2021-11-23, 21:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Sveriges utformning av vaccinpassen gör dom i princip meningslösa.
Dels gäller dom bara vissa event dels är dom valfria om man som arrangör gör lite avståndsanpassningar och bokade platser. Religiösa församlingar har ju tidigare visat sig vara masspridare av covid men vill man stoppa viruset på deras möten räcker inte 1 m mellan sällskapen som får vara 8 pers.
Dessa 1 m har ingen praktisk betydelse.
Dom flesta större arrangörer utanför kyrkorna kommer nog att köra med vaccinpass. En hockeyklubb eller basketklubb kan inte hålla på att övervaka så att avstånd mellan sällskap upprätthålls.

Helt korrekt observerat!

-När det gäller "kyrkor", speciellt statskyrkan då, har dessa i princip alltid varit tomma:
Stora som "katedraler", där enbart ett halvdussin gamla tanter på 80-90 går på så kallad "gudstjänst"..
Hålla antalet besökare "under hundra" torde vara plättlätt för statskyrkan!

Däremot antar jag starkt att man syftar på andra kyrkolokaler/"bönehus" (än statskyrkan) när man tänkt på antalet "hundra":

Förutom halleluja-pingstvänner i "Småland", så syftar jag främst och framförallt på våra så kallade "nya svenskar" med sina respektive bönehus.. Kan ärligt talat inte komma på i skrivande stund en svensk gudstjänst som skulle "dra in" mer än 100 besökare..

Kan ni komma på någon gudstjänst, svensk alltså, som skulle dra in mer än 100 pers på typ en "vanlig söndag" så prästen/kyrkvaktmästaren skulle tvingas kolla covid-pass vid vapenhuset?
Senast redigerad av kraftfoder 2021-11-23 kl. 21:51.
Citera
2021-11-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggerullstol
Ni som skriver att de flesta som dör av covid är vaccinerade - källa på det, tack.

FHM!! Det är såklart mest riktigt gamla och svaga som dör, de fick injektioner för ett halvår sedan, och v.42 eller 44, var 21 sprutade av 23 totalt som dog, absolut inget konstigt.
Citera
2021-11-23, 21:58
Medlem
Jo anmälan från en kompis
Citat:
Myndighet och/eller tjänsteman som anmälan riktar sig mot
Folkhälsomyndigheten (FHM) v/Karin Tegmark Wisell
Eventuellt ärende- eller diarienummer hos berörd myndighet
N/A
Beskrivning av ärendet
Beskriv i korthet vad som hände och när det ägde rum
Anmälan gäller Förslag på åtgärder mot covid-19 vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar
På vilket sätt anser Ni att myndigheten/tjänstemannen har agerat felaktigt?
Jag anser att FHM varken har genomfört en tillfredsställande konsekvensanalys gällande förslaget om att införa vaccinationsbevis eller att de har lämnat en utfyllande proportionalitetsbedömning.
FHM har heller inte tillräckliga bevisat att de olika vaccinen som för nuvarande finns mot Sars Cov 2 faktisk bromsar smittspridningen, vara sig i Sverige eller internationellt.
Jag anser att det finns mindre diskriminerande åtgärder som står mer i proportion med dagens smittspridning, som tex hemarbete och munskydd i offentliga rum, samt att det också i EUs ”Covidpass” redan finns möjlighet för att identifiera sig på andra sätt än vaccinerat, nämligen negativt test och/eller genomgått infektion.
När svenska myndigheter har möjlighet att välja mellan två olika åtgärder, som medför samma önskade resultat, så bör myndigheten välja den åtgärden som är minst diskriminerande.
Jag anser att användandet av det fullständiga covidpasset(vaccinerat, negativt test eller genomgått infektion) lär ha samma effekt, men vara mindre diskriminerande.
Myndigheten bör också se över möjligheten att erbjuda gratis testning, även när man är symptomfri, för att minska smittspridningen i samhället.
Övriga upplysningar
Citera
2021-11-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggerullstol
Ni som skriver att de flesta som dör av covid är vaccinerade - källa på det, tack.
För vecka 43 har hittills 30 bekräftade fall rapporterats avlidna. Av dessa var 4 ovaccinerade, vilket motsvarar 13 procent.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Citera
2021-11-23, 22:06
Medlem
Varför räknas inte naturligt skydd (genomgången infektion) som "vaccinerad"? Detta är efterblivet...

https://www.clarkcountytoday.com/news/israeli-study-shows-natural-immunity-delivers-13-times-more-protection-than-covid-vaccines/

FHM och regeringen, sug min nästan fullvaccinerade kuk (1 av 2 sprutor)
Citera
2021-11-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Folkhälsomyndigheten öppnar nu dörren för att införa vaccinpass.

Man säger att i ett scenario, där framför allt ovaccinerade sprider smittan, är detta en åtgärd man kan komma att realisera.

Nu har vi tagit bort rekommendationen för vaccinerade att testa sig vid symtom. Statistiken kommer då att visa att det är ovaccinerade som är bärare och spridare av smittan.

Rent strategiskt är det solklart att man gör allt stegvis för att pressa alla ovaccinerade att vaccinera sig.

Är detta rätt väg att gå, göra livet så pass krångligt att man inser att vaccinering är lösningen att få leva ett normalt liv?

Kommer tilltron till staten att öka eller minska hos den stora gruppen som valt att inte vaccinera sig?

Länk till inslag:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/folkhälsomyndigheten-vaccinbevis-kan-bli-aktuellt/vi-AAQAyDs

Citat:
Ursprungligen postat av Natural
För vecka 43 har hittills 30 bekräftade fall rapporterats avlidna. Av dessa var 4 ovaccinerade, vilket motsvarar 13 procent.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Japan hade värsta vågen efter Olympiska Spelen
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-29..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=as c&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~JPN
Men som ni ser vände den tvärt neråt !
Den 13 Augusti blev det tillåtet skriva ut Ivermectin - eller köpa det fritt.
12 dagar senare tvärvänder kurvan.

Slump?
Citera
2021-11-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Helt korrekt observerat!

-När det gäller "kyrkor", speciellt statskyrkan då, har dessa i princip alltid varit tomma:
Stora som "katedraler", där enbart ett halvdussin gamla tanter på 80-90 går på så kallad "gudstjänst"..
Hålla antalet besökare "under hundra" torde vara plättlätt för statskyrkan!

Däremot antar jag starkt att man syftar på andra kyrkolokaler/"bönehus" (än statskyrkan) när man tänkt på antalet "hundra":

Förutom halleluja-pingstvänner i "Småland", så syftar jag främst och framförallt på våra så kallade "nya svenskar" med sina respektive bönehus.. Kan ärligt talat inte komma på i skrivande stund en svensk gudstjänst som skulle "dra in" mer än 100 besökare..

Kan ni komma på någon gudstjänst, svensk alltså, som skulle dra in mer än 100 pers på typ en "vanlig söndag" så prästen/kyrkvaktmästaren skulle tvingas kolla covid-pass vid vapenhuset?

Statskyrkan som jag själv är medlem i är en krympande skara. Dock gäller att vid vissa högtider som julen kan det lätt vara 500 pers om alla bänkrader är fulla.

Kyrkorummet är dock så stort och förmodligen virushalten försvinnande låg att statskyrkan knappast är en faktor i virusspridningen.
Större frågetecken måste ställas efter frikyrkor, moskeer och olika invandrarkyrkor. Lokalerna är ofta mindre och ofta ingår många och långa böner med handpåläggning och samlingar med måltider efteråt.
Senast redigerad av Svartheden 2021-11-23 kl. 22:15.
Citera
2021-11-23, 22:14
Medlem
Säger ni nej händer det fina saker bara kolla på alla de andra länderna som demonstrerar vi lever just nu som 1988 1 år innan muren revs 1989. och när det sker kommer det bli ett jävla röj. Men först måste vi gå igenom mörkret för att kunna se ljuset på andra sidan ovaxx elr vaxxad. Det jag undrar är bara varför ska vi tillåta att rättigheter försvinner för oss och våra barn rakt framför ögonen på oss alla. Bara för att folk är rädda för ett virus som är som en fjärt om man jämför alla andra pandemi virus i världshistorien. Viruset dödar lite mer än en vanlig influensa och överlevnaden på viruset är 99.4% det är helt sjukt. Eliten som sitter i regeringen är ändå ovaccinerade eftersom de redan var smarta nog och la en klausul på arbetsplatsen där inga påtryckningar får ske för vaccinering. Ska 1% bestämma över oss om vad vi ska göra för vårat eget bästa. och de gör som de vill utan att vi har något att säga till om. i en demokrati ska de lyda oss inte tvärtom.
Citera
2021-11-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Faktoid, Det har jag missat?
Makrostudien som ligger öppen för alla att kolla som visar smittspridningen i olika länder mätt mot vaccinationsgraden visar ingen sammanhang.
30% vaccinationsgrad? Hög spridning
50% vaccinationsgrad? Samma
80%+(som Norge) rekordsiffror
Sen kan man hitta oulayers, men det hittar man på båda sidor, som tex varför obesprutade länder i Afrika har mycket låg smitta.

Vaccinet skyddar mot svår smitta och avlastar trycket på vården, ja.
Men nu har de som stod bakom det trycket antingen dött eller vaccinerat sig.
Vi som står utanför riskgruppen löper mikroskopiska risker för att belasta sjukvården.

Du har jo totalt snöat dig in i ting du har för dig är bevisat, utan att du har lagt fram et enda bevis?
Jag vill se siffror på att vaccinet skyddar mot smitta.
Många av de länder som har hög smittspridning och samtidigt en förhållandevis hög vaccinationsgrad har samtidigt väldigt många som är ovaccinerade. Mycket av orsaken går att finna där. Men många andra faktorer i människors beteenden påverkar så klart också.

Sedan är det ju som så att vaccinen i sig faktiskt minskar risken för att smittas. Blir man inte sjuk så smittar man förstås inte heller andra. Men även de som trots allt blir sjuka så har man sett den totala mängden virus de huserar och kan utsöndra till omgivningen är betydligt mindre över tid jämfört med ovaccinerade, vilket gör att möjligheterna rent tidsmässigt för att smitta sjunker drastiskt.

En annan studie har visat att vaccinerade som blir smittade av deltavarianten har 63% lägre risk att smitta någon som är ovaccinerad. Då får man förstås också ha i åtanke att det är långt ifrån givet att en vaccinerad person blir smittad från första början, även om de utsätts för viruset. Är den andra parten som blir utsatt också vaccinerade så minskar risken ytterligare. En studie som undersökte data från Israel visade att vaccinskyddet kan vara nära på 89% i nära kontaktmiljöer som hemmet.

Även om skyddet tycks bli sämre över tid så finns det absolut noll och intet som ens antyder att vaccinen inte skulle ha någon som helst effekt på smittspridningen. Det är enbart önsketänkande från antivaxxare som lagt ner hela sin själ och personlighet i att vara just antivaxxare.
Citera
2021-11-23, 22:19
Medlem
bluka94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Bland de sämsta jämförelser jag sett.
Men jag tror att du var inne på rätt spår i början. Ni blir provocerade av tanken att det kanske visar sig om några år att ni tagit fel beslut och att de ni hånat i själva verket varit de kloka i denna soppa. Arma öde.
Spot on. Och därför vill de inte höra något negativt om vaccinet nu när de har det i sig. Och fler doser följe till dess att immunsystemet är helt sabbat och man blir beroende av andra läkemedel för att hålla sig vid liv. Livstids förbrukning, som det heter. Och pengar fortsätter rulla in för Big Pharma.
Varje gång något negativt om vaccinet nämns så blir de påminda om vilket hemskt öde de går till mötes.
Mitt råd är vägra alla följande doser medans tid är för att åtminstone begränsa skadan.
Citera
2021-11-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
)94% av de som ligger på intensivvårdsplatserna idag p.g.a Covid är ovaccinerade så vet ej om återstående 6% kan kallas för en majoritet...

Starkt påstående, men felaktigt.
Enligt FHM senaste rapport för vecka 45 var det 56% av de smittade som var ovaccinerade och endast 43% av det på IVA.

Så om du inte kan styrka ditt påstående med fakta så är det FAKE NEWS.
Citera
2021-11-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Om du tror att någon av dina artiklar jämför detta så förstår du inte var en verkningsmekanism är. Du har ju för övrigt själv erkänt att du inte har någon förmåga att bedöma innehållet. Ändå hävdar du att länkarna bevisar något?

Jag går för övrigt inte en emot någons rekommendationer och jag hävdar inte att någon har fel egentligen heller. Detta eftersom artiklarna besvarar helt andra frågor än den viktiga. De besvarar frågan "är molekylerna lika" (där är svaret nej) jag pekar på frågan "är funktionen lika" och där är svaret ja. Jag säger alltså bara att om pizers produkt fungerar mot covid så gör ivermektin det också. Det innebär att om det samlade forskningsläget kommer fram till att pizers produkt fungerar så fäller dom sig själva och bevisar att konspirationen runt ivermektin var sann. Jag behöver inte göra något, annat än att peka på att de inte kan låtsas som att funktionen av produkterna är olika eftersom de har samma verkningsmekanism (Ivermektin har fler verkningsmekanismer vilket också skiljer dem åt, men den har en väldigt effektiv funktion för exakt samma verkningsmekanism som pizers nya produkt).

Två nycklar kan vara gjord av olika material men ändå öppna samma lås. Samma princip här. Iverkmektin är huvudnyckeln som passar flera lås och pizers vaccin är din egen lägenhetsnyckel som bara passar i ett lås.
Artiklarna svarar också på frågan om huruvida det är samma eller liknande läkemedel. Svaret på denna fråga är nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in