2021-11-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Tack

Men jag undrar - Påstår du att Esbjörn hade överlåtit huset till Ebba även om han inte fått detta sekretessbelagda avtal om viss dispositionsrätt? Detta är den springande punkten, villkoret är knutet till överlåtelsen, och därför ogiltigt då det inte tagits med i köpebrevet.

Lagen säger att en "Bestämmelse vid köp som ej intages i köpehandlingen är ogiltig, om den innebär att förvärvets fullbordan eller bestånd är beroende av villkor"

Man kan inte kringgå lagen genom att göra exakt precis så som lagen säger att man inte får göra

.

Mja det är väl där våra tolkningar skiljer sig.
Självklart hade han inte fått nyttjanderätten om han inte skrivit på köpebrevet.

Men om det inte är inskrivet som bilaga i köpebrevet så har jag svårt att se att det ändå blir kopplat till Köpet på det sättet som lagtexten i JB avser.
Men jag kan inte ta gift på det.
Möjligen kan den lilla twisten vara det som gör att lagfarten inte skrivs in.

Hovrätten får väl reda ut det. Om nu Sjömannen ändå går vidare.
Fast chansen att han lyckas oavsett om det är kopplat eller inte är väl 0,00001%
Jag litar på Hovrätten.

Påskrivna avtal ska gälla i detta land
2021-11-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
I Örnies verklighet finns det säkert många olika sorters huvudmän och huvudfotingar. Det är ganska meningslöst att slösa tid och energi på ett uppenbart troll som bara försöker sabotera tråden. Tig ihjäl dumheterna.

Jo jag inser det. Fast å andra sidan så vimlar det ju av både vanliga människor och journalister som från början varit ungefär så där korkade.
2021-11-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det förefaller faktiskt vara förlikningsavtalet han invänder mot, inte köpebrevet. Han hävdar att avtalet är sekretessbelagt så det kan inte vara något annat än avtalet om att få vistas på fastigheten. Som du så riktigt påpekar så finns det inget villkor om detta i köpebrevet så försäljningen är inte beroende av förlikningen. Det borde juridiskt ses som två från varandra skilda överenskommelser och Bolin har bara överklagat förlikningsavtalet.

I nästa steg kommer han väl att stämma Ebba Busch för att få köpebrevet hävt.

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Självklart hade han inte fått nyttjanderätten om han inte skrivit på köpebrevet.

Men om det inte är inskrivet som bilaga i köpebrevet så har jag svårt att se att det ändå blir kopplat till Köpet på det sättet som lagtexten i JB avser.
Men jag kan inte ta gift på det.

Fast chansen att han lyckas oavsett om det är kopplat eller inte är väl 0,00001%
Jag litar på Hovrätten.

Er tolkning av JB är helt korrekt. Det finns villkor och villkor. Man måste skilja på om det är återgångsvillkor eller villkor för att få en påskrift. Det går att lova en säljare av en hönsfarm ett fack ägg per månad i fem år för att denne skall skriva på överlåtelsen, men det betyder inte att han får tillbaka hönsfarmen om han inte får facket ägg. Det JB reglerar är endast villkor som kan påverka överlåtelsens bestånd!
Senast redigerad av Pappa65 2021-11-23 kl. 18:21.
2021-11-23, 18:33
Medlem
Citat:

Du menar att lagen är helt tandlös?
Eller hur menar du att lagen tillämpas?

Hade det varit inskrivet i köpebrevet, hade det ju varit giltigt.

Det kan inte bli tydligare - en bestämmelse i samband med köp som inte tas in i köpehandlingen, är ogiltig.

Det är utan tvekan så att bestämmelsen om Esbjörns nyttjanderätt gjordes i samband med köpet. Detta förnekar du vad jag förstår inte.

Hur menar du att detta skulle kunna anses inte vara kopplat till köpet? För mig förefaller det helt absurt.

Citat:

Nu är ju det en helt annan fråga, men där är det ju i så fall precis tvärtom. Så jag undrar igen, hur tänker du där?

Citat:
Jag litar på Hovrätten.

Hovrätten kommer inte reda ut ett endaste dugg av detta, inte nåt.
De kommer enbart titta på om tingsrätten gjorde rätt när de stadfäste domen.
2021-11-23, 18:47
Avslutad
Alltså blir ändå slutändan hävt köpebrev
Det har framkommit så mycket dynga att man klart ser ett bristfälligt köpebrev.
2021-11-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Du menar att lagen är helt tandlös?
Eller hur menar du att lagen tillämpas?

Hade det varit inskrivet i köpebrevet, hade det ju varit giltigt.

Det kan inte bli tydligare - en bestämmelse i samband med köp som inte tas in i köpehandlingen, är ogiltig.

Det är utan tvekan så att bestämmelsen om Esbjörns nyttjanderätt gjordes i samband med köpet. Detta förnekar du vad jag förstår inte.

Hur menar du att detta skulle kunna anses inte vara kopplat till köpet? För mig förefaller det helt absurt.

Det är bara ologiskt (för mig) att det skulle uppstå en koppling till Köpet enligt JB som skulle uppstå liksom baklänges från ett annat avtal.

Men jag ser inte att det är en särskilt stor fråga i sammanhanget
2021-11-23, 18:49
Medlem
Vet någon om Ebba satt igång röjningsarbeten, byggarbeten, v/a-arbeten el liknande?
2021-11-23, 18:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Vet någon om Ebba satt igång röjningsarbeten, byggarbeten, v/a-arbeten el liknande?

Jag var ut och kollade för några veckor sedan och då var det inget på gång överhuvudtaget, tomten var i samma skick som efter deras röjning, det var ju efter röjningen som skiten träffade fläkten.

Ebba Busch har nog lärt sig sin läxa och gör ingenting innan hon har lagfarten i sin hand, det är min gissning.
2021-11-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Er tolkning av JB är helt korrekt. Det finns villkor och villkor. Man måste skilja på om det är återgångsvillkor eller villkor för att få en påskrift. Det går att lova en säljare av en hönsfarm ett fack ägg per månad i fem år för att denne skall skriva på överlåtelsen, men det betyder inte att han får tillbaka hönsfarmen om han inte får facket ägg. Det JB reglerar är endast villkor som kan påverka överlåtelsens bestånd!

Ja det blir mer uppenbart när man ser det så.
2021-11-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag var ut och kollade för några veckor sedan och då var det inget på gång överhuvudtaget, tomten var i samma skick som efter deras röjning, det var ju efter röjningen som skiten träffade fläkten.

Ebba Busch har nog lärt sig sin läxa och gör ingenting innan hon har lagfarten i sin hand, det är min gissning.

Hon skämtade en del om hur jobbigt det är att ta in anbud på ombyggnaden.
Det är rimligen det som pågår nu.

Är hon klok så blir det en (eller möjligen två om hon kör en annan på tomten) stora entreprenader till fastpris.
Hoppas hon väljer ett ärligt företag nu.
2021-11-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Alltså blir ändå slutändan hävt köpebrev
Det har framkommit så mycket dynga att man klart ser ett bristfälligt köpebrev.
Som vad?
2021-11-23, 19:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Hon skämtade en del om hur jobbigt det är att ta in anbud på ombyggnaden.
Det är rimligen det som pågår nu.

Är hon klok så blir det en (eller möjligen två om hon kör en annan på tomten) stora entreprenader till fastpris.
Hoppas hon väljer ett ärligt företag nu.

Förmodligen men jag är djävligt säker på att hon inte rör ett barr ens på den där tomten innan hon fått lagfarten i sin hand, av skadan blir man vis och Ebba Busch har ju fått rejält med visdom av den här affären.

I och för sig så hade hon ju hantverkare bokade i den förra svängen så en gissning är ju att de har fått en ny förfrågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in