2021-11-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Vad jag minns hade de väl några typfall? Har för mig att Hornets vapenlast var ett stort plus.

Det fanns säkert med i beräkningen, och de kunde ju inte veta vad som skulle hända i Ryssland och hur länge fönstret för en sån affär skulle vara öppet. Samtidigt bestod deras flygvapen av Draken och Mig-21 inköpta på 70-talet som rimligen började bli slitna.

De var tvingade till MiG och Draken och ja, det var dags att byta ut dem.

Men hursomhelst är den markeringen gjord, och görs även i andra vapensystem där de handlar NATOs prylar. Precis som Sverige idag... någon mer markering behöver knappast göras.

Jo, Gripen A var inget starkt plan för markattack och jag gissar Finland har det som ett mycket viktigare inslag i sin doktrin än Sverige som slår mer mot sjömål?
Citera
2021-11-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Du har ju inte ett rätt! Nej finland bestämmer sig i slutet av året. Finland och Sverige har ett omfattande försvarssamarbete! Nu ska vi köpa nya automatkarbiner, prickskyttegevär, skarpskyttegevär, och pdw tillsammans. Sverige håller förövrigt på att rustar upp.

Angående Kanada, och gripens korta räckvidd. Hade du bara bemödat dig att googla. Så hade du sett, att gripen E, har en räckvidd på 400mil. Medan f-35 har en räckvidd på upp till 260mil, beroende på version. Med Biden vid rodret, så lär dom nog välja f-35 ändå. Men hade Trump suttit kvar, så vet de tusan.
Ja, vi får väl se hur det går! Hur mycket bettar du?
Citera
2021-11-22, 14:45
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, Gripen A var inget starkt plan för markattack och jag gissar Finland har det som ett mycket viktigare inslag i sin doktrin än Sverige som slår mer mot sjömål?

Om jag minns var markattack inte alls med i jämförelsen eftersom de fortfarande var förbjudna till det enligt nån gammal överenskommelse. Men det kan ju ha varit ett outtalat krav, och Finland tillförde senare sina Hornet den kapaciteten.

Däremot klarade F-18 ett typfall med ett jaktuppdrag på natten och i dåligt väder (typ finska förhållanden) mot massor av motståndare väldigt bra om jag mins rätt. Jag kan inte hitta data för Gripen A men även C-versionen är ju ett betydligt mindre plan än F-18 med en maxlast på sex jaktrobotar mot tolv på Hornet, varav max fyra AMRAAM eller Meteor på Gripen mot upp till tio AMRAAM på F-18.

Sen kan såklart politik ha spelat in, inklusive irritation över svensk utpressning.
Citera
2021-11-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Om jag minns var markattack inte alls med i jämförelsen eftersom de fortfarande var förbjudna till det enligt nån gammal överenskommelse. Men det kan ju ha varit ett outtalat krav, och Finland tillförde senare sina Hornet den kapaciteten.

Däremot klarade F-18 ett typfall med ett jaktuppdrag på natten och i dåligt väder (typ finska förhållanden) mot massor av motståndare väldigt bra om jag mins rätt. Jag kan inte hitta data för Gripen A men även C-versionen är ju ett betydligt mindre plan än F-18 med en maxlast på sex jaktrobotar mot tolv på Hornet, varav max fyra AMRAAM eller Meteor på Gripen mot upp till tio AMRAAM på F-18.

Sen kan såklart politik ha spelat in, inklusive irritation över svensk utpressning.

De var uppenbart irriterade på Sverige, det minns jag väl. De sa ifrån på skarpen, sällan man hör dem tala den sortens klarspråk.

Jo, Gripen E är ju större av en anledning.

F-18 är rimligen ett väldigt robust flygplan. det är inte alltid solsken och vindstilla på ett hangarfartyg.
Citera
2021-11-22, 16:46
Medlem
Svårt att tänka sig att ett NATO land och ett som vill bli ( Finland ) kommer köpa något annat än F-35 Där alla coola saker redan finns i planet särskilt kommunikations lösningar redan finns där Och kommer USA på någon ny bomb så finns den säkert redan i systemet eller uppgraderas lätt till det Dessutom hålls redan en Kanadensiskt variant tas fram CF-35 tydligen kräver Kanada behålla lösningar när det gäller luft tankning
Citera
2021-11-22, 16:58
Medlem
Om vi jämför med Brasilien så fanns där ju en egen flygindustri och det var lätt för SAAB att locka med teknologiöverföring. Det var avgörande tror jag.

Men Finland har väl mig veterligen inte någon sådan adaptabel industri? Inte gjorde man väl några delar till Draken i Finland? Eller har jag fel?

Vågar man påstå att Finland är lite efterblivet utan att någon ryter "PERKELE"??

Men om finnarna såg till enbart ekonomi borde väl Gripen E vara överlägset både F-35, Rafale och Typhoon?
Citera
2021-11-22, 18:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulfberg40b
Svårt att tänka sig att ett NATO land och ett som vill bli ( Finland ) kommer köpa något annat än F-35 Där alla coola saker redan finns i planet särskilt kommunikations lösningar redan finns där Och kommer USA på någon ny bomb så finns den säkert redan i systemet eller uppgraderas lätt till det Dessutom hålls redan en Kanadensiskt variant tas fram CF-35 tydligen kräver Kanada behålla lösningar när det gäller luft tankning

Gripen används redan inom NATO, allt är anpassat till de standarderna, utom kärnvapen.
Citera
2021-11-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om vi jämför med Brasilien så fanns där ju en egen flygindustri och det var lätt för SAAB att locka med teknologiöverföring. Det var avgörande tror jag.

Men Finland har väl mig veterligen inte någon sådan adaptabel industri? Inte gjorde man väl några delar till Draken i Finland? Eller har jag fel?

Vågar man påstå att Finland är lite efterblivet utan att någon ryter "PERKELE"??

Men om finnarna såg till enbart ekonomi borde väl Gripen E vara överlägset både F-35, Rafale och Typhoon?

Saab 35XS monterades till stor del i Finland av Valmet.
"Den andra exportordern för Draken kom från Finländska flygvapnet i april 1970. Man beställde då 12 stycken allväders Saab 35XS (Export Suomi) som skulle monteras i Finland av Valmet."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken

Sen har man även monterat samtliga F-18C i Finland. Även skruvat "avancerat" på F-18, bla byggde man om en kraschad C till D version!

Så viss flygplansindustri och kunnande existerar ju.
Citera
2021-11-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Saab 35XS monterades till stor del i Finland av Valmet.
"Den andra exportordern för Draken kom från Finländska flygvapnet i april 1970. Man beställde då 12 stycken allväders Saab 35XS (Export Suomi) som skulle monteras i Finland av Valmet."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken

Sen har man även monterat samtliga F-18C i Finland. Även skruvat "avancerat" på F-18, bla byggde man om en kraschad C till D version!

Så viss flygplansindustri och kunnande existerar ju.

Det var bra. Ja jag har hört talas om Valmet men trodde det gällde bilar. Jag vet i vart fall att man har en försvarsindustri vad gäller bandvagnar och dylikt men inte så stor som den svenska "PERKELE"...önskar Finland allt väl.
Citera
2021-11-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Men att ha USA som bundsförvant känns ju lite sådär, när stollar som Trump sätter allt över ända! Han blev ju sur på Danmark för han inte fick köpa Grönland, och sur på NATO för de la för lite av BNP på att köpa amerikansk krigsmateriel. Sen kan man undra vilket industriellt samarbete finnarna får med F-35, som dom INTE köpt än. SH med några growler ligger inte så dumt till annars.

trump igen ? han verkar ha skadat ert psyke bortom räddning
Citera
2021-11-22, 20:15
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Finnarna har ett högteknologiskt kunnande som överstiger både Danmark och Norges, vilket avspeglas både industriellt och i universitet. På många sätt en idealisk partner för svensk försvarsindustri.
Citera
2021-11-22, 20:38
Medlem
whogivesafucks avatar
Svårt att tro att ens Saabfolket själva tror sig få en order till Kanada. Represalierna skulle bli för tunga för dem.

Finland. Nja, kanske, kanske med lite tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in