Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Var det inte så att GM fixerade offret genom att ta tag i axeln? Det kan ju ha minimerat slumpen ...
Det lär ha funnits soldater under första världskriget som kunde höra på ljudet var en artilleripjäs skulle landa, och med vilken verkan, så en van mördare kan säkert läsa av om ett mål är likviderat.
Revolvern kan ha varit vald just för bruk utomhus, för att skrämma folk i omgivningen, vilket ger mer tid att komma undan. Men i så fall hade GM kanske inte räknat med den svenska naiviteten, att bilar genast skulle svänga in och folk kasta sig ur ... Därav alla blickar bakåt.
Ren spekulation förstås. Vi står fortfarande och stampar i tamburen på Skandiahuset.
Jag ställer mig tvekande till att det går att fixera någon på det sättet. En naturlig reaktion på att bli oväntat tagen i axeln torde vara att rycka till; försöka slita sig fri; vända sig om; etc? Det bästa sättet att försöka säkerställa var man träffar, om man inte snipear på ett offer i vila, bör vara att smyga upp och skjuta från så kort avstånd som möjligt.
Men om både offret och man själv är i rörelse så tänker jag att det är i princip omöjligt att kontrollera var man träffar till 100%. Det finns alltid ett inslag av slump. Och kroppspulsådern, som sitter inuti kroppen och inte går att se, den kan man inte sikta på.
Om vi höjer blicken till den övergripande frågan vi nosar på här: är det ett professionellt mord med tunga resurser bakom.
Palmeutredningen har ju konsekvent landat i att det inte är det, och tycker jag, på ganska goda grunder. Om vi tänker oss att det skulle vara en tung utländsk aktör, då måste man konstatera att som mordet gick till så fanns det en väldigt hög risk att åka fast. Hade det då varit en aktör av typen Sydafrika, CIA, KGB, etc - då blir följdverkningarna av att åka fast enorma.
En inhemsk aktör som SÄPO, där kan man ju åtminståne spekulativt resonera att de kunde haft medlen att "städa upp" vilka följdverkningarna nu bleve. Men då är det en riktigt rejält fet konspiration som krävs, med trådar som sträcker sig till samtliga maktcentra i det svenska samhället.
Alternativt bör man anta att GM och eventuella medhjälpare är av den karaktären att de accepterade risken att åka fast. Med SE ensam mördare ser förklaringsmodellen ut så här: bitter, hävdelsebehov, samt berusad med nedsatt konsekvenstänk. Sedan, dagen efter så kommer konsekvenstänket och han skrider febrilt till verket. Tycker det hela funkar väldigt bra.