2021-11-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Sture har inte kastat in handduken än, han har ju tid tills på fredag för att ge upp idiotin.

Det enda nya är väl att Katrin Björklund ville bli informerad av Svea Hovrätt och inte behöva media för att veta vad som händer i fallet.

https://anonfiles.com/b950LbW2u2/Svea_HR_T_13497-21_Dagboksblad_2021-11-23_pdf

Det skall bli intressant att se på fredag, om vi hinner få hans komplettering, eller vad det nu blir, innan dagen är slut, vad han har att säga om saken.

Jag tänker att antingen drar han tillbaka det hela, eller så kommer han att rikta in sig på Esbjörns brev till UT och mena att detta och ombudets meddelande till UT att de kunde bortse från detta, inte var tillräckligt för domstolen att utfärda stadsfästelsedom.

Men även om de anser detta, så är frågan vad de vill åstadkomma med ett sådant överklagande.

Vill man driva den saken enbart för den sakens skull, så är det ju i ett närmaste rättshaveristiskt beteende.

Kommer Sture fram till att det förekommit tvång eller andra oegentligheter gentemot Esbjörn när det kommer till signeringen av förlikningsavtal, nyttjanderättsavtalet eller köpebrevet, så är det ju dessa avtal och i förlängningen återigen själva överlåtelsen som man måste agera emot. Så ja, det ska bli spännande att se, jag tror jag sätter mina pengar på att de drar tillbaka överklagan. De har inga utsikter att vinna någonting även om de skulle komma i mål med till och med att förlikningsavtalet är ogiltigt. För även i det fallet har affären avslutats och ett ogillande av förlikningsavtalet kommer inte att ogiltigförklara köpebrevet. Oavsett förlilkningsavtalets giltighet så har situationen hamnat i ett läge att det nu är Esbjörn som måste stämma Ebba för bättre rätt, om han ska kunna vinna något. Alternativet är att han drar igång en skadeståndsprocess mot sina ombud, men det är ju tveksamt att det skulle ge något också, vilken skada skulle han hävda att han lidit? Att han slapp förlora ett open and shut case i domstol?
2021-11-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Är det inte dags att ändra rubriken på tråden till:
Säljaren Esbjörn bråkar med köparen Ebba Busch 34
Det är ju Esbjörn som har fastighetstvisten

Det har du faktiskt helt rätt i. Det är ju sedan länge fastställt att det i detta fallet är ens fel att två träter, och det är Esbjörns fel. Och nu har hans rättshaveristbeteende stigit till nya höjder med överklagandet.
2021-11-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Det skall bli intressant att se på fredag, om vi hinner få hans komplettering, eller vad det nu blir, innan dagen är slut, vad han har att säga om saken.
Kompletteringen lämnas in 1 minut före stängningsdags hos SH.
På fredag kväll återkommer kubun el dylik och ägnar helgen åt att skrika och skräna:
"Vänta bara så skall ni få se".
"Ni nollor som inte har koll".
"Allt kommer att vända nu".
"JAG vet vad ni inte vet".
"På måndag rasar Ebba och KD ner i dass"
osv osv
2021-11-23, 23:32
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Undra om vi då imorgon får läsa i Expressen
”nya bevis! Men Esbjörn nekas lämna dom till hovrätten”
Eller stort uppslaget ”här är Esbjörn alla nya bevis till hovrätten”
Eller ”Esbjörn tar striden ett steg längre, Svea hovrätt dömer”
Eller ”Ebba vägrar godkänna Esbjörns nya bevis, Svea hovrätt oenig”
Ska vi ha vadslagning om rubriken?

Nå rubrikerna får vi nog vänta med till fredag eller måndag.
Men vadslagningen tycker jag vi tar ändå.
Själv röstar jag på nr 2 i Expressen.
2021-11-23, 23:37
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Det har du faktiskt helt rätt i. Det är ju sedan länge fastställt att det i detta fallet är ens fel att två träter, och det är Esbjörns fel. Och nu har hans rättshaveristbeteende stigit till nya höjder med överklagandet.
Det tycker inte jag. Esbjörn har ju inget eget intresse på Flashback intresse. Om inte Ebba var offentlig person skulle denna tråd inte finnas.

Och det är definitivt inte fastställt att det bara är Esbjörns fel. Personligen tycker jag detta bara är Ebbas fel. Hon skulle självklart inte hasslat till sig huset alls. Utan backat och tackat för sig vid Esbjörns först Mej. Vidare skulle hon stått vid sitt ord om att inte genomföra affären om Esbjörn inte ville. Så om ni frågar mig så är denna soppa till 90% Ebbas fel.

Esbjörn är bara en gammal dement man som vill ha sitt gamla ovårdade hus tills han dör.
2021-11-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Kompletteringen lämnas in 1 minut före stängningsdags hos SH.
På fredag kväll återkommer kubun el dylik och ägnar helgen åt att skrika och skräna:
"Vänta bara så skall ni få se".
"Ni nollor som inte har koll".
"Allt kommer att vända nu".
"JAG vet vad ni inte vet".
"På måndag rasar Ebba och KD ner i dass"
osv osv

mycket sanning i det inlägget

Dock så verkar ju "Esbjörn" nu ha vänt sig emot sina tidigare "godhjärtade" bondfångare och charlataner, så de borde ju vara ute i kylan. Men det är klart, det lär väl inte hindra lögnerna från att fortsätta hagla

KD upp över 6% i Ipsos idag såg jag. Och det är bara starten, kan man förmoda. Såg att Ebba menade på att de kan dubbla igen under valåret, det har de tydligen gjort innan Återstår att se. Men det är klart om Esbjörn håller liv i brasan in under nästa år, så kanske han kan hjälpa Ebba vinna massvis med sympatier
2021-11-24, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om inte Ebba var offentlig person skulle denna tråd inte finnas.

Om det inte var för Ebba skulle du inte vara i tråden. Det vet vi. Vad du inte förstått är att FB är fullt av trådar om icke offentliga personer. Det är bara du som inte fattat det och hittat till dem.

Citat:
Och det är definitivt inte fastställt att det bara är Esbjörns fel.

Jo då, det är precis vad det är. Särskilt nu.

Citat:
Esbjörn är bara en gammal dement man som vill ha sitt gamla ovårdade hus tills han dör.

För du vet bättre om Esbjörns mentala hälsa än flera psykologer, läkare och en professor som alla fastställt att han inte lider av demens.

Låt oss konstatera en sak - Esbjörn är bra mycket klarare i skallen än vad du är
Senast redigerad av mzs 2021-11-24 kl. 00:38.
2021-11-24, 01:00
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Ebba Busch kommer nästa vecka hoppa av denna fastighetsaffär, efter påtryckningar från politisk håll!
2021-11-24, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Ebba Busch kommer nästa vecka hoppa av denna fastighetsaffär, efter påtryckningar från politisk håll!
Hur vet du det?
Källa
2021-11-24, 09:08
Medlem
Många har rätt! Jag är insnöad på lagtext och dess tillämpning.

Under de senaste dagarna har diskussion uppstått om förlikningsavtalet där Esbjörn fått viss dispositionsrätt skulle vara ogiltigt. Det har hänvisats till JB 4 kap 3§ 1 som lyder

”Bestämmelse vid köp som ej intages i köpehandlingen är ogiltig, om den innebär att
1. förvärvets fullbordan eller bestånd är beroende av villkor”

Läser man kommentaren till denna text står:

”Den första punkten rör s.k. svävarklausuler.”

Svävarklausuler är klausuler som föreskriver att köpet kan gå tillbaka! 3§ 1 är alltså inte tillämplig när Esbjörn bara har motiverats till att sätta sin namnteckning på köpebrevet, genom sin dispositionsrätt, utan någon skrivning om återgång av försäljningen. Denna § är alltså inte tillämplig på Esbjörns förlikningsavtal! Det hemliga sidoavtalet vet vi inte vad det innehåller och BARA om det innehåller en återgångsklausul är det ogiltigt! I kommentarerna till JB 4 kap 3 står:

”Här anges vissa förbehåll som skriftligt måste tas in i köpehandlingen för att gälla, övriga villkor kan alltså avtalas i en annan handling eller muntligen.”

Jag hoppas att alla kan ta till sig detta och förstå vad som gäller i Esbjörns fall!

Varför är detta viktigt? Därför att det förekommer alltför många felaktiga ”tolkningar” av vår lag. Om man vill ge sig på att tyda vad lagen säger är det viktigt att läsa lätt åtkomliga kommentarer och även rättsfall för att förstå vad som menas.

Citaten är hämtade från: https://lagen.nu/1970:994
Senast redigerad av Pappa65 2021-11-24 kl. 09:41.
2021-11-24, 09:10
Medlem
Citat:
Affären är redan slutförd, det finns inget att hoppa av. Möjligen kan hon sälja tillbaka huset, men med tanke på hur Esbjörn betett sig som säljare är det nog inte en människa man vill ha som köpare….
2021-11-24, 09:45
Medlem
Citat:

Det vore det enda smarta Ebba Busch kan göra nu. Hon måste visa oss alla att det finns en droppe anständighet i henne. Esbjörns fastighet är en trofé som äventyrar en framtida borgerlig regering.

Att vara gatusmart, är inte det samma som att vara klok eller vis. När man som Ebba Busch ger sig på förvirrade gamlingar, sätter hon rättsväsendets alla aktörer i en lojalitetskonflikt som motverkar den poltik KD framför.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in