2021-11-23, 10:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Israel ligger inte i samma klimatzon som större delen av Europa. Går inte att jämföra.

Tror inte man ska dra för stora växlar på klimatzoner. Viruset trivs i tropisk hetta, öken, arktis.

Vi har haft mycket omfattande smittspridning i Brasilien, Texas/Arizona i USA och tidigt i pandemin i skidorterna i norra Italien. Anledningen till att smittan går ned på sommaren är snarare att skolbarnen inte träffas pga sommarlovet och att folk är lediga och har semester, inte att vi får en annan väderlek. Det blir en helt annan social distansering. Nästan alla smittsamma virusinfektioner ökar efter sommaren och toppar någon gång under vintern. Vabruari är ju numera att vedertaget begrepp. På så vis tror jag inte att coronaviruset skiljer sig särskilt mycket från andra luftburna virus som flyger runt i luften.
Citera
2021-11-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, visst det går i vågor så jag vet inte om du kan se in i framtiden eller inte.

Men att det går upp just nu är överdrivet.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&uniformYA xis=0&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Metric= Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=MEX~USA

Vad ville du ha sagt med din post?

Att det vänder nu och är på väg upp i Mexico.
Citera
2021-11-23, 10:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att det vänder nu och är på väg upp i Mexico.
Men det gör det ju inte konstaterade vi ju precis...?
Citera
2021-11-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men det gör det ju inte konstaterade vi ju precis...?

Jo det vänder nu och når sin topp i vårvintern. Kurvans utseende och landets geografiska position säger det. Finns inga tvivel om det.
Citera
2021-11-23, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror inte man ska dra för stora växlar på klimatzoner. Viruset trivs i tropisk hetta, öken, arktis.

Vi har haft mycket omfattande smittspridning i Brasilien, Texas/Arizona i USA och tidigt i pandemin i skidorterna i norra Italien. Anledningen till att smittan går ned på sommaren är snarare att skolbarnen inte träffas pga sommarlovet och att folk är lediga och har semester, inte att vi får en annan väderlek. Det blir en helt annan social distansering. Nästan alla smittsamma virusinfektioner ökar efter sommaren och toppar någon gång under vintern. Vabruari är ju numera att vedertaget begrepp. På så vis tror jag inte att coronaviruset skiljer sig särskilt mycket från andra luftburna virus som flyger runt i luften.

Det är ett vintervirus som sprids mer under vinterhalvåret i tempererade zoner allt annat lika medan tropiska regioner följer ett annat mönster ofta med två toppar per år. Det är därför det inte går att jämföra länder i olika klimatzoner. De måste jämföra sig med länder i samma klimatzon. Det är allt jag menar.
Citera
2021-11-23, 11:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
81% ökade fallen i Frankrike senaste veckan jämfört med veckan innan.

Har makron tagit bort vaccinpassen och gått på semester?
Ja, vad händer i Frankrike egentligen?

Enligt OWID rapporterade de 1429 nya dödsfall (de måste vara någon slags databastädning som är anledningen?).

Men de rapporterade även 93 000 nya fall igår - även det en enorm spik. Har de börjat rapportera på ett nytt sätt? T ex nu inkluderar de snabb-test?
Citera
2021-11-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, vad händer i Frankrike egentligen?

Enligt OWID rapporterade de 1429 nya dödsfall (de måste vara någon slags databastädning som är anledningen?).

Men de rapporterade även 93 000 nya fall igår - även det en enorm spik. Har de börjat rapportera på ett nytt sätt? T ex nu inkluderar de snabb-test?

Vaccinen funkat inte. Ni kan omöjligt ha missat att smittan och dödligheten slår nya rekord i hela Europa.

Förutom i Sverige. Landet utan lockdown
Citera
2021-11-23, 11:50
Medlem
Var hittar jag bevis för att vaccinpass verkligen fungerar, jag tror själv att det inte minskar smittspridning.
Citera
2021-11-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Vaccinen funkat inte. Ni kan omöjligt ha missat att smittan och dödligheten slår nya rekord i hela Europa.

Smittan ökar, ja, men du kanske har noterat att de länder med lägst vaccinationstäckning har också högst dödstal. Flera länder har, liksom Sverige, ingen lockdown t.ex. Polen, Spanien m.fl.
Citera
2021-11-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ska mycket till? Man inför ju covidpass i förebyggande syfte till och med. Inget i nuvarande epidemiläge i Sverige motiverar egentligen ett sådant införande, annat än rent förebyggande.

Sjukvårdsbehovet lär öka från nuvarande nivå ja, det sa jag också. Men du anser säkert att vi kommer ha 300 på IVA kring jul igen.

IVA 23 november 2020: 194
IVA 23 november 2021: 25

Sjukhus exkl IVA 21 november 2020: 1495
Sjukhus exkl IVA 21 november 2021: 240

Anmärkningsvärd skillnad gentemot förra hösten, speciellt med tanke på att vi hade betydligt mer genomgripande restriktioner förra året. Jag tror också att smittspridning och sjukhusinläggningar kommer öka under vintern men inte alls på samma nivå som tidigare vintrar.
Citera
2021-11-23, 12:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle säga att vi vet att en boosterdos hjälper. Antikropparna rusar uppåt efter en tredje spruta. Kolla på Israel. De ligger väl 4-5 månader före oss på alla sätt. Sedan de gav en tredje dos har smittan minskat. Vad vi däremot inte vet är om det stannar där. Jag tror inte det. Jag tror det behövs påfyllning kontinuerligt. I vart fall med de vaccin som nu finns tillgängliga. Kanske kommer mer effektiva läkemedelsbehandlingar också.

Jag tror inte att Sverige kommer slippa undan en ny stor våg med hänsyn till stor smittspridning för 1,5 år sedan. För det första var inte Sverige det enda land som hade hög smittspridning då och andra länder som hade lika hög eller högre smittspridning då har nu ändå drabbats hårt i en fjärde våg. För det andra visar ju erfarenheterna från andra länder att vaccinet inte är så varaktigt, så de som vaccinerades första halvåret i år är helt klart utsatta nu under vintern. Lägg därtill mer smittsamt deltavirus i kombination med minskad social distansering så borde resultatet bara kunna bli ett. Faktum är ju att kurvorna nu har vänt uppåt även i Sverige. Virusnivåerna i avloppsvattnet stiger ju. Sedan kan FHM sitta och trixa med möjligheterna för olika grupper att testa sig, men att smittspridningen just nu ökar står ju alldeles klart.

En svagt ökad smittspridning har även FHM räknat med, åtminstone till i mitten av december.

Men, till skillnad ifrån de andra länderna, som också drabbades hårt våren 2020, så stängde Sverige inte ner. Vi testade också bara den lilla del av de smittade som blev sjukhusinlagda.

Men jag tänker inte låtsas som att min hypotes om hyggligt utbredd hybridimmunitet i Sverige är utan problem.

1. Undersökningen om förekomsten av antikroppar hos befolkningen, våren 2020, visade inte på några anmärkningsvärda nivåer i befolkningen, jämfört med t.ex Spanien. Men antikroppar är inte allt vad gäller immunitet. Och trots att smittspridningen ökat, kraftigt, fen senaste veckan i Spanien, så ligger man, tillsammans med Sverige, lägst i Europa vad gäller nytillkomna covid-19 fall per miljon invånare.

Senhösten och vintern 2020 hade vi, liksom många andra länder en hög smittspridning och dödstal pga Alfa-varianten av SARS-COV2. Men vi stängde inte ner samhället då heller, utan nöjde oss med vissa milda restriktioner och rekommendationer. Så dold smittspridning kunde även ske då.

När det kommer till hur väl utbredd, geografiskt, vaccintäckningen är i Sverige jämfört med andra länder känner jag inte till. Men jag vet att regionerna jobbat hårt för att täppa till hålen i vaccintäckningen. Då är det, helt självklart, svårare för en klustersmitta som Delta-varianten av SARS-COV2 att kunna bilda kluster och sedan att smittan förs vidare ut ur samhället.

Jag hoppas på en ganska lugn vinter och vår för Sverige. Men det kan, snabbt, ändras. Liksom hypoteser, snabbt, skall läggas i papperskorgen, om de inte klarar av en prövning.
Citera
2021-11-23, 12:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Smittan ökar, ja, men du kanske har noterat att de länder med lägst vaccinationstäckning har också högst dödstal. Flera länder har, liksom Sverige, ingen lockdown t.ex. Polen, Spanien m.fl.
Ja.. ta en titt på bulgarien.

4000 dödsfall per miljon. Mest i EU
25% är dubbelvaccinerade. Minst i EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in