2021-11-24, 19:44
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Finns det någon källa på nätet där det framgår exakt vad kongressen har bestämt?

Vet inte. Min källa är vad miljöpartisterna själva sa på tv tidigare idag.

Edit: Här står det lite om saken. Det kan vara som du säger, att MP beslutat att rösta Nej till alla regeringar de själva inte sitter i.

https://omni.se/olika-besked-om-vad-som-sker-om-mp-hoppar-av/a/MLaPqK
Senast redigerad av Kid-Stardust 2021-11-24 kl. 19:59.
Citera
2021-11-24, 19:48
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Folk är uppenbart idioter, jag blir kritiserad när jag ifrågasätter att en statsminister måste godkännas av kungen.

Jag håller med att det är lite gammaldags. Borde man inte som sann nationalist ha brytt sig mer om hur landet våldtas av invandrare från MENA ?
Citera
2021-11-24, 19:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Ja. Om man gillar Mp som solklart kommer tjäna på detta i opinionen.
Det är frågan det. Opinionsmässigt hade Miljöpartiet tjänat på att aldrig ingått i någon regering. De har alltid varit ett oppositionsparti med högt tonläge. Men hur uppfattar folk det här? Enligt min mening tar de chansen att fly med svansen mellan benen tio månader innan nästa val. Det är så jävla ansvarslöst att det finns inte. Magdalena Andersson var beredd på att regera efter en högerbudget och det hedrar henne. Alternativet hade varit nyval bara lite mer än ett halvår innan ordinarie val och ärligt talat, är det verkligen någon som tycker att det vore en bra lösning? Nu är det väl bara att hänga i och fokusera på nästa val istället.
Citera
2021-11-24, 19:50
Medlem
Studsbolls avatar
Den största besvikelsen är att språkrören inte ens grät på pressträffen. De lät som gnälliga barn när de pratade om "de blåbruna", men den riktigt tillfredsställande klagolåten ville inte infinna sig. Nu kommer de rabbla "blåbruna" ända tills valet.
Citera
2021-11-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
I verkligheten så utgår makten från partierna och inte från folket.
Partierna kan göra vad de vill oavsett vad de har lovat folket att de ska göra.
Svenska partier är bland de absolut bästa i världen på att hålla vallöften. Marcus Oscarsson beskrev detta på ett föredömligt sätt för en tid sedan.
Citera
2021-11-24, 19:54
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag repeterar nog min fråga. Berätta vilka SD-förslag i den gemensamma budgeten som är odemokratiska? Är det
1) att asylpolitiken ska skärpas ytterligare
2) bensinskatten sänkas
eller 3) pensionärernas ekonomi förbättras?

Punkt 3. Blir inte 1000kr netto till de pensionärer med sämst pension. Om man ska vara rättvis så hade V 1000kr höjning gjort det bättre 1000kr netto mer I månaden för 700000 pensionärer. Handlar om småkronor för de pensionärer med sämst pension den såkallade höjningen från borgerliga budgeten. Hatar verkligen det med SD, snackas om pensionärer men de skiter i vilket. Där står faktiskt V upp för pensionärerna. Även om jag röstar SD så är detta en akilleshäl för SD.
Citera
2021-11-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är frågan det. Opinionsmässigt hade Miljöpartiet tjänat på att aldrig ingått i någon regering. De har alltid varit ett oppositionsparti med högt tonläge. Men hur uppfattar folk det här? Enligt min mening tar de chansen att fly med svansen mellan benen tio månader innan nästa val. Det är så jävla ansvarslöst att det finns inte. Magdalena Andersson var beredd på att regera efter en högerbudget och det hedrar henne. Alternativet hade varit nyval bara lite mer än ett halvår innan ordinarie val och ärligt talat, är det verkligen någon som tycker att det vore en bra lösning? Nu är det väl bara att hänga i och fokusera på nästa val istället.
Jag skulle tro att C får bära hundhuvudet i frågan framöver. Mp och V kommer tjäna på detta. S kommer stå förhållandevis opåverkade, de har hanterat dagen förvånansvärt bra.
Citera
2021-11-24, 19:56
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Tulpanen
Han bestämmer inte vem som blir statsminister, men innan bytet av statsminister är klart så måste det hållas en konselj på slottet. Där är kungen, mest ceremoniellt antar jag, inblandad. Innan det har skett så har inget byte av statsminister skett. Om du fortfarande inte fattar så ger jag upp. Magdalena har inte tillträtt som statsminister.

Jag har fortfarande inte påstått att Magdalena Andersson är statsminister.
Citera
2021-11-24, 19:58
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Motbevisa mig gärna om du kan. Betvivlar dock starkt att du lyckas.

Räcker väl att se på vallöftena från C+L att avsätta S-regeringen och rösta på UK.
Citera
2021-11-24, 20:01
Medlem
Citat:
Räcker väl att se på vallöftena från C+L att avsätta S-regeringen och rösta på UK.
Så denna enskilda fråga skulle utgöra ett bevis på att svenska politiska partier är dåliga på att infria vallöften i en internationell jämförelse?
Citera
2021-11-24, 20:01
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Den största besvikelsen är att språkrören inte ens grät på pressträffen. De lät som gnälliga barn när de pratade om "de blåbruna", men den riktigt tillfredsställande klagolåten ville inte infinna sig. Nu kommer de rabbla "blåbruna" ända tills valet.
Sant! Man saknade de blåbruna tårana.
Citera
2021-11-24, 20:04
Medlem
ariberts avatar
Citat:
SD-spöket förhindrar en sån lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in