2021-11-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det är bara ologiskt (för mig) att det skulle uppstå en koppling till Köpet enligt JB som skulle uppstå liksom baklänges från ett annat avtal.

Men jag ser inte att det är en särskilt stor fråga i sammanhanget

Den uppstår inte baklänges, den uppstår framlänges.

"Om jag får nyttjanderätt till fastigheten så får du köpa den, annars inte". Det var i princip vad Esbjörn sa till Ebba. Därefter upprättade de förlikningsavtal där detta omnämndes, samt ett sekretessbelagt avtal där detta specificerades, och först därefter upprättade de köpebrevet. Först ställde Esbjörn villkoret - Jag ska ha nyttjanderätt. Därefter upprättades avtalen, och till sist köpebrevet.

Jag har sålt fastigheter där avtal har upprättats vid sidan av. Det har då gällt exempelvis inventarier som köparen av fastigheten också har köpt av mig. Det var inget krav från min sida att köparen skulle köpa dessa inventarier, hen, eller mer korrekt de, hade fått köpa fastigheten ändå. Denna överenskommelse har alltså ingen inverkan på köpets fullbordan, och kan därför slutas utanför köpehandlingarna.
2021-11-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Alltså blir ändå slutändan hävt köpebrev
Det har framkommit så mycket dynga att man klart ser ett bristfälligt köpebrev.
Det kommer det inte blev. Det kan på sin höjd bli en hävning av hävningen av förlikningen - inget ovan är av betydelse eftersom Ebba oavsett äger fastigheten.
2021-11-23, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Det JB reglerar är endast villkor som kan påverka överlåtelsens bestånd!

Om det endast påverkar överlåtelsens bestånd, är det inte märkligt då, att det i JB står skrivet "fullbordan eller bestånd"?

Citat:
3 § Bestämmelse vid köp som ej intages i köpehandlingen är ogiltig, om den innebär att
1. förvärvets fullbordan eller bestånd är beroende av villkor,
Senast redigerad av mzs 2021-11-23 kl. 20:03.
2021-11-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Om det endast påverkar överlåtelsens bestånd, är det inte märkligt då, att det i JB står skrivet "fullbordan eller bestånd"?

När argumenten är slut görs fulciteringar. Fullständigt citat är:

Citat:
Er tolkning av JB är helt korrekt. Det finns villkor och villkor. Man måste skilja på om det är återgångsvillkor eller villkor för att få en påskrift. Det går att lova en säljare av en hönsfarm ett fack ägg per månad i fem år för att denne skall skriva på överlåtelsen, men det betyder inte att han får tillbaka hönsfarmen om han inte får facket ägg. Det JB reglerar är endast villkor som kan påverka överlåtelsens bestånd!

När semantik är det enda en skribent kan ta till är kunskapen alltid låg. Man måste förstå ord som "fullbordan" och "bestånd". Det är viktigt att ha tillräcklig kunskap för att kunna läsa Jordabalken och annan juridisk text. Har man inte det slutar man som Binninge eller liknande.
2021-11-23, 20:19
Medlem
14 månaders högsta för KD i IPSOS 6% :-)

”Kristdemokraterna får nu sitt högsta väljarstöd på över ett år i Ipsos nya mätning.

Avrundat nedåt får Ebba Buschs parti 6 % vilket är högsta resultatet i Ipsos på 14 månader, sedan september 2021. Enligt Ipsos opinionsanalytiker Nicklas Källebring kan det vara de senaste turerna i Ebbas husaffär som ger en positiv effekt. 82-åriga Esbjörn har överklagat sin egen förlikning. Dessutom fick KD mycket medieutrymme i samband med sin kongress nyligen.

Att KD får 6 % avrundat nedåt innebär att partiet i själva verket ligger en bit över 6 % i mätningen.”
2021-11-23, 20:22
Medlem
Citat:
När argumenten är slut görs fulciteringar. Fullständigt citat är:

När semantik är det enda en skribent kan ta till är kunskapen alltid låg. Man måste förstå ord som "fullbordan" och "bestånd". Det är viktigt att ha tillräcklig kunskap för att kunna läsa Jordabalken och annan juridisk text. Har man inte det slutar man som Binninge eller liknande.

När argumenten tryter då kommer de osakliga inläggen.

Det som föregår det citerade förändrar ingenting av det jag skrev. Ditt inlägg står rakt ovan och det jag replikerade på var det jag tog med i citatet, hela meningen. Inget fult alls med det. Tvärtom kutym att i citat inte ta med kompletta inlägg varje gång, utan det man bemöter eller replikerar på.

Om du tycker att det är "semantik" vad som står i lagen, då säger det en hel del om din förståelse, eller snarare brist på. Om det var någon som agerade fult så var det du, som påstod något om vad lagen säger, som inte var sant.

Jag noterar att ingenting i ditt inlägg här bemöter sakfrågan. Trist, men talande.
Senast redigerad av mzs 2021-11-23 kl. 20:50.
2021-11-23, 20:28
Medlem
Citat:
När argumenten tryter då kommer de osakliga inläggen.

Det som föregår det citerade förändrar ingenting av det jag skrev. Ditt inlägg står rakt ovan och det jag replikerade på var det jag tog med i citatet, hela meningen. Inget fult alls med det. Tvärtom kutym att i citat inte ta med kompletta inlägg varje gång, utan det man bemöter eller replikerar på.

Om du tycker att det är "semantik" vad som står i lagen, då säger det en hel del om din förståelse, eller snarare brist på.

Jag noterar att ingenting i ditt inlägg här bemöter sakfrågan. Trist, men talande.
Kul.
När Ebba är statsråd och fått igenom önskad ändring av förtalslagtiftningen blir det tillåtet att dela ut kopior av Binninges barnskändardom i hela hans närområde...och Esbj:s trafikdom i hela Marielund.
2021-11-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
14 månaders högsta för KD i IPSOS 6% :-)

”Kristdemokraterna får nu sitt högsta väljarstöd på över ett år i Ipsos nya mätning.

Avrundat nedåt får Ebba Buschs parti 6 % vilket är högsta resultatet i Ipsos på 14 månader, sedan september 2021. Enligt Ipsos opinionsanalytiker Nicklas Källebring kan det vara de senaste turerna i Ebbas husaffär som ger en positiv effekt. 82-åriga Esbjörn har överklagat sin egen förlikning. Dessutom fick KD mycket medieutrymme i samband med sin kongress nyligen.

Att KD får 6 % avrundat nedåt innebär att partiet i själva verket ligger en bit över 6 % i mätningen.”

Ja, det var ju utan tvekan så att Esbjörns senaste tilltag var att spela Ebba rakt i händerna, politiskt sett. Det var verkligen ett inför alla väljare mycket tydligt sätt för Esbjörn att säga "Jag är en rättshaverist och Ebba har haft rätt hela tiden". Svenska folket gillar vinnare, och Ebbar är helt klart en vinnare i detta. Om det nu finns någon vinnare alls i detta, förutom advokaterna (OBS! Advokaterna ... )
Så klart att barnsexförbrytaren (som inte ens är jurist) som mest bara var ute efter pengar och hämnd på Ebba, som han helt säkert håller ansvarig för all sin egen olycka, som den psykopat han är, nu plötsligt vände sig emot sin egen klient Esbjörn, och började pladdra bredvid mun om ljudinspelningar med mera.

Intressant också tyckte jag att advokaterna var helt omedvetna om ljudinspelningarna. De har alltså gjorts i hemlighet, om de nu finns i verkligheten, det är ju inte alls säkert. För egen del tycker jag det är anmärkningsvärt om advokaterna skulle accepterat att någon mer än Monika varit med på deras möten. Varför skulle någon vara det och på vems initiativ?
2021-11-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Kul.
När Ebba är statsråd och fått igenom önskad ändring av förtalslagtiftningen blir det tillåtet att dela ut kopior av Binninges barnskändardom i hela hans närområde...och Esbj:s trafikdom i hela Marielund.

Helt ok för min del

Pedofiler har inget existensberättigande IMO, särskilt inte de som inte ens kan ta sitt straff och betala sina skulder, utan istället fortsätter sin kriminella bana med bedrägerier och åldringsbrott m.m.som jag anser att han begått emot Esbjörn.

Vad gäller Esbjörns trafikolycka så tror inte jag att det var något annat än just en olycka. Inte så mycket att sprida tycker jag. Det intressanta med den är ju i så fall snarare just hur den belyser alla lögner kring hans "minnesproblematik", eller snarare så var det förhöret med honom som belyser det. Men det intressanta där är ju att Esbjörn själv har väl egentligen aldrig gjort gällande några minnesproblem. Det är väl bara drägget runt omkring honom som kommit dragandes med detta.
Jag tyckte det var intressant det där jag läste om att hans diagnos var "subjektiv minnesproblematik".
2021-11-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Kul.

Sådana kopior kan man ju iofs dela ut ändå, man får se till att göra det tidigt på morgonen bara, när alla ligger och sover och ingen vet vem man är

Snart i en brevlåda nära dig
2021-11-23, 21:28
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Helt ok för min del

Pedofiler har inget existensberättigande IMO, särskilt inte de som inte ens kan ta sitt straff och betala sina skulder, utan istället fortsätter sin kriminella bana med bedrägerier och åldringsbrott m.m.som jag anser att han begått emot Esbjörn.

Vad gäller Esbjörns trafikolycka så tror inte jag att det var något annat än just en olycka. Inte så mycket att sprida tycker jag. Det intressanta med den är ju i så fall snarare just hur den belyser alla lögner kring hans "minnesproblematik", eller snarare så var det förhöret med honom som belyser det. Men det intressanta där är ju att Esbjörn själv har väl egentligen aldrig gjort gällande några minnesproblem. Det är väl bara drägget runt omkring honom som kommit dragandes med detta.
Jag tyckte det var intressant det där jag läste om att hans diagnos var "subjektiv minnesproblematik".

Jo, Esbjörn har sökt för minnesproblem sedan 2012 eller om det var tidigare. Då var det subjektiva minnesproblem. Står i de medicinska bilagorna.
2021-11-23, 22:49
Medlem
nova68s avatar
Är det inte dags att ändra rubriken på tråden till:
Säljaren Esbjörn bråkar med köparen Ebba Busch 34
Det är ju Esbjörn som har fastighetstvisten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in