2021-11-23, 00:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har plöjt igenom en hel del material dom senaste dagarna och minns inte var jag snappade upp det. Tyvärr.

Jag kollade på serien och där finns det scener där han käkar på samma restaurang som Palme.

Serien är välspelad och gripande, men består den inte mestadels av scener som är rena påhitt?
Citera
2021-11-23, 00:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag har plöjt igenom en hel del material dom senaste dagarna och minns inte var jag snappade upp det. Tyvärr.

Jag kollade på serien och där finns det scener där han käkar på samma restaurang som Palme.
Vad serien har med det här att göra förstår jag inte. Enligt väktarna sa SE att han aldrig hade sett OP i verkligheten tidigare, eller om han möjligtvis hade sett honom hålla ett tal någon gång, jag är inte helt säker heller.
Citera
2021-11-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Om det var en väldigt erfaren person, så kanske han läste att inte fler skott behövdes.

Till skillnad från idag när det töms magasin till höger och vänster.

Finns inget som tyder på att han var ute efter LP.

Även flykten förefaller kontrollerad, effektiv och protokollmässig, utan någon tvekan över något.

Skorna avviker dock från helheten, om de inte användes för att smälta in.

Är alla besökarna på bion kartlagda?

Nej det var min poäng också.
Har läst nånstans att GM kan ha haft byxorna instoppade i kängorna. Det var kanske en synvilla att han hade lågskor.
Tror inte alla biobesökare är kartlagda.
Citera
2021-11-23, 00:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Serien är välspelad och gripande, men består den inte mestadels av scener som är rena påhitt?
Det har du rätt i! Men det var inte där jag snappade upp att SE såg Palme irl ibland.
Citera
2021-11-23, 00:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad serien har med det här att göra förstår jag inte. Enligt väktarna sa SE att han aldrig hade sett OP i verkligheten tidigare, eller om han möjligtvis hade sett honom hålla ett tal någon gång, jag är inte helt säker heller.
Ok, ska aldrig mer nämna serien i den här tråden.

Kan ha varit Olo*f Lamper*s som nämnde det, men jag är inte hundra.
Citera
2021-11-23, 00:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
SE såg ju Palme i området lite då o då. Hur kommer det sig att han först den här kvällen beslutar sig för att knäppa honom?

Det går naturligtvis inte att utesluta att han mördade Palme. Men jag tycker att utpekandet av honom verkar vara frukterna av ett dåligt utredningsarbete från start. Man skulle ha gjort en grundlig utredning av honom i begynnelsen. Då hade man haft en chans att avföra honom eller ställa honom till svars. Nu kan man bara gissa.
Jag tror att man måste försöka förstå att det här handlar om två helt olika polisutredningar. En första som mest verkar ha syftat till att avföra denne märklige SE från misstankar, och sedan en andra som verkar ha haft som mål att reda ut vad som egentligen hände den här kvällen.
Citera
2021-11-23, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Inte jag heller.. Men är det din bild att det går att lära sig att säkerställa att man skjuter nån till döds med en enda välriktad kula mot kroppen? Jag tänker mig att det är ganska omöjligt, åtminståne om måltavlan rör på sig och har kläder på sig.. Självklart finns det lämpliga ställen att skjuta på, typ försöka träffa mitt i ryggtavlan/bröstet. Men sen därifrån - är det inte nödvändigvis en hel del slump inblandad?

Om man då vill vara säker på att vederbörande är död så tänker jag mig att antingen får man vara beredd att skjuta några gånger, alt. sätta nån kula i skallen också.

Ja jag tror inte det är omöjligt. Kanske andra skottet var ämnat för OP också men vissa hävdar att det hade tagit exakt på samma ställe i LP:s rygg om inte hon hade roterat runt. GM tror nog LP är träffad också, hon hukar ju ner över OP. GM ville nog inte dra mer uppmärksamhet till sig med fler skott.
Citera
2021-11-23, 00:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Nej det var min poäng också.
Har läst nånstans att GM kan ha haft byxorna instoppade i kängorna. Det var kanske en synvilla att han hade lågskor.
Tror inte alla biobesökare är kartlagda.

Aha, då har jag sett prov på det motsatta:

Ett vittne noterade ett mellanrum mellan byxbenen och skorna, när han sprang.
Citera
2021-11-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ja jag tror inte det är omöjligt. Kanske andra skottet var ämnat för OP också men vissa hävdar att det hade tagit exakt på samma ställe i LP:s rygg om inte hon hade roterat runt. GM tror nog LP är träffad också, hon hukar ju ner över OP. GM ville nog inte dra mer uppmärksamhet till sig med fler skott.

Tycker inte att det hänger ihop att GM skulle prickskjuta kliniskt, spara på skotten för att inte dra till sig uppmärksamhet, men också attackera makarna Palme mitt i city bland en massa människor, med flyktväg igenom upplyst gatumiljö, med ett vapen som låter utav bara fan
Citera
2021-11-23, 00:24
Medlem
StuGs avatar
Citat:

Tror han sköt två skott mot OP. Kanske inte räknade med att offret skulle falla rakt ner direkt (pga ryggkota och ryggmärg gick av på tvären) och dra med sig LP/hon följer med direkt och vänder sig mot OP, vilket förklarar den udda skadan hon råkar ut för.

Hade han siktat om revolvern mot LP tror jag han hunnit korrigera och åtminstone träffat i sidan på henne.
Citera
2021-11-23, 00:26
Medlem
Citat:

Jo jag vet, det kanske stämmer. Kommer inte ihåg var jag läste det. Det kanske var en tänkbar GM som sågs på flyktvägen neråt snickarbacken eller nåt.
Citera
2021-11-23, 00:28
Medlem
StuGs avatar
Citat:

Ljungkvist (I sin van mittemot ute på Sveavägen, kanske 20-25 m?): raka byxor och grova anklar.
(Täckjacka)

Björkman, närmast av alla? (10-15m?)
Lågskor. (Täckjacka)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in