2021-11-22, 22:14
Medlem
Har haft samma problem med ungar i trappen. Höll på att bli tokig ett tag av allt plingande på dörrklockan. Dom första gångerna fattade jag inte att det var ”bus” så öppnade dörren och det sprang iväg fnittrande ungar. Slutade öppna men dom slutade ändå inte. Jag skruvade bort ringklockan. Som tur väl är så är ungarna inte dom skarpaste knivarna i lådan så dom har fortsatt busringa men nu hörs bara ett litet klick som inte är så irriterande.

Du kan ju alltid anmäla dom till socialen. Gör en orosanmälan. Föräldrarna kommer inte bli så glada och ungarna kommer förmodligen sluta ringa på dörren för föräldrarna har ingen lust att springa på förhandsbedömningar på soc. (Soc har en skyldighet att göra en bedömning på alla anmälningar som inkommer oavsett vad som handlar om).
Citera
2021-11-22, 23:55
Medlem
Om det är en samfällighet prata med dem/skicka till områdets facebookgrupp elr liknande, gör en big deal av det och prata med grannar (oftast brukar dom inte enbart störa en i området). Förr eller senare når det barnens föräldrar och om det inte slutar då kontakta hyresvärd/social/polis eller nåt haha
Citera
2021-11-23, 00:33
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollsexperten
Låter som det då deras beteende knappast får några följder, och jag själv inte kan värna mitt eget hem. Då räknas man väl som fredlös? Märkligt land Sverige. Kanske inte så konstigt att vi har problem med ungdomsbrott när man inte får göra något för att stoppa brottslingarna.

Problemet med Sverige är väl snarare folk som kallar ungar som busplingar för brottslingar

Dock kan upprepande busplingningar absolut ses som ofredande. Ofredande är ett brott med fängelse på straffskalan. Du har således laglig rätt ta fast (envarsgripa) ungarna och ringa polisen (även om det vore lämpligare att ringa deras föräldrar).
Citera
2021-11-23, 04:53
Medlem
fellowvessels avatar
Skaffa kamera, ta sedan kontakt med socialsekreterare som får göra hembesök.
Citera
2021-11-23, 09:51
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollsexperten
Det är så att vi i en månads tid har ”buspojkar” som knackar på vår dörr och springer iväg. De är ca 12-13 år. Emellanåt sparkar de på ytterdörren. Vad får jag rent juridiskt göra mot dessa? Får jag ens gripa en av snorungarna (vilket inte är allt för lätt då de är rätt snabba).

1. Skruva bort klockan
2. Ignorera dom.

Detta gör man för spänning, ju mer dom får dig arg ju roligare.
Citera
2021-11-23, 10:33
Medlem
Suecotes avatar
Ring-klocka e.d. med kamera. Följ efter ungarna. Sök upp föräldrar på Facebook. Skicka in orosanmälan till Soc.

Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Fånga dom och säg "Grabbar, jag har en deal. Om ni lägger ner får ni saft och bullar. Vad sägs?"

Är det polisens råd? Vad sägs om armband med #slutaknacka?
Citera
2021-11-23, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

Jag har svårt att tro ett barn som busringt passar in här.

Varför inte? Ofredande är ett brott varpå fängelse kan följa.

Dessutom kan man läsa i LUL 35§

Citat:
Har någon före femton års ålder begått ett brott på vilket fängelse skulle ha kunnat följa och anträffas den unge på bar gärning eller på flykt från brottsplatsen, får han eller hon gripas av envar. Om en enskild person har gripit den unge, skall denne skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

Men kan hålla med dig att detta kanske inte är den bästa ideen. För då börjar väl någon jävla syltryggsförälder grina över att TS hållit i handleden så det " nästan" blivit ett rosa märke på stackars lille snorbjörn, och så blir väl TS anmäld och dömd för misshandel.

Jag gjorde själv dylika saker som barn, men då var det inte olagligt att lära vanartiga ungjävlar att bete sig som folk..

Därför bättre att försöka fota ungjävlarna, och sedan ta kontakt med deras föräldrar. Om det hjälper. Annars får han försöka ignorera dom.
Citera
2021-11-23, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlotSven79
Varför inte? Ofredande är ett brott varpå fängelse kan följa.

Dessutom kan man läsa i LUL 35§

Men kan hålla med dig att detta kanske inte är den bästa ideen. För då börjar väl någon jävla syltryggsförälder grina över att TS hållit i handleden så det " nästan" blivit ett rosa märke på stackars lille snorbjörn, och så blir väl TS anmäld och dömd för misshandel.

Jag gjorde själv dylika saker som barn, men då var det inte olagligt att lära vanartiga ungjävlar att bete sig som folk..

Därför bättre att försöka fota ungjävlarna, och sedan ta kontakt med deras föräldrar. Om det hjälper. Annars får han försöka ignorera dom.

Det krävs ha ringt på dörren extremt många gånger för att få fängelse, de har aldrig hänt tidigare.
Citera
2021-11-23, 20:27
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
Det krävs ha ringt på dörren extremt många gånger för att få fängelse, de har aldrig hänt tidigare.

Det räcker att fängelse finns på straffskalan för det aktuella brottet, inte att fängelse är en trolig påföljd. Fängelse är en möjlig, om än ovanlig, påföljd för ofredande och därmed har man rätt att envarsgripa den som begår ofredande.
Citera
2021-11-23, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Det räcker att fängelse finns på straffskalan för det aktuella brottet, inte att fängelse är en trolig påföljd. Fängelse är en möjlig, om än ovanlig, påföljd för ofredande och därmed har man rätt att envarsgripa den som begår ofredande.

Skärp till dig för helvete! Ingen får för helvete fängelse för ha busringt på dörren för enstaka fall , hur jävla svårt ska de vara att förstå att de gäller att upprepat trakasserier innan de ens anses värt att notera.
Sluta spela dum.
Citera
2021-11-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt

Ofredande är knappast att rekommendera att envarsgripa någon för då det är ett otydligt bedömningsbrott, för envarsgripande skall du vara relativt säker(behöver ju inte vara 100% men man får inte bara chansa) på att du just sett personen begå ett brott eller på flyende fot från brottet.
Om någon busringer krävs det att det varit samma person som ringt på massor av gånger under en längre period för att det skall nå upp till ofredande. En busringning är alltså inte ofredande och därför kan du inte envarsgripa någon för en busringning och envarsgripande får bara ske på bar gärning så tidigare busringningar spelar inte in.

Det råder alltså ganska stor risk att man torskar på olaga frihetsberövande om man griper någon som busringer på din dörr.
Citera
2021-11-24, 05:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Om du verkligen inte klarar av att strunta i dem, vilket torde vara det effektivaste, kan du skaffa en kameraatrapp för 99 spänn. Komplettera med ett par skyltar om videoövervakning. Dagens ungar är skraja för att bli filmade.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-...atrapp-004332/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in