2021-11-16, 07:00
Medlem
Det där med fotbollshuliganerna och stryk har jag också undrat över, om inte den verkliga versionen ser annorlunda ut.
Beträffande Western Union läste jag i det tyska forumet Allmystery att han hade kommit överens med mamman om att få koden per telefon EFTER läkarbesöket. Eftersom det inte blev något mer samtal så hämtades pengarna, 500€, aldrig ut. Konstigt. Mamma bokar hemresa. Alltså inga problem att komma hem till Tyskland. Vad tusan skulle han med 500€ till utöver detta när han ändå snart är hemma?
Och varför var han inne hos läkaren så länge som 45 minuter?? Undersökning öra plus samtal. 25-30 min på sin höjd... Men kanske ligger det någon väntetid utanför rummet i det tidsutrymmet också...
Många frågor
Citera
2021-11-16, 22:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
46 minuter inberäknat den ev. tid Mittank satt i väntrummet?

Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Det där med fotbollshuliganerna och stryk har jag också undrat över, om inte den verkliga versionen ser annorlunda ut.
Beträffande Western Union läste jag i det tyska forumet Allmystery att han hade kommit överens med mamman om att få koden per telefon EFTER läkarbesöket. Eftersom det inte blev något mer samtal så hämtades pengarna, 500€, aldrig ut. Konstigt. Mamma bokar hemresa. Alltså inga problem att komma hem till Tyskland. Vad tusan skulle han med 500€ till utöver detta när han ändå snart är hemma?
Och varför var han inne hos läkaren så länge som 45 minuter?? Undersökning öra plus samtal. 25-30 min på sin höjd... Men kanske ligger det någon väntetid utanför rummet i det tidsutrymmet också...
Många frågor

Jag har också trott, och tror fortfarande, att den ursprungliga versionen såg annorlunda ut.

Stort tack för den här uppgiften ang. pengarna som modern skickade. Alltså efter läkarbesöket på flygplatsen. Eftersom han springande lämnade bl. a. mobilen kvar, så kunde han aldrig ringa och få den här koden. Tror att detta är nya uppgifter för min del. Mycket pengar för så kort tid han hade kvar i Bulgarien innan han skulle ha rest hem.

Hade inte den här flygplatsarbetaren dykt upp hos läkaren så hade kanske Mittank och läkaren pratat ännu längre? Precis som du skriver, så kan kan dessa 46 minuter vara inberäknat den ev. tid Mittank satt i väntrummet? Ja det är många frågor och jag betvivlar att vi kommer att få svar på några tyvärr.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-16 kl. 22:26.
Citera
2021-11-17, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer anhöriga att någonsin kunna få ett avslut?

Det är nu snart 7½ år sedan Lars Mittank försvann.

Har tänkte mycket på det här underliga fallet. Att hans försvinnande har blivit känt över hela världen beror ju på övervakningskamerorna hur han är på väg från något eller någon i en rasande fart. Han mycket väl också ha varit på väg till något eller någon.

Jag hoppas förstås på det bästa att fallet kan klaras upp och att det då slutar lyckligt. Tyvärr tror jag att hans försvinnande kommer att förbli olöst. Skulle det mot all förmodan bli uppklarat så lär det nog vara hans kvarlevor som har hittats. Verkligen mycket tragiskt för hans mor och andra anhöriga att ev. aldrig kunna få ett avslut.
Citera
2021-11-17, 23:09
Medlem
Jag har också tänkt mycket på det här fallet. Så hemskt för mamman att leva i ovisshet.
Någonstans (förmodligen Youtube) hörde jag att läkaren hade lämnat 3 olika versioner om vad som egentligen hände inne på hans rum, innan Lars rusade iväg. Det verkade inte vara riktigt klart vem egentligen den här personen var, som öppnade dörren medan Lars satt därinne. Man har aldrig kunnat finna honom! Det är ju YTTERST märkligt med tanke på att fallet har blivit så uppmärksammat. I Bulgarien, i Tyskland och internationellt överhuvudtaget. Vi har alltså ingen annan än doktorn som säger att det tittade in en person klädd i hantverkskläder (alternativt annan klädsel/utseende enligt andra versioner), och att detta var orsaken till Lars' paniska flykt.
Fast varför skulle doktorn ljuga?
Riktigt, riktigt mystiskt alltihopa. Ja 7 år och jag befarar att inte ens kvarlevorna kommer att hittas... så sorgligt. Hoppas jag har fel. Fantastiskt vore det förstås om han kom tillrätta, tillbaka till sin familj!!
Citera
2021-11-19, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem var personen som tittade in på mottagningen?

Citat:
Jag har också tänkt mycket på det här fallet. Så hemskt för mamman att leva i ovisshet.
Någonstans (förmodligen Youtube) hörde jag att läkaren hade lämnat 3 olika versioner om vad som egentligen hände inne på hans rum, innan Lars rusade iväg. Det verkade inte vara riktigt klart vem egentligen den här personen var, som öppnade dörren medan Lars satt därinne. Man har aldrig kunnat finna honom! Det är ju YTTERST märkligt med tanke på att fallet har blivit så uppmärksammat. I Bulgarien, i Tyskland och internationellt överhuvudtaget. Vi har alltså ingen annan än doktorn som säger att det tittade in en person klädd i hantverkskläder (alternativt annan klädsel/utseende enligt andra versioner), och att detta var orsaken till Lars' paniska flykt.
Fast varför skulle doktorn ljuga?
Riktigt, riktigt mystiskt alltihopa. Ja 7 år och jag befarar att inte ens kvarlevorna kommer att hittas... så sorgligt. Hoppas jag har fel. Fantastiskt vore det förstås om han kom tillrätta, tillbaka till sin familj!!

Ja, fruktansvärt för hans mor Sandra att leva in den ovissheten år efter år utan att kunna få ett slags avslut.

Personen som tittade in hos läkaren då Mittank var där har mig veterligen aldrig blivit fastställt vem han var. Det har omnämnts att han var en arbetare på flygplatsen som t. ex. snickare. Vi vet inte heller vad för slags kläder denne man bar. Ingen annan har heller kunnat uttala sig om den här mannen, vad jag i a f känner till, än just flygplatsläkaren. Mittank själv kunde ju inte göra det eftersom han försvann. Dessutom kunde inte Mittank förstå vad de pratade eftersom vi får anta att de talade på bulgariska med varandra. Ja varför skulle flygplatsläkaren ljuga? Jag vet inte om han nu ens gjorde det? Jag tror dock att något inträffade där - eller rättare sagt att Mittank uppfattade något på mottagningen på ett sådant sätt att han fick panik.

Jag tror tyvärr samma sak som du att Mittanks kvarlevor aldrig kommer att påträffas.

Intressant läsning här man läsa hur läkaren ändrade sig ang. den okände mannen:

Citat:

"But what is important to know is that the video of what Sandra saw at the airport on July 27, 2014, shows video scenes that were not sent to the police seven months later. This means that Sandra saw different scenes than the ones we see here."
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-19 kl. 21:35.
Citera
2021-11-20, 19:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sandra Mittank skildar detaljrikt om sonens försvinnande sex år senare.

När man läser den här länken så blir man helt naturligt mycket fundersam.

https://www.reddit.com/r/UnresolvedMysteries/comments/kiecfs/the_mysterious_disappearance_of_lars_mittank_a/

Citat:

"The mysterious disappearance of Lars Mittank. A man who vanished 2014 in bulgaria and was last seen on surveillance camera footage of the airport - Mother Sandra Mittank portrays case after 6 years."
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-20 kl. 19:26.
Citera
2021-11-20, 19:37
Medlem
Mycket intressant läsning via Redditlänken. Tack @Skaraborg!
Lars Mittank är verkligen omtalad och omskriven internationellt.
Detta att Sandra såg en annan video än de som finns på Youtube är verkligen anmärkningsvärt. Likadant det faktum att man inte kunnat lokalisera mannen som dök upp i dörren. Eftersom han är något av en utlösande faktor i denna historia (i alla fall enligt läkaren), så skulle ju han ev.kunnat bringa lite klarhet om så vore fallet. Och själv träda fram. Det finns ju inget som kan få en person att lämna allt och rusa iväg, såvida man inte känner sig direkt hotad som i livsfara. Om nu detta hot var verkligt eller "bara" i Lars' huvud lär vi troligtvis aldrig få veta. Men med tanke på hans konstiga, paranoida beteende kvällen innan så lutar jag åt det sistnämnda.
Jag är överhuvudtaget mycket skeptisk till hela historien med smällen på örat. Klart är att NÅGOT hände, om det sen var forbollshuliganer...nja. Då skulle han säkert haft andra skador också. Han var borta länge medan de andra åt på MacDonalds. Jag tror han hade avsikt att göra något som han inte ville säga till de andra. Han var ju även borta från hotel Color en tid på natten, där ingen vet var han var. Uppenbarligen hade hotellpersonalen koll på att han inte befann sig på rummet. De hade ju även noterat att han gömde sig i en hiss.
Sedan går uppgifterna isär om han tog av sin medicin eller inte. Jag har läst / sett video där man säger att han hade tagit 3 st tabletter ur förpackningen. Andra uppgifter säger att förpackningen låg kvar obruten i väskan...
Citera
2021-11-20, 19:48
Medlem
Men oj så intressant den länken var! Tack igen! Hmmm ja mycket fundersam blir man. Då fick jag i alla fall ett svar på frågan beträffande medicinen!
Jag hade gärna velat sett videon som Sandra fick se....
Citera
2021-11-20, 20:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Videodokumentär 2020.

Citat:
Men oj så intressant den länken var! Tack igen! Hmmm ja mycket fundersam blir man. Då fick jag i alla fall ett svar på frågan beträffande medicinen!
Jag hade gärna velat sett videon som Sandra fick se....

Här har du en videodokumentär som bl. a. tar upp om dr. Kostov.

https://www.reddit.com/r/Documentaries/comments/kiaedn/the_mysterious_disappearance_of_lars_mittank_2020/
Citera
2021-11-21, 11:13
Medlem
Hmm videon fick mig att bli ytterligare fundersam… tack igen @Skaraborg för länken. (Insolito har många bra videos såg jag,-de flesta dock på tyska).
Det är mycket som inte stämmer här med Lars’försvinnande. Psykos/paranoia verkar ligga nära till hands. Men varför har man inte hittat honom? Jag får en känsla av att det är minst en person till som har bidragit till att han inte gick att finna. Ingenting, inte ett spår.
Sandra säger att Lars, i videon som hon (men inte vi) fick se, stannar till utanför flygplatsen efter spurten. Att han känner efter i fickorna och förvissar sig om att plånbok, pass och mobil finns med. Men dessa saker finns ju inte med!!! Han lämnade ju kvar rubbet inne hos läkaren. Enligt videon lät det som om Sandra tyckte att Lars hade ett rationellt beteende. ”Jag gråter inte, för jag ser att Lars ”bara” vill sätta sig i säkerhet”. Visst. Sätta sig i säkerhet genom att lämna allt man har och klättra över ett staket för att sedan försvinna spårlöst.
En annan intressant sak; Dr Kostov säger att Lars nämner att han vill gå på toaletten, som anledning varför han lämnar rummet. Det är ju helt plötsligt en annan story än att han grips av panik vid själva åsynen av ”flygplatsarbetaren”.. då han dessutom skulle ha sagt att han inte ville dö där. Och nu heter det att han ursäktar sig för att gå på toa (i det sammanhanget är det ju inte märkvärdigt att lämna kvar bagaget hos läkaren).
Synd att man inte kan se om han ev.gick på toan. I såfall hände det ngt där?? Eller är det klarlagt att han sprang direkt från läkaren ut ur flygplatsbyggnaden?
Citera
2021-11-21, 11:30
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Hmm videon fick mig att bli ytterligare fundersam… tack igen @Skaraborg för länken. (Insolito har många bra videos såg jag,-de flesta dock på tyska).
Det är mycket som inte stämmer här med Lars’försvinnande. Psykos/paranoia verkar ligga nära till hands. Men varför har man inte hittat honom? Jag får en känsla av att det är minst en person till som har bidragit till att han inte gick att finna. Ingenting, inte ett spår.
Sandra säger att Lars, i videon som hon (men inte vi) fick se, stannar till utanför flygplatsen efter spurten. Att han känner efter i fickorna och förvissar sig om att plånbok, pass och mobil finns med. Men dessa saker finns ju inte med!!! Han lämnade ju kvar rubbet inne hos läkaren. Enligt videon lät det som om Sandra tyckte att Lars hade ett rationellt beteende. ”Jag gråter inte, för jag ser att Lars ”bara” vill sätta sig i säkerhet”. Visst. Sätta sig i säkerhet genom att lämna allt man har och klättra över ett staket för att sedan försvinna spårlöst.
En annan intressant sak; Dr Kostov säger att Lars nämner att han vill gå på toaletten, som anledning varför han lämnar rummet. Det är ju helt plötsligt en annan story än att han grips av panik vid själva åsynen av ”flygplatsarbetaren”.. då han dessutom skulle ha sagt att han inte ville dö där. Och nu heter det att han ursäktar sig för att gå på toa (i det sammanhanget är det ju inte märkvärdigt att lämna kvar bagaget hos läkaren).
Synd att man inte kan se om han ev.gick på toan. I såfall hände det ngt där?? Eller är det klarlagt att han sprang direkt från läkaren ut ur flygplatsbyggnaden?

Att han lämnar telefon och plånbok är ju egentligen extremt skumt. Detta var ändå 2014. Han skulle precis ta flyget hem. Varför hade han inte mobilen och plånboken i fickorna? Blev han helt enkelt rånad av någon inne hos läkaren? Om han blev rånad så förstår man att han utbrister ”jag vill inte dö här!” Och springer i panik. Å andra sidan varför ber han ingen om hjälp?

Jag tycker läkaren verkar skum, helt klart. 5000 kr är dessutom mycket pengar. Var de en del av rånet? Kanske tvingades han be sin mamma om pengar?

Eller hade han bilder/sms/nummer på sin mobil som inte fick komma ut? Hade han råkat filma ett brott den där natten utanför McDonalds?

Jag tror inte att han hade paranoia eller fantiserade. Jag tror att något hände redan i början av resan. Något som gav honom så mycket ångest att han tappade matlusten.

Frågan är bara vad?
Citera
2021-11-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Att han lämnar telefon och plånbok är ju egentligen extremt skumt. Detta var ändå 2014. Han skulle precis ta flyget hem. Varför hade han inte mobilen och plånboken i fickorna? Blev han helt enkelt rånad av någon inne hos läkaren? Om han blev rånad så förstår man att han utbrister ”jag vill inte dö här!” Och springer i panik. Å andra sidan varför ber han ingen om hjälp?

Jag tycker läkaren verkar skum, helt klart. 5000 kr är dessutom mycket pengar. Var de en del av rånet? Kanske tvingades han be sin mamma om pengar?

Eller hade han bilder/sms/nummer på sin mobil som inte fick komma ut? Hade han råkat filma ett brott den där natten utanför McDonalds?

Jag tror inte att han hade paranoia eller fantiserade. Jag tror att något hände redan i början av resan. Något som gav honom så mycket ångest att han tappade matlusten.

Frågan är bara vad?

Bra reflektioner. Jag har också haft svårt att förlika mig med tanken att en helt normal kille på 28 år med ingen förhistoria av psykisk ohälsa eller drogproblem helt plötsligt skulle bli så psykotisk.
Ändå är det, fram till läkarens "redogörelser" , det jag har trott. Sammantaget med det som hände innan - åt väldigt lite, mysko beteende på hotell Color - verkar han ju ha haft någon problematik som nästan tydde på droganvändning.
Naturligtvis kan han ha blivit vittne till något som kan ha skrämt honom riktigt ordentligt. Han var ju inte alltid med sina kompisar. Det nämndes i videon att han föredrog att vara aktiv och göra saker medan de andra slappade vid hotellpoolen, åt och drack. Ibland var han borta flera timmar, enligt egen utsago spelade han fotboll på stranden med gymnasieungdomar.. men vem vet? Det var alltså inte bara den där gången de andra käkade på MacDonalds som Lars gick på egna äventyr. Man får ju tänka här också; den kvällen (snarare på tidig morgon) hade de festat hela natten på baren och var rimligtvis rätt trötta. Ett något mer väntat beteende hade kanske varit att han hade föjlt med kompisarna in på Mc, och bara tagit en cola/vatten/annan dryck om han nu inte var hungrig. Eller gått raka vägen till hotellet. Men nej, han är borta och kommer tillbaka senare till hotellet med en skadad trumhinna efter en påstådd fight med huliganer.
Beträffande pengarna; han hann aldrig ta ut dem från Western Union!! Sandra skulle ge honom koden efter läkarbesöket. Så dem kan han inte ha blivit rånad på. Och de andra grejerna, pass, plånbok, mobil (enkel modell -hade lämnat Iphone hemma i Ty) låg kvar i bagaget.
Ja, läkarens ord blir man inte klok på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in