• 1
  • 2
2021-11-23, 15:46
Medlem
jesussugers avatar
Köpte en scanpan idag för 900kr då jag vill ha en bra stekpanna samt att den hade fått bra betyg. Sagt och gjort så köpte jag den i morse har redan använt den 2 gånger.Först gjorde jag köttbullar vilket gick hur bra som helst. Sen såg jag att jag hade en påse i frysen med nån frysrätt med sås. Slänger i påsen i stekpannan, har först på högsta så den ska bli varm fort.

Sänker sedan värmen till medel och och slänger i den färdiga frysrätten med sås i stekpannan. Märker att efter en stund så fastnar såsen i stekpannan och bildar en yta. Har jag blivit lurad? har även sett här på flashback att folk rekommendera denna stekpanna, pannan kan väl inte ha blivit så kass efter 2 stekningar? eller har jag gjort nå fel?
Citera
2021-11-23, 15:55
Medlem
Anti-WOGs avatar
Antingen så har du haft för hög värme eller så har du fått ett "måndagsexemplar".
Gå tillbaka till butiken och kräv en ny då du bör ha garanti på den. Jag har haft en CTX, men jag var inte nöjd så jag lämnade tillbaka den. Kör numera endast med gjutjärn.
Citera
2021-11-23, 15:57
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Antingen så har du haft för hög värme eller så har du fått ett "måndagsexemplar".
Gå tillbaka till butiken och kräv en ny då du bör ha garanti på den. Jag har haft en CTX, men jag var inte nöjd så jag lämnade tillbaka den. Kör numera endast med gjutjärn.

Den ska ju klara hög värme? samt så plockade jag den som låg längst ner då jag inte ville ha dom som låg längst fram då jag vet att folk pillar på dom. Ska ge den en chans imorgon med händer samma så blir det och åka tillbaka och byta
Citera
2021-11-23, 15:59
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Den ska ju klara hög värme? samt så plockade jag den som låg längst ner då jag inte ville ha dom som låg längst fram då jag vet att folk pillar på dom. Ska ge den en chans imorgon med händer samma så blir det och åka tillbaka och byta
Ja vi får hoppas på det bästa, hoppas det går bra med pannan.
Citera
2021-11-23, 16:21
Citat:
Nja, just Scanpan är inte så himla förtjust i hög värme. Medelvärme bör den klara av, men högre än så börjar den klaga.
Citera
2021-11-23, 16:22
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredosO
Nja, just Scanpan är inte så himla förtjust i hög värme. Medelvärme bör den klara av, men högre än så börjar den klaga.

Nu vet inte jag hur hög värme man får på spisplattan, men jag frågade om den tålde ung och dom sa ja upp till 260 grader. Hur pass varm får man en stekpanna på spisen?

Edit: efter googling så blir tydligen en spisplatta upp till 700grader varm
Senast redigerad av jesussuger 2021-11-23 kl. 16:36.
Citera
2021-11-23, 16:36
Citat:
Nu vet inte jag hur hög värme man får på spisplattan, men jag frågade om den tålde ung och dom sa ja upp till 260 grader. Hur pass varm får man en stekpanna på spisen?
Jag har inga riktigt exakta gradmått, men jag är säker på att Scanpans inte gillar att gå från kallt till jättevarmt direkt. Värmen ska byggas upp successivt. Finns definitivt att läsa om på Scanpans hemsida.
Citera
2021-11-23, 16:46
Medlem
En spisplatta kan bli upp till 700 grader.

De olika tillverkarna av stekpannor med olika beläggningar menar nästan alla att man kan steka i hög värme, men de pratar relativt och inget går att jämföra med gjutjärnspannor. Du kan t.ex. verkligen inte lämna en panna med non-stick beläggning utan något i på högsta värme så det börjar ryka, då ryker beläggningen med. Jag pratade med olika tillverkare på mässor om det. De jämför sig bara me andra non-stick pannor som sagt och ingen påstår sig alltså ens vara i närheten av att klara värme som gjutjärnspannor.
Citera
2021-11-23, 16:47
Medlem
Max-läget på spisen skall man bara använda när du kokar vatten. Stekpannor, och speciellt belagda, skall du max köra på 8 av 9 eller 5 av 6, annars håller ingen stekpanna.

Har haft en CTX i många år (ca 6?) och har nu Techiq och är riktigt nöjd.
Citera
2021-11-23, 17:23
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Köpte en scanpan idag för 900kr då jag vill ha en bra stekpanna samt att den hade fått bra betyg. Sagt och gjort så köpte jag den i morse har redan använt den 2 gånger.Först gjorde jag köttbullar vilket gick hur bra som helst. Sen såg jag att jag hade en påse i frysen med nån frysrätt med sås. Slänger i påsen i stekpannan, har först på högsta så den ska bli varm fort.

Sänker sedan värmen till medel och och slänger i den färdiga frysrätten med sås i stekpannan. Märker att efter en stund så fastnar såsen i stekpannan och bildar en yta. Har jag blivit lurad? har även sett här på flashback att folk rekommendera denna stekpanna, pannan kan väl inte ha blivit så kass efter 2 stekningar? eller har jag gjort nå fel?
Du slänger alltså först i påsen med spisen på max och sedan sänker temperaturen och slänger i maträtten?
Tror jag det att såsen fastnar i den smälta påsen.
Citera
2021-11-23, 20:19
Medlem
Har haft pro ig nått år och de har gått väldigt varmt några gånger, aldrig upplevt problem.
Citera
2021-11-23, 21:37
Medlem
Jordgubbes avatar
De där stekpannorna med "beläggning" är bara skräp, vi har alla varit där och insett att de håller nåt eller ett par år, sen har du problemet hur pula ner dem i metallåtervinningen. Nej köp istället antingen en gjutjärn som en del förespråkar eller en av den här typen så snackar vi livstid. Jag har sistnämnda, till skillnad från gjutjärn steker man då inte i gamla stekavlagringar, som i och för sig är bättre än att steka i dina beläggningar som inte klarat överhettning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in