2021-11-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror jag är uppe i min 20:e influensaspruta.

Men det är ju klart, är man en rädd liten individ så är man så man kanske måste ha lite förståelse för andra.

Är man en ynklig människa som inte kan argumentera utan att försöka förminska så framstår man inte som seriös.
Nej, jag är inte rädd.
Din historik får dock dig att framstå som hysteriskt livrädd.
Ser du börjat posta om att det är ett zombie virus... igen
Citera
2021-11-23, 10:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Var har du bevis att Boris svamlar pga covid-19 och inte pga att han normalt svamlar?
Där i ligger propagandan.

Du missade att det var lite skämtsamt? Ser du bara svart och vitt? Grattis, du har vunnit en färgradio!
Citera
2021-11-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du missade att det var lite skämtsamt? Ser du bara svart och vitt? Grattis, du har vunnit en färgradio!

Jag såg att det började skämtsamt men sen ökade du på ett par nivåer.
Citera
2021-11-23, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ska mycket till? Man inför ju covidpass i förebyggande syfte till och med. Inget i nuvarande epidemiläge i Sverige motiverar egentligen ett sådant införande, annat än rent förebyggande.

Sjukvårdsbehovet lär öka från nuvarande nivå ja, det sa jag också. Men du anser säkert att vi kommer ha 300 på IVA kring jul igen.

IVA 23 november 2020: 194
IVA 23 november 2021: 25

Sjukhus exkl IVA 21 november 2020: 1495
Sjukhus exkl IVA 21 november 2021: 240

Om vi kollar på våra grannländer - vilka är det som dör och hamnar på sjukhus/IVA där?

Hur ligger grannländerna till med tredje dosen?

Statistik för Sverige den 18:e November.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-dos-tre/

76% av alla på SÄBO har nu fått tredje dosen.

54% av alla över 80 år har fått tredje dosen.

47% av alla över 65 år med hemtjänst har fått tredje dosen.

Senaste tiden så har ju färre och färre avlidit på IVA och fler och fler dött utanför och det tyder ju på att det är främst äldre på SÄBO som avlidit senaste tiden.

Kollar man på statistik från IVA från den 1:a Oktober tills nu så har det bara avlidit 21 personer.

Inlagda på IVA har även gått ner senaste veckan - ganska kraftigt procentuellt sett.
Citera
2021-11-23, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vadå vänder upp?

Antalet fall.
Citera
2021-11-23, 10:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Antalet fall.
Det tycker jag inte.

Var ser du det?
Citera
2021-11-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle säga att vi vet att en boosterdos hjälper. Antikropparna rusar uppåt efter en tredje spruta. Kolla på Israel. De ligger väl 4-5 månader före oss på alla sätt. Sedan de gav en tredje dos har smittan minskat. Vad vi däremot inte vet är om det stannar där. Jag tror inte det. Jag tror det behövs påfyllning kontinuerligt. I vart fall med de vaccin som nu finns tillgängliga. Kanske kommer mer effektiva läkemedelsbehandlingar också.

Jag tror inte att Sverige kommer slippa undan en ny stor våg med hänsyn till stor smittspridning för 1,5 år sedan. För det första var inte Sverige det enda land som hade hög smittspridning då och andra länder som hade lika hög eller högre smittspridning då har nu ändå drabbats hårt i en fjärde våg. För det andra visar ju erfarenheterna från andra länder att vaccinet inte är så varaktigt, så de som vaccinerades första halvåret i år är helt klart utsatta nu under vintern. Lägg därtill mer smittsamt deltavirus i kombination med minskad social distansering så borde resultatet bara kunna bli ett. Faktum är ju att kurvorna nu har vänt uppåt även i Sverige. Virusnivåerna i avloppsvattnet stiger ju. Sedan kan FHM sitta och trixa med möjligheterna för olika grupper att testa sig, men att smittspridningen just nu ökar står ju alldeles klart.

Israel ligger inte i samma klimatzon som större delen av Europa. Går inte att jämföra.
Citera
2021-11-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror jag är uppe i min 20:e influensaspruta.

Men det är ju klart, är man en rädd liten individ så är man så man kanske måste ha lite förståelse för andra.
Härligt! Att du bara vågar!?
Citera
2021-11-23, 10:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilka råd?

Dom vanliga: håll avstånd, stanna hemma om du är sjuk, tvätta händerna med tvål eller använd handsprit... Man ser det bara på handspriten, det är bara jag som tar det i affärer och gallerior nu, vad jag kan se. Folk sätter sig bredvid en på bussen, de hostar och nyser, de flåsar en i nacken i kassakön. Som jag redan skrev. De STÅR i grupp och pratar i affären, så att det blir trängsel, i stället för att göra sina ärenden snabbt och gå ut.
Citera
2021-11-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det tycker jag inte.

Var ser du det?

Titta på fallkurvan. Den har nått botten som USA gjorde för någon månad sedan. På väg upp igen. Mexico följer samma mönster något senare i tid pga av geografiskt läge.
Citera
2021-11-23, 10:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Titta på fallkurvan. Den har nått botten som USA gjorde för någon månad sedan. På väg upp igen. Mexico följer samma mönster något senare i tid pga av geografiskt läge.
Ok, visst det går i vågor så jag vet inte om du kan se in i framtiden eller inte.

Men att det går upp just nu är överdrivet.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&uniformYA xis=0&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Metric= Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=MEX~USA

Vad ville du ha sagt med din post?
Citera
2021-11-23, 10:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Israel ligger inte i samma klimatzon som större delen av Europa. Går inte att jämföra.

Tror inte man ska dra för stora växlar på klimatzoner. Viruset trivs i tropisk hetta, öken, arktis.

Vi har haft mycket omfattande smittspridning i Brasilien, Texas/Arizona i USA och tidigt i pandemin i skidorterna i norra Italien. Anledningen till att smittan går ned på sommaren är snarare att skolbarnen inte träffas pga sommarlovet och att folk är lediga och har semester, inte att vi får en annan väderlek. Det blir en helt annan social distansering. Nästan alla smittsamma virusinfektioner ökar efter sommaren och toppar någon gång under vintern. Vabruari är ju numera att vedertaget begrepp. På så vis tror jag inte att coronaviruset skiljer sig särskilt mycket från andra luftburna virus som flyger runt i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in