Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag skulle säga att vi vet att en boosterdos hjälper. Antikropparna rusar uppåt efter en tredje spruta. Kolla på Israel. De ligger väl 4-5 månader före oss på alla sätt. Sedan de gav en tredje dos har smittan minskat. Vad vi däremot inte vet är om det stannar där. Jag tror inte det. Jag tror det behövs påfyllning kontinuerligt. I vart fall med de vaccin som nu finns tillgängliga. Kanske kommer mer effektiva läkemedelsbehandlingar också.
Jag tror inte att Sverige kommer slippa undan en ny stor våg med hänsyn till stor smittspridning för 1,5 år sedan. För det första var inte Sverige det enda land som hade hög smittspridning då och andra länder som hade lika hög eller högre smittspridning då har nu ändå drabbats hårt i en fjärde våg. För det andra visar ju erfarenheterna från andra länder att vaccinet inte är så varaktigt, så de som vaccinerades första halvåret i år är helt klart utsatta nu under vintern. Lägg därtill mer smittsamt deltavirus i kombination med minskad social distansering så borde resultatet bara kunna bli ett. Faktum är ju att kurvorna nu har vänt uppåt även i Sverige. Virusnivåerna i avloppsvattnet stiger ju. Sedan kan FHM sitta och trixa med möjligheterna för olika grupper att testa sig, men att smittspridningen just nu ökar står ju alldeles klart.
En svagt ökad smittspridning har även FHM räknat med, åtminstone till i mitten av december.
Men, till skillnad ifrån de andra länderna, som också drabbades hårt våren 2020, så stängde Sverige inte ner. Vi testade också bara den lilla del av de smittade som blev sjukhusinlagda.
Men jag tänker inte låtsas som att min hypotes om hyggligt utbredd hybridimmunitet i Sverige är utan problem.
1. Undersökningen om förekomsten av antikroppar hos befolkningen, våren 2020, visade inte på några anmärkningsvärda nivåer i befolkningen, jämfört med t.ex Spanien. Men antikroppar är inte allt vad gäller immunitet. Och trots att smittspridningen ökat, kraftigt, fen senaste veckan i Spanien, så ligger man, tillsammans med Sverige, lägst i Europa vad gäller nytillkomna covid-19 fall per miljon invånare.
Senhösten och vintern 2020 hade vi, liksom många andra länder en hög smittspridning och dödstal pga Alfa-varianten av SARS-COV2. Men vi stängde inte ner samhället då heller, utan nöjde oss med vissa milda restriktioner och rekommendationer. Så dold smittspridning kunde även ske då.
När det kommer till hur väl utbredd, geografiskt, vaccintäckningen är i Sverige jämfört med andra länder känner jag inte till. Men jag vet att regionerna jobbat hårt för att täppa till hålen i vaccintäckningen. Då är det, helt självklart, svårare för en klustersmitta som Delta-varianten av SARS-COV2 att kunna bilda kluster och sedan att smittan förs vidare ut ur samhället.
Jag hoppas på en ganska lugn vinter och vår för Sverige. Men det kan, snabbt, ändras. Liksom hypoteser, snabbt, skall läggas i papperskorgen, om de inte klarar av en prövning.