2021-10-15, 15:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag har inga problem med något av dina exempel. Undrar om det är något regionalt som skiljer oss åt?

Fast det behövs inget ens, alls eller överhuvudtaget för att ställa den frågan. Det räcker att fråga: Vad gör du i kyrkan? eller Varför är du i kyrkan. Tillägget ens/alls/överhuvudtaget tillför ingenting.

Det är en sak att fråga: Gör du ens någonting? än att fråga Vad gör du ens?. I det senare fallet är frågan: Vad gör du?

Hör återkommande föräldrar i min omgivning ropa till barnen: Var är ni ens? Tror de att barnen möjligen gått upp i rök?
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-10-15 kl. 15:18.
Citera
2021-10-15, 15:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det behövs inget ens, alls eller överhuvudtaget för att ställa den frågan. Det räcker att fråga: Vad gör du i kyrkan? eller Varför är du i kyrkan. Tillägget ens/alls/överhuvudtaget tillför ingenting.

Det blir ju en skillnad i betydelse. "Vad gör du i kyrkan?" är inte ifrågasättande, det är bara en allmän fråga: "Vad gör du i kyrkan - är du här för att delta i gudstjänsten, eller sjunga i kören, eller hjälpa till med barnpassningen medan de vuxna deltar i gudstjänsten, eller är du kanske här för att studera de vackra freskerna?"

"Vad gör du ens i kyrkan?" är klart moraliserande: "vad gör du ens i kyrkan, en gammal syndare som du?"
Citera
2021-10-15, 15:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det blir ju en skillnad i betydelse. "Vad gör du i kyrkan?" är inte ifrågasättande, det är bara en allmän fråga: "Vad gör du i kyrkan - är du här för att delta i gudstjänsten, eller sjunga i kören, eller hjälpa till med barnpassningen medan de vuxna deltar i gudstjänsten, eller är du kanske här för att studera de vackra freskerna?"

"Vad gör du ens i kyrkan?" är klart moraliserande: "vad gör du ens i kyrkan, en gammal syndare som du?"

Moraliserande är något du själv lägger in. En fråga handlar i stort sett alltid om hur den betonas beträffande om den är allmän, nyfiken, tvivlande eller kontrollerande. Finns ingen som helst anledning att lägga in ett »ens« där.
Citera
2021-10-15, 21:00
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Jo, men jag känner att "vad gör du ens i kyrkan?" blir starkare. Det motsvarar "vad har du överhuvudtaget i kyrkan att göra" - bara uttryckt lite kortare och snärtigare.

Jag känner att den formuleringen är klart påverkad av engelskan och jag skulle inte använda den i en text; den doftar för mycket dålig översättning. Den skulle inte heller accepteras av någon redaktör på ett bokförlag. Därmed inte sagt att den aldrig kommer att bli rumsren, men som jag känner det är tiden inte mogen. Tiden får utvisa.
Citera
2021-10-15, 21:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Jag känner att den formuleringen är klart påverkad av engelskan och jag skulle inte använda den i en text; den doftar för mycket dålig översättning. Den skulle inte heller accepteras av någon redaktör på ett bokförlag. Därmed inte sagt att den aldrig kommer att bli rumsren, men som jag känner det är tiden inte mogen. Tiden får utvisa.

Precis så är det med det fetmarkerade och vi befinner oss i anglicismhatartråden. Ur det perspektivet spelar det ingen roll om det blir rumsrent.
Citera
2021-11-12, 14:36
Medlem
JohnnyDungeons avatar
När blev engelskans "sporting" i betydelsen "verb (wear or display in an ostentatious or proud manner) sport; feature; boast; sporting" "sporta" på svenska? Hur etablerat är det? Exempel: Han sportade en dyr klocka på instagram.
Citera
2021-11-14, 14:09
Medlem
Kleops avatar
"Jag har sett några videos om det på Youtube".

Det heter videor.
Citera
2021-11-19, 13:34
Medlem
psaks avatar
En febrig facebookvän skrev nyligen att hennes sjuåriga dotter kände på hennes panna och sa "mamma, du brinner ju upp".

Jag vet inte hur mycket engelska sjuåringar kan numera jämfört med på min tid, men annars är det väl hennes anglifierade mor eller annan vuxen som fått i henne fånigheten.
Citera
2021-11-19, 14:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Detta förbannade »över« från engelskans ...choose x over y... På svenska är det idiomatiskt korrekta att ...välja x före y...
Citera
2021-11-19, 20:49
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
"Jag har sett några videos om det på Youtube".

Det heter videor.
»videos« låter bättre i talspråk.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Detta förbannade »över« från engelskans ...choose x over y... På svenska är det idiomatiskt korrekta att ...välja x före y...
Det går också att välja »framför«.
Citera
2021-11-24, 13:19
Medlem
Limma skinkbits avatar
"Ruggad" från engelskans "rugged".

Rugged betyder ungefär stabil, robust eller kraftigt byggd om prylar som är gjorda för tuffa tag i vildmarken eller på arbetsplatsen.

Ruggad på svenska är väl motsatsen till slät? Dvs en ruggad yta är bearbetad för att inte vara slät, den är sträv och har hög friktion.

Edit:
Det jag stör mig på är alltså när produkter marknadsförs som ruggade och det man egentligen menar är att de är robusta och tål omild behandling.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2021-11-24 kl. 13:39.
Citera
2021-11-24, 13:21
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Vilka anglicismer stör ni er på mest?

Själv ogillar jag uttryck som "vi brukade vara gifta". För mig betyder "bruka" att man gör eller gjorde någonting vid upprepade tillfällen. Man kan inte "ha brukat vara gift" eller "inte ha lika snygg handstil som man brukade".

Och så gillar jag inte heller svar av typen:

- Vem här gillar messmör?
- Jag gör.

"Jag gör det" heter det.

Anglicism är i grunden en anglicism i sig förengelskning heter det på svenska, gilla det eller inte.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in