2021-11-24, 19:32
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Nej så är det inte i vekligheten, bara i teorin.
Nej grundlagen säger så, All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare. Det står i regeringsformen – den grundlag som utgör grunden för vår demokrati. Regeringsformen beskriver hur landet ska styras, vilka demokratiska rättigheter medborgarna har och hur den offentliga makten ska fördelas.
Citera
2021-11-24, 19:33
Medlem
Tsarevitjs avatar
Vilken underbar dag! Tokpartiet lämnar regeringen. Hatade av alla saknade av ingen. Ikväll blir det champagne. Hoppas det blir detta partis självmord. Twitter och Facebook kokar av glädjestrålande inlägg.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Nej grundlagen säger så, All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare. Det står i regeringsformen – den grundlag som utgör grunden för vår demokrati. Regeringsformen beskriver hur landet ska styras, vilka demokratiska rättigheter medborgarna har och hur den offentliga makten ska fördelas.

I verkligheten så utgår makten från partierna och inte från folket.
Partierna kan göra vad de vill oavsett vad de har lovat folket att de ska göra.
Citera
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Tulpanen
Kungen väljer inte statsminister, hur kom du fram till det? Han leder en konselj där en kandidat som riksdagen har valt formellt blir till statsminister. Så svårt att fatta kan det väl inte vara?

Det är inte jag som blandat in kungen. Knugen har inget att göra med vem som blir statsminister oavsett konseljer och andra ceremonier.
Citera
2021-11-24, 19:35
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortburkskoma
Att hon inte varit statsminister som du försöker påstå.

Vilken hon? Du får jättegärna replikera det inlägget..

Edit: Se det som en utmaning eller erkänn att du är idiot. Du är i mina ögon idiot i dubbel bemärkelse.
Senast redigerad av Silverfiskarna 2021-11-24 kl. 19:38.
Citera
2021-11-24, 19:38
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Tulpanen
Ja Stefan är fortfarande statsminister i en övergångsregering. Magdalena hann aldrig tillträda som statsminister. Vad är din fråga?
Har Maggan blivit jinxad?
Citera
2021-11-24, 19:39
Medlem
Svarta-Tulpanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det är inte jag som blandat in kungen. Knugen har inget att göra med vem som blir statsminister oavsett konseljer och andra ceremonier.
Han bestämmer inte vem som blir statsminister, men innan bytet av statsminister är klart så måste det hållas en konselj på slottet. Där är kungen, mest ceremoniellt antar jag, inblandad. Innan det har skett så har inget byte av statsminister skett. Om du fortfarande inte fattar så ger jag upp. Magdalena har inte tillträtt som statsminister.
Citera
2021-11-24, 19:41
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
I verkligheten så utgår makten från partierna och inte från folket.
Partierna kan göra vad de vill oavsett vad de har lovat folket att de ska göra.

Sant!
Det finns ett oändligt antal exempel där. Stå på den "rätta" sidan nästa gång
Citera
2021-11-24, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
??? Är Löfven alltid statsminister? Är det kungen som väljer statsminister? Det tycks vara du som är rejält efterbliven idiot. Rätta mig om jag har fel, men fel har jag inte. Du är kusligt okunnig och vi bör införa möjligheter att omyndigförklara folk igen.
Läs regeringsformen din idiot. En statsministerkandidat som väljs av riksdagen blir inte statsminister förrän kungen godkänner detta i en konselj.
Citera
2021-11-24, 19:42
Medlem
Höjden av ironi vore om detta tvingar fram ett extraval och MP där hamnar under 4%-spärren.
Citera
2021-11-24, 19:43
Medlem
Det enda intressanta är ju hur att lämna regeringen/inte lämna påverkar val22 för mp. Inte om de trädde ur regeringen nu eller inte.
Citera
2021-11-24, 19:44
Medlem
Rimberts avatar
Mp kommer nog aldrig att lämna regerigen. De vill nog försöka att förstöra Sverige till det bittra slutet. Nästa att slaktas är ju vattenkraftverken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in