2021-11-24, 08:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Spikat!

Vaccinintyg i offentliga sammanhang med fler än 100 och inga friskintyg gäller från 1/12.

Ev. att även restaurangbesök och annat inkluderas i detta senare.

Min kommentar:

Detta är inte primärt för att hejda smittspridning, det är bakvägen till att få fler vaccinerade. Det är mycket listigt av FHM för en gångs skull. Det har visat sig ge en effekt på just detta i andra länder.

Många har inte vaccinerat sig av bekvämlighetsskäl De kommer att gå iväg nu och flera som skippat det p.g.a. att de tror att de har varit skyddade av att ha haft COVID19 kommer att välja att vaccinera sig.

Jag får faktiskt ge en eloge till FHM. Till mitt försvar är att de nu har en ny chef som verkar vettigare.

Vad händer med alla JO-anmälningar då? De är ju uppe i flera tusen redan.
Citera
2021-11-24, 09:05
Medlem
AnnaDeas avatar
Klart Fhom är i en psykos just nu när det är mer vaccinerade än ovaccinerade som dör.

Graf 5a.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-45-final.pdf

Samtidigt räknas man som ovaccinerad de två första veckorna efter man tog sprutan.

Citat:
*Antalet de två senaste veckorna är preliminära och kommer troligen att stiga. Data presenteras enligt det datum som personen anges ha avlidit i rapporteringssystemet SmiNet. De fåtal dödsfall som finns registrerade utan dödsdatum (32 dödsfall) finns inte med i grafen. På grund av risk för röjande av uppgifter om enskild individ särredovisas inte vaccinationsstatus när antalet vaccinerade är färre än tre utan ingår då i ovaccinerade

Så inte undra på att man börjar ta till med fascisthandskarna när det börjar svida om händerna.
Citera
2021-11-24, 09:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Går till det runda arkivet skulle jag tro.
Citera
2021-11-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det lär inte sluta där. Har hört många personer i min närhet prata i termer av "hur det var under pandemin". De tar för givet att pandemin är över bara för att FHM har ändrat sina rekommendationer, främst den om hemarbete. Jag tror det är långt ifrån över detta. Vi kommer få leva med pandemin flera år framåt. Om vi får nya restriktioner beror på hur väl vi klarar av att bemästra smittan och där spelar vaccinet en central roll. Tyvärr finns det ju en icke oansenlig mängd foliehattar och voodoopräster som inte vågar ta skiten. Det är ett problem.

Det är ju just det, vaccinet är det enda vi kan göra nu när vi har tillgång till det och det viktigaste är att få så många som möjligt att vaccinera sig. Det är den viktigaste åtgärden även om en del här inne inte gillar det. Jag tror det är bra med vaccinpass, för att få upp vaccinationstäckningen och att nattklubbar påverkas vore perfekt för att få fler unga att vaccinera sig eftersom de är drivande i smittspridningen.
När vi släppte åtgärderna och började återgå till kontoren märkte jag att folk trodde det var över, men nu på sistone så har jag märkt att folk blivit mer skeptiska över normalläget och tror att det är stor smittspridning på ingång. Själv var jag och är fortfarande skeptisk till att man öppnade upp så snabbt, men har ändå tagit tillfälle i akt att leva mer normalt senaste tiden då jag tror att det kommer bli problematiskt i vinter
Citera
2021-11-24, 09:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det är ju just det, vaccinet är det enda vi kan göra nu när vi har tillgång till det och det viktigaste är att få så många som möjligt att vaccinera sig. Det är den viktigaste åtgärden även om en del här inne inte gillar det. Jag tror det är bra med vaccinpass, för att få upp vaccinationstäckningen och att nattklubbar påverkas vore perfekt för att få fler unga att vaccinera sig eftersom de är drivande i smittspridningen.
När vi släppte åtgärderna och började återgå till kontoren märkte jag att folk trodde det var över, men nu på sistone så har jag märkt att folk blivit mer skeptiska över normalläget och tror att det är stor smittspridning på ingång. Själv var jag och är fortfarande skeptisk till att man öppnade upp så snabbt, men har ändå tagit tillfälle i akt att leva mer normalt senaste tiden då jag tror att det kommer bli problematiskt i vinter

Är väl heller ingen anhängare av tvång, men samtidigt kan man inte låta dessa ovaccinerade pelllejönsar att hålla på. Hade väl varit en sak om de bara utsatt sig själva för fara, men nu slår det ju mot hela befolkningen och inte minst vården. Vill man inte vaccinera sig får man nog finna sig i att bli betraktad som spetälsk och hålla sig borta från andra. Så är det bara.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Vad menar du?
Skulle man vänta med dessa beslut bara för att en bunt pajasar bestämt sig för att dom är kränkta?

Anmälningarna kommer nog gås igenom, och förhoppningsvis avskrivas..
Citera
Moderator
Chantres avatar
Region Skåne kör en pressträff om läget i Skåne.

Citat:
– För sjätte veckan i rad ökar antalet covidsmittade. Antalet patienter med covid ökar.

– Medarbetarna i vården sliter hårt för att kunna ge de sjuka bra vård.

– Ovaccinerade får vård som andra kunde behöva bättre.

– Uppmanar alla att se till att vaccinera sig innan jul - jag menar NU.
https://www.sydsvenskan.se/2021-11-24/region-skane-har-presstraff-om-pandemilaget

De ovaccinerade som ställer till det.
Citera
2021-11-24, 09:17
Medlem
vinlands avatar
Så var det dags igen...

Aftonbladet kan inte förstå varför Afrika helt plötsligt störtdykt i antal covidfall.
Afrika nu är vad Sverige upplevde i Maj-Augusti, = sommar med sol över 45 grader....(UVB-strålning)
Sen har vi upplevt samma effekt som Afrika gjort våran sommar 2020 samt 2021 här hemma.

Vi kan också lägga till att Afrika just nu har högre marknära ozonnivåer, skitig luft och så knaprar flera Afrikanska länder Ivermectin som godis där nere pga alla otrevliga insekter.
Men här refererar då AB till att Malarian kan ha någon inverkan på Covid-19.....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqaqRb/smittan-minskar-i-afrika--men-ingen-vet-varfor
Citera
2021-11-24, 09:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Så du tycker vaccinpass är ok som påtryckningsmedel (ie utpressning) mot unga som redan har hög grad av immunitet? Utan att det finns något vetenskapligt motiverat behov för redan naturligt immuna att vaccinera sig? Och dei ett läge då vi inte har någon allvarlig situation.
Citera
2021-11-24, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är skandal hur äldre behandlas i det här landet. Har ingen minnesbild att jag haft FHM som måltavla över den bedrövliga äldreomsorgen i Sverige däremot. Mycket av felet ligger förstås på landsting/regioner.

Överlag är jag trött på statliga myndigheter som skyller ifrån sig på andra statliga myndigheter. Alla aktuella myndigheter ligger trots allt under regeringen. Det är regeringen som har det yttersta ansvaret för det här. Men då skyller nuvarande regering ifrån sig på andra regeringar osv osv. För mig är det en gåta att inget politiskt parti stiger fram och gör vårdfrågan till en viktig valfråga. Det tror jag skulle få stort folkligt stöd och är ju närmast att betrakta som skott mot öppet mål.

Det är folket som väljer hur de vill ha det. Men de vänder ju på kappan när de ser vad de valt. ”Fy vad politikerna har gjort för vården. Så kan vi inte ha det” Ett år senare har de glömt och röstar de på det parti som ger dem själva mest i plånboken och skiter i allt annat. Kortsiktig vinst för dem själva på de gamla och sköras bekostnad. Så funkar det i praktiken.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

https://www.sydsvenskan.se/2021-11-24/region-skane-har-presstraff-om-pandemilaget

Ingår det i sjukvårdens arbete att gnälla i media?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Fast det är mindre inlagda nu än när Tegnell valde att släppa in viruset i Sverige förra året.

Sätter man det i perspektiv så var ju planen att så länge vården hinner med så var det ju helt ok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in