2021-11-23, 23:36
  #26293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Orkar du läsa hela artikeln påstår TP att SE var inne på måndag efter mordhelgen. Denna lögnen som TP sprider om måndagen är redan punkterad.

https://www.expressen.se/nyheter/palme-forfattaren-darfor-ljog-engstrom-om-jakten/
Ett exempel, som Thomas Pettersson tagit upp i ”Filterpodden”, rör den första, kritiska veckan efter dådet.
.............
Sedan hände två saker under helgen som gjorde att snaran kring Engström började dras åt, berättar författaren.
.............
På måndagen dök Stig Engström upp i Skandiahuset – med en ny version av händelseförloppet.
– Han gör en vända in på måndagen.
Lögn efter lögn radas upp av TP. Polisen har till och med förhört stugägaren i Idre som bekräftar att SE var i Idre på måndag:
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2018-06-25_E63-14_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Stug%C3%A4gare_Idre_.pdf/1
Det blev snack om sportlovet och |påtalade att han med familjen skulle vara där uppe men att de kunde skifta. fortsätter och berättar att mordet skedde och att Stig dagen efter ringde och sa att Palme hade blivit mördad och att han skulle in på förhör men att han nog kunde åka en dag senare. vet att Stig hade varit i stugan, det fanns en stor genomskinlig skål, av typen ostkupa, som var full med godis när nästa
TP ljuger om allt och är helt oseriös. TP går inte att ta på allvar.

Jag fattar inte riktigt här, ursprungligen. Kan du hjälpa mig? Jag plågade mig hela vägen igenom hela förhöret med stugägaren men det verkar inte sägas något om vilka datum familjen Engström är i stugan utan bara att de varit där, pga godiset och en tack-lapp och en kvarglömd skjorta som stank eau-de-cologne?
Citera
2021-11-23, 23:39
  #26294
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är ungefär samma som att bara lyssna på vad LL säger idag om SE och bortse från vad LL sa i förhör efter mordet. Varför är det okej när TP gör så?

TP med full insyn i PU har känt till "supervittnet veckopendlaren" sedan 2017! Frågan inställer sig varför detta "nyckelvittne" inte var med i boken som publicerades 2018? Varför är det okej när TP gör så?

Skulle vi lyssnat på vad TP sa för några år sedan så konspirerade ju SE tillsammans med CIA via Stay Behind på Skandia för att mörda OP tydligen. Vad hände med den stolleteorin?

När i tiden ska vi fixera att TP bara har rätt i allt han påstår?

(Frågan är utkastad till de som känner sig hågade att svara och inte till dig Sobrilbil!)
Citera
2021-11-23, 23:43
  #26295
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Jag fattar inte riktigt här, ursprungligen. Kan du hjälpa mig? Jag plågade mig hela vägen igenom hela förhöret med stugägaren men det verkar inte sägas något om vilka datum familjen Engström är i stugan utan bara att de varit där, pga godiset och en tack-lapp och en kvarglömd skjorta som stank eau-de-cologne?

Det spricker på att "veckopendlaren" inte har koll på datumet och att både Lampers och Wall oberoende av varandra fått veta från "praktikanten" att datumet 3 mars inte stämmer.

Det står tydligt i förhöret att de blev en dag sena till Idre. De kom upp på söndag och detta hävdar också ME i sina förhör.
Citera
2021-11-23, 23:45
  #26296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som kvällens sista inlägg för min del väljer att låna några ord och meningar:

"Skandiamannen diskuteras livligt på olika sociala forum. I de inlägg som ifrågasätter Skandiamannens är ordet "TP" oerhört vanligt, ofta i kombination med diverse okvädningsord. Det är TP, TP och ännu mera TP. Ingen Larsson, inget impulsscenario, inga alternativa Grandscenarior. Bara TP, TP, Filter, TP, Filter, TP, TP,...

Målet tycks inte vara att vederlägga tesen Skandiamannen skyldig. Det viktigaste tycks i stället vara att tvåla till TP. Jag tror att det desvärre grundar sig i någon sorts aversion mot Thomas Pettersson och Mattias Göransson och magasinet Filter. De får helt enkelt inte ha rätt.

Jag är tämligen övertygad om att många av de som säger att Skandiamannen är oskyldig, egentligen inser att han är skyldig. Men visst är det surt att vara tvåa på pucken. Man håller hoppet vid liv och hoppas in i det sista att någon alternaviv lösning dyker upp
."

Kan bara instämma, gonatt på er!

Ursäkta men vilket jäkla dravel. TP förtjänar att tvålas till så ohederlig som han är. Det är nog ingen av oss som tror att SE är oskyldig som egentligen inser att han är skyldig. Ännu en felaktig slutsats dragen av nån.... Det som är störande är att man kan förtala nån med lögner och det är fortfarande en GM som går fri om han nu lever.
__________________
Senast redigerad av Barkarrow 2021-11-24 kl. 00:06.
Citera
2021-11-23, 23:46
  #26297
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du snackar om din lista med 26 punkter, men sedan när man ber om en källhänvisning så backar du. Kanske någon annan i tråden kan länka till den där tydligen helt avgörande Expressenartikeln från den 7/4 1986?

Skaffa tillgång till databasen på Kungliga Biblioteket så finns artikeln att läsa här:
https://tidningar.kb.se/4112703/1986-04-07/edition/11244/part/1/page/8/?q=Trapporna&from=1986-04-07&to=1986-04-07

Jag har inte tillgång till databasen längre efter att den drogs tillbaka för allmänheten.
Citera
2021-11-23, 23:49
  #26298
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
TP med full insyn i PU har känt till "supervittnet veckopendlaren" sedan 2017! Frågan inställer sig varför detta "nyckelvittne" inte var med i boken som publicerades 2018? Varför är det okej när TP gör så?

Skulle vi lyssnat på vad TP sa för några år sedan så konspirerade ju SE tillsammans med CIA via Stay Behind på Skandia för att mörda OP tydligen. Vad hände med den stolleteorin?

När i tiden ska vi fixera att TP bara har rätt i allt han påstår?

(Frågan är utkastad till de som känner sig hågade att svara och inte till dig Sobrilbil!)
(Ytterligare) ett sista inlägg för kvällen och natten, han kände inte till vittnet när han skrev den första boken. Har för mig att han nämner det i podden jag länkade till tidigare.
Citera
2021-11-23, 23:49
  #26299
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som kvällens sista inlägg för min del väljer att låna några ord och meningar:

"Skandiamannen diskuteras livligt på olika sociala forum. I de inlägg som ifrågasätter Skandiamannens skuld är ordet "TP" oerhört vanligt, ofta i kombination med diverse okvädningsord. Det är TP, TP och ännu mera TP. Ingen Larsson, inget impulsscenario, inga alternativa Grandscenarior. Bara TP, TP, Filter, TP, Filter, TP, TP,...

Målet tycks inte vara att vederlägga tesen Skandiamannen skyldig. Det viktigaste tycks i stället vara att tvåla till TP. Jag tror att det desvärre grundar sig i någon sorts aversion mot Thomas Pettersson och Mattias Göransson och magasinet Filter. De får helt enkelt inte ha rätt.

Jag är tämligen övertygad om att många av de som säger att Skandiamannen är oskyldig, egentligen inser att han är skyldig. Men visst är det surt att vara tvåa på pucken. Man håller hoppet vid liv och hoppas in i det sista att någon alternaviv lösning dyker upp
."

Kan bara instämma, gonatt på er!

Du glömde som vanligt att länka:
https://tunnelgatan.se/tes_skandiamannen_skyldig.htm
Citera
2021-11-23, 23:51
  #26300
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"För jag har aldrig tidigare trott att det fanns en lösning på mordet i sikte. Men nu tillslut, efter alla år och miljoner lästa textrader, är jag faktiskt övertygad om att det nu tills slut är uppklarat. "

Ungefär så känns det för mig också. Jag hade gett upp möjligheten till en lösning när jag insåg att CP långt in på 90-talet fortfarande var det spår PU trodde på. Efter det har jag noterat nya teorier med en trött axelryckning. Inte ens när Filter presenterade sin lösning 2018 blev jag speciellt nyfiken, vid diskussioner lade jag dock in en brasklapp att om KP:s optimism hade med samma spår att göra så kanske det trots allt kunde vara nåt. Filtergänget är ju inte heller vilka som helst, Mattias Göransson hade ju fullbordat avslöjandet av Quickskandalen och har mosat Lambertz i Quickdebatter, även Dan Josefsson har gjort grejer i Filters regi.

För mig är det alltså verkligen case closed, som det verkar vara för sönerna Palme också.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som kvällens sista inlägg för min del väljer att låna några ord och meningar:

"Skandiamannen diskuteras livligt på olika sociala forum. I de inlägg som ifrågasätter Skandiamannens skuld är ordet "TP" oerhört vanligt, ofta i kombination med diverse okvädningsord. Det är TP, TP och ännu mera TP. Ingen Larsson, inget impulsscenario, inga alternativa Grandscenarior. Bara TP, TP, Filter, TP, Filter, TP, TP,...

Målet tycks inte vara att vederlägga tesen Skandiamannen skyldig. Det viktigaste tycks i stället vara att tvåla till TP. Jag tror att det desvärre grundar sig i någon sorts aversion mot Thomas Pettersson och Mattias Göransson och magasinet Filter. De får helt enkelt inte ha rätt.

Jag är tämligen övertygad om att många av de som säger att Skandiamannen är oskyldig, egentligen inser att han är skyldig. Men visst är det surt att vara tvåa på pucken. Man håller hoppet vid liv och hoppas in i det sista att någon alternaviv lösning dyker upp
."

Kan bara instämma, gonatt på er!
Okay!
Citera
2021-11-24, 00:04
  #26301
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Men kan vi ändå vara överens om att formuleringen i dokumentet öppnar för tolkningen att uppgiftslämnaren är osäker på vilken dag han gjorde observationen? 3 mars är inte hugget i sten? (Jag är lite inne på att formuleringen på sid 3: "Det kan ha varit en annan dag" faktiskt kan tolkas så.)

https://drive.google.com/file/d/1b_4RJXCB7MoRwxCW_5XPI0LlRLjhhjvk/view
"Det enda jag inte är 100 på är om det var morgonen den 3 mars jag hörde stigs samtal. Det kan ha varit en annan dag. Men jag minns klart att vi båda var ensamma i korridoren"
Vi kan väl också vara överens om att några uppgifter om att SE springer uppe på DBG helt saknas i dokumentet?

Den 28 februari 2017...

Ja om man pratar om vittnesmål verkar det inte vara värt mycket. Det här verkar vara en arbetskamrat som har skrivit till LGWP 2017.

Om man pratar om värdet av vittnesmål kanske man bara kan glömma det här.

Eller så får man inse att vissa vittnesmål kan vara ok långt efteråt, och att det också handlar om vad frågeställaren säger.

Man kan förmodligen säga att denna person har pratat med Engström, men inte vet vilken dag det var. Det kan väl lika gärna öppna för att det var när Engström var tillbaka från sin förmodade semester?

Det intressanta är också karaktärsvittnandet.

Citat:
En "rekorderlig" man som jag i ett sådant här sammanhang skulle ha fullt förtroende för.

Sammantaget är alltså hela brevet ur avsändarens synvinkel att betrakta som ett styrkande av att Engström var ett vittne.

Engström skulle alltså i rådande situation kanske vara behjälpt av att bekanta inte skickar in stöd.

Som sagt, det påminner lite om Solzhenitsyns alster, där polisen tog vad man än sade som bevis för att man var skyldig till något.

Och det är ju uppenbart att det är så i det här fallet. Ju mer man snackar, desto mer insyltad blir man, desto mer fel går det att upptäcka.

Givet vad vissa har sagt om Engström är det kanske därför förståeligt varför han idag är en av alla misstänkta.
Citera
2021-11-24, 00:05
  #26302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kanske det bör mana till viss eftertanke att inget av mordplatsvittnena såg SE som GM heller?
Problemet är ju att ingen såg ansiktet på GM.
Det är en svaghet oavsett vem man tror på som GM ja.
Någon begick trots detta mordet.
Det är ju såna detaljer ,att ingen pekat ut honom som GM(även om han i allt väsentligt stämmer med den man YN såg som troligen var mördaren), och att de konkreta avgörande bevisen saknas som gör att ett visst mått av tvivel ändå kvarstår.

Därför landar jag "bara" ca 80% sannolikhet på SE som GM.
Citera
2021-11-24, 00:05
  #26303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet är att de flesta tolkar att fictionen i denna serie gäller SE. Jag är ganska säker på att de flesta tänker att vittnesuppgifterna stämmer med vekligligheten. Vad jag läst här har man tagit sig vansinniga friheter om placeringen på både AB och LJ i serien. Och att vittnen uttalar saker som det inte finns några uppgifter på att de sagt.

Tex detta att YN säger det är en handledsväska rakt ut, och att hon får frågan om hon är säker och hon säger att hon är helt säker på handledsväska. Finns inga tecken på detta i materialet. Snarare tvärt om.

Som sagt det är fiktion där dramaturgi och estetik har företräde framför korrekt fakta. Vi som har läst mängder av vittnesförhör kommer alltid oundvikligen irritera oss på allt som är fel. Men det gör inte de oinsatta. Serien eftersträvar inte ett så korrekt återbetättande av kända fakta som möjligt. Serien eftersträvar en dtamaturgiskt och estetiskt tilltalande upplevelse. Man måste kunna hålla isär dokumentär och fiktion.
Citera
2021-11-24, 00:06
  #26304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det spricker på att "veckopendlaren" inte har koll på datumet och att både Lampers och Wall oberoende av varandra fått veta från "praktikanten" att datumet 3 mars inte stämmer.

Det står tydligt i förhöret att de blev en dag sena till Idre. De kom upp på söndag och detta hävdar också ME i sina förhör.

Ok och då verkar det orimligt att de skulle åkt direkt tillbaka ner igen på söndag? Det vore väl tekniskt sätt möjligt, och är man motiverad nog, lex Hans Holmér, Sälen, lördagen.

Men ok vi säger att veckopendlaren har datumet om bakfoten. Fantombilden släpps först på torsdagen, 6/3, så om Engström kommer tillbaka på tisdagen eller onsdagen så är situationen fortfarande densamma? Eller finns det något som placerar honom i Idre när fantombilden släpps?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in