2021-11-23, 04:29
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Så som Allehanda skriver åker Frida sprinten som väntat. Solin hade tydligen matförgiftning i höstas men har annars tränat bra.

Tror fortfarande hon får det kämpigt att klara kvalet men borde ändå hjälpa att det är vanlig V-cup sprint nu och ingen tour. Hon kan staka bra i klassiskt har vi sett men diagonalbacken i Ruka är sällan nådig mot debutanter.

Svårt att förstå valet av Solin före Sömskar. Ville inte Sömskar åka så ok, men Solin får 17 se till att klara kvalet för att hedra sin uttagning. Helst gärna topp fyra i sin kvart också. Det är minimum vad Sömskar grejat.
Citera
2021-11-23, 08:00
Medlem
Kollade precis igenom damsprinten från ifjol…

Dyvik ut i kvarten med trasig rygg. Frida också ut i kvarten trots bra körning. Lundgren finfin i kvarten men kroknade totalt i semin. Maja och Ribom till final på tid där Maja knep bronset och Ribom kom 6:a. Sundling inte sprudlande men ändå tvåa efter suveräna Linn.

Stenseth och Lotta(?) Weng starkast emot. Sorina och Nepr. också vassa…

Till i år saknas Linn, Jonna, Emma och Moa. Tre finalister 😳

Anna, Maja och Johanna ser dock bra ut och kan säkert utmana om finalplatser. Frida bör också ha chansen. Jenny och LL har farten men frågan är hur många gånger de orkar rusa upp för sista backen på rad? För det är väl det sprinten i Ruka är - ett test i hur många rusningar du klarar av i övertempo. Sätter man inte backen finns det ingen återvändo…
Citera
2021-11-23, 08:59
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det kan väl ändå inte stämma? Elvan bör ju rimligtvis vara längre efter än nian i samma lopp.
Jo jag råkade kasta om tiderna när jag skrev dem.
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det är möjligt att jag är för hård - men om ambitionen är att ta ut OS-truppen innan jul så är det ju kört för Fredrik nu. Å andra sidan så hade han ju två åkare före sig som också bara slåss om distansplatserna - så i praktiken har han kanske redan visat att han inte platsar om alla är friska? Ska man kvalificera sig som ”enstilsåkare” måste man nog helt enkelt vara bättre än vad han är.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Beror ju lite på hur man ser på vad som är viktigt inför denna uttagning. Visst går det att hitta en logik i uttagningen, men jag tycker det är fel logik, att man borde tillämpat en annan logik. Jag tycker en femteplats i det klassiska loppet (med fall) borde väga tyngre än en andra eller tredje plats i fristilsloppet. När är nästa 15 km klassiska lopp i världscupen där man kan kvala in till OS?

Edit: Du verkar ha kastat om tidsavstånden för Eriksson och Jonsson i det klassiska loppet.
Jag tror det hade varit helt omöjligt för Andersson att kvala in till OS oavsett individuellt. Hans chans är nog att göra bra/hyfsade resultat så att Byström nominerar honom som en stafettåkare och SOK köper det, kanske med hänsyn till ung ålder också. Där är det nog inte helt kört än. Prestera bra på skandinavisk cup i Beitostölen och sedan TDS är väl det som gäller.

Jag tror att logiken går ungefär att 40 sek efter Leo Johansson på 15 klassiskt inte räcker för att kunna ta en topp-8 i VC i någon nära framtid för en åkare som aldrig tidigare visat i närheten av sådan kapacitet (kom ihåg att Andersson aldrig ens varit topp-30 i VC), och är det ändå stafettåkare vi letar efter kan vi lika gärna ge två andra chansen i VC som totalt sett presterade bättre i helgen. Men det kan bli många aktuella som stafettåkare om Burman och Svensson inte kan åka OS (vill ju inte måla fan på väggen men det är jävligt oroande med ryggproblem som tvingar de att avstå tävlande), då måste SOK vara flexibla om vi överhuvudtaget ska ha ett lag till start.
Citera
2021-11-23, 09:18
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Jo jag råkade kasta om tiderna när jag skrev dem.

Jag tror det hade varit helt omöjligt för Andersson att kvala in till OS oavsett individuellt. Hans chans är nog att göra bra/hyfsade resultat så att Byström nominerar honom som en stafettåkare och SOK köper det, kanske med hänsyn till ung ålder också. Där är det nog inte helt kört än. Prestera bra på skandinavisk cup i Beitostölen och sedan TDS är väl det som gäller.

Jag tror att logiken går ungefär att 40 sek efter Leo Johansson på 15 klassiskt inte räcker för att kunna ta en topp-8 i VC i någon nära framtid för en åkare som aldrig tidigare visat i närheten av sådan kapacitet (kom ihåg att Andersson aldrig ens varit topp-30 i VC), och är det ändå stafettåkare vi letar efter kan vi lika gärna ge två andra chansen i VC som totalt sett presterade bättre i helgen. Men det kan bli många aktuella som stafettåkare om Burman och Svensson inte kan åka OS (vill ju inte måla fan på väggen men det är jävligt oroande med ryggproblem som tvingar de att avstå tävlande), då måste SOK vara flexibla om vi överhuvudtaget ska ha ett lag till start.
Topp åtta kravet är det inte många svenska herrar som uppfyller (bara Burman, Svensson och Frälsarn, alla avstår Ruka pga skada eller sjukdom) så det är ju via stafettlaget man kvalificerar sig - och slutsatsen är nog så enkel att ”little brother” är chanslös på en stafettplats
Citera
2021-11-23, 09:18
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Kollade precis igenom damsprinten från ifjol…

Dyvik ut i kvarten med trasig rygg. Frida också ut i kvarten trots bra körning. Lundgren finfin i kvarten men kroknade totalt i semin. Maja och Ribom till final på tid där Maja knep bronset och Ribom kom 6:a. Sundling inte sprudlande men ändå tvåa efter suveräna Linn.

Stenseth och Lotta(?) Weng starkast emot. Sorina och Nepr. också vassa…

Till i år saknas Linn, Jonna, Emma och Moa. Tre finalister 😳

Anna, Maja och Johanna ser dock bra ut och kan säkert utmana om finalplatser. Frida bör också ha chansen. Jenny och LL har farten men frågan är hur många gånger de orkar rusa upp för sista backen på rad? För det är väl det sprinten i Ruka är - ett test i hur många rusningar du klarar av i övertempo. Sätter man inte backen finns det ingen återvändo…
Förlåt men... kollade du verkligen ordentligt? Maja kom nämligen tvåa ifjol, och Sundling trea.
Citera
2021-11-23, 09:19
Medlem
Om Frida vill, och det har hon sagt att hon vill, ska hon naturligtvis åka alla loppen i Ruka.
Det försämrar säkert hennes chanser att göra riktiga topplopp på distans men.........målet är OS och
att få åka flera hårda sprintlopp tror jag gynnar henne i längden.

Jag skulle inte bli sådär jättebesviken om hon inte matchar Johaug i Ruka, Fridas mål är längre fram i säsongen.

Hoppas jag.
Citera
2021-11-23, 09:21
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Men det kan bli många aktuella som stafettåkare om Burman och Svensson inte kan åka OS (vill ju inte måla fan på väggen men det är jävligt oroande med ryggproblem som tvingar de att avstå tävlande), då måste SOK vara flexibla om vi överhuvudtaget ska ha ett lag till start.
Stafettlaget är ju redan uttaget och tror SOKs uttagningar är lite mer bindande än norska förhandsuttagningar (till VC och mästerskap). Så om jag förstått det rätt kan längdlandslaget ta ut stafettåkare själva, SOK lär inte ha några synpunkter vilka som tas ut så länge man inte tar ut för många åkare.
Citera
2021-11-23, 09:32
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Topp åtta kravet är det inte många svenska herrar som uppfyller (bara Burman, Svensson och Frälsarn, alla avstår Ruka pga skada eller sjukdom) så det är ju via stafettlaget man kvalificerar sig - och slutsatsen är nog så enkel att ”little brother” är chanslös på en stafettplats
Jo, men det är ju lite min poäng att det är meningslöst att stirra just på 15 klassiskt för en åkare som ändå inte blir specifikt uttagen för det loppet till OS. Tror dock inte det är helt kört för Fredrik än, framförallt inte om ett par av de bästa kommer saknas. Se också diskussion nedan, om det är helt upp till landslagsledningen kanske man gärna tar med Fredrik som en typ som kan åka alla distanslopp vid behov (för skiathlonen och masstarten är ju åtminstone långa även om de är mestadels fristil) - naturligtvis förutsatt att han presterar bra nu kommande tävlingar och eventuellt i TDS.
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Stafettlaget är ju redan uttaget och tror SOKs uttagningar är lite mer bindande än norska förhandsuttagningar (till VC och mästerskap). Så om jag förstått det rätt kan längdlandslaget ta ut stafettåkare själva, SOK lär inte ha några synpunkter vilka som tas ut så länge man inte tar ut för många åkare.
Okej. Men var det inte något tjafs kring senaste OS om att Jönsson inte fick följa med? Likaså med Wikén (?). För truppen var ju inte fulltalig, så det hade inte varit något problem att ta med de två som stafettåkare (sen om de i slutändan faktiskt åkt stafetten är ju en annan sak). Har fått intrycket av att SOK ändå måste godkänna alla åkare som finns med i truppen. Men är det inte så så är det bra, för jag litar trots allt mer på att landslagsledningen gör rätt bedömning om vilka åkare som behövs än SOK.
Citera
2021-11-23, 09:39
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Okej. Men var det inte något tjafs kring senaste OS om att Jönsson inte fick följa med? Likaså med Wikén (?). För truppen var ju inte fulltalig, så det hade inte varit något problem att ta med de två som stafettåkare (sen om de i slutändan faktiskt åkt stafetten är ju en annan sak). Har fått intrycket av att SOK ändå måste godkänna alla åkare som finns med i truppen. Men är det inte så så är det bra, för jag litar trots allt mer på att landslagsledningen gör rätt bedömning om vilka åkare som behövs än SOK.
Tror helt enkelt det handlade om att SOK tyckte att det fanns tillräckligt med åkare uttagna. Hade längdlandslaget av någon anledning tyckt att Wiken skulle åkt istället för Haag så hade de kunnat ta ut henne utan att SOK brytt sig.

SOK brukar vad jag vet inte lägga sig i vilkaryttare som tas ut i hästsport eller spelare i handboll/ishockey så länge de håller sig inom de antal som SOK/IOC bestämt.
Citera
2021-11-23, 09:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Jag håller inte med. För det första tror jag inte att man redan nu kan bestämma att vissa åkare inte har chans att kvala in individuellt till OS och att man därför inte tar ut dessa till världscupen. Andersson är ju ett tänkbart framtidsnamn även om han inte skulle klara topp-8-kravet. För det andra tycker jag nog det är placeringar i nationella premiären och inte tidsavstånd i sig som bör vara uttagningsgrundande för världscupen. För det tredje så var Andersson alltså femma i det klassiska loppet och före sig hade han Johansson som med sina två lopp är given i laget till Ruka, Cologna som inte är svensk, Rosjö som gjorde det bra i detta lopp samt Häggström som jag tänker mig i praktiken redan är klar till OS som sprintåkare och stafettåkare (och också given i laget till Ruka). Detta innebär då att det då är Andersson och Rosjö, utifrån resultatet i detta lopp, som kämpar om platser i laget till Ruka. Och tittar man på fristilsloppet så var Eriksson tvåa efter Johansson och Jonsson trea. Då Andersson åkte betydligt bättre än dessa två i det klassiska loppet så tycker jag att han bör gå före dessa med tanke på att 15 km klassiskt är en OS-distans och fristilsloppet i Ruka är jaktstart.
Citera
2021-11-23, 10:26
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag håller inte med. För det första tror jag inte att man redan nu kan bestämma att vissa åkare inte har chans att kvala in individuellt till OS och att man därför inte tar ut dessa till världscupen. Andersson är ju ett tänkbart framtidsnamn även om han inte skulle klara topp-8-kravet. För det andra tycker jag nog det är placeringar i nationella premiären och inte tidsavstånd i sig som bör vara uttagningsgrundande för världscupen. För det tredje så var Andersson alltså femma i det klassiska loppet och före sig hade han Johansson som med sina två lopp är given i laget till Ruka, Cologna som inte är svensk, Rosjö som gjorde det bra i detta lopp samt Häggström som jag tänker mig i praktiken redan är klar till OS som sprintåkare och stafettåkare (och också given i laget till Ruka). Detta innebär då att det då är Andersson och Rosjö, utifrån resultatet i detta lopp, som kämpar om platser i laget till Ruka. Och tittar man på fristilsloppet så var Eriksson tvåa efter Johansson och Jonsson trea. Då Andersson åkte betydligt bättre än dessa två i det klassiska loppet så tycker jag att han bör gå före dessa med tanke på att 15 km klassiskt är en OS-distans och fristilsloppet i Ruka är jaktstart.
Bestämma nu kan man såklart inte. Det var bara en sannolikhetsbedömning jag gjorde, där tidsavståndet var en del av den bedömningen. Självklart är annars placeringar det viktigaste, vi ska ju ta ut de bästa (eller ptja, om detta var det ju förvisso en debatt nyligen här) oavsett hur bra/dåliga de är. Men jag tycker inte en fjärdeplats internt bland svenskarna och femteplats totalt trumfar att hamna på pallen i fristilsloppet när man också slår Cologna som Eriksson/Jonsson gjorde och lägger man sedan till tidsavstånden både till segraren och sinsemellan så har jag svårt att komma till annan slutsats än att Eriksson/Jonsson gjorde en bättre helg än Andersson. För tidsavstånden är trots allt inte irrelevanta även om de är sekundära, enligt mig då.

Att det klassiska loppet är viktigare håller jag som sagt med om, men det är inte tillräckligt mycket viktigare - inte för åkare som jag (och jag gissar landslagsledningen också men nu är det ju jag som argumenterar här) gör bedömningen inte kommer nå topp-8 i Ruka och vars eventuella OS-medverkan snarare är avhängig att vara en bra (helst bäst av de som inte blir uttagna på topp-8 resultat) distansåkare totalt sett då man inte vet vilken distans, om någon, vederbörande kommer få åka på OS.

Jag tror som sagt inte alls att det är kört för Fredrik dock. Jonsson och Eriksson får en liten fördel dessa sinsemellan nu som får visa sig i VC, men det kommer en skandinavisk cup och jag gissar också att man inte tar ut eventuella stafettåkare på herrsidan förrän efter TDS.
Senast redigerad av Thax21 2021-11-23 kl. 10:33.
Citera
2021-11-23, 10:34
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Att det klassiska loppet är viktigare håller jag som sagt med om, men det är inte tillräckligt mycket viktigare - inte för åkare som jag (och jag gissar landslagsledningen också men nu är det ju jag som argumenterar här) gör bedömningen inte kommer nå topp-8 i Ruka och vars eventuella OS-medverkan snarare är avhängig att vara en bra (helst bäst av de som inte blir uttagna på topp-8 resultat) distansåkare totalt sett då man inte vet vilken distans, om någon, vederbörande kommer få åka på OS.
Klassiska loppet borde vara viktigare. Finns ju inget renodlat fristilslopp i Ruka. Däremot så är det enbart fristil i både Lillehammer (vilket man rimligen måste haft koll på när man gjorde uttaget) och Davos. Jag förstår uttaget men tycker det är fel.

Är det bara a-lagsåkare som har företräde förresten? Fredrik är ju med i Bauhaus vilket varken Eriksson eller Jonsson är. Inte för att Fredrik har resultat från förra säsongen som skulle motivera företräde (men det har inte heller Calle)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in