2021-11-21, 15:17
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Bra reflektioner. Jag har också haft svårt att förlika mig med tanken att en helt normal kille på 28 år med ingen förhistoria av psykisk ohälsa eller drogproblem helt plötsligt skulle bli så psykotisk.
Ändå är det, fram till läkarens "redogörelser" , det jag har trott. Sammantaget med det som hände innan - åt väldigt lite, mysko beteende på hotell Color - verkar han ju ha haft någon problematik som nästan tydde på droganvändning.
Naturligtvis kan han ha blivit vittne till något som kan ha skrämt honom riktigt ordentligt. Han var ju inte alltid med sina kompisar. Det nämndes i videon att han föredrog att vara aktiv och göra saker medan de andra slappade vid hotellpoolen, åt och drack. Ibland var han borta flera timmar, enligt egen utsago spelade han fotboll på stranden med gymnasieungdomar.. men vem vet? Det var alltså inte bara den där gången de andra käkade på MacDonalds som Lars gick på egna äventyr. Man får ju tänka här också; den kvällen (snarare på tidig morgon) hade de festat hela natten på baren och var rimligtvis rätt trötta. Ett något mer väntat beteende hade kanske varit att han hade föjlt med kompisarna in på Mc, och bara tagit en cola/vatten/annan dryck om han nu inte var hungrig. Eller gått raka vägen till hotellet. Men nej, han är borta och kommer tillbaka senare till hotellet med en skadad trumhinna efter en påstådd fight med huliganer.
Beträffande pengarna; han hann aldrig ta ut dem från Western Union!! Sandra skulle ge honom koden efter läkarbesöket. Så dem kan han inte ha blivit rånad på. Och de andra grejerna, pass, plånbok, mobil (enkel modell -hade lämnat Iphone hemma i Ty) låg kvar i bagaget.
Ja, läkarens ord blir man inte klok på..

Resemobil alltså? Är det vanligt att folk tar med en annan mobil på semester? Vill man inte kunna ta bra bilder och så?

De enda jag vet som har extra mobiler är knarklangare….. eller folk som köper droger…
Citera
2021-11-21, 15:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev Lars Mittank utsatt för ett grovt brott och Bulgarien mörkar?

Citat:
Mycket intressant läsning via Redditlänken. Tack @Skaraborg!
Lars Mittank är verkligen omtalad och omskriven internationellt.
Detta att Sandra såg en annan video än de som finns på Youtube är verkligen anmärkningsvärt. Likadant det faktum att man inte kunnat lokalisera mannen som dök upp i dörren. Eftersom han är något av en utlösande faktor i denna historia (i alla fall enligt läkaren), så skulle ju han ev.kunnat bringa lite klarhet om så vore fallet. Och själv träda fram. Det finns ju inget som kan få en person att lämna allt och rusa iväg, såvida man inte känner sig direkt hotad som i livsfara. Om nu detta hot var verkligt eller "bara" i Lars' huvud lär vi troligtvis aldrig få veta. Men med tanke på hans konstiga, paranoida beteende kvällen innan så lutar jag åt det sistnämnda.
Jag är överhuvudtaget mycket skeptisk till hela historien med smällen på örat. Klart är att NÅGOT hände, om det sen var forbollshuliganer...nja. Då skulle han säkert haft andra skador också. Han var borta länge medan de andra åt på MacDonalds. Jag tror han hade avsikt att göra något som han inte ville säga till de andra. Han var ju även borta från hotel Color en tid på natten, där ingen vet var han var. Uppenbarligen hade hotellpersonalen koll på att han inte befann sig på rummet. De hade ju även noterat att han gömde sig i en hiss.
Sedan går uppgifterna isär om han tog av sin medicin eller inte. Jag har läst / sett video där man säger att han hade tagit 3 st tabletter ur förpackningen. Andra uppgifter säger att förpackningen låg kvar obruten i väskan...

Ja verkligen mycket intressant att läsa vad Sandra Mittank noga skildrar.

En hel del som jag tidigare inte kände till. Varför har inte den video publicerats som Sandra fick ta del av 2014-07-27? Är denna besvärande på något sätt för polisen andra myndigheter i landet? Den här "flygplatsarbetaren" har aldrig kunnat bli identifierad och hörd. Tror det var Sandra och en privatdetektiv som fick möta "flygplatsarbetaren" som visade sig vara en helt annan person. Även Sandras bulgariske advokat började bli så smått otrevlig och som hon var tvungen att avsäga sig hans "hjälp". Advokaten menade att hon skulle "sluta med detta". Dr Kostov har uttalat sig om denne, för oss, okände "flygplatsarbetare" hela tre gånger och har varje gång ändrat sig vem denne var.

Jag tror nu efter det som har framkommit att något hände hos flygplatsläkaren. Hans kontor och väntrum är också en "blind spot" för övervakningskameror. Jag tror att detta "något" kom att trigga igång och Mittank kan mycket väl ha känt sig hotad till livet varvid han lämnade allt sitt bagage bakom sig. Om han verkligen blev hotad till livet är svårt att säga men det verkar som att han själv upplevde mötet med dr Kostov och "flygplatsarbetaren".

Jag litar definitivt inte på ett så otroligt korrupt land som Bulgarien. Polisen/myndigheterna känner till mera och kan mycket väl känna till vad som egentligen hände honom. Det kan t. o. m. vara på det sättet att hans kvarlevor är återfunna men detta vill ingen att det skall framkomma.
Citera
2021-11-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Resemobil alltså? Är det vanligt att folk tar med en annan mobil på semester? Vill man inte kunna ta bra bilder och så?

De enda jag vet som har extra mobiler är knarklangare….. eller folk som köper droger…

Det är rätt konstigt faktiskt, även år 2014. Som sagt så hade han ju en Iphone liggandes hemma i Tyskland. Personligen tror jag att det i detta fallet har att göra med reslandet, dvs Bulgarien. Han hade nog, precis som många andra, blivit varnad för att ”skylta” med lite dyrare saker där. Han och kompisarna ville väl bara koppla av och inte behöva tänka på att bli bestulna. Dock skulle det vara intressant att veta om de andra gjorde likadant. De foton av Lars från semestern har säkerligen tagits av bättre mobiler.
Citera
2021-11-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja verkligen mycket intressant att läsa vad Sandra Mittank noga skildrar.

En hel del som jag tidigare inte kände till. Varför har inte den video publicerats som Sandra fick ta del av 2014-07-27? Är denna besvärande på något sätt för polisen andra myndigheter i landet? Den här "flygplatsarbetaren" har aldrig kunnat bli identifierad och hörd. Tror det var Sandra och en privatdetektiv som fick möta "flygplatsarbetaren" som visade sig vara en helt annan person. Även Sandras bulgariske advokat började bli så smått otrevlig och som hon var tvungen att avsäga sig hans "hjälp". Advokaten menade att hon skulle "sluta med detta". Dr Kostov har uttalat sig om denne, för oss, okände "flygplatsarbetare" hela tre gånger och har varje gång ändrat sig vem denne var.

Jag tror nu efter det som har framkommit att något hände hos flygplatsläkaren. Hans kontor och väntrum är också en "blind spot" för övervakningskameror. Jag tror att detta "något" kom att trigga igång och Mittank kan mycket väl ha känt sig hotad till livet varvid han lämnade allt sitt bagage bakom sig. Om han verkligen blev hotad till livet är svårt att säga men det verkar som att han själv upplevde mötet med dr Kostov och "flygplatsarbetaren".

Jag litar definitivt inte på ett så otroligt korrupt land som Bulgarien. Polisen/myndigheterna känner till mera och kan mycket väl känna till vad som egentligen hände honom. Det kan t. o. m. vara på det sättet att hans kvarlevor är återfunna men detta vill ingen att det skall framkomma.

Helt klart har jag också ändrat uppfattning nu, och lutar mer åt att det faktiskt hände något hos läkaren. Sandras erfarenheter med advokaten är också illavarslande. Videon som sagt verkar innehålla detaljer som kanske är besvärande…Frågan är på vilket sätt. Slutet är ju ändå detsamma, dvs att han joggar iväg mot staketet och det stora fältet på andra sidan. På vilket sätt skulle sekvenser som visar Lars’ beteende innan, vara hotfulla om de visades publikt? Sandra fick se dem och mitt i all oro verkade det ha lugnat henne. Jag kan bara tolka hennes uttalande om att Lars ville ”sätta sig i säkerhet” som att han definitivt sprang FRÅN något. Återigen hamnar vi hos läkaren! Och denne mystiske man som man inte lyckades hitta. Bara det att man ”skakar fram” en person som sedan visar sig ha noll med detta att göra. Kan det vara ett påhitt från Dr Kostov för att leda uppmärksamheten till något annat… och att han i själva verket var den som hotade Lars på något sätt?? Vad ska man tro?!?
Citera
2021-11-21, 16:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Besökte Mittank toaletten?

Citat:
Hmm videon fick mig att bli ytterligare fundersam… tack igen @Skaraborg för länken. (Insolito har många bra videos såg jag,-de flesta dock på tyska).
Det är mycket som inte stämmer här med Lars’försvinnande. Psykos/paranoia verkar ligga nära till hands. Men varför har man inte hittat honom? Jag får en känsla av att det är minst en person till som har bidragit till att han inte gick att finna. Ingenting, inte ett spår.
Sandra säger att Lars, i videon som hon (men inte vi) fick se, stannar till utanför flygplatsen efter spurten. Att han känner efter i fickorna och förvissar sig om att plånbok, pass och mobil finns med. Men dessa saker finns ju inte med!!! Han lämnade ju kvar rubbet inne hos läkaren. Enligt videon lät det som om Sandra tyckte att Lars hade ett rationellt beteende. ”Jag gråter inte, för jag ser att Lars ”bara” vill sätta sig i säkerhet”. Visst. Sätta sig i säkerhet genom att lämna allt man har och klättra över ett staket för att sedan försvinna spårlöst.
En annan intressant sak; Dr Kostov säger att Lars nämner att han vill gå på toaletten, som anledning varför han lämnar rummet. Det är ju helt plötsligt en annan story än att han grips av panik vid själva åsynen av ”flygplatsarbetaren”.. då han dessutom skulle ha sagt att han inte ville dö där. Och nu heter det att han ursäktar sig för att gå på toa (i det sammanhanget är det ju inte märkvärdigt att lämna kvar bagaget hos läkaren).
Synd att man inte kan se om han ev.gick på toan. I såfall hände det ngt där?? Eller är det klarlagt att han sprang direkt från läkaren ut ur flygplatsbyggnaden?

Ja det är mycket som inte stämmer gällande det här försvinnandet.

Efter att LM kommer ut ur flygplatsbyggnaden och börjar mer att jogga ser vi hur hans vänstra hand känner som snabbast utanpå sin vänstra byxficka. Återigen en helt ny uppgift från dr Kostov att LM skulle ha gått på toaletten. Jag tror att detta också kan vara en lögn. Vi vet inte om den försvunne sprang direkt från läkaren ut ur flygplatsterminalen. Där dr Kostov höll till skall det ha varit en "blind spot" och det fanns inga övervakningskameror där. Detta är vad som har sagts men om detta stämmer vet jag inte.
Citera
2021-11-21, 19:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad känner dr Kostov till om hans försvinnande?

Citat:
Helt klart har jag också ändrat uppfattning nu, och lutar mer åt att det faktiskt hände något hos läkaren. Sandras erfarenheter med advokaten är också illavarslande. Videon som sagt verkar innehålla detaljer som kanske är besvärande…Frågan är på vilket sätt. Slutet är ju ändå detsamma, dvs att han joggar iväg mot staketet och det stora fältet på andra sidan. På vilket sätt skulle sekvenser som visar Lars’ beteende innan, vara hotfulla om de visades publikt? Sandra fick se dem och mitt i all oro verkade det ha lugnat henne. Jag kan bara tolka hennes uttalande om att Lars ville ”sätta sig i säkerhet” som att han definitivt sprang FRÅN något. Återigen hamnar vi hos läkaren! Och denne mystiske man som man inte lyckades hitta. Bara det att man ”skakar fram” en person som sedan visar sig ha noll med detta att göra. Kan det vara ett påhitt från Dr Kostov för att leda uppmärksamheten till något annat… och att han i själva verket var den som hotade Lars på något sätt?? Vad ska man tro?!?

Jag har också fått ompröva vad jag trodde hände LM efter att ha läst vad Sandra har berättat.

Tror som du att något hände inne läkarmottagningen. Något som verkligen satte skräck i honom. Fast varför skulle något hända honom inne hos flygplatsläkaren Kostov? Varför var LM så "intressant"? Eftersom det endast är Kostov som kan berätta, i tre olika versioner dessutom, om den "flygplatsanställde" så går det att tro på vad Kostov har berättat. Att han inte berättar sanningen är uppenbart. Ja åter hamnar vi hos den här läkaren. Jag har hela tiden i första hand trott att LM, av någon okänd anledning, sprang från något eller någon. Numera tror jag det handlar mera om från någon eller några. Det kan knappast ha handlat enbart om hjärnspöken från den försvunnes sida efter vad som numera har framkommit.

Den sista fetade texten i ditt inlägg. Mycket intressant teori. Det skulle mycket väl ha kunnat vara på detta sätt. Kostov kan ha velat leda uppmärksamheten något till något annat? Varför? Precis som du skriver vad skall man tro? Jag tror att dr Kostov var inblandad på något sätt i Mittanks försvinnande.

Citat från reddit-länken:

"Shortly after the conversation and after Sandra Mittank had completed the Western Union reference, she called him again. She only heard a murmur, so she assumed that he accidentally took the call and was just freshening up in the bathroom.

This was the last call Lars took. She tried again later, but Lars did not pick up the phone.

While Sandra Mittank became more and more nervous and restless, because this behavior was untypical of Lars, Lars made his way to the doctor's office."

Jag tycker detta som Sandra berättade låter både illavarslande och otäckt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-21 kl. 20:03.
Citera
2021-11-22, 22:21
Medlem
Detta fall blir bara märkligare och märkligare. Nu har jag läst lite i tyska Allmystery forumet. Där har folk också undrat varför Dr Kostov pratar om att Lars sa att han skulle gå på toaletten. Han hade alltså sagt, i en första version, att Lars ville gå på toa. Och att han (doktorn) väntade men att Lars aldrig kom tillbaka. Hmm tydligen så märkte Kostov att detta inte var hållbart, då man hade kunnat se på övervakningskameran att han INTE gick mot toaletterna (då ingången till dessa inte var en blind spot)…Alltså blev den senare versionen att han rusade ut vid åsynen av personen som tittade in. Som i sin tur modifierades 3 gånger…så som det ofta blir med lögner. Nej, jag börjar också tro att Kostov själv var orsaken till Lars’ flykt.

Nu ska jag fortsätta läsa och se om jag kan hitta några uppgifter beträffande den övervakningsvideo som Sandra fick se…den är jag nämligen mycket intresserad av. Hon måste väl ha sagt något mer än att hon blev övertygad om att han satte sig i säkerhet?!? Eller fick hon inte säga till någon vad som visades? Det har jag väldigt svårt att tro på.
Citera
2021-11-22, 23:01
Medlem
Ja precis @Skaraborg
Det där med sista samtalet låter riktigt otäckt. Tidsmässigt var detta alltså innan läkarbesöket? Det är mycket man inte förstår här. Jag vet att Sandra föreslog att Lars skulle fräscha upp sig, tvätta av sig…och jag uppfattade det som att han gjorde det innan han gick in till doktorn. För då hade han bevisligen telefonen med sig, vilket inte var fallet senare när han rusade ut.
Citera
2021-11-24, 07:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var doktor Kostov själv orsaken till Mittanks flykt i panik?

Citat:
Detta fall blir bara märkligare och märkligare. Nu har jag läst lite i tyska Allmystery forumet. Där har folk också undrat varför Dr Kostov pratar om att Lars sa att han skulle gå på toaletten. Han hade alltså sagt, i en första version, att Lars ville gå på toa. Och att han (doktorn) väntade men att Lars aldrig kom tillbaka. Hmm tydligen så märkte Kostov att detta inte var hållbart, då man hade kunnat se på övervakningskameran att han INTE gick mot toaletterna (då ingången till dessa inte var en blind spot)…Alltså blev den senare versionen att han rusade ut vid åsynen av personen som tittade in. Som i sin tur modifierades 3 gånger…så som det ofta blir med lögner. Nej, jag börjar också tro att Kostov själv var orsaken till Lars’ flykt.

Nu ska jag fortsätta läsa och se om jag kan hitta några uppgifter beträffande den övervakningsvideo som Sandra fick se…den är jag nämligen mycket intresserad av. Hon måste väl ha sagt något mer än att hon blev övertygad om att han satte sig i säkerhet?!? Eller fick hon inte säga till någon vad som visades? Det har jag väldigt svårt att tro på.

Det har du verkligen rätt i.

Ända sedan dessa nya uppgifter har framkommit har jag också misstänkt att Kostov var på något sätt själv inblandad i Mittanks försvinnande. Vad gjorde han för att skrämma upp den försvunne så ordentligt att flydde i panik samt varför? Det skulle inte förvåna mig ett dyft om Sandra inte fick berätta något vad hon fick se - som inga andra har fått sett vad jag i a f känner till.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-24 kl. 07:08.
Citera
2021-11-24, 19:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det otäcka och skrämmande sista samtalet mellan mor och son.

Citat:
Ja precis @Skaraborg
Det där med sista samtalet låter riktigt otäckt. Tidsmässigt var detta alltså innan läkarbesöket? Det är mycket man inte förstår här. Jag vet att Sandra föreslog att Lars skulle fräscha upp sig, tvätta av sig…och jag uppfattade det som att han gjorde det innan han gick in till doktorn. För då hade han bevisligen telefonen med sig, vilket inte var fallet senare när han rusade ut.

Jag tycker att detta mumlande samtal låter både otäckt och skrämmande.

Var det verkligen Lars som Sandra hörde? Ingen vet väl med säkerhet om detta samtal gjorde strax innan besöket hos doktor Kostov? Det kan kanske ha gjorts medans han befann sig inne på Kostovs mottatgning? Du har rätt i att ifall han gick för att tvätta av sig så hade han sin mobil med sig. Ingenstans har det väl framkommit ifall han verkligen fräschade upp sig inför besöket hos Kostov?

Det kan ha varit sonen som Sandra hörde mumlande. I s f varför svarade han henne inte även om han höll på och tvättade sig? Han måste ha förstått att det var modern som ringde och att det kunde vara något viktigt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-24 kl. 19:44.
Citera
2021-11-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tycker att detta mumlande samtal låter både otäckt och skrämmande.

Var det verkligen Lars som Sandra hörde? Ingen vet väl med säkerhet om detta samtal gjorde strax innan besöket hos doktor Kostov? Det kan kanske ha gjorts medans han befann sig inne på Kostovs mottatgning? Du har rätt i att ifall han gick för att tvätta av sig så hade han sin mobil med sig. Ingenstans har det väl framkommit ifall han verkligen fräschade upp sig inför besöket hos Kostov?

Det kan ha varit sonen som Sandra hörde mumlande. I s f varför svarade han henne inte även om han höll på och tvättade sig? Han måste ha förstått att det var modern som ringde och att det kunde vara något viktigt.
Det där med att Lars var inne på mottagningen när det sista samtalet med mumlande ägde rum, håller jag faktiskt för MYCKET sannolikt. Om Sandra hörde vatten, så kan det inte heller uteslutas att det kom från läkarens rum. (De brukar ha handfat och diskbänkar nära till hands). Lars kan mycket väl ha sagt att han var rädd för att dö, som ju Kostov själv sa. Det han av förklarliga skäl inte sa, var då vad HAN gjorde för att göra Lars så rädd. Mycket olustigt.
Citera
2021-11-24, 21:51
Medlem
På sidan 1456 i Allmystery "Vermisstenfall Lars Mittank" kan man läsa om videon från övervakningskameran som Sandra fick se! Tydligen så gömmer sig Lars bakom en sandhög en kort stund efter att han kommit ut från flygplatsen...innan han klättrar över taggtrådstaketet (AJ!) och försvinner bland de höga solrosorna på fältet. Då undrar jag; vad tusan blev inte den sekvensen visad publikt för?? Som man kan läsa (tyska) i det foruminlägget så skall uppgiften komma från Sandra själv. Det hade jag velat se!
Lite märkligt är det att han inte vänder sig om en endaste gång när han väl är ute (eller är det också bortklippt)? Man ser ju bara att han känner efter i fickan lite snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in