossar i smyg och kanske M kan få över några gammaldags centerpartister. Vi behöver några procent till över blockgränsen till de blågula.
Citera
2021-11-24, 18:15
Medlem
Jag tror att effekten kan bli att centern och v snor väljare från mp.

I övrigt svårt se några förändringar.

Men alla inser nog att mp just försatt sig i ett läge där deras oproportionellt stora inflytande just försvann.
Citera
2021-11-24, 18:27
Medlem
Jag tror Centern och Lööf kan ligga risigt till nu. Dels får sossarna en betydligt mer sympatisk kvinnlig partiledare än Lööf, för den väljare som tycker kön är viktigt. Dels så tror jag C får problem när valrörelsen mer börjar handla om regeringsfrågan.

Det går inte att veta vilken statsministerkandidat C kommer att stödja efter nästa val. Centern har idag indirekt röstat fram en budget som SD har förhandlat fram. Ingenting säger att C inte skulle kunna stödja en högerregering som förhandlar med SD.
Citera
2021-11-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror Centern och Lööf kan ligga risigt till nu. Dels får sossarna en betydligt mer sympatisk kvinnlig partiledare än Lööf, för den väljare som tycker kön är viktigt. Dels så tror jag C får problem när valrörelsen mer börjar handla om regeringsfrågan.

Det går inte att veta vilken statsministerkandidat C kommer att stödja efter nästa val. Centern har idag indirekt röstat fram en budget som SD har förhandlat fram. Ingenting säger att C inte skulle kunna stödja en högerregering som förhandlar med SD.

Håller i stort sett med.
Det är svårt att konkurrera om vänsterröster med en ekonomisk politik som enligt AL ligger "till höger om Djingis Khan" om man dessutom tar i beaktande att vänsterandelen av de totala rösterna nuförtiden inte omfattar mera än cirka 40 procent.
Centern kommer att bli uppkäkade om de fortsätter i vänsterlägret.Detta har tidigare försök till vänsterkantring för Centern fått erfara.
De har egentligen inget val på lite längre sikt.Centerns väljarmässiga manöverutrymme ligger i mitten tillhörandes borgarna.De har potential genom att försöka vinna L och KD röster i första hand.
De kommer att förlora röstandelar om de skall gå armkrok med Sossar,kommunister och annat vänsterfolk.
Det är således bara en tidsfråga innan Centern återigen kommer att stödja en Moderat statsministerkandidat.

Först så väntar en mycket svår valrörelse för Annie Lööf.Deras position är utsatt och utgångsläget är inte alls bra.De har själva målat in sig i det hörn där de nu sitter.De är i praktiken ovänner med alla.
Citera
2021-11-24, 23:12
Medlem
Alltså så här är det. MP är för små för att vara någon guldgruva att bryta guld för S, V eller C. Dom som gått på klimatalarmismen kommer att ligga kvar hos MP, 3,5%---4,5%. Förhoppningsvis når dom 3,9%. S verkar inte tjäna något på Maggan-effekten enligt Ipsos och Sifo.

Några stora rörelser är inte att förvänta mer än att C sjunker något från 8% till 7,5%.

"Högerblocket" kan växa något på grund av att dom inte bråkar så mycket inbördes. Jag hoppas att SD kan först ligga kvar på lite över 20% och växa till 21% och M når säkert 22%. Den osäkra faktorn är L som är en farlig cancersvulst om dom skulle börja växa och ta från dom konservativa.

Annie Lööf är en bra splittrare, dags att ta fram popcornen och bästa vinet.
Citera
2021-11-24, 23:52
Medlem
greta75s avatar
Vilken jävla "shit show" idag. Alldeles hur det går efter nästa val önskar jag att S inte får regeringsmakten.

Då skall M och Kd få sitta där och svettas medans oppositionen kritiserar deras arbete, stjäl deras budgetar, framför missförtroendeförklaringar, och frågar ut ministrar i KU i parti och minut.

Miljöpartiet gjorde det enda rätta och det var att fly fältet. Att sitta som ett meningslöst bihang till S, endast få skit och tvingas till politik som de inte stöder är meningslöst. Det var väl dessutom någon nytt jävla missförtroendehot som hängde över Per Bolund i december om han inte beslutade om kärnkraft inom något datum i december. Tror det var L som lade fram det nyligen.

Om SD har någon självbevarelsedrift så borde de sitta över nästa regering, för det kommer inte bli trevligt alls.

Vad trött jag är på politik nu. Nu säger jag det också, vi har för många partier.
Senast redigerad av greta75 2021-11-25 kl. 00:09.
Citera
2021-11-25, 00:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Vilken jävla "shit show" idag. Alldeles hur det går efter nästa val önskar jag att S inte får regeringsmakten. Då skall M och Kd få sitta där och svettas medans oppositionen kritiserar deras arbete, stjäl deras budgetar, framför missförtroendeförklaringar, och frågar ut ministrar i KU i parti och minut. iljöpartiet gjorde det enda rätta och det var att fly fältet, att sitta som ett meningslöst bihang till S, endast få skit och tvingas till politik som de inte stöder. Det var väl dessutom någon nytt jävla missförtroendehot som hängde över Per Bolund i december om han inte beslutade om kärnkraft typ. Tror det var L som lade fram det nyligen. Om SD har någon självbevarelsedrift så borde de sitta över nästa regering, för det kommer inte bli trevligt alls. Vad trött jag är på politik nu.

Jag tror S kan tjäna på att bli av med sänket MP. Regeringens alla problem beror ju på att deras underlag är så oense. Om en M/KD-regering får samma inbördes problem i sitt underlag så ja då får de samma skit som S har nu. Och "vårt" problem är ju L. L kan bli det skitparti som förstör för de blågula.
Citera
2021-11-25, 00:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Håller i stort sett med.
Det är svårt att konkurrera om vänsterröster med en ekonomisk politik som enligt AL ligger "till höger om Djingis Khan" om man dessutom tar i beaktande att vänsterandelen av de totala rösterna nuförtiden inte omfattar mera än cirka 40 procent.
Centern kommer att bli uppkäkade om de fortsätter i vänsterlägret.Detta har tidigare försök till vänsterkantring för Centern fått erfara.
De har egentligen inget val på lite längre sikt.Centerns väljarmässiga manöverutrymme ligger i mitten tillhörandes borgarna.De har potential genom att försöka vinna L och KD röster i första hand.

De kommer att förlora röstandelar om de skall gå armkrok med Sossar,kommunister och annat vänsterfolk.
Det är således bara en tidsfråga innan Centern återigen kommer att stödja en Moderat statsministerkandidat.

Först så väntar en mycket svår valrörelse för Annie Lööf.Deras position är utsatt och utgångsläget är inte alls bra.De har själva målat in sig i det hörn där de nu sitter.De är i praktiken ovänner med alla.

C kan också förlora väljare till S om de går högerut, de kan hamna i Ls position. Att ragga röster från det minimala L och det lilla KD är inte mycket att växa på. SD är stora för att de snott röster från de största partierna M och S. Att tävla om rösterna med andra småpartier känns som en dålig taktik.
Citera
2021-11-25, 00:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Miljöpartiet gjorde det enda rätta och det var att fly fältet. Att sitta som ett meningslöst bihang till S, endast få skit och tvingas till politik som de inte stöder är meningslöst. Det var väl dessutom någon nytt jävla missförtroendehot som hängde över Per Bolund i december om han inte beslutade om kärnkraft inom något datum i december. Tror det var L som lade fram det nyligen.
Vad trött jag är på politik nu. Nu säger jag det också, vi har för många partier.

Ja Åkesson klargjorde idag i riksdagen att om Per ingår i nästa regering så blir det misstroende. Gnuggade lite extra salt i såren innan hans budget vann och gav MP nådastöten.

Helst skulle väl L, MP och KD åka ur riksdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in