2021-11-21, 13:33
Medlem
22 dagar nu cold turkey nu efter 600 mg/dagligen i en månad. Trodde inte att jag skapat ett beroende på så kort tid. Tog mot ångest.

Vecka1 kallsvettig och mycket mörka tankar. Rädd för allt.
Vecka2 ångest, illamående och allt luktade illa. Ingen aptit. Depression. Morbida tankar.
Vecka3 mycket bättre. inga fysiska symtom. ångesten var kvar.
Vecka4 Har kvar konstig lukt som kommer och går. Lite tinnitus. Får vissa positiva tankar emellanåt. Tycker mig se ljuset. Koncentrationsförmågan har återkommit. Depressionen minskat avsevärt. Känner mig dock tvingad att hela tiden läsa och tänka kring denna hemska ATn.

Har använt mig av insomningstabletter och alkohol första veckorna för att klara det. Jag blir bättre för varje dag men detta var något av det värsta måste jag säga. Jag visste inte att man skulle trappa ned. Trodde att man kunde sluta Cold Turkey vilket jag gjorde av okunskap.

Är det någon som lyckats komma igenom första månaden av AT från Lyrica? Är 22 dagar lite eller är jag nästan hemma nu?
Citera
2021-11-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copello
22 dagar nu cold turkey nu efter 600 mg/dagligen i en månad. Trodde inte att jag skapat ett beroende på så kort tid. Tog mot ångest.

Vecka2 ångest, illamående och allt luktade illa. Ingen aptit. Depression. Morbida tankar.
Vecka4 Har kvar konstig lukt som kommer och går. Lite tinnitus. Får vissa positiva tankar emellanåt. Tycker mig se ljuset. Koncentrationsförmågan har återkommit. Depressionen minskat avsevärt. Känner mig dock tvingad att hela tiden läsa och tänka kring denna hemska ATn.

Har använt mig av insomningstabletter och alkohol första veckorna för att klara det. Jag blir bättre för varje dag men detta var något av det värsta måste jag säga. Jag visste inte att man skulle trappa ned. Trodde att man kunde sluta Cold Turkey vilket jag gjorde av okunskap.

Är det någon som lyckats komma igenom första månaden av AT från Lyrica? Är 22 dagar lite eller är jag nästan hemma nu?

Grymt jobbat! Fortsätt jag minns att det alltid var (för mig) lätt att falla efter just 3 veckor när man började må bättre. Det är alltid bra att vända sig till Lyrica tråden, den är verkligen innhållsrik som fan. Jag har vart borta 1 år från Lyrica och tror aldrig mer jag kommer använda det. För att bli helt stabil kan ta rätt lång tid, speciellt om man gått på höga doser länge..som jag gjorde oftast flera gram per dag. Så ge inte upp det kommer bara bli bättre o bättre ju längre du håller dig ifrån det.
Citera
2021-11-21, 15:10
Medlem
SaltoBarrancos avatar
Citat:

Kämpa. Jag har gjort det där efter ett års intag. Det var väldigt arbetssamma veckor. Du är hemma.
Citera
2021-11-21, 16:26
Medlem
Tack! Det känns som att jag kommer att klara det. Aldrig mer! Segaste ATn som finns. Tur att hjärnan återhämtar sig även om det tar flera veckor.

Grattis alla som kommit av denna farliga medicin.
Citera
2021-11-21, 16:50
Medlem
stavfel

Citat:
Tack! Det känns som att jag kommer att klara det. Aldrig mer! Segaste ATn som finns. Tur att hjärnan återhämtar sig även om det tar flera veckor.

Grattis alla som kommit av denna farliga medicin.

Ja och man ska verkligen passa sig för att inte fastna i annat som man kanske tagit som hjälp för att sluta med lyrica. Det går absolut att trappa ner med gabapentin och kanske nån imovane till natten. Men det e alltid bäst att söka vård, men ska man göra det själv så krävs lite disciplin & kunskap. Lyrica är väldigt beroendeframkallande, det tog typ +10 år för vården att förstå det. Nft är Lyrica nark.klassad och det används stickor till urinprov på beroendemottagningarna. Suget är jobbigast första månaderna efter ett halvår har det nästan försvunnit för mig.
Senast redigerad av ImovaneKungen 2021-11-21 kl. 16:51. Anledning: stavfel
Citera
2021-11-24, 10:52
Medlem
Sezlows avatar
Fy, jag tar ca 300mg/dag sedan över 5-6 år.
Hur hårt beroende kan jag tänkas att vara?

Jag har en uppsjö av medikamenter att ta varje dag, och visst, jag märker av om jag glömmer ta det jag ska.
För övrigt en dyr medicin, tur att det finns högkostnadsskydd.
Citera
2021-11-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Fy, jag tar ca 300mg/dag sedan över 5-6 år.
Hur hårt beroende kan jag tänkas att vara?

Jag har en uppsjö av medikamenter att ta varje dag, och visst, jag märker av om jag glömmer ta det jag ska.
För övrigt en dyr medicin, tur att det finns högkostnadsskydd.

Du är ju solklart beroende, men går du till en läkare så är du under uppsyn. Men 300mg är inte super mkt, tar man det svart så kan doserna vara 10 gånger din dos. Klart det skulle vara jobbigt o sluta, men man får ta det sakta i samråd med läkare.
Citera
2021-11-24, 19:06
Medlem
Sezlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Du är ju solklart beroende, men går du till en läkare så är du under uppsyn. Men 300mg är inte super mkt, tar man det svart så kan doserna vara 10 gånger din dos. Klart det skulle vara jobbigt o sluta, men man får ta det sakta i samråd med läkare.

Att sluta är inte aktuellt för min del.
Jag är svårt, kroniskt neurologiskt, sjuk och behöver kapslarna.

Läkaren skriver 3x3x75mg/dag, jag tar oftast 2x2x75mg (Lyrica).
Sen har jag en hel del annat också på mitt recept, men det är en annan femma.

Att jag är beroende, det misstänkte jag sedan länge, av Lyrica och av de andra, men ville få det bekräftat av andra.

En ST-läkare varnade mig, för en handfull år sedan, att sluta eller dra ner kraftigt utan att först tala med den neurologiska kliniken.
Nästan allt jag har på receptet är "klassat".
Imovane är ett av dem.

Dessutom som lök på laxen är jag till åren kommen.
Citera
2021-11-24, 20:26
Medlem
Citat:
Att sluta är inte aktuellt för min del.
Jag är svårt, kroniskt neurologiskt, sjuk och behöver kapslarna.

Läkaren skriver 3x3x75mg/dag, jag tar oftast 2x2x75mg (Lyrica).
Sen har jag en hel del annat också på mitt recept, men det är en annan femma.

Att jag är beroende, det misstänkte jag sedan länge, av Lyrica och av de andra, men ville få det bekräftat av andra.

En ST-läkare varnade mig, för en handfull år sedan, att sluta eller dra ner kraftigt utan att först tala med den neurologiska kliniken.
Nästan allt jag har på receptet är "klassat".
Imovane är ett av dem.

Dessutom som lök på laxen är jag till åren kommen.

OKOK, men då behöver du dem ju verkligen då är det inte lika farligt o vara beroende. Det är värre om man tar det svart, då har man inga direkta doser att följa. Du behöver inte vara orolig, jag får oxå "narkotika" varje dag. Har Opi-beroende så får Suboxone varje dag under en läkares uppsyn...det är skillnad mot att ta saker svart på gatan.
Citera
2021-11-25, 11:33
Medlem
Sezlows avatar
För min del blir det att blanda ut Lyrica med bl.a. Citodon, Bakolfen och Modafinil.
Du må tro min mage tar stryk.
Citera
2021-11-30, 10:10
Medlem
Citat:
För min del blir det att blanda ut Lyrica med bl.a. Citodon, Bakolfen och Modafinil.
Du må tro min mage tar stryk.

Vad har du för dos baklo? Lite intresserad vad man har i vården.
Citera
2021-11-30, 10:41
Medlem
f30malmos avatar
Jag har haft lyrica mot smärtor och mot ångest. Den hjälpte hyfsat mot ångesten, men inte smärtorna. Jag slutade med den för ett år sedan eller så, det var ett helvete. Nu skulle det ske med nedtrappning, men jag blev helt bortglömd av vården så slutade på egen hand. Näst efter metadon var lyrica den absolut värsta för min del. Ändå känner jag ibland att jag vill ha tillbaka den som medicin då den är den enda som hjälpt mot min ångest, men drar mig för att börja just pga att man kanske måste sluta i framtiden igen. Klarar inte tanken på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in