2021-11-24, 08:56
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Det finns, så vitt jag vet, ingen fastställd regel kring detta, men, om jag uppfattat saken rätt via äldre texter, så har det använts som feminin/maskulin form. När man avslutar adjektivet med "e" så är det feminint, och "a" maskulint.

Dock undrar jag; Kan man överhuvudtaget säga "outgivna/e författaren"? Texter utges, inte författare. Har jag fel?

Ja, det är ett etablerat uttryck. Det bygger på en retorisk figur som kallas metonymi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metonymi
Citera
2021-11-24, 09:53
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det finns, så vitt jag vet, ingen fastställd regel kring detta, men, om jag uppfattat saken rätt via äldre texter, så har det använts som feminin/maskulin form. När man avslutar adjektivet med "e" så är det feminint, och "a" maskulint.

Dock undrar jag; Kan man överhuvudtaget säga "outgivna/e författaren"? Texter utges, inte författare. Har jag fel?

Det gäller inte bara ”äldre” texter utan är en högst levande distinktion. Ingen säger väl t ex ”den svenska kungen”?
Citera
2021-11-24, 10:22
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Ja, det är ett etablerat uttryck. Det bygger på en retorisk figur som kallas metonymi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metonymi

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det gäller inte bara ”äldre” texter utan är en högst levande distinktion. Ingen säger väl t ex ”den svenska kungen”?

Syftade mest på min referens till det hela, och med "äldre", menar jag innan 80-talet . Nuförtiden är det tyvärr min upplevelse att det är "den svenska kungen" som gäller i folkmun och media. Vill du slippa ett slaganfall så rekommenderar jag att du inte googlar just det. Vi "ungdomar" ärver världen, och slaktar alla språk som står i vår väg!
Citera
2021-11-24, 11:21
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Tack!

Syftade mest på min referens till det hela, och med "äldre", menar jag innan 80-talet . Nuförtiden är det tyvärr min upplevelse att det är "den svenska kungen" som gäller i folkmun och media. Vill du slippa ett slaganfall så rekommenderar jag att du inte googlar just det. Vi "ungdomar" ärver världen, och slaktar alla språk som står i vår väg!

”Den svenska kungen” förekommer antagligen i riklig mängd i sociala medier och kanske även i boulevardpress (det senare dock en gissning) men jag har nog aldrig sett en sådan böjning i en tryckt bok eller ens i en morgontidning. Och söder om Småländska höglandet säger ingen så ens i talat språk.

Visst har många ungdomar under 40 numera ett språk som vittnar om mycket intellektuellt brus, kanske för att den självklara kopplingen mellan precisa tankar och ett precist språk har gått förlorad (eller inte har ansetts viktig), men samtidigt skriver rätt många väldigt bra. Som på så många områden ökar klyftorna även i språkhanteringen.
Citera
2021-11-24, 13:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
”Den svenska kungen” förekommer antagligen i riklig mängd i sociala medier och kanske även i boulevardpress (det senare dock en gissning) men jag har nog aldrig sett en sådan böjning i en tryckt bok eller ens i en morgontidning. Och söder om Småländska höglandet säger ingen så ens i talat språk.

Det fetmarkerade är inget att upphöja till något önskvärt.

Personligen klipper jag bort så många e-ändelser det bara går, i skrift, och använder a. Finns inget värre än när yngre personer försöker göra sig märkvärdiga och talar om sin storesyster.

Jag finner mig dock själv i att storebror inte lämpar sig med a.
Citera
2021-11-24, 13:12
Medlem
Har vi ett svenskt ord för "sex appeal"?
Citera
2021-11-24, 14:58
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fetmarkerade är inget att upphöja till något önskvärt.

Personligen klipper jag bort så många e-ändelser det bara går, i skrift, och använder a. Finns inget värre än när yngre personer försöker göra sig märkvärdiga och talar om sin storesyster.

Jag finner mig dock själv i att storebror inte lämpar sig med a.

Storesyster eller storabror är förstås missfoster som jag dock aldrig har hört någon säga. Men den dagen kommer säkert.

Tvärtom tycker jag att vi ska vara noga med att upprätthålla distinktionerna i vårt språk. Det är trots allt skillnad på ”Du store Caesar!” och ”Du stora Caesar!” I det förra fallet åkallas den uppburne fältherren och grammatikförfattaren, i det andra den uppburna skådespelerskan. Låt oss inte sprida förvirring där tydlighet är påbjuden.
Citera
2021-11-24, 15:35
Avslutad
Heter det prova eller pröva?

Vad tycker du?
Citera
2021-11-24, 15:36
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Vad tycker du?
Pröva
Citera
2021-11-24, 15:38
Medlem
lemonzhellos avatar
Det är två olika ord. Att pröva är inte detsamma som att prova.

Skuldfrågan prövades, och en ny whisky provades.
Citera
2021-11-24, 15:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Storesyster eller storabror är förstås missfoster som jag dock aldrig har hört någon säga. Men den dagen kommer säkert.

Storabror har jag aldrig stött på, vilket jag inte heller påstod.

Citat:
Det är trots allt skillnad på ”Du store Caesar!” och ”Du stora Caesar!” I det förra fallet åkallas den uppburne fältherren och grammatikförfattaren, i det andra den uppburna skådespelerskan. Låt oss inte sprida förvirring där tydlighet är påbjuden.

Det ligger i din egen pragmatik. Visste du förresten att Julia Cæsar hade samma läggning som Karin Boye?
Citera
2021-11-24, 15:56
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
[...]

Det ligger i din egen pragmatik. Visste du förresten att Julia Cæsar hade samma läggning som Karin Boye?

Nä, och jag bryr mig nog inte så mycket om det heller. Men jag tycker att svensk filmkonst i dag saknar en gestalt som Julia Caesar.
Å andra sidan saknar svensk filmkonst rätt mycket – jämfört med dansk, till exempel. Bland annat trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in