Citat:
Ursprungligen postat av
Kongruensbojd
Du verkar vara en bra karl som har högre mål i livet än att skaffa massa yngre brudar vid sidan om. Dina barn kommer tacka dig i framtiden att du fanns där för dem.
Det framgår inte hur mycket du pratat med din frus föräldrar eller syskon om situationen. En gemensam konfrontation kanske hade varit ett sätt att få din fru att inse varthän det barkar.
Hur ser det (övre-?) medelklasslivet ut för din fru? Pratar folk bakom ryggen på henne? Lider barnen av att deras mamma är ”annorlunda”?
Jag har genom åren haft en dialog med främst hennes mamma om hennes mentala hälsa. Dock inte specifikt om ätstörningarna. Hennes föräldrar har också haft problem. Dock är de inte feta. Men det har alltid varit mycket godis och dåliga vanor. De har liksom inga problem att ligga stilla och läsa en hel dag. Själv blir jag lätt rastlös och vill göra nåt fysiskt.
Svärfar, själv läkare, fick sin hjärtinfarkt vid 57 års ålder och har även diabetes typ 2. Svärmor fick sin hjärtinfarkt vid dryga 60 års ålder. Tror inte hon har någon annan diagnos förutom möjligen högt blodtryck.
Sant, ingen annan kvinna bland släkt, vänner och bekanta är så överviktig. Har inte tänkt på det på det sättet. Har inte nåtts av något skitsnack men det är väl fullt logiskt. Finns säkert. Men som hennes man så får jag ju inte höra sånt.
Barnen är medvetna om att mamma är annorlunda. Att hon är tjock. Det vet till och med vår yngsta. Vår äldsta verkar ha förstått en hel del. Han hade en period förut när han tyckte han började få lite mage. Då gjorde han 50 situps varje kväll. Jag tyckte det var skitbra att han visade lite vilja och var medveten om hur saker och ting hänger ihop. Min fru däremot såg bara att han var "ätstörd" och beordrade honom att sluta med situps. Då gjorde han det när hon inte såg...
Jag tror att min fru anser att man är frisk och hälsosam om man äter det man känner för. Om man lägger band på sig så har man en ätstörning.
Det går så tvärt emot min egen uppväxt. Där försökte vi leva sunt. Mamma drog alltid ner på socker och fett i recepten osv. Vi rörde på oss mycket och att bli fet det var riktigt illa. Så det är en rejäl kulturkrock.