Citat:
Ange mängd för virus och vaccin då. Du vet ju inte.
Det beror givetvis helt på infektionens grad. Man har sett mängder av antikroppar hos de mest sjuka under pågående infektion, och en del har knappt antikroppar alls efter mild/medel infektion. Hur mycket spikprotein man utsätts för av infektion är inte en bestämd mängd, men av vaccin lär det vara det i större grad. Det kan mycket väl vara så att vaccinet utsätter dig för mer spikprotein, och framförallt systemiskt. Infektion hanteras främst i luftvägarna om man inte får svår covid.
Det beror givetvis helt på infektionens grad. Man har sett mängder av antikroppar hos de mest sjuka under pågående infektion, och en del har knappt antikroppar alls efter mild/medel infektion. Hur mycket spikprotein man utsätts för av infektion är inte en bestämd mängd, men av vaccin lär det vara det i större grad. Det kan mycket väl vara så att vaccinet utsätter dig för mer spikprotein, och framförallt systemiskt. Infektion hanteras främst i luftvägarna om man inte får svår covid.
Precis som du säger är det ingen som vet mängden som krävs för infektion, jag läste för länge sedan siffran 1000 virioner, men det är ju en gissning, ju fler du utsätts för vid smittotillfället ju sjukare blir du. Det intressanta är väl om du blir utsatt för en superspridare eller ej, jag läste en artikel (postad i tråden tidigare) där man testade två personer som andades i ett rum en normalsjuk och en superspridare. Den normalsjuke avgav någonstans runt 30 000-50 000 virioner per kubikmeter luft/h medan superspridaren avgav 7 500 000 virioner per kubikmeter luft/h, bådade andades normalt. Där har du en referens hur mycket virus som kan andas ut, fundera sen på hur mycket som finns i kroppen.
mRNA/dos
Pfizer: 30 µg
Moderna: 100 µg
https://www.the-scientist.com/news-opinion/moderna-vs-pfizer-is-there-a-best-mrna-vaccine-69229
Jag läste någonstans om hur många celler som blir spikproducerande men kommer inte ihåg siffran hittar inte länken heller.
Molekylärvikten (g/mol) för mRNA är ≥ 10^6 så det går ju att räkna ut antalet partiklar i en dos. Idag är jag trött men du får gärna göra det.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378517321003914