2021-11-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
Marknaden för gripen finns inte längre, ett så svagt flygplan ersätts idag med drönare. Det är inte direkt ett skräckinjagande flygplan. På inga punkter är det bäst.

Det är inte bäst på stealth
Det är inte bäst på hastighet
Det är inte bäst på lastkapacitet
Det är inte bäst på vapen
Det är inte bäst på flygteknik
Det är inte bäst på mjukvara
Det är inte bäst på pris i relation till prestanda
Det är inte bäst på leverantörstyrka

Nej men å andra sidan är väl Gripens ”styrka” att det inte heller är dåligt på särskilt mycket?

Men det handlar inte ett dugg om flygplanets prestanda egentligen. Gripen E = mycket Bang for the Buck trots allt.

Gripen är politiskt svagt kan man säga.

F-35 som ett exempel kan man skrämmas med på ett lite annat sätt än med Gripen.
Senast redigerad av Macke85 2021-11-22 kl. 12:26.
Citera
2021-11-22, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att Brasilien köpte Gripen E eller man kallade den NG för att markera ny generation,,,,berodde delvis på att man ville markera självständighet mot den amerikanske kolossen men jag tror också att övertagandet av produktionen i framtiden hade mest betydelse.

Jag är inte rätt uppdaterad men jag tror att Gripen har chans att få sålt till länder i Asien som Fillipinerna, om jag minns rätt har Thailand köpt eller leasat Gripen C.

Borde inte också Vietnam vara en framtida stor marknad? Dom vill vara "neutrala"

Ja det skall bli spännande att se vad Finland gör, Canada tror jag inte alls på. Försvarssamarbetet mellan Sverige och Finland stärks om Finland beställer Gripen E.

Gripen i Finland skulle inte skapa lika starka reaktioner i Moskva som F35 eventuellt skulle skapa. Som icke Natoland och med en lång gräns mot ryssen är en upptrappning likt den vi ser i Ukraina en aspekt som Helsingfors måste ta i beaktande.

Kanada däremot använder gripen för att få en bättre deal på amerikanska vapensystem. Kan det resultera i att skolplan säljs är det väl en vinst i sig.
Citera
2021-11-22, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej Kanada kan vi nog glömma, Finland 25 % chans. Inte mer.

Tror inte på Finland heller men där har Gripen E ändå en viss chans trots allt. Tror faktiskt inte att Gripen är helt uträknat där, men man kommer nog snubbla på målsnöret.
Citera
2021-11-22, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Gripen i Finland skulle inte skapa lika starka reaktioner i Moskva som F35 eventuellt skulle skapa. Som icke Natoland och med en lång gräns mot ryssen är en upptrappning likt den vi ser i Ukraina en aspekt som Helsingfors måste ta i beaktande.

Kanada däremot använder gripen för att få en bättre deal på amerikanska vapensystem. Kan det resultera i att skolplan säljs är det väl en vinst i sig.

Nja nej.. Hornet var väl på sin tid en ganska tydlig markering mot Moskva?

Kan ju lika gärna vara så att Helsingfors vänder på ditt resonemang. Nu är det läge att markera sin ståndpunkt gentemot Ryssland!

1. I Helsingfors regeringskvarter är man inte rädda för Ryssland på samma sätt som i Stockholm.

2. Finland kör på en mer konsekvent säkerhetspolitisk linje jämfört med vad Sverige gör.

Minsta lilla harkling från Moskva och Finland bajsar inte på sig. Man behåller sitt lugn och ser långsiktigt på sin säkerhetspolitiska inriktning oavsett vad Ryssland håller på med just nu den här veckan eller månaden.

Till skillnad mot i Sverige där allt nån rysk ambassadör säger analyseras sönder.
Senast redigerad av Macke85 2021-11-22 kl. 12:40.
Citera
2021-11-22, 12:33
Medlem
Det handlar om så mycket mer än att bara sälja några gripen till Finland.

"The proposal comprises 64 Gripen E fighter aircraft and an extensive weapons package, as well as two GlobalEye Airborne Early Warning & Control (AEW&C) aircraft."

Dessutom ska finnarna få en del av produktionen av flygplanen.
Citera
2021-11-22, 12:35
Medlem
Eurypteridas avatar
Saab kan glömma några storordrar, det är USA som styr så de kommer tvingas köpa amerikansk.
Citera
2021-11-22, 12:36
Medlem
Citat:
Marknaden för gripen finns inte längre, ett så svagt flygplan ersätts idag med drönare. Det är inte direkt ett skräckinjagande flygplan. På inga punkter är det bäst.

Å andra sidan är inte F-35 bäst på allt heller.

Gripen är snabbare, har bättre jaktrobotar, har längre räckvidd, kan flyga högre, har bättre supercruise, kan ta fler vapen om inte f-35 hänger utanpå, men då försvinner ju stealth egenskaperna.

Jämfört med F-35. Gäller annat såklart mot övriga konkurrenter
Senast redigerad av busbosse 2021-11-22 kl. 12:55.
Citera
2021-11-22, 12:44
Medlem
Citat:

Det är ju det sammanlagda som gör valet. I fallet Finland finns en hel del USP i erbjudandet trots allt.

Jag tror ju det kommer att stå mellan de två arbetshästarna F-18 och Gripen och där har nog det starkare F-18 en fördel.
Citera
2021-11-22, 12:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Gripen i Finland skulle inte skapa lika starka reaktioner i Moskva som F-35 eventuellt skulle skapa.

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nja nej.. Hornet var väl på sin tid en ganska tydlig markering mot Moskva?

Om man får tro den gode Korpral Frisk är finnarna ganska opolitiska i sina val, vilket är svårbegripligt och uppfattas som lite autistiskt av omvärlden. Gripen A förlorade helt enkelt utvärderingen på sin tid.

Sverige idag är ju raka motsatsen, med maximalt politiserade inköp för att kompensera det politiska Natokomplexet som omöjliggör öppet medlemskap.
Senast redigerad av Ankdammsman 2021-11-22 kl. 13:02.
Citera
2021-11-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Om Man får tro den gode Korpral Frisk är finnarna ganska opolitiska i sina val, vilket är svårbegripligt och uppfattas som lite autistiskt av omvärlden. Gripen A förlorade helt enkelt utvärderingen på sin tid.

Sverige idag är ju raka motsatsen, med maximalt politiserade inköp för att kompensera det politiska Natokomplexet som omöjliggör öppet medlemskap.

Man kunde inte utvärdera Gripen A utan köpte en beprövad lösning.

Jag minns även att det sågs som en markering mot Moskva att de gamla avtalen efter krigsslutet var avslutade med Sovjets upplösning.
Citera
2021-11-22, 13:06
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man kunde inte utvärdera Gripen A utan köpte en beprövad lösning.

Vad jag minns hade de väl några typfall? Har för mig att Hornets vapenlast var ett stort plus.

Citat:
Jag minns även att det sågs som en markering mot Moskva att de gamla avtalen efter krigsslutet var avslutade med Sovjets upplösning.

Det fanns säkert med i beräkningen, och de kunde ju inte veta vad som skulle hända i Ryssland och hur länge fönstret för en sån affär skulle vara öppet. Samtidigt bestod deras flygvapen av Draken och Mig-21 inköpta på 70-talet som rimligen började bli slitna.
Citera
2021-11-22, 13:22
Medlem
Ingår meteor i någon av affärerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här