2021-11-23, 10:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Bestämma nu kan man såklart inte. Det var bara en sannolikhetsbedömning jag gjorde, där tidsavståndet var en del av den bedömningen. Självklart är annars placeringar det viktigaste, vi ska ju ta ut de bästa (eller ptja, om detta var det ju förvisso en debatt nyligen här) oavsett hur bra/dåliga de är. Men jag tycker inte en fjärdeplats internt bland svenskarna och femteplats totalt trumfar att hamna på pallen i fristilsloppet när jag man också slår Cologna som Eriksson/Jonsson gjorde och lägger man sedan till tidsavstånden både till segraren och sinsemellan så har jag svårt att komma till annan slutsats än att Eriksson/Jonsson gjorde en bättre helg än Andersson. För tidsavstånden är trots allt inte irrelevanta även om de är sekundära, enligt mig då.

Att det klassiska loppet är viktigare håller jag som sagt med om, men det är inte tillräckligt mycket viktigare - inte för åkare som jag (och jag gissar landslagsledningen också men nu är det ju jag som argumenterar här) gör bedömningen inte kommer nå topp-8 i Ruka och vars eventuella OS-medverkan snarare är avhängig att vara en bra (helst bäst av de som inte blir uttagna på topp-8 resultat) distansåkare totalt sett då man inte vet vilken distans, om någon, vederbörande kommer få åka på OS.

Jag tror som sagt inte alls att det är kört för Fredrik dock. Jonsson och Eriksson får en liten fördel dessa sinsemellan nu som får visa sig i VC, men det kommer en skandinavisk cup och jag gissar också att man inte tar ut eventuella stafettåkare på herrsidan förrän efter TDS.

Jo, vi har olika uppfattningar om detta.

Men om jag tolkar dig rätt så tycker du det var en bra uttagning och när du beskriver den logik som du tror landslagsledningen har använt sig av så är det den logiken som du skulle han använt dig av om du hade tagit ut laget.
Citera
2021-11-23, 10:40
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Klassiska loppet borde vara viktigare. Finns ju inget renodlat fristilslopp i Ruka. Däremot så är det enbart fristil i både Lillehammer (vilket man rimligen måste haft koll på när man gjorde uttaget) och Davos. Jag förstår uttaget men tycker det är fel.

Är det bara a-lagsåkare som har företräde förresten? Fredrik är ju med i Bauhaus vilket varken Eriksson eller Jonsson är. Inte för att Fredrik har resultat från förra säsongen som skulle motivera företräde (men det har inte heller Calle)
https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/tavling/Uttagningskriterier/

Bara A-landslaget som nämns.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, vi har olika uppfattningar om detta.

Men om jag tolkar dig rätt så tycker du det var en bra uttagning och när du beskriver den logik som du tror landslagsledningen har använt sig av så är det den logiken som du skulle han använt dig av om du hade tagit ut laget.
Korrekt.

Men jag är inte så hårdnackad som jag kanske framstår. För jag vill återigen understryka att jag också tycker det klassiska loppet är det viktigaste, så det är med liten marginal som Eriksson/Jonsson går före.

edit: Fint att säsongen är igång när Fredrik Anderssons icke-medverkan i Ruka leder till debatt Annars rätt mycket bedrövelser här början med Riboms sjukdom, Sundlings skada, Burman och Svenssons ryggar och Poromaas långdragna förkylning.
Citera
2021-11-23, 10:57
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Undrar förövrigt om Gustaf Berglund har förbättrats i klassiskt när han är uttagen här eller om de helt enkelt bara gått efter resultatet i skejtsprinten och sorterat bort Aflodal på dåligt kval. Hade ju annars gärna sett George Ersson i klassisk sprint.
Citera
2021-11-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Fint att säsongen är igång när Fredrik Anderssons icke-medverkan i Ruka leder till debatt Annars rätt mycket bedrövelser här början med Riboms sjukdom, Sundlings skada, Burman och Svenssons ryggar och Poromaas långdragna förkylning.

#FulltLagTillTouren
Citera
2021-11-23, 12:18
Medlem
FNLSs avatar
Vad gäller ålder och utvecklingspotential skulle jag byta Fredrik mot Fredrik, in med Andersson istället för Jonsson
Citera
2021-11-23, 13:06
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Vad gäller ålder och utvecklingspotential skulle jag byta Fredrik mot Fredrik, in med Andersson istället för Jonsson
Jag tycker det är bra att man inte tagit hänsyn till det. Resultat bör vara utgångspunkten och tycker man att Jonsson har bättre resultat än Andersson är valet rätt.
Citera
2021-11-23, 14:22
Bannlyst
Nu när Jonna Sundling kommer missa alla tävlingar resten av året, kommer det säkerligen att öppna upp för Tour de Ski iallafall…

Så blev det ju för både Jonna & Linn förra säsongen - missade tävlingar i Davos och Dresden blev väl då orsaken till att Jonna ändrade sig angående TdS…
Senast redigerad av LennSvahn 2021-11-23 kl. 14:49.
Citera
2021-11-23, 14:30
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennSvahn
Nu när Jonna Sundling kommer missa alla tävlingar resten av året, kommer det säkerligen att öppna upp för Tour de Ski iallafall…

Så blev det ju för både Jonna @ Linn förra säsongen - missade tävlingar i Davos och Dresden blev väl då orsaken till att Jonna ändrade sig angående TdS…
Det är väl ingen omöjlighet iallafall. Blev dock en tung för Sundling ifjol och de ska upp på höjden igen så oklart hur sugen hon är. Beror väl lite på vad hon tänkt sig för träning den perioden också.
Citera
2021-11-23, 15:25
Medlem
Som förhandsnominerad har ju hon (och Ebba och Frida) lyxen att lägga upp sin säsong precis hur de vill för OS. Jag har inget problem med det.

Men det är lite fascinerande att av sex förhandsnominerade är just nu fyra i sjukstugan.
Citera
2021-11-23, 15:35
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Kollade precis igenom damsprinten från ifjol…

Dyvik ut i kvarten med trasig rygg. Frida också ut i kvarten trots bra körning. Lundgren finfin i kvarten men kroknade totalt i semin. Maja och Ribom till final på tid där Maja knep bronset och Ribom kom 6:a. Sundling inte sprudlande men ändå tvåa efter suveräna Linn.

Stenseth och Lotta(?) Weng starkast emot. Sorina och Nepr. också vassa…

Till i år saknas Linn, Jonna, Emma och Moa. Tre finalister 😳

Anna, Maja och Johanna ser dock bra ut och kan säkert utmana om finalplatser. Frida bör också ha chansen. Jenny och LL har farten men frågan är hur många gånger de orkar rusa upp för sista backen på rad? För det är väl det sprinten i Ruka är - ett test i hur många rusningar du klarar av i övertempo. Sätter man inte backen finns det ingen återvändo…
Maja 2:a och Sundling 3:a i förra årets sprint i Ruka.
Citera
2021-11-23, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Maja 2:a och Sundling 3:a i förra årets sprint i Ruka.

Såg jag så jäkla fel? Jaja, rätt ska vara rätt - tack för korrigeringen 🤗
Citera
2021-11-23, 17:04
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
#FulltLagTillTouren

Man får väl hoppas att Touren blir av åtminstone. Det är ju lockdown i Österrike just nu, men pandemiläget är förhoppningsvis bättre i Schweiz, Tyskland och Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in