2021-11-23, 10:08
Medlem
Kommentarer på detta.

Sidan 2 i dokumentet.

" Rekonstruktionen.
Holmer upplyser att K-G Svensson önskar att fru Palme är med i rekonstruktionen.
Holmer kommer inte att väcka den frågan med fru Palme."

https://drive.google.com/file/d/10wVq_XIGHF3TnoCCRd9HnwpcyrOISMlO/view

860404 Protokoll Ledningsgruppen
Citera
2021-11-23, 13:53
Medlem
Fast det Anna beskriver ligger ju i linje med hur många andra upplevt polisens attityd när de vittnat. Även andra har ju också blivit kontaktade på samma sätt dessutom. Hennes familj måste ju också veta hur det ligger till, då det ofta stod bilar med spanare utanför hemmet. Och varför ska man tro mer på dig än på henne?
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Anna Hage snackar skit. Finns inga bevis för det hon påstår.
Citera
2021-11-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Visst är det en subjektiv upplevelse, men det verkar ju ändå som att folks subjektiva upplevelser inte stämmer överens med den ljudbild som borde ha rådit om det var det vapen som polisen presenterar. Även en pistol med ljuddämpare ger ifrån sig en kraftig smäll som kommer att höras lång väg. Men det öronbedövande ljud som en .357 ger ifrån sig verkar inte alls ha påverkat människor som befann sig i skottets direkta närhet utan några hörselskydd. Ej heller ger det ifrån sig ett "dämpat ljud" som folk beskriver. Det är snarare en skarp, kort och intensiv knall

En annan sak jag inte heller får det att gå ihop med det vapnet är att han sköt med en arm, till och med böjd arm vad det verkar. Mig veterligen borde det vara ganska svårt att skjuta en sådan patron med en arm utan att stå i en för ändamålet anpassad ställning för att möta rekylen. Särskilt om man ska avfyra två skott i rad.

Finns det någon med vana av att skjuta med revolver här i tråden som kan ge klarhet i det här?

Inga problem...

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3Di-Qa5m9W1to&ved=2ahUKEwiV-dC-2a70AhW-Q_EDHdtLDl8Qxa8BegQICxAE&usg=AOvVaw2YIl6xWT4AxiPmw v_sz6wd
Citera
2021-11-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Förhör med vapenhandlaren Ove Möllergren

https://drive.google.com/file/d/1niT4f79b2rq03zM3nVVolNVUPTYZPA6i/view

951207 Vapenhandlaren Ove Möllergren
I 6029 3-A

Så Lexne ville inte befatta sig med CG ombyggda vapen? Uppenbart mycket minns inte... som så många gånger förr.
Citera
2021-11-23, 16:05
Medlem
mvagrippas avatar
Netflix serien om Stig Engström avhandlas i dagens studio ett .
Citera
2021-11-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kopparmantlad blykula, som mordammunitionen är, har ganska risig penetrationsförmåga då sådan deformeras vid träff av hårda material och förlorar därmed sin genomslagskraft. Mordkulan avviker från andra kopparbemantlade blykulor såtillvida att den har lite kraftigare mantel, och endast i framdelen, samt att den är lite spetsigare. Det ger möjligen en aning bättre penetrationsförmåga, men knappast mer än så. Och den tumlar och har sig i flykten.

Ammunitionstypen saknar egenskaper som skulle vara intressanta för "skurkar" och hade rimligen ingen spridning i sådana kretsar, annat än då det är något man råkat komma över.

Så kallad "cop killer" -ammunition är teflonbelagda kulor i massiv koppar, volfram eller stål. De påstods kunna skjuta igenom polisens västar och är särskilt reglerade i flera amerikanska delstater. Mordammunitionen var inte av sådan typ.

Det var istället en utdaterad ammunition som vid tiden slutat att tillverkas och intresserar nån sportskytt och samlare. För den som inte bestämt sig för något annat på förhand är det uppenbart att denna ammunition inte valts aktivt till ett organiserat attentat mot en statsminister.

Det är någon som tagit vad han råkade ha tillgång till.

Du är vilse i fantasins land. Ammunitionen framtagen för att polisen skulle kunna stoppa personer inne i ett fordon. Dvs penetrerar bilplåt. Kom senare att kallas copkiller eftersom den slog igenom.polisens västar.

I Magnum Force säger Clintan
En bra man vet sin begränsning.
Citera
2021-11-23, 16:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Kommentarer på detta.

Sidan 2 i dokumentet.

" Rekonstruktionen.
Holmer upplyser att K-G Svensson önskar att fru Palme är med i rekonstruktionen.
Holmer kommer inte att väcka den frågan med fru Palme."

https://drive.google.com/file/d/10wVq_XIGHF3TnoCCRd9HnwpcyrOISMlO/view

860404 Protokoll Ledningsgruppen

Ang konstruktionen är det känt sedan tidigare men fanns andra intressanta fakta i protokollet.

Berth Melen sitter i mötet vilket innebär att samtliga mötesdeltagare borde vara informerade om hur Övervaknings-PM utvecklas .

Dessutom är det denna dag Christer Granqvist utses som SÄPOs kontaktman i ledningsgruppen .
Citera
2021-11-23, 16:17
Medlem
Citat:
När det gäller Östling misstänker jag att han hade möjligheter att få tag i oregistrerade vapen .

" Carl-Gustav Östling, vid tiden för mordet anställd som skytteinstruktör inom Stockholmspolisen. Opererad för brusten blindtarm och bukhinneinflammation 6 dagar före mordet. Han avviker vid lunchtid på morddagen mot läkares order. Saknar alibi mordkvällen.

Minst sagt het sommaren 1988 i Palmeutredningen efter en husrannsakan av tullkriminalen i samband med Ebbe Carlsson-affären, där det påträffats mängder av vapen och ammunition, bla kulor av samma kaliber som det påstås att Palme mördades med.

Tips från taxichaufför den 21/7 1988 att denne plockat upp Östling och en annan man i 30-årsåldern 4-5 minuter efter mordet, bara cirka 300 meter (hörnet Malmskillnadsgatan/Mäster Samuelsgatan) från mordplatsen.
Samma dag tips från kollega vid Norrmalmspolisen att Östling vet vem Palmes mördare är – båda tipsen sopade under mattan av den dåvarande Palmeutredningen! Inga ingående förhör genomfördes i samband med detta!"

https://sanningskommissionen.com/spar/skytteforeningen/

Som Näss sade. Det tog stopp.
Citera
2021-11-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Fortsätt ni att diskutera Netflix vs privatperson.

Anmälan avser förtal av avliden på grundlagsskyddad webbplats där JK ex oficio har rätt och skyldighet att ingripa.

Oavsett om JK tar upp anmälan och startar förundersökning eller inte så har anmälaren därmed uttömt nationella rättsmedel och kan gå vidare till Europadomstolen där rättstillämpningen av konventionen är oklar.

Både Netflix, Thomas Pettersson och Krister Peterssons ansvar kan åberopas på olika grunder beroende på vilka bevis som anmälaren kan förelägga rätten.

Och där kom det jag har väntat på. En anmälan från "vapensamlarens dotter".

Tveklöst är såväl dottern som hennes far att betrakta som privatpersoner och hennes sak kommer att ha framgång i European Court of Human Rights avseende privatlivets helgd.

Bara i de trailer som visas framgår det ofördelaktiga osanna inblickar i familjens vardag.

”Det faller en skugga över min far som delaktig i mordet”
Förra veckan anmäldes Netflix-serien Den osannolika mördaren för förtal av avliden för att ha pekat ut Stig Engström som Olof Palmes mördare. Nu förtalsanmäls serien på nytt – den här gången av dottern till den så kallade vapensamlaren.

– De har gjort min far till ett monster, säger Ulrika Glaser Rydberg.
Källa: https://www.svt.se/kultur/ny-fortalsanmalan-mot-tv-serien-den-osannolika-mordaren

JK har att leva upp till Europakonventionen i det avseendet.
Citera
2021-11-23, 18:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om ammunitionen är inköpt i Sverige så kan den spåras till köpare av sådan men däremot inte till enskilda patroner. Det vore till stor hjälp att kunna kartlägga en gärningsman.

Ur det perspektiv du väljer att beskriva mordet skulle jag hålla med dig med undantag för att det på 1970-talet och i inre delarna av Brasilien mycket väl kunde vara den ammunitionstyp som fanns tillhanda att inköpa. Har själv rest i gränstrakterna till Bolivia och det är farliga områden.

Min tanke om tillvägagångssättet är att de professionella avsedda gärningsmännen, naturligtvis adekvat beväpnade enligt ditt perspektiv, blev ställda åt sidan på grund av att makarna Palme korsade Sveavägen och därmed fick en medhjälpare/back-up kliva in och slutföra attentatet.

Det har sagts i utredningen att det verkar som en urdragning/flykt var planerad väster om Sveavägen. Men om de tilltänkta gärningsmännen var från utlandet, ej svensktalande, och som brukligt är kommer in i skeendet i sista stund och inte har tillräcklig lokalkännedom så vore det en för stor risk att ha dem irrande runt öster om Sveavägen. Att springa över Sveavägen mitt i trafiken eller hämta dem i flyktbil fungerar inte.

Därför gick budet till en svensk med lokalkännedom med det vapen/ammunition som fanns tillhands. Och som jag tror fick hjälp av en undermålig utredning med inslag av styrd inriktning på scenariot Ensam Gärningsman Oplanerat dåd.

Sen den ständiga frågan som alltid får fel svar.

Varför där och just då?

Till skillnad från många som anför politiska vinklingar för sina svar så väljer du en mer rationell vinkling.

Efter att noggrant studera tillgängliga förhör så verkar det som det fanns grupperat alternativa team/lag både norr och söder om Grand. Att skjuta någon i entrén med cirka 200-300 biobesökare på väg ut tror jag inte är förstavalet. Risken för att oskyldiga faller offer vill inte uppdragsgivarna ha att hantera.

Det finns indicier, märk ordet, på att det kan ha förekommit någon slags kort ordergivning bakom Grand omkring 23:00 cirka när filmen slutade och gruppering sker. Exvis. Tre springande män på Holländargatan bakom Grand. En wt-man dyker upp ur ingenstans längre söderut i korsningen Tunnelgatan & Sveavägen. Ingen har sett honom komma gående så biltransport utefter Drottninggatan och avsläpp vid rödljusen där Inge Morelius någon minut senare stannar sin bil är ett antagande så gott som något.

Det är en bra upl för en "operativ chef" om mordet sker direkt efter att makarna Palme passerat korvkiosken vid Adolf Fredriks kyrka. Men det blev inte så för att makarna Palme korsade Sveavägen innan dess.

Mot denna bakgrund skulle jag svara som så att under dagen träffade Olof Palme Iraks ambassadör och mottog klagomål om svenska vapenleveranser från Bofors till Iran. Att internationella vapenhandlare såg ett möjligt hot från FN och dess medlare Olof Palme för sina planer att vidareexportera Haubits 77 via Indien till Iran, en flermiljardaffär på den tiden, är ett tillräckligt motiv.

Nej, det blir inte ett högt kvalificerad team från CIA eller MI6, dom hade löst det mycket snyggare. Men kanske någon av deras "externa partner" typ South African Institute for Maritime Research SAIMR med benäget bistånd av svenska poliser/militärer med intressen i en svensk inhemsk vapenproduktion (läs SSI). Det fanns alldeles för många WT-män ute den kvällen

Det finns skribenter i denna tråd som förfäktar idéer om sammansvärjning och planerat attentat och som samtidigt, fullt ut, beaktar att flertal omständigheter på mordplatsen talar emot detta. Det är föredömligt, givetvis.

Inställningen leder dock till antaganden med karaktär av ad hoc-hypoteser - tilläggshypoteser för att ”rädda” den överordnade idén, i detta fall den om konspirationen, från att krocka med omständigheterna. Exempelvis reservgubben, eller i en annan skribents scenario, att gruppen med kapacitet att övervaka och kartlägga Palme i vissa avseenden är ett klantkommando som tar vad man råkar ha liggande.

Att krångla till det enligt detta kräver mycket goda skäl. Är inte säker på att jag ser dem.

Apropå val av plats. I ditt scenario med reservgubben hade man ändå från början föresatt sig att skjuta Palme på Sveavägen. Det avviker allra tydligast från hur organiserade attentat såg ut. Enligt scenariot måste Palme varit övervakad och således bör man känt till den mycket rimligare möjligheten att skjuta honom utanför, eller till och med i, bostaden.

Man bör också ha i åtanke att ingen på förhand rimligen kunde känt sig särskilt säker på att komma undan med att skjuta statsministern mitt i city på en fredagkväll. Gärningsmannen eller -männen måste varit likgiltiga inför den personliga risken, eller ansett saken värd det i kraft av någon övertygelse.

Om man sanerar bort all överbyggnad så är ”reservgubben” en CA-typ som står där..

Har ingen aning om vad det fanns tillgång till för ammunition i Brasilien på sjuttiotalet. Men mordammunitionen var en produkt som var såväl mycket nischad som mycket dyr. Inte heller lämplig som skydd mot attackerande djur (eller att skjuta statsministrar med), då det är stor risk att den inte oskadliggör.
Citera
2021-11-23, 19:04
Avslutad
En liten repris på ett bra inlägg angående möjligheten att ett militärt vapen skulle kunna ha använts.

http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/03/gott-om-vapen.html
Citera
2021-11-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns skribenter i denna tråd som förfäktar idéer om sammansvärjning och planerat attentat och som samtidigt, fullt ut, beaktar att flertal omständigheter på mordplatsen talar emot detta. Det är föredömligt, givetvis.

Inställningen leder dock till antaganden med karaktär av ad hoc-hypoteser - tilläggshypoteser för att ”rädda” den överordnade idén, i detta fall den om konspirationen, från att krocka med omständigheterna. Exempelvis reservgubben, eller i en annan skribents scenario, att gruppen med kapacitet att övervaka och kartlägga Palme i vissa avseenden är ett klantkommando som tar vad man råkar ha liggande.

Att krångla till det enligt detta kräver mycket goda skäl. Är inte säker på att jag ser dem.

Apropå val av plats. I ditt scenario med reservgubben hade man ändå från början föresatt sig att skjuta Palme på Sveavägen. Det avviker allra tydligast från hur organiserade attentat såg ut. Enligt scenariot måste Palme varit övervakad och således bör man känt till den mycket rimligare möjligheten att skjuta honom utanför, eller till och med i, bostaden.

Man bör också ha i åtanke att ingen på förhand rimligen kunde känt sig särskilt säker på att komma undan med att skjuta statsministern mitt i city på en fredagkväll. Gärningsmannen eller -männen måste varit likgiltiga inför den personliga risken, eller ansett saken värd det i kraft av någon övertygelse.

Om man sanerar bort all överbyggnad så är ”reservgubben” en CA-typ som står där..

Har ingen aning om vad det fanns tillgång till för ammunition i Brasilien på sjuttiotalet. Men mordammunitionen var en produkt som var såväl mycket nischad som mycket dyr. Inte heller lämplig som skydd mot attackerande djur (eller att skjuta statsministrar med), då det är stor risk att den inte oskadliggör.

I mitt scenario som du föredrar att kalla det utgår jag ifrån vad förhören ger för information och där förekommer konfrontationer mellan Olof Palme och en okänd person redan inne i biosalongen. Den följs upp av konfrontationer utanför entrén av några fler personer och vilket är mycket märkligt tillbakavisas av Lisbeth Palme och inte ord om det från Mårten Palme.

Nej, jag tror inte det var bestämt från början att Olof Palme skjutas på Sveavägen.

Däremot tror jag att någon form av avgörande skulle uppnås under helgen och att om Olof Palme avvisade en uppgörelse så skulle han undanröjas.

Från det att livvakterna drogs tillbaka hade man Olof Palme under övervakning och väntade på resultatet av den konfrontation/förhandling som kom att äga rum vid Grand.

Jag är ganska övertygad om att när identiteterna på de som konfronterade Olof Palme avslöjas så kommer mordet att lösas och motivbilden att klarna.

Att någon planerade att mörda Olof Palme på det sätt som det kom att bli har jag kommenterat som att det vore "Jönssonligan goes James Bond".

Att en eldstrid är dynamisk och kan innehålla de mest oväntade inslag är en sak men en fredagkväll i en huvudstad i ett land med en 250-årig fredshistoria är inte precis ett högriskområde och polisens insatser var valhänta och ineffektiva, snällt uttryckt.

Vi vet inte heller vilken beväpning som övriga hade men under kalla krigets förekom attentat på statsmän varav mordet på Anvar Sadat 1981 planerades av armeofficerare och Anvar Sadat sköts till döds med automatkarbin.

Det fanns alltså ingen överbyggnad utan två kanske tre insatsgrupper för de alternativ man förutsåg och ett av dom blev det som makarna Palme gav händelseutvecklingen dess riktning, dvs söderut på Sveavägen, och gärningsmannen dess tidpunkt i själva mordet.

Den ensamme gärningsmannen som du förespråkar har i olika former förfäktats av åklagare och polis och i en TR-dom i + 35 år och har befunnits sakna bevisning för. Den är ett försök att dölja alla de omständigheter, inte minst alla WT-män, som tydligt visar på en konspiration och övervakning av Olof Palme.

När det gäller Brasilien är en revolver ett tillförlitligt och smidigt handeldvapen och med rätt ammunition effektivt mot vilda djur. Dvs inte den skall vi kalla det "mordammunitionen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in