2021-11-24, 22:37
Avslutad
Får alla inblandade som måste "jobba extra" under dessa omröstningar och talmansrundor osv extra lön? I så fall förstår jag varför de håller på som de gör.
Citera
2021-11-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nope, Löfven.

För att bli statsminister så måste man tillträda i formell ordning. Det har inte Andersson gjort. Detta har avhandlats i en mängd kommentarer längre bak i tråden.
Med andra ord: enligt dig är både rubriken på denna tråd och mängder med tidningsartiklar Fake News? Maggan tillträdde aldrig som statsminister, hävdar du.
Citera
2021-11-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Med andra ord: enligt dig är både rubriken på denna tråd och mängder med tidningsartiklar Fake News? Maggan tillträdde aldrig som statsminister, hävdar du.

Media kan jag inte uttala mig om men titeln på denna tråd är absolut missvisande. Andersson var planerad att tillträda ämbetet nu på fredag, vilket nu sannolikt kommer ske vid ett senare tillfälle givet att S-regeringen passerar riksdagen (vilket är sannolikt).

Förtydligande: Med tillträda avser jag då i formell mening. Hon blev vald av riksdagen till statsminister men tillträdde aldrig ämbetet i formell mening då hon begärde entledigande innan tillträdet.
Senast redigerad av Nulb 2021-11-24 kl. 22:41. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-11-24, 22:40
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Dagen som säkrade Magdalena Andersson som Sveriges statsminister de närmaste 9 åren. Kom ihåg var ni läste det först.
Fullständig utmanövrering. Jag har aldrig varit en socialdemokrat men måste erkänna att Maggan helt klart är den skickligaste partiledaren i riksdagen idag. Jag är övertygad om att det kommer visa sig i nästa års val. Sen kan hon cementera sin position som landsmoder under en mandatperiod och ta en promenadseger 2026.

Nej, jag tror hon kommer vara helt utbränd om 10 månader. Det blir en sjuhelvetes resa för henne nu och pskyket kommer att ta stryk.
Citera
2021-11-24, 22:42
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Vad får dig att tro att MSM har koll, de är som vanligt idioter.
Här kan du se vem som är statsminister:
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/statsradsberedningen/stefan-lofven/
Citera
2021-11-24, 22:44
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Tycker det är jävla bakåtvänt att man kan bli vald till statsminister, ett parti backar i stödet när utgången inte blir som tänkt (i detta fall Miljöförstörarpartiet som backade efter budgeten), för att därefter avgå och därefter kort därpå ha möjlighet att bli omvald. Då kan man ju göra detta gång på gång med resultat att vi har en handlingslös regering.

Sverige är tamejfan helt jävla degenererat. Medborgarna kommer alltid sist. Men Svenskar är inte värda bättre. Är Svenskarna så urbota dumma att de röstat fram denna idiotregering så får man ligga som man bäddat.

Sen babblar vänstern ständigt om att man ska få vara könlös, att könet är en social konstruktion. Ändå är det SÅÅÅ jävla viktigt att en "KVINNA" ska bli statsminister. HYCKLERIET

Så jävla nöjd med mitt beslut att jag flyttade från skitlandet Sverige.
Ja Sverige skämmer ju ut sig ännu en gång.
https://www.bbc.com/news/world-europe-59400539
Citera
2021-11-24, 22:45
Medlem
KalleNixons avatar
Då MP lämnat regeringen får vi nog tillstå att det var extremt bra utfall på de sju timmarna.
Citera
2021-11-24, 22:48
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Då MP lämnat regeringen får vi nog tillstå att det var extremt bra utfall på de sju timmarna.

Bra kortsiktigt men negativt långsiktigt då deras chanser att klara valet ökar. Det blir med all säkerhet fortsatt S-styre efter valet 2022 tillsammans med MP, V och C.
Citera
2021-11-24, 22:50
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Det framgår på riksdagens hemsida när ett byte av statsminister äger rum:

Citat:
Regeringsskiftet sker formellt vid en så kallad konselj på slottet. Det är ett regeringssammanträde där statschefen, det vill säga den som är kung eller regerande drottning, är ordförande. Då redogör talmannen för sitt förslag och riksdagens beslut. Statschefen konstaterar sedan att regeringsskiftet har ägt rum.
https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/sa-bildas-regeringen/

Detta skulle ha ägt rum på fredag men är nu inställt. Alltså är Stefan Löfven fortfarande statsminister.
Citera
2021-11-24, 22:53
Medlem
Frontlinjens avatar
Andersson blev alltså den första kvinna som inte blev den första kvinnliga statsministern. Historiskt!
Citera
2021-11-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Andersson blev alltså den första kvinna som inte blev den första kvinnliga statsministern. Historiskt!

Nåja, att som första kvinna accepteras av riksdagen som statsminister är också en bedrift. Men rent formellt är hon inte Sveriges första kvinnliga statsminister, än.
Citera
2021-11-24, 22:57
Medlem
groovesnuss avatar
Magdalena visar vägen mot 6 timmars arbetsdag (7 timmar minus 1 lunch)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in