Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Hmm... Du menar att C som "hämnd" för att S förhandlar med V kommer C rösta för en blåbrun budget!?
Men vad jag förstått lägger M, KD och SD en gemensam budget. Dvs den innehåller SD-politik. Vill C verkligen hellre ge SD det inflytandet än att acceptera att S förhandlar med V!?
Som jag har förstått det vinner högerblocket sin budget om de sätter ihop mandat från sd+m+kd och om samtidigt de rödgröna har en uppsättning där man inte lyckats få med både c och v i samma budget.
De rödgröna måste få in både c och v i sin budget samtidigt som sd+m+kd inte har stöd av l eller c. Det blir svårt.
Om S tar C med sig kommer det skära sig med V och då har de inte tillräckligt med stöd, samma sak om de tar med V men C är missnöjda kommer samma sak hända. Då har de endast 147 mandat har jag för mig.
Sd+m+kd tillsammans har 152 mandat, så de behöver egentligen inte L eller C så länge de rödgröna inte har både C och V med sig.
Så det är en väldigt stor chans att S förlorar detta. Om inte C och V redan nått en överenskommelse bakom stängda dörrar och detta bara är ett spel alltihopa.