2021-11-24, 07:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Gamla Stan kopplar ju då vapenhandlaren till OP eftersom OP bodde där!
Sköna Åländska vibbar i den spekulationen!

Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Där han givetvis såg Palme genom fönstret på restaurangen. Han läste Olofs läppar när han sa " vad kul det ska bli att gå på bio på Grand Lisbeth". Han ringer SE som smyger ut på Skandias baksida och sedan beger sig till restaurangen för att hämta revolvern. Vapensammlaren har alltid med sig en när han går ut och äter. SE smyger sig in samma väg som han smet ut. Stämplar ut från Skandia och skjuter Palme. Case closed!

Precis så! (Som spekulationen kring väskköp i Norrtäljes väskaffär.... där SE postat bekännelsebreven...)
Nej det är så klart helt fantastiskt hur lite man fick fram och ändå valde man gå vidare med ett utpekande.
Citera
2021-11-24, 07:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
SE snappade nog upp en hel del från radio och TV under natten, men att det på något sätt måste vara kopplat till att han är gärningsmannen, det kan jag inte hålla med om. T.ex. stämmer ju det här agerandet klockrent även med teorin man har i SVT:s film "Palmemördaren", dvs. att SE hade ett ovanligt stort uppmärksamhetsbehov och därför ville framställa sig som ett vittne. Både i "Palmemördaren" och i Netflixserien har man t.ex. tagit med den här episoden på morgonen efter mordet, där SE:s granne skall ha gått ut och hämtat morgontidningen. Och SE skall då ha kommit ut och sagt till grannen ungefär att: "Du behöver inte läsa tidningen om du vill veta hur det gick till. Fråga mig i stället, jag var där".

Jag tycker att grannens uppgifter om SE här låter trovärdiga, och förklaringen till att SE kan rabbla så många saker sedan kan ju mycket väl vara just det här, att han har varit vaken och följt rapporteringen i radio och TV sedan under natten. Mycket stämmer ju på pricken med vad som sägs i den första TV-sändningen kl. 04:00, och det är väl möjligt att han t.o.m. satt med papper och penna där och förde anteckningar.

Nu talade jag om Se ur ett gärningsmannaperspektiv för det är det som är det intressanta! Fokusbyte?
Flertalet fel i media gör det svårt och riskabelt att använda dessa uppgifter.

Men som vittne...vart du nu vill komma med det påståendet?
Precis så är det för alla vittnen. De kollade på TV och läste tidningar.
Det ser vi när ex. J-Å Svensson reagerade på att GM beskrevs bära keps.

"Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Svenssons minnesbild, utan Svensson anser att mannen i stället torde ha varit mörkhårig och var barhuvad eller att han hade mörk stickad mössa."

Leif L. tror sig kanske blivit påverkad av media när han beskriver SE's språngmarsch etc....

I SE's fall anser jag uppgifterna dock överskrida vad som är sannolikt att "plocka från media" och den enklare lösningen på detta är att det är självupplevt.
Citera
2021-11-24, 07:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, är han GM så följde han nog självklart med i nyhetsrapporteringen. Försprång till vaddå?
Felaktiga uppgifter som han av ren supertur inte använde sig av?
Han har ingen aning om vilka mediauppgifter som är korrekta eller inte!
Nej, det blir en märklig efterkonstruktion.

Återigen.
Han har ingen aning om vilka mediauppgifter som är korrekta eller inte....
Det blir en chansning...

...vilket jag fortsatt kommer att hävda även den dag SE skulle bli bevisad GM...

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Haha. Den gode SE hade iaf ett visst litet informationsövertag mot mördarjägarna, när han ville blanda bort korten och slippa att själv stå där med rompan bar - som huvudmisstänkt. Inte att undra på att han snart blev "elefanten i rummet" för Holme'r och hans knähundar i Palmerummet - när dom siktade på någonting mycket högre: Att köra hela spaningsarbetet åt he..te, att ge mördarna ljusårs försprång!

Som GM kände han bara till det som endast en GM kunde känna till.
Nämligen att Palme inte sköts med 2 skott i bröstet som det kablades ut och skrevs om i den första nyhetsrapporteringen. Att signalementen spretade o.s.v.

Att då som GM friskt börja använda sig av mediauppgifter är förstås riskabelt och chansartat. Detta gör SE direkt(i rollen som GM) och prickar turligt nog in allt utan att dra till sig uppmärksamhet.
Citera
2021-11-24, 07:42
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Aj missat det där med att måndagen den 3 mars är punkterad, länka gärna.

LL hör spontant av sig efter alla förhör och meddelar polisen att den barhuvade man som han såg skjuta OP såg ut som Jan-Carl Raspe.

Hur kommer TP runt det, snackar dom om det i Filterpodden?
Citera
2021-11-24, 07:53
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Det där har diskuterats en miljon ggr i den här tråden och det finns inga förhör från våren 1986 som placerar Engström kvar på mordplatsen efter mordet. Chevamannen har ändrat sin minnesbild och vittnesmål i efterhand. Han är övertygad om att Krille P är mördaren och har väl, också långt i efterhand och under uppmuntran av "kreativa" snutar, identifierat Krille P.

Chrille P har betydligt fler egenskaper och besvärligheter som gör honom till GM och inte SE:

CP har kropp och löpstil som beskrivs av chevamannen
CP var i krokarna vid tidpunkten
Han har mördat på nära håll förut
Han har personligheten att göra det och kunna stå kvar några sekunder efteråt
CP stämmer in på den amerikanska professorns bild av en vänsterman (CP har utyryckt sig som sådan).

Samt slutligen: Han har motivet, nämligen att uppfylla bombmannen Tingstens sista önskan.

Jämför med Liberace-Stig som plikttroget jobbar sent och hamnar i chock då han ser brottsplatsen. Detta ska jämföras med någon som har mördat förut, dessutom kallblodigt på nära håll.

Vilken av dessa passar in som mördare? En har ju redan erfarenheten
Senast redigerad av quggel 2021-11-24 kl. 08:03.
Citera
2021-11-24, 07:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Fast ”myndigheten” är ju inte något väsen utan en eller flera experter, som just vid detta tillfälle lydde under den ömklige åklagaren.

Man jagade ett vapen.

Provsköt detta.

Negativt resultat.

Därefter bestämde den bleke brottsbekämparen överraskande att MORDKULORNA ändå var i för dåligt skick.

Detta är ett så provocerande rättsvidrigt att det saknar motstycke.

Stark av Sonny att motsätta sig detta flagranta myndighetsmissbruk.
Jasså?
Citera
2021-11-24, 08:03
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
TP har bara återgett vad de sagt till honom. Vad jag förstår har varken SE:s exfru eller vapensamlarens dotter kritiserat TP för att fara med osanning i boken. Däremot har de ju som bekant haft synpunkter på Nexflixserien men den följer ju inte boken bokstavstroget, bara teorin.

TP pratar med någon som inte har en aning om vilket datum han tjuvlyssnat på SE, samtidigt så säger stugägaren att SE med fru var i Idre den 3 mars.

Låter inte så graverande, va?
Citera
2021-11-24, 08:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
TP pratar med någon som inte har en aning om vilket datum han tjuvlyssnat på SE, samtidigt så säger stugägaren att SE med fru var i Idre den 3 mars.

Kan du länka till där stugägaren säger att SE varit i Idre den 3 mars och när han kom dit i så fall. På morgonen och förmiddagen har han enligt några kollegor varit på Skandia.

Jag är övertygad om att TP inte bjuder kritikerna på så lågt hängande frukter, så det lär nog bli svårt för dig att hitta något sådant.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-24 kl. 08:11.
Citera
2021-11-24, 08:11
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Min gissning är att det var måndagen den 10 mars, eftersom SE hade ett telefonförhör då.
Citera
2021-11-24, 08:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Kan du länka till där stugägaren säger att SE varit i Idre den 3 mars och när han kom dit i så fall. På morgonen och förmiddagen har han enligt några kollegor varit på Skandia.

Jag är övertygad om att TP inte bjuder kritikerna på så lågt hängande frukter, så det lär nog bli svårt för dig att hitta något sådant.
Kan du länka till dessa källor?
Citera
2021-11-24, 08:16
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag är helt övertygad om att det inte går att lita på TP som källa.
Dina två exempel är av formen "anekdotisk bevisföring" och vilka "konstnärliga friheter" TP tog sig när han skrev sin bok har han aldrig redovisat.

Eftersom TP och Filterhitler inte är helt bakom så förvränger de naturligtvis inte uttalanden från namngivna personer som lever.

Om man däremot ser det från andra hållet, så att säga, så är det lite intressant att TP groomat och ställt sig in hos en åldrad kvinna i åratal utan att hitta något enda som pekar på att hennes före detta man förtjänar att få sitt minne släpat i smutsen.
Citera
2021-11-24, 08:22
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Som kvällens sista inlägg för min del väljer att låna några ord och meningar:

"Skandiamannen diskuteras livligt på olika sociala forum. I de inlägg som ifrågasätter Skandiamannens skuld är ordet "TP" oerhört vanligt, ofta i kombination med diverse okvädningsord. Det är TP, TP och ännu mera TP. Ingen Larsson, inget impulsscenario, inga alternativa Grandscenarior. Bara TP, TP, Filter, TP, Filter, TP, TP,...

Målet tycks inte vara att vederlägga tesen Skandiamannen skyldig. Det viktigaste tycks i stället vara att tvåla till TP. Jag tror att det desvärre grundar sig i någon sorts aversion mot Thomas Pettersson och Mattias Göransson och magasinet Filter. De får helt enkelt inte ha rätt.

Jag är tämligen övertygad om att många av de som säger att Skandiamannen är oskyldig, egentligen inser att han är skyldig. Men visst är det surt att vara tvåa på pucken. Man håller hoppet vid liv och hoppas in i det sista att någon alternaviv lösning dyker upp
."

Kan bara instämma, gonatt på er!

Så måste det vara.

Alla insatta vet med sig att de blivit rundade av den koleriske Filterhitler (och hans boy) som trumpetade ut LÖSNINGEN (utan bevis visserligen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in