Citat:
Jo det är väl klart han inte vill att usa riggar vapen och styrkor vid gränsen, men så har det ju varit länge.Putin vill helt enkelt inte ha oberoende stater som grannar, och än mer vill han inte ha oberoende stater som är medlemmar i NATO som grannar. För några år sedan placerade USA ut ~300 marinkårssoldater (dvs fotsoldater med var sitt gevär) i någon av baltstaterna, varpå det blev oväsen på Putin. Det faktum att han själv hade långt fler soldater, med pansarstöd, på sin sida om gränsen var tydligen helt irrelevant för honom...
Det här verkar vara något som hänt nu. Dvs att nato flyttat fram positionerna ytterligare.
Citat:
ExaktSå jävla svårt är det väl inte att förstå att ryssarna hellre ser neutrala buffertländer mellan Ryssland och NATO än att ha amerikanska vapen direkt på gränslinjen.
All skuld ligger på NATO som inte förstår att de själva skapar problemen. Västvärlden är så förbannat tröga som tror att deras perspektiv är den absoluta sanningen. Tomtar.
All skuld ligger på NATO som inte förstår att de själva skapar problemen. Västvärlden är så förbannat tröga som tror att deras perspektiv är den absoluta sanningen. Tomtar.
Citat:
Men är det något särskilt som hänt just nu?Jag vet inte , men jag skulle tro att det finns många orsaker. Några av dem kanske är för oss okända saker Putin fått reda på via underrättelsetjänsten?
Vad jag förstått har Putin länge önskat att Ukraina skall närma sig Ryssland och inte EU. Ukraina tycks dock ha motsatt uppfattning vilket skapat ett irriterat läge. Ukraina har känt sig hotade och fått/köpt(?) vapen från NATO-nationer för att kunna försvara sig om läget trappas upp. Detta är knappast något Ryssland gillar.
Men jag tror det till stor del beror på de ekonomiska hinder som USA, EU m.fl. satte in mot Ryssland efter att Krim anekterades liksom att Tyskland förhalar för Ryssland att kunna börja använda gasledningen. Dessa saker har garanterat skadat den Ryska ekonomin.
Därtill kanske han tycker att hans förhandlingsläge är ovanligt bra just nu när USA är upptagna med Kina?
Vad jag förstått har Putin länge önskat att Ukraina skall närma sig Ryssland och inte EU. Ukraina tycks dock ha motsatt uppfattning vilket skapat ett irriterat läge. Ukraina har känt sig hotade och fått/köpt(?) vapen från NATO-nationer för att kunna försvara sig om läget trappas upp. Detta är knappast något Ryssland gillar.
Men jag tror det till stor del beror på de ekonomiska hinder som USA, EU m.fl. satte in mot Ryssland efter att Krim anekterades liksom att Tyskland förhalar för Ryssland att kunna börja använda gasledningen. Dessa saker har garanterat skadat den Ryska ekonomin.
Därtill kanske han tycker att hans förhandlingsläge är ovanligt bra just nu när USA är upptagna med Kina?
Har han verkligen sagt så? Eller är det de västerliberala som vill plocka antiryss poäng?